Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Grå stær operasjon, forskjellige linser(torisk?) som settes inn. Hva bør en velge?


Anbefalte innlegg

Hei.
Må gjennom en grå stær operasjon.
Jeg anntok at en slik operasjon ville korrigere øynene helt, men ifølge legen anbefalte han kun å korrigere synet men la brytningsfeilen i øynene(skjeve hornhinner) forbli ukorrigert. Bakgrunnen for dette var vist at ved å forsøke begge rissikerte en flere operasjoner.


Er det noen med kjennskap til dette? Altså om jeg forstår det rett bruk av toriske linser som korrigerer skjev hornhinne i tillegg til grå stær?
 

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar
  • Eriksen23 endret tittelen til Grå stær operasjon, forskjellige linser(torisk?) som settes inn. Hva bør en velge?
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært igjennom en mislykket grå stær operasjon hos Mjøskirurgene, hvor det ble satt inn linse som skulle korrigere for skjeve hornhinner, brytningsfeilen ble dessverre større enn før operasjon.

Toriske linser kan bli bra, men dette avhenger av tilstanden på hornhinne og om dyktigheten til den som måler opp synsfeilen, dette klarte ikke Mjøskirurgene hos meg, så de frarådes på det sterkeste.

Det går å bytte linser etterpå, men det frarådes. Store muligheter for nye feil og komplikasjoner.

Light Adjustable Lens er laget av et spesielt lysfølsomt materiale som lar kirurgen endre formen, og dermed kraften, til linsen etter kataraktkirurgi, ved å bruke en UV-lysleverende enhet. Disse linsene er veldig dyre, det tar flere uker etter operasjon før de er justert ferdig. Disse kan heller ikke benyttes hvis du har hatt diverse sykdommer på øynene. Jeg tror ikke de blir brukt i Norge enda.

Endret av Ayrton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...