Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ac gass do it your self kit?


Anbefalte innlegg

Kom over dette kittet til en OK penge og tenkte at det var kanskje vært ett forsøk?

jeg har prøvd å fått fylt AC gass men fyren som fylte klaga på at han ikke var helt fornøyd med trykket og snakket om mulige lekasjer men hadde ikke mulighet til å sjekke for meg. (2 år siden)

Siden kompressoren ser ut til å virke men det blir ikke kaldt mistenker jeg lekasje og tenkte kittet er fint. Det er med lekasjetetter og gass.

https://easyklima.com/shop/set-en/?attribute_pa_rg=r134a-en&attribute_pa_ra=no-en

 

er det noen som har prøvd det?

fant ikke så mye info på det og prisen er ish det samme som en halvtime på verksted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller fått bilen på verksted og sjekket systemet med vakuum og sporingsmiddel, er det lekkasje så er det bortkastede penger å kjøpe et sånn sett.

freedomseeker skrev (7 minutter siden):

Tror faktisk ikke det er lov til å selge slik gass til privatpersoner i Norge, det er i hvert fall mye avgifter på det.

Å kjøpe det fra kina er kanskje det beste alternativet, da de ofte ikke merker pakken korrekt.

Del er vel R12 som er ulovlig å selge, R134a er lovlig men det er dyrt.

Lenke til kommentar

Dette er ikke R134A, men propangass med noe tilsetninger i. Skal ikke påstå noe om det er bra eller ikke, farlig eller ufarlig, men jeg vet om flere som har benyttet dette og fått til "noe kjøling". Dog skal du ha best effekt må man fylle med nøyaktig mengde og ikke bare trykk som dette gjør.

Har du lekkasje så vil jo dette også lekke, med mindre du kjøper sett som også har tettestoff i seg, samt at lekkasjen er så beskjeden at den lar seg tette.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 timer siden):

Hvis det er en stor lekkasje vil ikke den der klare å tette lekkasjen. 

Hvis det 134a, som den du linker til, så er ikke det lov å kjøpe uten sertifikat. 

Det er jeg klar over men da har jeg tenkt at jeg har brukt en halv verk sted time på å prøve å tette deg selv og så får jeg se hvor jeg tar det videre. Det er 110 år gammel bil og vi bruker AC 2,5 uke i året så spørsmål mye penger jeg gidder å trekke inn i dette.

Habla Møberg skrev (7 timer siden):

Dette er ikke R134A, men propangass med noe tilsetninger i. Skal ikke påstå noe om det er bra eller ikke, farlig eller ufarlig, men jeg vet om flere som har benyttet dette og fått til "noe kjøling". Dog skal du ha best effekt må man fylle med nøyaktig mengde og ikke bare trykk som dette gjør.

Har du lekkasje så vil jo dette også lekke, med mindre du kjøper sett som også har tettestoff i seg, samt at lekkasjen er så beskjeden at den lar seg tette.

 

Jeg tenkte å kjøpe sette meg tetningsmiddel også.

Lenke til kommentar

Jeg gjør alt selv på bilen min utenom å jobbe på ac-anlegget. 

Det er for fagfolk med riktig utstyr. Ja, det er dyrt for er det lekkasje på anlegget, så kommer prisen fort opp i 10 tusen for å sette det i stand. Å fylle gass på et anlegg som lekker er bortkasta. Det tar kanskje 20 min med vacuumering av systemet for  å finne ut om det lekker eller ikke med ordentlig apparat.  

For å lette fremtidig feilsøking, så bør det fylles sporstoff på systemet samtidig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så, jeg vil bare fortelle alle dere at jeg kjøpte KITTET som for mange ikke har sett at det følger med tettningsmiddel til AC.

Jeg fulgte «oppskriften» og er nå på dag 2 med sol og 22 grader med kald AC. 
 

det er enda trykk i AC og det blåser kaldt. Nå gjenstår det bare å se hvor lenge det varer.

 

Takk for all oppmuntringen og muligens spart meg for mange tusner av kroner

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse propangass flaskene virker de, men det er flere problemer med å bruke de: 

1. Ofte er det en årsak til at gassen er borte fra et lukket system. Da ender man bare med å fylle på og noen timer/dager/uker etterpå så er det tomt. Det kan fungere med lekkasje tetter som mykner opp oringer, men svært ofte blir gleden kortvarig. 

2. AC anlegget tåler ikke fuktighet i systemet. Når man fyller AC gass så må det vakumeres først for å endre kokepunkt til vannet så det fordamper og trekkes ut av systemet. Det kan derfor virke en stund å fylle på selv uten vakumering, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Dyre komponenter som kompressor og ventiler kan havarere. Vakum pumper er heller ikke dyrt så kjøp en sånn om man skal holde på selv. 

3. Ved eventuell arbeid på verksted senere hvor de tar ut gassen for gjenbruk så blandes R134a og propan gass sånn at deres gass blir kontaminert. Ikke veldig gøy når flaskene koster 20k. 

 

Jeg har begynt å ta AC arbeidet selv også, men gassen har jeg tatt hos verksted. Reiser å får tatt ut gass hos de og så godskriver de vekten til påfylling som skjer når jeg er ferdig. Kjøpte Vakum pumpe, manometer og en digital Vakum måler som måler svært nøyaktig som jeg bruker til lekkasje kontroll. Alt dette på eBay kom kanskje på 4-5000kr som var spart inn på første bil.

Det er fy-fy, men jeg trykktester med trykkluft+lekkasje spray fra Biltema om jeg ikke ser lekkasjen og finner lekkasje når jeg Vakum tester. Grunnen til at jeg sier fy-fy er at man tilfører luft med fuktighet som ikke er bra, men jeg vakumerer godt etterpå. Ser på det som et ikke-problem siden anlegg gjerne står åpne til luft også så den korte tiden går fint. Når arbeid er fullført vakumerer jeg gjerne en times tid, stenger av alt og leser av den digitale måleren. Venter en time før jeg tar ny avlesning og om den er lik stikker jeg å får fyllt på gassen igjen. Betaler da mellomlegget på gassen som ble trekt ut og mengden som fylles og for litt arbeid. 

 

Endret av minim
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (19 timer siden):

Disse propangass flaskene virker de, men det er flere problemer med å bruke de: 

1. Ofte er det en årsak til at gassen er borte fra et lukket system. Da ender man bare med å fylle på og noen timer/dager/uker etterpå så er det tomt. Det kan fungere med lekkasje tetter som mykner opp oringer, men svært ofte blir gleden kortvarig. 

2. AC anlegget tåler ikke fuktighet i systemet. Når man fyller AC gass så må det vakumeres først for å endre kokepunkt til vannet så det fordamper og trekkes ut av systemet. Det kan derfor virke en stund å fylle på selv uten vakumering, men det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Dyre komponenter som kompressor og ventiler kan havarere. Vakum pumper er heller ikke dyrt så kjøp en sånn om man skal holde på selv. 

3. Ved eventuell arbeid på verksted senere hvor de tar ut gassen for gjenbruk så blandes R134a og propan gass sånn at deres gass blir kontaminert. Ikke veldig gøy når flaskene koster 20k. 

 

1. Jepp, vet. Derfor prøvde jeg meg på tettningsmiddel før jeg tok gass, nå er vi på dag 3 og fremdeles så går kompressoren og kaldt blir det. Så håper at det holder.

 

 

2. tok de forhåndsreglene som jeg kan ta som å slippe ut ac gass i manometer slangen for å ikke få inn luft osv, men har nok fått inn LITT.

 

3. Høres ut som verkstedet sitt problem og ikke mitt.

Lenke til kommentar
Sjorren skrev (12 minutter siden):

1. Jepp, vet. Derfor prøvde jeg meg på tettningsmiddel før jeg tok gass, nå er vi på dag 3 og fremdeles så går kompressoren og kaldt blir det. Så håper at det holder.

 

 

2. tok de forhåndsreglene som jeg kan ta som å slippe ut ac gass i manometer slangen for å ikke få inn luft osv, men har nok fått inn LITT.

 

3. Høres ut som verkstedet sitt problem og ikke mitt.

Det kan som sagt gå fint, men systemet er jo lukket så om gassen som var der forsvant er det sannsynlig at den nye vil gjøre det også. Hvor lenge det varer bestemmes av størrelsen på lekkasjen :)

Om det fortsatt er gass igjen på bilen er det litt bedre enn når anlegget har stått tomt. Uansett ingen god idé å gjøre dette uten vakumering. 

Gode holdninger 👌

Lenke til kommentar

Det er vel om en har brukt tettestoff en kan ha et håp om at lekkasjen tetter seg.

På min bil fylte merkeverkstedet på gass en gang og det holdt noen år. Men etter at bilen var ca 11 år så har jeg kjørt uten AC, som ikke er så viktig her jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...