Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble stoppet for mobilbruk - mobil lå i veska


Gjest b8464...926

Anbefalte innlegg

Gjest b8464...926

Håper noen med erfaring kan gi meg noen råd. 

Jeg ble stoppet i adferdskontroll, der de hevdet jeg hadde brukt mobiltelefonen. Politiet hadde sett i kikkerten at jeg holdt mobilen i høyrehånda over girspaken, men sannheten er at den lå i veska mi. Jeg måtte til og med fiske den frem fra veska for å kunne vise førerkortet. 

Jeg er revmatiker og sliter med både betennelse og nevropati i hendene, noe som gjør at jeg ikke klarer å betjene mobilen med én hånd. I tillegg er jeg venstrehendt. Jeg satt riktignok og tøyde høyrehånden, og tittet sikkert ned på den mens jeg ventet på grønt lys. 

Jeg spurte betjenten om han kunne se på tlf da jeg skulle åpne den for å finne førerkort-appen, men det var ikke han som hadde sett meg i kikkerten, så det var ikke noe poeng. Hadde han giddet det, kunne han i tillegg sett at jeg hadde parkeringsapp oppe, som jeg hadde vært inne på for å betale parkering på sykehuset. Jeg spurte om jeg kunne få se bildet av meg med mobilen, men det var ikke tatt bilde. Har fått brev der det står at det er hevet over enhver tvil at jeg brukte telefonen. 

Er det noen som har vært i lignende situasjon og har noen gode råd? Har googlet litt og det virker som bilførere har svært liten sjanse for å vinne frem. 

Må svare på om jeg godtar forelegget, men har liten lyst til å godta noe jeg ikke har gjort. Men om det uansett er lost case, så blir det jo billigere å bare godta. Men jeg har ikke 12.000 liggende og vente på en ufortjent bot. 

Anonymous poster hash: b8464...926

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

At politiet ikke tar bilde/video i slike typer kontroller er for meg helt uforståelig. Det blir opp til hvermannsen, og bevise sin eventuelle uskyld med dashcam. Slik bør det ikke være. Menneskelige feil skjer, og det er unngåelig at enkelte blir feilaktig beskyldt for noe som ikke har vært tilfellet. Burde ha vært ett beviskrav med bilde/video i denne type saker. Men det er det ikke. Retten vil trolig sette sin lit til politibetjenten i denne saken, og du vil til slutt dømmes for noe du hevder ikke å ha gjort. Jeg ville personlig ha kjempet for egen del om jeg ble feilaktig beskyldt for noe, uansett om det trolig er nytteløst, og ville ført til høyere kostnader for meg. Men det er opp til deg hva du gjør her.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest b8464...926 skrev (15 timer siden):

Håper noen med erfaring kan gi meg noen råd. 

Jeg ble stoppet i adferdskontroll, der de hevdet jeg hadde brukt mobiltelefonen. Politiet hadde sett i kikkerten at jeg holdt mobilen i høyrehånda over girspaken, men sannheten er at den lå i veska mi. Jeg måtte til og med fiske den frem fra veska for å kunne vise førerkortet. 

Jeg er revmatiker og sliter med både betennelse og nevropati i hendene, noe som gjør at jeg ikke klarer å betjene mobilen med én hånd. I tillegg er jeg venstrehendt. Jeg satt riktignok og tøyde høyrehånden, og tittet sikkert ned på den mens jeg ventet på grønt lys. 

Jeg spurte betjenten om han kunne se på tlf da jeg skulle åpne den for å finne førerkort-appen, men det var ikke han som hadde sett meg i kikkerten, så det var ikke noe poeng. Hadde han giddet det, kunne han i tillegg sett at jeg hadde parkeringsapp oppe, som jeg hadde vært inne på for å betale parkering på sykehuset. Jeg spurte om jeg kunne få se bildet av meg med mobilen, men det var ikke tatt bilde. Har fått brev der det står at det er hevet over enhver tvil at jeg brukte telefonen. 

Er det noen som har vært i lignende situasjon og har noen gode råd? Har googlet litt og det virker som bilførere har svært liten sjanse for å vinne frem. 

Må svare på om jeg godtar forelegget, men har liten lyst til å godta noe jeg ikke har gjort. Men om det uansett er lost case, så blir det jo billigere å bare godta. Men jeg har ikke 12.000 liggende og vente på en ufortjent bot. 

Anonymous poster hash: b8464...926

Dette blir en prinsippsak, så lenge de ikke har bildebevis så ville jeg ha nektet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde ikkje godteke bot for noko eg ikkje hadde gjort. Det er grunn nok til å ta saka heile vegen. Elles er det veldig greit å ha mobilen kobla opp til handsfree i bilen. Da kan mobilen leggast vekk slik at den ikkje er tilgjengelig. Politiet bør vise til bildebevis av at du har brukt mobilen når du kjørte bil viss di skal gje deg bot. Blir det samme viss di hevder at man kjørte utan bilbelte. Har di ikkje bildebevis og du er sikker på at du ikkje har gjort noko galt, så skal du heller ikkje godta bota. 

Lenke til kommentar

Når jeg googler finner jeg ganske mange frifinnelser, spesielt der det finnes argumenter som du nevner her sånn som at du ikke er i stand til å betjene telefonen som bekrevet. Jeg så en sak der en person hadde bekreftelse fra optiker som sa at kjørebrillen ikke kunne kombineres med mobilbruk. En annen sak jeg husker var en som ble frikjent fordi han hadde fikla med en 3D-printet dummy telefon, ikke en ekte telefon.

For meg virker det som at det er gode muligheter for frifinnelser om du bare ikke finner deg i å bli dømt uten sak i form av forenklet forelegg.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du må nok det, men jeg tror at med legeerklæring på fysisk tilstand og og at TS er venstrehendt + at hendelsesforløpet der mobilen lå i veska og politimannen ikke var interessert i å avdekke forhold - alt dette samlet mener jeg burde skape mer enn nok tvil til at TS skulle kunne frifinnes. 

Selv har jeg vært borti liknende, var passasjer i framsete på en bil som ble stoppet med påstand om at passasjeren i baksetet ikke hadde hatt på seg setebelte. Passasjeren i baksete HADDE på seg setebelte hele turen, men observatøren var "uten tvil". Det ble litt opphetet stemning mellom fører som var bakre passasjers mor og kontrolløren, frem til at jeg ga beskjed om at "NÅ drar vi herfra. Jeg kommer til å melde meg som upartisk vitne i retten, VI vet at han hadde på seg beltet og dere har ikke bilde. Vi tar sjansen på å møtes i retten, ha-det-bra" og så kjørte vi derfra. Den gang ble det aldri noen sak videre, men hadde det dukket opp et forelegg ville vi nok prøvd det for en dommer, straffen ville neppe blitt mye større OM det ble domfellelse. Det samme gjelder nok TS, om TS ikke skulle bli trodd mistenker jeg bittelitt høyere straff eller et par tusen i saksomkostninger, så jeg mener det er verd et forsøk

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette handler om Forskrift om bruk av mobiltelefon i bil § 2, jf. vegtrafikkloven § 23 b. Domstolene har tidligere kommet til at det å trykke på skjermen for å se hva klokken er (HR-2020-2020-A), eller løfte opp mobilen for å kikke på en ny melding uten å trykke på noe (HR-2021-303-U), er bruk av mobiltelefon. Det å plukke opp en mobiltelefon som har falt ned er antakelig ikke bruk (LF-2024-6496). Forbudet gjelder også ved kortvarig stans (HR-2020-2019-A, HR-2020-2020-A).

Dette er i teorien av mindre betydning når mobilen lå i veska og ikke ble rørt. Jeg nevner det likevel siden politiet tydeligvis mener de så en mobil i hånda til TS. Siden lista for "bruk" ligger så lavt er det ikke nok at TS beviser at hen ikke kan bruke mobilen til å ringe eller sende meldinger med bare høyrehånda. 

Samtidig skal det ikke så mye til for å skape tvil i en straffesak. Basert på den lille informasjonen vi har tror jeg TS har en god sjanse for å bli frifunnet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Ståle Nordlie said:

Forbudet gjelder også ved kortvarig stans (HR-2020-2019-A, HR-2020-2020-A).

Har eg ikke lov å kjøre inn i en busslomme, sette bilen i park, og se på mobilen? Kø skjønner eg er annerledes

Lenke til kommentar
endaen skrev (5 minutter siden):

Har eg ikke lov å kjøre inn i en busslomme, sette bilen i park, og se på mobilen? Kø skjønner eg er annerledes

Den første saken omhandler stopp i kø, og den neste ved stopp for rødt lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å komme med annet enn synsing så TROR jeg at når intensjonen er å stå stille (svinget av vegen og stoppet) så kan du bruke mobilen, men at når du står i en kø der intensjonen er å kjøre, så vil mobilbruk være forbudt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om intensjonen med "Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn." var god når den kom i 2000 så er den totalt utdatert i 2024 når det finnes touch-skjermer i alle nye biler. Noen har til og med droppet blinklys hendelen.

Så bot på 10 200 kroner og tre prikker i førerkortet virker totalt ufornuftig i 2024.

 

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (31 minutter siden):

Nei du har ikke lov å parkere i en busslome.

Du har lov til å gjøre midlertidige nødvendige stopp i en busslomme, busslommer er ikke reservert for busser selv om primær bruk er ment for busser. 
Edit: Du trenger ikke parkere for å bruke mobil, du trenger å ha stanset, på samme vis er det forskjellig skilting for parkeringsforbud og stoppforbud, det er to forskjellige ting. Busser skal heller ikke parkere på busslommer. 

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er jo det som har med "moral og rettferdighet" å gjøre noe annet (dessverre) er jo det som går på juss.

1. Beviskarav. Når det gjelder mindre trafikkforseelser, så er bevisklavet ikke likt som for sraffesaker det er mindre.

2. Hvis det eneste beviset som politiet har er observasjon gjennom kikkert, uten bilde, og man kan dokumentere ut i fra telefonlogg at telefonen ikke var i bruk på det aktuelle tidspunktet, og man holder fast ved at den var i veska, så har vel politiet ikke et veldig sterkt bevis.

3. Hvis man nekter å vedta det forenklede forelegget, da vil politiet/påtalemyndigheten måtte vurdere om bevisene er sterke nok til en rettsak. Hvis de finner ut at bevisene ikke holder, så vil saken kunne bli henlagt. Da slipper man straff.

4. Hvis politi/påtalemyndighet finner at bevisene er sterke nok, så blit det opprettet en sak ved tingretten.

5. I tingretten så kan man bli frikjent eller man kan få en mildere eller en strengere straff. Det er ikke noen automatikk i at straffen blir strengere på grunn av at man ikke vedtok forelegget, men man kan bli idømt sakens omkostninger.

6. Jeg tror det er mulig å redusere sakens omkostninger, hvis man ser at saken faktisk kommer opp og man da erklærer seg som "skyldig" slik at det blir til en "tilståelsessak".

De som har god greie på juss får korrigere meg. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
6 hours ago, Barny Aråstad said:

Nei du har ikke lov å parkere i en busslome.

Har eg ikke lov å stoppe i en busslomme, mens eg er i bilen en kort periode? Og viss det er lov, har eg lov da å bruke mobilen?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Leo_ said:

Du har lov til å gjøre midlertidige nødvendige stopp i en busslomme, busslommer er ikke reservert for busser selv om primær bruk er ment for busser. 
Edit: Du trenger ikke parkere for å bruke mobil, du trenger å ha stanset, på samme vis er det forskjellig skilting for parkeringsforbud og stoppforbud, det er to forskjellige ting. Busser skal heller ikke parkere på busslommer. 

Takk, tolker dette som det eg pleier å gjøre når eg må se på mobilen og gjøre ting, at eg kan gjøre et kort stopp på en busslomme uten å få 10k i bot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, endaen said:

Takk, tolker dette som det eg pleier å gjøre når eg må se på mobilen og gjøre ting, at eg kan gjøre et kort stopp på en busslomme uten å få 10k i bot. 

Det spørs om det er helt trygt å stoppe i busslomme for å snakke i mobilen. Ville ikke tro det.  I Forskriften § 17 så står dette. 

Quote

1. Det er forbudt å stanse:

h. på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Hvis man sitter i en telefonsamtale ogt ikke er tilstrekkelig på en buss som er på vei inn, så er man nok til hinder. I og med at forutsetningen for en kort stans er at man hele tiden følger med trafikken, så spørs det om man ikke fortsatt er å betrakte som "kjørende". Når man snakker i mobilen så oppfyller man jo heller ikke kravet om en kort av og på stigning. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...