Synth89 Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Hei! Jeg skal snart til Japan, og vurderer å kjøpe et par objektiver der (Canon RF 100-500 f/4.5-7.1 L IS USM og/eller Canon RF 200-800mm f/6,3-9 IS USM). Det er ganske mye å spare på å kjøpe dette i Japan kontra her hjemme, selv med betaling i tollen etterpå. Men, det som holder meg litt igjen er tanken på om noe skulle skjedd med objektivet i etterkant, typ garantifeil og liknende. Da er det jo ikke bare å dra innom butikken for reklamasjon og fiks, uten å måtte betale for det. Mitt spørsmål er derfor om noen har erfaring med å kjøpe kamerautstyr i Japan, og tenker man at det er verdt det hvis man krysser fingrene for at problemer ikke skal oppstå i etterkant? Lenke til kommentar
Heismart Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Har bare gode erfaring med Japan Photo. Har ikke butikken i byen her så jeg må også reise når jeg skal dit Lenke til kommentar
Synth89 Skrevet 5. juli Forfatter Del Skrevet 5. juli Heismart skrev (4 minutter siden): Har bare gode erfaring med Japan Photo. Har ikke butikken i byen her så jeg må også reise når jeg skal dit Takk for svar, men jeg mener landet Japan, ikke Japan Photo 😅 2 Lenke til kommentar
overhodet Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli (endret) Dumt å gjøre det. Overlegen reklamamsjonsrett her i Norge 3/5 år. Endret 5. juli av overhodet Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Har selv kjøpt kamerautstyr i Japan og jeg har ikke opplevd noen problemer. Det er imidlertid en viss risiko, så hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt utstyret så tidlig i løpet av turen som mulig - slik at mulige feil oppdages før du drar hjem. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juli Del Skrevet 6. juli overhodet skrev (19 timer siden): Dumt å gjøre det. Overlegen reklamamsjonsrett her i Norge 3/5 år. Konkret, på hvilke måter er reklamasjonsretten i Norge overlegen den i Japan? Jeg spør fordi jeg ikke vet og håper du kan dele dine kunnskaper om dette. En annen ting er at det landet som har best reklamasjon (som jeg antar er Norge) har en differansefordel, men hva denne differansefordelen, eller "forsikringen" er verdt er et annet spørsmål. Må man f.eks betale dobbel pris, for en relativt liten differanse i "forsikring" så er det kanskje ikke verdt prisen. Personlig betaler jeg gjerne opp mot 20% mer for norsk reklamasjon, kontra null reklamasjon (kina), men kun for varer som er viktig å ha reklamasjon på. Kjøper jeg en boksåpner så driter jeg jo lang vei i reklamasjon og forsikring. Sånne ting kjøper man jo bare nytt hvis det blir ødelagt. Objektiver er derimot noe jeg fint kunne betalt 20% ekstra for reklamasjon (kontra null reklamasjon som Kina). Jeg aner dessverre ikke noe om hvordan forbrukerkjøpslovene i Japan er, men lytter gjerne på din kunnskap. Lenke til kommentar
overhodet Skrevet 6. juli Del Skrevet 6. juli Simen1 skrev (1 time siden): Konkret, på hvilke måter er reklamasjonsretten i Norge overlegen den i Japan? Jeg spør fordi jeg ikke vet og håper du kan dele dine kunnskaper om dette. En annen ting er at det landet som har best reklamasjon (som jeg antar er Norge) har en differansefordel, men hva denne differansefordelen, eller "forsikringen" er verdt er et annet spørsmål. Må man f.eks betale dobbel pris, for en relativt liten differanse i "forsikring" så er det kanskje ikke verdt prisen. Personlig betaler jeg gjerne opp mot 20% mer for norsk reklamasjon, kontra null reklamasjon (kina), men kun for varer som er viktig å ha reklamasjon på. Kjøper jeg en boksåpner så driter jeg jo lang vei i reklamasjon og forsikring. Sånne ting kjøper man jo bare nytt hvis det blir ødelagt. Objektiver er derimot noe jeg fint kunne betalt 20% ekstra for reklamasjon (kontra null reklamasjon som Kina). Jeg aner dessverre ikke noe om hvordan forbrukerkjøpslovene i Japan er, men lytter gjerne på din kunnskap. Sist jeg var i Japan 2015 fikk jeg beskjed i fotobutikk at garanti 1 år, men kun i Japan. Reklamasjon kun 90 dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå