Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kollega som deler upassende ting til meg

Anbefalte innlegg

Har en eldre kollega som ganske ofte kommenterer til meg de kvinnelige kollegaene på jobben seksuelt. 
F.eks beskrivelse av klær, brystvorter, at han hadde en drøm der han hadde rå og vill sex med en av de unge jentene på jobb.

Jeg synes det er unehagelig å høre på dette og veldig uproffesjonelt. Har sagt til han at jeg har null interesse om å høre om hens beskrivelse og fantasier om jenetene på jobben.  Men hen bare fortsetter.

Jeg har tenkt på å gå til sjefen med dette, men jeg har desverre tidligere delt min frustrasjon til hen om andre kollegaer på jobben, så jeg er redd for at hen gjør livet mitt surt om jeg går til sjefen med dette. Hen kan også nekte for dette, og jeg har ingen bevis eller dokumentasjon på det hen har sagt til meg. 

For å gjøre det ytterligere komlisert er denne personen seksuelt interessert i meg og jeg tror hen sier disse tingene til meg av den grunn. Trigge meg eller gjøre meg sint eller av en annen grunn. Hen har også flere ganger berørt meg med fysisk kontakt.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
epifant skrev (1 time siden):

Svar med å snakke om mensen, utflod og den slags ting hver gang han begynner. Gjerne detaljert og beskrivende.

Desverre tror jeg hen bare vil tenne på dette

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Gå til leiaren din. Det du skildrar er seksuell trakassering, og totalt uakseptabelt.

Jeg vet jeg har all grunn til å gjøre det,.men det er vanskelig da hen kjenner meg godt, vet at jeg har klaget på andre kolleger osv... Redd for at hen skal gjøre det mye verre for meg ved å ta hevn

Lenke til kommentar
ltdata skrev (23 timer siden):

Hen kan også nekte for dette, og jeg har ingen bevis eller dokumentasjon på det hen har sagt til meg. 

Gjør det til en vane å fikle med mobilen. Gjør det når hen begynner, sett på lydopptak, lagre.

Ta opp hendelsene fortløpende med HR, krev anonymitet og at ingenting gjøres umiddelbart så det skaper mistanke til hvem som har varslet. Lytt gjerne til opptakene med HR i fortrolighet, så det ikke kan avvises med ord mot ord.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjansen er stor for at vedkommende også har kommet med upassende kommentarer og tilnærmelser til de nevnte yngre kollegene. Slikt skaper utrygghet, samtidig som ingen tør å si ifra fordi man tenker at "jeg overreagerer sikkert" og er redde for en evt maktposisjon en slik person har. 

Du kan jo snakke med andre jobben også som du er fortrolig med først. Vernetjenesten er også en mulighet, og da kan du også be om å være anonym, i alle fall i første omgang.

Lenke til kommentar
Gjest 35a26...1aa

1. Svar at dette er du ingen interesse av å høre og at du ikke bryr deg. Minn vedkommende om at hen er på jobb, og at den sosiale omgjengeligeheten han møter der må sees i sammenheng. 

2. Før en logg over hva han sier, når han sier det og hold oversikt. 

3. Snakk med nærmeste leder

4. Snakk med enhetsleder / sjefen. Involver gjerne tillitsvalgt dersom du er organisert. 

4. Hen trenger ikke å like eller mislike at du reagerer, du er på jobb for å jobbe, ingenting annet. 

Anonymous poster hash: 35a26...1aa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...