Gå til innhold

Hvorfor ansetter de så mange unge i sportsbutikker?


Gjest 86431...3b4

Anbefalte innlegg

Gjest 86431...3b4

Jeg er 38 år og glad i friluftsliv og trener på helsestudio, har erfaring fra jobb i dagligvarebutikker. Men jeg får bare avslag på jobber i butikker som sport Outlet og XXL. Men når jeg er å handler selv i butikkene så tenker jeg med meg selv at om jeg hadde fått jobb der tror jeg at jeg ville følt meg utilpass hvis alle kollegaer er 15-20 år yngre enn meg.

Jeg har nemlig søkt jobber i flere Sport og friluftsforettninger rundt omkring.

Jobber som renholder og trives ikke noe særlig. Føler meg ensom og jobber alene. Men vet ikke hva som er værst av det eller å jobbe sammen med bare unge. Selfølgelig et det ok med noen yngre kolleger. Men man føler seg jo litt utenfor når det ikke er noen på ens egen alder utenom kanskje butikksjefen.

 

Jeg har bare lagt merke til det når jeg er å handler at de fleste er veldig unge.

 

 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert mange grunnar, men den viktigaste er at det er vanskeleg å finne personar som vil gjere butikkmedarbeidar til yrke, dermed blir rekrutteringsgrunnlaget for studentar som berre vil ha ein deltidsjobb, som igjen betyr at dei fleste er ganske unge. 

I tillegg så er det vel også eit moment av steriotypi der ein tenker at unge og spreke passar betre til å selge sportsutstyr. 

Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Sikkert mange grunnar, men den viktigaste er at det er vanskeleg å finne personar som vil gjere butikkmedarbeidar til yrke, dermed blir rekrutteringsgrunnlaget for studentar som berre vil ha ein deltidsjobb, som igjen betyr at dei fleste er ganske unge. 

I tillegg så er det vel også eit moment av steriotypi der ein tenker at unge og spreke passar betre til å selge sportsutstyr. 

Hmmmm, ja kanskje. Jeg synes det er litt rart. For meg virker det som at mange av de som jobber i butikker av unge bsre jobber der for å ha en jobb. Mens jeg der imot har en genuin interesse for å jobbe i butikk og det er noe jeg kunne jobbet med i mange år. Og jeg har en genuin interesse for trening og spesielt friluftsliv. Så jeg hadde jo passa til å jobbe på XXL eller sport Outlet. 

Men tror det hadde vært kjedelig for meg å bare jobbe med 18 og 20åringer når jeg selv er 38. Kanskje det er derfor jeg får avslag på mine søknader. Butikksjefen tenker at jeg ikke vil føle meg til pass i arbeidsmiljøet 

 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at de blir litt tatt på senga når de har en stor bunke med ungdommer som søker deltidsjobb og at det her kommer en voksen person som søker en stabil jobb. Det kan hende du forsvinner fra første sortering av CV bunka rett og slett fordi de ikke har lyst å tenke på hvordan det vil gå for seg.

Enkelte butikker ønsker seg også en høy turnover (folk som kommer og går) for å slippe å investere for mye i bunnlinjen.

Om du vil inn i kundeservice så foreslår jeg at du søker på mindre virksomheter.

Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
flamethower1234 skrev (7 minutter siden):

Det Avatar skrev. Vanskelig å finne personer som vil jobbe over en lenger periode. De fleste går lei og slutter.

Jo kanskje. Men jeg vil mye heller jobbe i butikk enn å vaske skoler og barnehager som blir griset ned av unger hver dag. Eller å føle at jeg alltid er i veien når jeg gjør jobben min. Jeg skal helst ikke synes på jobb.

Tror ikke jeg ville blitt lei hvis jeg jobbet i en stor butikk. Men liten ja. Liten butikk hvor man sitter å henger over kassa og ser på klokka og lurer på om det kommer noen kunder snart og har lite å gjøre ellers i butikken hadde jeg ikke orket.

Det må være fullt kjør med påfylling av varer og fly frem og tilbake med flere oppgaver. Det kiler jeg :) jeg hadde nok likt meg på biltema eller jula også. 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at de blir litt tatt på senga når de har en stor bunke med ungdommer som søker deltidsjobb og at det her kommer en voksen person som søker en stabil jobb. Det kan hende du forsvinner fra første sortering av CV bunka rett og slett fordi de ikke har lyst å tenke på hvordan det vil gå for seg.

Enkelte butikker ønsker seg også en høy turnover (folk som kommer og går) for å slippe å investere for mye i bunnlinjen.

Om du vil inn i kundeservice så foreslår jeg at du søker på mindre virksomheter.

Noen eksempler på mindre virksomheter? Nille kanskje? Jeg er redd at jeg kommer til å kjede meg i små butikker. Jeg har ADHD og trenger å ha fullt kjør hele tiden 😅

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4 skrev (2 minutter siden):

Noen eksempler på mindre virksomheter? Nille kanskje? Jeg er redd at jeg kommer til å kjede meg i små butikker. Jeg har ADHD og trenger å ha fullt kjør hele tiden 😅

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Nei, jeg tenker noe annet enn store franchiser. Nå er det uansett ikke vanskelig å legge inn en søknad hos mange butikker, så søk gjerne på Nille også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
flamethower1234 skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er du ts? Ser for meg at dagligvare bransjen kunne passet deg. Gode muligheter til å bygge seg opp om man vil hardt nok også. 

Er 38 i oktober. Jeg trivdes på Meny og Rimi men jeg har angst for å gjøre feil i kassa. Fikk sparken fordi jeg fikk 200 for mye i kassen en gang når jeg telte opp Sammen med sjefen. 

Jeg blir stresset av alle de kodene på frukt og grønt. 

Men dette er mange år siden. Så jeg må jo ikke la den feilen hindre meg resten av livet. 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar

Butikker ansetter ikke voksne fordi de sier ingen vil jobbe i butikker. Så de ansetter helt unge, som nesten helt sikkert vil slutte. Og sier nei til voksne som VIL jobbe i butikk som karriere.

🤔

Butikkene har ikke vurdert å legge opp til at folk kan gjøre karriere, etterutdanne seg, og trives i jobben da?

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Butikker ansetter ikke voksne fordi de sier ingen vil jobbe i butikker. Så de ansetter helt unge, som nesten helt sikkert vil slutte. Og sier nei til voksne som VIL jobbe i butikk som karriere.

🤔

Ja det er helt sprøtt . Ts 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gavekort said:

Slikt koster penger og retention har liten verdi i den industrien. Velkommen til kapitalisme.


Er vel mer tekno-føydalisme enn kapitalisme, det der. Kapitalisme er i likhet med sosialisme så mangt. Skulle jo i teorien være lettere å drive en bedrift der man har ansatte som er flinke og gode i jobben sin.

I Kiwi-butikken nærmest meg har de vært veldig flinke til å holde på ansatte. Én av de som begynte der som 18-19 åring ble til slutt butikksjef, og han har også holdt på mange av de ansatte som nå er i 30-40 årene. De har alltid noen nye som kommer og går i 18-25 års alder - ofte de som jobber kveld - men det er en hard kjerne med voksne folk som holder ut. Den butikken har også ekstremt god styring.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Butikker ansetter ikke voksne fordi de sier ingen vil jobbe i butikker. Så de ansetter helt unge, som nesten helt sikkert vil slutte. Og sier nei til voksne som VIL jobbe i butikk som karriere.

🤔

Butikkene har ikke vurdert å legge opp til at folk kan gjøre karriere, etterutdanne seg, og trives i jobben da?

Kiwi og Rema har skoler for folk som vil bli butikksjefer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen må ta høyere stillinger også, så det er jo ikke slik at det er en jobb uten utvikling.

Poenget er at man uansett har lyst på høy turnover, fordi god lønn, fruktkurv på jobb og teambuilding spiser bunnmarginer, og har liten hensikt når det uansett ramler inn hundrevis av søkere hele tiden. Det er først når det blir konkurranse om de ansatte at kapitalismen vil gi de velferd. Inntil da så er det for det meste arbeidsmiljøloven som er demmes beste venn.

Så for å sirkle litt tilbake til topic så er det neppe noen trygghet for XXL at de får en søker som ønsker fulltidsstilling vs. å kunne gjøre en churn and burn på blåøyde ungdommer. XXL sitt sentralvarelager er i hvert fall svært erfarne på dette.

https://www.dn.no/arbeidsliv/kaffe-tilsnakk-registrering-av-dobesok-og-sparkesykkelpoliti-xxl-ansatte-sier-de-ble-overvaket-pa-jobb/2-1-1151294

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 86431...3b4
RRhoads skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det har litt med det at de starter der som deltidsansatte ved siden av skole, og mange får utvidet stilling etter de ferdig på skolen.

flamethower1234 skrev (38 minutter siden):

Kiwi og Rema har skoler for folk som vil bli butikksjefer. 

Takk for info :) veldig kjekt å vite at man kan ta skole via jobben enn å gå på skole ved siden for da tar jo butikksjefen hensyn til når man har vakter og kan ta undervisning og få praksis mens man er på jobb osv.

Foreløpig synes jeg det høres skremmende og tøft ut å bli butikksjef. Vanskelig å slappe av uten å tenke på jobben når man har fri. Vanskelig å koble jobben av. Men jeg kunne kanskje vært assisterende for eksempel.

Jeg har nemlig vært inne på tanken om å ta salg og service utdanning og gå på skole på dagtid siden jeg jobber som renholder på kveld. Men det er jo mye enklere å ta utdannelse mens man er på jobb og få kurs noen dager eller kvelder i uka eller og kanskje ta noe på nett hjemme før og etter jobben osv:)

 

Anonymous poster hash: 86431...3b4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...