Gå til innhold

Beregne verdiforringelse for platetopp kjøpt ved under halv pris?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte nylig en platetopp til under halv pris 5.799,- (nedsatt fra 12.299,-), og det viste seg etter at varen var mottatt at dette var en demovare. Det var for så vidt greit, men dessverre hadde tidligere kjøper ødelagt kontakten på platetoppen, så den var ikke mulig å montere kontakten. Jeg fikk tilsendt en helt ny platetopp av samme modell, og fikk montert denne. Dessverre bråket platetoppen så mye at det var ubehagelig å bruke den. Jeg er usikker på om det er feil med produktet, og valgte derfor å bruke angreretten.

Butikken mener nå at det skal beregnes 5-15 % verdiforringelse av kjøpesummen (5.799,-) pga. at varen har redusert verdi, mens jeg mener at siden platetoppen uten tvil kommer til å selges som demovare for et beløp høyere enn min kjøpesum (platetoppen er som ny i original emballasje, med unntak av den medfølgende pakingen som ble limt på rundt kanten på undersiden). 

Hvem har rett her? Skal verdiforringelse beregnes etter hva butikken faktisk vil tape på salget av varen etter at jeg har brukt angreretten, eller er det uavhengig av det?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker butikken som argument for verdiforringelsen?

Du forteller om pakningen som ble limt rundt kanten på undersiden. Ble platetoppen fastmontert før du testet den? I så fall kan det kanskje argumenteres at du ikke burde fastmontert den før test, og at du tok den i bruk som din egen. 

Hvis den ikke ble fastmontert, hva var grunnen for å feste pakningen? Må det gjøres før man kan teste den?

Kan pakningen gjenbrukes, eller må det kjøpes ny pakning?

Hva butikken kan selge gjenstanden for etter den er levert tilbake, skal ikke ha noen innvirkning på hvilken sum du får tilbake på angreretten.

Lenke til kommentar

Ved bruk av angreretten har den næringsdrivende en begrenset rett til å redusere sin tilbakebetalingsplikt på grunn av verdiforringelse, se angrerettsloven § 25 tredje ledd. Forbrukeren må her erstatte unødvendig verdiforringelse. Du beskriver at varen er montert, men ikke mer. Da er det ikke grunnlag for erstatning for verdireduksjon, håndteringen har vært nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper, og funksjon. 

Hvis kjøpet er hevet vil den næringsdrivende ikke kunne kreve verdireduksjonsfradrag i situasjoner som du har beskrevet, se forbrukerkjøpsloven § 51. 

Hvis du hverken har angrerett eller rett til å heve, så er adgangen din til å returnere tingen og få igjen kjøpesummen betinget av selgers villighet til å reversere avtalen frivillig. For dette kan selgeren stille de vilkår de måtte ønske så lenge de er rimelige og i tråd med god forretningsskikk. 

Jeg kan ikke se at en verdireduksjon på mellom 300 og 900 kr er urimelig eller ikke i tråd med god forretningsskikk. Utgangspunktet er at butikken har levert deg ca. 18000 kr i varer (summen av demoplatetoppen og ny platetopp) for å oppfylle kjøpsavtalen med deg. Kjøpsavtalen er nå under forutsetningene her oppfylt. Forventet utsalgsverdi er ca. 11500 kr, hvis de får fikset den defekte platetoppen slik at de kan selge begge, og ca. 5800 kr hvis de bare får solgt den nyeste som demovare. I dette perspektivet går butikken på et tap på mellom 6k og 12k. Du kunne vært belastet med mye mer uten at det hadde vært urimelig eller dårlig forretningsskikk. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Sånn på siden: De fleste induksjonstopper bråker. Det er nok ikke noe galt med den. Kanskje det er luke greit å beholde den? 

Min induksjonstopp durer lavt hvis jeg setter en av platetoppene på "Boost", og hvis den står på en lengre stund på høy effekt så setter den i gang en stillegående vifte. Og det er en 10 år gammel modell som i sin tid kostet mindre enn hva trådstarters modell kostet før prisnedsettelsen.

Så spørs det hva trådstarter synes er plagsomt da, men det skal mye til for å synes at lyden fra min er plagsom på noen måte. Høres ut som det er noe feil med hans platetopp.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (20 timer siden):

Sånn på siden: De fleste induksjonstopper bråker. Det er nok ikke noe galt med den. Kanskje det er luke greit å beholde den? 

Denne bråker så mye at man enten må ha i skumørepropper eller hodetelefoner, men ved bruk av hodetelefoner er det i tillegg en eller annen elektisk interferens som gjør at det skurrer i hodetelefonene. Den er derfor i praksis ubrukelig. 

Loko skrev (14 timer siden):

Bytt kjeler. En del både billige og dyre kjeler kan dure voldsomt. Så test litt forskjellige. 

Jeg har brukt samme kjeler på induksjon tidligere uten å merke mer enn en forsiktig during.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (På 5.7.2024 den 10:16 PM):

Hva bruker butikken som argument for verdiforringelsen?

Du forteller om pakningen som ble limt rundt kanten på undersiden. Ble platetoppen fastmontert før du testet den? I så fall kan det kanskje argumenteres at du ikke burde fastmontert den før test, og at du tok den i bruk som din egen. 

Hvis den ikke ble fastmontert, hva var grunnen for å feste pakningen? Må det gjøres før man kan teste den?

Kan pakningen gjenbrukes, eller må det kjøpes ny pakning?

Hva butikken kan selge gjenstanden for etter den er levert tilbake, skal ikke ha noen innvirkning på hvilken sum du får tilbake på angreretten.

Pakningen ble montert i håp om at den bråket mer pga. at denne ikke var montert. Pakningen ble montert korrekt, og kan gjenbrukes uten videre tilpasning. 

krikkert skrev (20 timer siden):

Ved bruk av angreretten har den næringsdrivende en begrenset rett til å redusere sin tilbakebetalingsplikt på grunn av verdiforringelse, se angrerettsloven § 25 tredje ledd. Forbrukeren må her erstatte unødvendig verdiforringelse. Du beskriver at varen er montert, men ikke mer. Da er det ikke grunnlag for erstatning for verdireduksjon, håndteringen har vært nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper, og funksjon. 

Hvis kjøpet er hevet vil den næringsdrivende ikke kunne kreve verdireduksjonsfradrag i situasjoner som du har beskrevet, se forbrukerkjøpsloven § 51. 

Hvis du hverken har angrerett eller rett til å heve, så er adgangen din til å returnere tingen og få igjen kjøpesummen betinget av selgers villighet til å reversere avtalen frivillig. For dette kan selgeren stille de vilkår de måtte ønske så lenge de er rimelige og i tråd med god forretningsskikk. 

Jeg kan ikke se at en verdireduksjon på mellom 300 og 900 kr er urimelig eller ikke i tråd med god forretningsskikk. Utgangspunktet er at butikken har levert deg ca. 18000 kr i varer (summen av demoplatetoppen og ny platetopp) for å oppfylle kjøpsavtalen med deg. Kjøpsavtalen er nå under forutsetningene her oppfylt. Forventet utsalgsverdi er ca. 11500 kr, hvis de får fikset den defekte platetoppen slik at de kan selge begge, og ca. 5800 kr hvis de bare får solgt den nyeste som demovare. I dette perspektivet går butikken på et tap på mellom 6k og 12k. Du kunne vært belastet med mye mer uten at det hadde vært urimelig eller dårlig forretningsskikk. 

Takk for et godt svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...