Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Offshore arbeider med ADHD


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan det er for arbeid offshore med tanke på ADHD

Helsekravene for hvem som får reise offshore reguleres av FOR 2010-12-20 nr 1780. Denne forskriften kan oppsummeres: ADHD og asperger: Legen må søke om dispensasjon

Betyr dette egentlig at ansatte kan jobbe offshore med ADHD diagnose uten at det påvirker jobben? Og hvis det egentlig er vanskelig å få igjennom bør de det gjelder ikke si noe for å unngå å ødelegge for jobben deres? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt flere historier om offshore arbeidere med ADHD der mange av tilfellene vedkommende gikk ut med diagnosen og mistet da jobben på grunn av dette. Usikker på hvordan det er nå men NRK skrev i 2017 en artikkel om dette og da var det fortsatt problemer med å være åpen om diagnosen,

"Fylkesmannen svarte med å endre på vedtaket, og konkludere med at diagnosen, ikke bare medisineringen, er grunn til å nekte utreise. Han kunne dermed ikke reise offshore, men ble ikke gjort arbeidsledig, og dermed gikk han glipp av trygdepenger."

https://www.nrk.no/rogaland/nordsjoarbeidere-holder-adhd-hemmelig-1.13323242

Her fikk vedkommende komme tilbake til jobben etter halvt år. Har søkt litt rundt etter hvordan det er i dag om dette men finner ikke veldig mye. Virker som det mest sannsynlig er lettere å være åpen om det da du har en god sjanse for å beholde jobben men da tenker jeg egentlig det ikke er 100% sikkert du får beholde jobben. Så er det egentlig bedre å holde dette hemmelig da?

 

Lenke til kommentar

Jeg også kjente en som mistet muligheten til å reise offshore pga. åpenhet om diagnose og medisinering.

Da var det legen som ikke klarerte han. Jeg Jobbet med personen i ettertid og det var ingenting åpenbart med han som skulle tilsi at han ikke kunne være egnet. 

Men det er ikke sikkert jeg vet alt, og vet ikke hva han gjør i dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...