Delvis Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli Det er en litt eldre bærbar som jeg ikke bruker til noe. På den kunne jeg tenkt meg å slette windows 10 og installere Window 7 istedenfor. Vi ha den til å bruke diverse programmer på, som ikke fungerer bra på Win 10/11. Bør jeg slette alt med eraser eller noe først? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli Med mindre du har noen sensitive data du vil fjerne så er det bare å slette partisjonen når du installerer Win7. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. juli Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli Gikk ikke. Ps. Den jeg skal installere på har alltid hatt win 10, aldri win 7. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli (endret) Du må installere fra en DVD-plate eller USB-stikke. Ikke fra Windows. Edit: Det er en del feller her. Secure Boot må skrus av i BIOS og CSM(Legacy) må være på. Harddisken må muligens være MBR men er litt usikker på om W7 støtter GPT. Endret 5. juli av sedsberg 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli (endret) Det pleier normalt å gå bra, men man må ta med i betrakting at PC kan bli "ikke bootbar" hvis det er misslykket. Da bør man i det minste ha et reserve installasjonsmedium, både for Windows 7 og Windows 10. Har pleid å fjerne alle partisjonene inklusive partisjon for gjennoppretting og å legge på en ny "mbr", men husker ikke hviket bootbart tool det var jeg brukte for å få til det. Noen som vet? Når det gjelder drivere så er det jo mange PC'er som støtter både Windows 7 og 10, men det bør man kanskje også sjekke opp. (Og ellers så kan de i noen grad gå om hverandre, eller man kan finne dem på nett via "komponent id".) Endret 5. juli av arne22 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli Jeg kjenner ikke til om Windows 7 greier å slette partitioner på disken. Om du trenger å gjøre dette på forhånd så finnes det programmer som f.eks gparted som kan legges på usb-stikke (med Rufus). Windows 7 bruker vel Legacy BIOS og ikke UEFI. Dette gjør at en også må ha disksystemet av den gamle sorten (mbr). Du kan også sjekke med produsent av laptop om de har noe til Windows 7 til den laptopen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. juli Rapporter Del Skrevet 5. juli (endret) Et annet alternativ kan være å installere Windows 7 på en virtuell maskin. Masinen må da ha nok minne til å kjøre begge OS samtidig. Et tredje alternativ er å installere Linux og kjøre Windows-programmer med hjelp av Wine. Dette går ikke for alle programmer. https://appdb.winehq.org/ Endret 5. juli av Svein M 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober (endret) Har Panasonic CF-30 med Windows 7 hvem versjon lønner det seg å legge inn her sånn ? Den har visst en svart bakgrunn så står det noe rart nede i hjørnet ? Endret 31. oktober av Maskinfører Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Grøss og gru. Gjør deg selv en tjeneste og ikke bruk internett med den 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Rapporter Del Skrevet 31. oktober Martelè skrev (7 minutter siden): Grøss og gru. Gjør deg selv en tjeneste og ikke bruk internett med den Hvem da ? 😀 Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. november Rapporter Del Skrevet 2. november Hei. Det som menes er at man ikke bør koble PC`er med eldre versjon av Windows på nett. For all del. Man kan gjøre det, men da må man også ta følgene av det. Eldre versjon av Windows er mer sårbare for Virus, Malware og Spyware. Særlig hvis man bruker en Nettleser som heter Internet Explorer. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 2. november Rapporter Del Skrevet 2. november wil skrev (34 minutter siden): Hei. Det som menes er at man ikke bør koble PC`er med eldre versjon av Windows på nett. For all del. Man kan gjøre det, men da må man også ta følgene av det. Eldre versjon av Windows er mer sårbare for Virus, Malware og Spyware. Særlig hvis man bruker en Nettleser som heter Internet Explorer. Åja bruker den som Diagnosepc med MUT-III og bruker nettet til å kunne printe ut rapporter fra Diagnose 😉 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november Rapporter Del Skrevet 2. november Her er noen tips om Windows 7 https://mspoweruser.com/10-things-to-do-to-stay-safe-on-windows-7-after-end-of-life/ Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 2. november Rapporter Del Skrevet 2. november Om maskinen ikke brukes til noe burde dette være en gylden mulighet til å leke med Linux. Er et hav av distribusjoner der ute. Ubuntu er gjerne typisk i din situasjon. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. november Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. november Skal ikke på nett med den jeg. Skulle bruke Dazzle tv-kort koblet til VHS spiller. Det takler ikke nyere oppgradering av win 10 og 11. Prøvde to ganger. siste gang var nesten, med tror det må være legacy. Prøver kanskje igjen, men har fått et annet tv kort nå som funker bra. Med OBS studio hvertfall. Skulle helst brukt Pot player med flere valg. I OBS får jeg valgt kun ACC lydkodeks mens i Pot er det mange inkl AC3 som skal være best for musikk opptak? Men mulig ACC er ok for VHS opptak iallefall. Lyden lagger i Pot player med det andre tv-kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå