Gå til innhold

Installere windows 7 på nyere pc med Windows 10.


Anbefalte innlegg

Det er en litt eldre bærbar som jeg ikke bruker til noe.
På den kunne jeg tenkt meg å slette windows 10 og installere Window 7  istedenfor.
Vi ha den til å bruke diverse programmer på, som ikke fungerer bra på Win 10/11.

Bør jeg slette alt med eraser eller noe først?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må installere fra en DVD-plate eller USB-stikke. Ikke fra Windows.

Edit: Det er en del feller her. Secure Boot må skrus av i BIOS og CSM(Legacy) må være på. Harddisken må muligens være MBR men er litt usikker på om W7 støtter GPT.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det pleier normalt å gå bra, men man må ta med i betrakting at PC kan bli "ikke bootbar" hvis det er misslykket. Da bør man i det minste ha et reserve installasjonsmedium, både for Windows 7 og Windows 10.

Har pleid å fjerne alle partisjonene inklusive partisjon for gjennoppretting og å legge på en ny "mbr", men husker ikke hviket bootbart tool det var jeg brukte for å få til det.

Noen som vet?

Når det gjelder drivere så er det jo mange PC'er som støtter både Windows 7 og 10, men det bør man kanskje også sjekke opp. (Og ellers så kan de i noen grad gå om hverandre, eller man kan finne dem på nett via "komponent id".)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til om Windows 7 greier å slette partitioner på disken.

Om du trenger å gjøre dette på forhånd så finnes det programmer som f.eks gparted som kan legges på usb-stikke (med Rufus).

Windows 7 bruker vel Legacy BIOS og ikke UEFI. Dette gjør at en også må ha disksystemet av den gamle sorten (mbr).

Du kan også sjekke med produsent av laptop om de har noe til Windows 7 til den laptopen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...