Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.


Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

174 stemmer

  1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

    • EU-direktiver
      26
    • Inflasjon/Fattigdom
      63
    • Innvandring(alle typer)
      130
    • Flyktinger
      85
    • Klima-politikk
      51
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      52
    • Kjønnspolitikk/pride
      54
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      14
    • Kriminalitet
      82
    • Annet, skriv om det.
      10
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

    • Ja
      144
    • Nei
      30


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (19 timer siden):

Alle land må ha kontroll over egne grenser, både for å holde sikkerhetstrusler ute, men for å kunne ha noenlunde mulige velferdsordninger. Hvis en ikke har noen kontroll, og alle på et område skal ha rett på alt vil velferdsstaten rakne, og ytre høyre få en boom som vil kunne utløse direkte massakre på innvandrere og borgerkrigslignende tilstander. En ser allerede tendenser til dette med aktive høyreekstreme millitser i USA

Poenget mitt er at folk er innbilt at grensene ikke allerede er under kontroll.

Som også er problemet i USA.

Man kan ikke få folk med paranoide vrangforestillinger som aktiv mates med løgner som mater vrangforestillingene deres om at de tar feil.

Man kan heller aldri gjøre grensen så godt beskyttet at folk ikke faller for løgner om at det ikke er godt nok.

Det er problemer med disinformasjon;

Folk innbilles at problemer er større enn de er, og farlige.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da legger jeg ut linken en gang til, for de som mener problemene virker større enn det de egentlig er.

Dette hadde vært realiteten her i Norge også hadde vi hatt samme hodeløse innvandringspolitikk, det kan være greit å ha i bakhodet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kriminelle-infiltrerer-politiet-og-samfunnet/81413575

Sitat

 

Peker på høy innvandring

I 2014 ba Moderaternas daværende statsminister Fredrik Reinfeldt i sin mest kjente tale svenskene om «att öppna era hjärtan» for å ta imot flere flyktninger.

«Nu vädjar jag till svenska folket om tålamod, om att öppna era hjärtan för att se människor i stark stress med hot mot det egna livet som flyr, flyr mot Europa, flyr mot frihet, flyr mot bättre förhållanden», sa Reinfeldt.

Året etter, da flyktningkrisen var på topp, søkte 163 000 asyl i Sverige mot 31 000 i Norge.

Nå er tonen en helt annen i den svenske debatten. Ulf Kristersson, dagens statsminister for Moderaterna, sa i valgkampen i 2021 at innvandringen hadde blitt en belastning for Sverige og trakk fram æresvold, sosiale problemer og kriminalitet.

 

- En veldig, veldig stor andel av skytinger og gjengkriminalitet kan kobles til innvandring og integrering, sa Kristersson og skapte store overskrifter.

Moderaterna følger nå opp i regjering og Socialdemoraterna slår følge i å stramme til både retorikk og politikk etter at de tapte valget i 2022.

- Det er veldig viktig å være ærlig og oppriktig med befolkningen. Vi har fått en utvikling i Sverige med alvorlig kriminalitet, en viktig årsak er at vi har hatt altfor stor innvandring med for svak integrering. Vi er nå ferdig i den svenske debatten med å lukke øynene for årsaken til problemen, sier Strömmer.

 

 

Endret av _R2D2_
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Poenget mitt er at folk er innbilt at grensene ikke allerede er under kontroll.

Som også er problemet i USA.

PEW anslår at det bor 10.5 millioner ulovlige innvandrere i USA (2021-tall). 
I EU ble det i 2022 registrert 330.000 ulovlige grensekrysninger, et tall som trolig er langt høyere.  

Man klarer ikke å bli enige om en felles asylpolitikk i EU, og ofte når noen tenker utenfor boksen (feks. mottakssentre i tredjeland) blir man møtt med beskyldninger om fremmedfrykt og rasisme. 

Det virker ikke som om man har særlig kontroll, og dette tjener åpenbart ytre høyre på. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ang. asyl i tredjeland. De er ikke fornøyd med trygghet. Hele poenget med å flykte fra "fattigdom og nød" er ikke utrygghet, men fordi de vet at det står i menneskerettighetene og folkeretten at de har krav på leilighet og trygd i en europeisk hovedstad, og at hvis de insisterer, vil de få dette. 

Om de flyktet fra krig og forfølgelse ville de vært fornøyd med trygghet i nærmeste naboland.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Ukrainske flyktninger flykter fra krig, ikke "fattigdom og nød". Flest mulig dro vestover inni Ukraina, eller nabolandet Polen. De er så mange, og det skjedde så plutselig, så flere land i nærheten tar også imot dem inntil det er trygt å dra hjem. 


Hva er kriteriene for å få asyl i Norge igjen..?
https://www.udi.no/ord-og-begreper/flyktning/

Hvor mange av dem som er flyktninger flykter ikke fra krig eller forfølgelse

Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden):

Hvilke jøder vil du plassere i leir, og under hvilken konflikt snakker du om?

Jeg vil ikke plassere noen mennesker i leirer, i motsetning til deg og den populistiske høyresiden.
Og er for å gi mennesker asyl om de er forfulgt gruppe, som jødene var FØR andre verdenskrig brøt ut.


Jeg nevner gruppen fordi motstanden mot asylsøkende muslimer er et eksakt speilbilde av motstanden mot jøder for 100 år siden, som vist til gjentatte ganger både fra leksikon og artikler som går gjennom retorikken.

Begge er religioner med opphav fra midtøsten hvor de konservative blant dem krever at kvinner dekker til håret sitt, og omskjærer guttebarn.

 
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norske jøder før 2vk var godt integrerte nordmenn med jobb og hus. Det var Hitler og Quisling som sendte dem i leir. For min del kunne de vært fri og bodd i husene sine som andre nordmenn, og hele krigen avblåst.

Når store mengder flyktninger ankommer landet uten egne ressurser kan man tilby dem å bo i en trygg leir. Når uhåndterlige mengder ankommer kan man bygge denne leiren i et lavkostland nærmere deres hjemland for å lette logistikken, for det er simpelthen urealistisk å gi alle leilighet i hovedstaden. Jeg snakker ikke om en fangeleir, men et trygt sted å bo, siden de er flyktninger i påstått nød.

Leir kan bety så mangt. Jeg har selv vært på sommerleir. Det betyr ikke Auschwitz.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke innvandring er en viktig sak for folk flest som det kanskje er blitt gitt inntrykk av opp mot for eksempel det franske valget. Jeg tror andre saker veier tyngre, som bolig, samferdsel, økonomi og næringsliv, men også for eksempel prinsipielt viktige saker som vedvarende støtte til Ukraina og solidaritet med mennesker i nød.

Ytre høyre i mange land, som i Frankrike, ønsker å hjelpe Putin med å drepe flest mulig ukrainske sivile. Det er litt satt på spissen, men det er også i praksis realiteten - og at disse forkastelige menneskene ikke fikk flertall i Frankrike kan vi prise oss lykkelige for.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (14 timer siden):

Siden dette er global income som vises på den kjente elefantgrafen, så er det greit å få med seg at vi nordmenn klassifiserer til top 5% globalt på den grafen, dvs de rikeste rike gjengen.

Med "vi" i innlegget mitt, mente jeg "vi i Europa" - men du har selvsagt helt rett. I Norge hadde vi i årene som "Elefantkurven" omfatter (1988-2008) en økning i SSBs reallønnsindeks på svært pene 53%. :) 

Ser man på de samme tallene over flere år, er det verdt å legge merke til at vi i Norge nå er inne i den andre stillstandsperioden siden 1970. Det var en sånn periode fra 1978-1990, og vi er nå inne i perioden som begynte i 2014.

image.png.098fd3c9607b8bb72435dfb1be9ab024.png

Jeg tror som sagt at økonomiske frustrasjoner trigger syndebukk-leting, polarisering som følge av ulik skyldplassering, konflikter og kriminalitet. Kanskje var det ikke tilfeldig at FMI ble stiftet og hadde sin storhetstid på slutten av 1980-tallet, på tampen av den stillstandsperioden? Jeg vet ikke.

Holder man fortsatt fokus lokalt på Norge, er det vel også verdt å merke seg at man knapt kan beskylde politikerne for å gå på tvers av folkeviljen når det gjelder innvandring. Det er i undersøkelser over mange år ca 30% som mener at Norge bør ta inn flere innvandrere, 30% mener det er omtrentlig passe, og 40% vil at man skal ta inn noe eller betydelig færre - dette er ikke en marsjordre til politikerne om radikal forandring. Det finner man heller ikke i valg til Stortinget.

Undersøkelsene har videre avdekket at det er ulik holdning til ulike typer innvandrere, med størst skepsis til asylsøkere og familiegjenforening, mens flyktninger og arbeidsinnvandring (sistnevnte i praksis innenfor Schengen) er mer akseptert. Det er et flertall som mener at integreringen av innvandrerne er dårlig, iirc. Så der er det nok en jobb for politikerne å gå løs på, om de vil opptre i takt med folkeviljen.

Ellers vil jeg tro at de fleste nordmenn ønsker at norsk lov skal følges, og at politi og rettsvesen dimensjoneres med evne til å forhindre, avbryte og rettsforfølge forbrytelser med sikte på straff, uavhengig av gjerningspersonens bakgrunn. Det finnes sikkert opptil flere undersøkelser som bekrefter det :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva foregår i hjernen til disse ytre høyre, som støtter Putin? Jeg lurer på deres begrunnelse for å ta dette valget. 

De er liksom imot invasjon av terrorister fra ikke-vestlige land, som dukker opp i tusentall, stjeler, voldtar og herjer, og tror de skal overta landet. Men støtter Putin når russere gjør det i Ukraina?

Det fremstår som dobbeltmoral.

Har de blitt radikalisert av 🏳️‍🌈, pride, kjønnsdebatt og transseksuelle idrettsutøvere i kvinneidrett? Og så støtter de Putin 100% fordi han representerer tradisjonelle verdier?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Har de blitt radikalisert av 🏳️‍🌈, pride, kjønnsdebatt og transseksuelle idrettsutøvere i kvinneidrett? Og så støtter de Putin 100% fordi han representerer tradisjonelle verdier?

Kam se sånn ut...

https://www.yahoo.com/entertainment/conservative-family-disappointed-moving-russia-001517915.html

"Artig" dog, de reiser til et av landene med høyest aborttall i verden... fordi de hater LGBT.

Men ja, det ser ut som at ekstremt høyevridde finner fellesskap i sitt hat mot homofile.

En skal alltid være på vakt når det eneste man har felles er hat mot enkeltgrupper av mennesker

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Norske jøder før 2vk var godt integrerte nordmenn med jobb og hus.

Hva mente høyrepopulister i samtiden om den saken..?

Same shit, different wrapping.

Merk at semittene, etymologisk, både er jøder og arabere.

https://snl.no/antisemittisme_i_Norge

"Statlig antisemittisme

Hos myndighetene kom fordommene til syne særlig når jødiske individer skulle søke om statsborgerskap, og søkernes jødiske bakgrunn ble tillagt negativ vekt. En av grunnene var at saksbehandlerne mente at mange jøder var kommunister, eller at jødene ikke tilførte Norge noe positivt gjennom sin tilstedeværelse. En jødisk søker måtte derfor i gjennomsnitt vente i langt flere år på statsborgerskap enn en ikke-jødisk person."

 

"Mellomkrigstiden

 
Hvem er hvem i jødeverdenen, tredje utgave, 1939 (første utgave ble utgitt i 1925), ble skrevet av den norske antisemitten Mikal Sylten (1873–1964) og utgitt som et vedlegg til Nationalt tidsskrift. Publikasjonen inneholdt blant annet navn og adresse på folk Sylten mente var jøder, og under andre verdenskrig ble den brukt av den tyske okkupasjonsmakten til å oppspore norske jøder.

Under og rett etter første verdenskrig ble antisemittisk konspirasjonsforestillinger spredt i masseomfang i Europa. Også mellomkrigstidens Norge var preget av økonomiske kriser og sosiale og politiske konflikter. I dette klimaet fikk antisemittiske tenkemåter økt grobunn.

Antisemittiske beskyldninger kom i 1920-årene regelmessig til uttrykk i offentligheten. En utbredt oppfatning, blant annet i pressen, var at den russiske revolusjonen var forårsaket av en jødisk sammensvergelse. I bondebevegelsen ble jødene beskyldt for å stå bak den internasjonale kapitalismen og pengemakten. Nationen, den landsdekkende avisen for Bondepartiet, skrev i 1923 at en stor «jødebevægelse» var i ferd med å ta «strupetak på Europa»."

"Men det er ingen tvil om at det fantes strømninger som hovedsakelig ga seg uttrykk i negative forestillinger omjødene og jødedommen. Et eksempel er mottakelsen av høyesterettsadvokat Eivind Saxlunds bok Jøder og Gojim fra 1910. I boken, som var inspirert av tyske antisemittiske skrifter, ble jødene ble framstilt som en rotløs, parasittisk og pengebunden «rase». I pressen ble utgivelsen omtalt som et «opplysningsskrift» som inneholdt «saklig» informasjon."

 

"Antisemittisk tagging i Oslo under andre verdenskrig i 1941. På dette tidspunktet var Palestina et britisk mandatområde med både jødisk og arabisk befolkning. Norske antisemitter ønsket at de norske jødene skulle utvandre til Palestina."

image.thumb.png.c8b85961817bef053c3c9de0da9a4ea2.png

...

De hadde tilsvarende SIAN og greier.

Merk at asylsøkere er mindre kriminelle enn FrP-politikere, og jeg tør vedde på at de er mindre kriminelle enn FrP-velgere, hvis kriminalitet skjules av at vi ikke fører statistikk på lovbrudd og ideologi.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noen ganske fæle historier om norske jøder som har overlevd konsentrasjonsleiren, kommer tilbake til sørlandet og oppdager at noen andre nordmenn har flyttet inn huset deres, som igjen blir forbanna på de norske jødene fordi de kom tilbake og vil ha huset tilbake. Ganske kvalmt. 

Europeiske jøder som overlevde ww2 ble ikke akkurat tatt imot med åpne armer i Europa etter ww2. En av våres største skampletter.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Ukrainske flyktninger flykter fra krig, ikke "fattigdom og nød".

Jo, det gjør de. Jeg tror du er nød~t til å friske opp din definisjon av "nød".

Unicef sier for eksempel dette :

Quote

Nødsituasjoner kan være menneskeskapte som krig, konflikt og andre voldelige situasjoner. De kan også være et resultat av naturkatastrofer som jordskjelv, tsunamier, orkaner, flommer og ekstremtørke. Også sult og fattigdom er en nødssituasjon. Når nøden inntreffer, rammes barna hardest.


Utover det, kan det være verd å reflektere om at de som flykter, har en moralsk obligasjon mellom å skille mellom om trusselen mot liv og helse er skapt av krig, eller andre faktorer. For det virker være et hardt skille hos noen som virker å mene at det må nøyaktig krig til for å være god nok flyktning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Flykter fra fattigdom og nød" er bare et begrep som går igjen når man egentlig omtaler økonomiske migranter som ikke egentlig trenger hjelp. Det er veldig mange av dem. Med bedre filtrering kunne vi hjelpe flere, både muslimer, ukrainere og andre, samtidig som de som ikke er i reell fare kan slutte å beslaglegge ressurser som trengs av ekte flyktninger.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hva foregår i hjernen til disse ytre høyre, som støtter Putin? Jeg lurer på deres begrunnelse for å ta dette valget. 

De er liksom imot invasjon av terrorister fra ikke-vestlige land, som dukker opp i tusentall, stjeler, voldtar og herjer, og tror de skal overta landet. Men støtter Putin når russere gjør det i Ukraina?

Det fremstår som dobbeltmoral.

Russerne har lenge drevet med støtte til partier på ytre høyre rundt om i verden og mye i Europa. Franske Rassemblement National (Nasjonal Samling) fikk blant annet lån som de ble presset til å betale tilbake da det ble kjent. I tillegg spres det en del propaganda og konspirasjonsteorier som, ja, kan føre til radikalisering. Uansett er det nok naturlig at hjelp kommer med krav om gjenytelser, og muligens utsettes kanskje noen av aktørene for annet press. 

Om du er oppriktig interessert i finne ut av dette er "Fyrtårnet i øst" av John Færseth fin å lese.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 5.7.2024 den 7:52 PM):

Jeg regner med at dere tror jeg er en av de ''ignorante'', til tross for at jeg er her med dere regelmessig, og mitt hovedmedium er NRK.
Når jeg sier min øverste prioritet er familie og folk, hvilken feil-info er den overbevisning fundert på?
Hvilket budskap vil dere formidle for å overbevise de ignorante? Hvilken kunnskap mangler de.

Hverken kjenner deg eller tenkte på deg når jeg skrev mitt innlegg, så det var ikke noe personlig!

Når jeg ser denne "høyre" bølgen som i alle fall noen steder brer om seg (Tross overraskelsene både i Frankrike og England!) slår det meg imidlertidig hvor forskjellige utgangspunkt de har de som vandrer i den retningen.

Når den type politikk fenger både individualister med god råd som ønsker mindre skatt og mer råderett over egne penger samtidig som den tiltrekker dårlig økonomisk stilte som håper de skal få en større del av kaken når det blir færre å dele den på, vel, så har enten den ene eller andre misforstått noe, tror du ikke?

Endret av trn100
  • Liker 4
Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 5.7.2024 den 1:18 AM):

verdensinfo fra TiKTok..

Apropos "verdensinfo"...   Det er lett å gjennomskue "neddyssings-problematikk"  i tradisjonelle medier som f.eks. statskanalens såkalte "nyhetsflagg-skip", Dagsrevyen iallfall (sannheten burde vel fram?).  Riktignok hadde NRK radio i morges innslag fra sin korrespondent i Frankrike hvor det ble nevnt på at det var store jubelscener å observere i går kveld i glede over resultatet av det franske valget der venstresiden vant, inkl. aller ytterste venstre, men korrespondenten uttalte at det var innslag i disse folkemengdene som tydeligvis syntes at feiringen foregikk i vel sømmelige former og derfor begynte utover mot natten å tenne på søppelstativer, hive sykler på bålene, knuse flere buss-skur, samt storme en McDonalds-restaurant og rasere den og annet hærverk der i sentrum av Paris.  I sannhet en merkelig form for gledes-uttrykk gitt fra venstresiden der altså (hadde vel vært mer å forvente/frykte  at ytre høyre-siden i frustrasjon over å ha tapt valget da  kanskje heller kunne være de som kunne gå til slike uttrykksformer da, men det ble ikke meldt om noen slike pøbel-reaksjoner fra det hold overhodet).

Jeg benket meg for å følge kveldens Dagsrevy for å se opptak fra det som skjedde i Paris, men der var det ikke ett eneste innslag som viste branner eller nevnt overhodet dette med opptøyer og hærverk osv. som hadde foregått.  (Eneste som ble vist var fjerning av tagging  på en statue som hadde skjedd). I skrivende stund er det fortsatt mulig å spole tilbake for evt.  å sjekke "sannhetsgehalten"/riktigheten i min påstand om denne noe spesielle nyhetssendingen..).

Endret av Skeptikus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...