Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

191 stemmer

1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

• EU-direktiver
      31
    • Inflasjon/Fattigdom
      70
    • Innvandring(alle typer)
      142
    • Flyktinger
      96
    • Klima-politikk
      62
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      59
    • Kjønnspolitikk/pride
      60
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      15
    • Kriminalitet
      89
    • Annet, skriv om det.
      11
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

• Ja
      160
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (10 minutter siden):

Woflgang Wee er da ikke noen HØYRERADIKALER? Han er en helt mainstream norsk podcaster og tidligere NRK-mann men som er ganske åpen for hvem han inviterer til samtale, noe langt flere journalister burde være. Joe Rogan er en klassisk amerikansk liberaler og mer til venstre enn gjennomsnittelig; en DemSo som støttet Bernie Sanders men som for første gang i sitt liv stemte republikansk og stemte på Trump fordi han følte at Demokratene var blitt for korrupte og moralsk forstumpede men samtidig står fast på sine grunnleggende liberale verdier; så kan det selvsagt og i aller høyeste grad diskuteres om det var et klokt valg å omfavne Trump men nå lever han jo nå en gang i et land med lite politiske alternativer og hvor presidentvalg ofte er mellom pest og kolera.

Carlson er en ekte høyrevridd fra Fox News ja, men det er noe annet.

Jeg digger Wolfgang sine podcaster, men det er klart og tydelig at han holder med høyresiden litt langt utpå. Det gjennomsyrer hele showet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg digger Wolfgang sine podcaster, men det er klart og tydelig at han holder med høyresiden litt langt utpå. Det gjennomsyrer hele showet.

Ja, han er en høyremann fra Bærum som stemmer Høyre(noe de fleste i Blærum gjør)men det er noe helt annet enn HØYRERADIKAL! Men han har aldri gitt uttrykk for noen sympatier for høyreradikalisme.

Og han står grunnleggende til høyre for meg. Jeg er nok en moderat men ikke sosialistisk sosialdemokrat.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Forhåpentligvis vokser høyresiden seg sterk og dominerende. Men jeg tror ikke på det. Sosialistene har sine slagord som kan skremme oss til å tro at rikinger er onde og egoistiske, og de kan henvende seg til misunnelsen. Nesten alle kan samle seg rundt slike kampsaker, selv om de er aldri så populistiske og korttenkte.

Høyresidens budskap er vanskeligere å formidle, det er problematisk. Samtidig med at høyresiden kjennetegnes ikke med store grupper, organisering av store folkemengder for å oppnå makt. Det er en styrke sosialistene har, evnen til å samle seg til en stor mobb som kan kjøre over enkeltmenneskene. Høyrefolk er enkeltmennesker, de er selvstendige.

Det er ikke sosialistene, de er avhengige av store folkemengder og protesttog. De snakker om demokrati og flertall, når de stormer fram som en ansvarsløs og ansiktsløs mobb som dytter vekk all motstand. Det er skremmende egentlig. Det burde skremme flere enn meg. Enkeltmennesket blir betydningsløst under sosialismen. Det er noe å tenke på, vi er tross alt alle sammen enkeltmennesker.

Lenke til kommentar
Klote skrev (13 timer siden):

Forhåpentligvis vokser høyresiden seg sterk og dominerende. Men jeg tror ikke på det. Sosialistene har sine slagord som kan skremme oss til å tro at rikinger er onde og egoistiske, og de kan henvende seg til misunnelsen. Nesten alle kan samle seg rundt slike kampsaker, selv om de er aldri så populistiske og korttenkte.

Høyresidens budskap er vanskeligere å formidle, det er problematisk. Samtidig med at høyresiden kjennetegnes ikke med store grupper, organisering av store folkemengder for å oppnå makt. Det er en styrke sosialistene har, evnen til å samle seg til en stor mobb som kan kjøre over enkeltmenneskene. Høyrefolk er enkeltmennesker, de er selvstendige.

Det er ikke sosialistene, de er avhengige av store folkemengder og protesttog. De snakker om demokrati og flertall, når de stormer fram som en ansvarsløs og ansiktsløs mobb som dytter vekk all motstand. Det er skremmende egentlig. Det burde skremme flere enn meg. Enkeltmennesket blir betydningsløst under sosialismen. Det er noe å tenke på, vi er tross alt alle sammen enkeltmennesker.

Hele det norske politiske systemet og landet Norge er Sosialdemokratisk. Selv Høyre og frp hadde en dominerende posisjon i siste høyrevridde regjering med finansminister…

Med dette mener jeg folketrygden og NAV og helsevesenet … Det forsvinner ikke med Høyre slik som i USAs Obamacare.

Bompengene forsvinner heller ikke, mulig de endrer formuesskatten, men det hjelper vel kun onkel skrue eliten som ikke kan eller vil flytte ut.

Der finner du bla Hotell og eiendoms eliten og dagligvare oligarkene..

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 timer siden):

Joe Rogan er en klassisk amerikansk liberaler og mer til venstre enn gjennomsnittelig; en DemSo som støttet Bernie Sanders men som for første gang i sitt liv stemte republikansk og stemte på Trump fordi han følte at Demokratene var blitt for korrupte og moralsk forstumpede men samtidig står fast på sine grunnleggende liberale verdier; så kan det selvsagt og i aller høyeste grad diskuteres om det var et klokt valg å omfavne Trump men nå lever han jo nå en gang i et land med lite politiske alternativer og hvor presidentvalg ofte er mellom pest og kolera.

For første gang? Du mener for andre eller tredje gang

Rogan jublet høyt når Trump vant første gangen.

Hva han har stemt tidligere vet jeg ikke, men han poserte lenge som liberal etter at han begynte å få "fuck you money" som han kaller det. Og som Ducan Trussel spådde ble tatt inn i det gode selskap fra høyrepådrivere

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Feil. Han stemte Gary Johnson i 2016 og så vidt jeg vet stemte han ikke i 2020 eller eventuelt på en tredjekandidat om det var noen da.

Okay, da var det sikkert i 2020 jeg hørte på podcaten live, og han brøt ut "Texas went red Bitch!!!" 

Tenkte det var 2016

Lenke til kommentar

Når venstre-siden feiler så får høyre-siden fart.  Høyresiden har momentum i USA, det overføres til Europa.   Så vi kan nok med rette skylde litt på Demokratene der borte. 

Kriminalitet og innvandring burde egentlig ikke ha vært på noen høyre eller venstre side.   Jeg skulle tro at man kunne ønske å ha streng politikk ved grensene og mot kriminalitet, men samtidig være sosialistisk anlagt, tilhenger av planøkonomi, sterk stat og anti kapitalisme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (1 time siden):

Når venstre-siden feiler så får høyre-siden fart.  Høyresiden har momentum i USA, det overføres til Europa.   Så vi kan nok med rette skylde litt på Demokratene der borte. 

Kriminalitet og innvandring burde egentlig ikke ha vært på noen høyre eller venstre side.   Jeg skulle tro at man kunne ønske å ha streng politikk ved grensene og mot kriminalitet, men samtidig være sosialistisk anlagt, tilhenger av planøkonomi, sterk stat og anti kapitalisme. 

At svenskene sliter så mye med kriminalitet er fordi de er for langt til Høyre.

Om man er innvandrer ungdom og uten jobb i ghettoen i Sverige har man ikke råd til å leve et verdig liv.

2k i måneden pluss litt bostøtte typ om de har flaks.

Årsaken til at det er bedre i Norge er fordi vi har et bedre og mer inkluderende velferdssamfunn.

Om vi vrir høyre om så må man stanse absolutt all innvandring, ellers er det som å drite seg varm i buksa om vinteren og tru at det varmer.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Svenskene har så mye kriminalitet fordi de er for langt til venstre. Det er venstresiden som slipper kriminelle inn og feirer mangfoldet.

Norge har ikke sluppet inn fullt så mange, og har vært litt flinkere til å integrere dem.

"Høyre" og "venstre" har mistet mye av sin betydning. De store partiene på begge sider har venstreradikal innvandringspolitikk og høyrevridd økonomisk politikk.

Hvor mye trygd må mangfoldet motta for at de slutter å voldta?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

At svenskene sliter så mye med kriminalitet er fordi de er for langt til Høyre.

Om man er innvandrer ungdom og uten jobb i ghettoen i Sverige har man ikke råd til å leve et verdig liv.

2k i måneden pluss litt bostøtte typ om de har flaks.

Årsaken til at det er bedre i Norge er fordi vi har et bedre og mer inkluderende velferdssamfunn.

Om vi vrir høyre om så må man stanse absolutt all innvandring, ellers er det som å drite seg varm i buksa om vinteren og tru at det varmer.

Det viktige er at det ikke er flere innvandrere enn man klarer å integrere.  Det kan man klare å tenke seg frem til uansett om han er venstre eller høyremann.   Men det er riktig som du skriver, havner du utenfor i et sånt samfunn, så selvfølgelig søker du mot fellesskap og muligheter der du kan finne det.   Et fungerende velferdssamfunn er bra,  men enda bedre er det hvis man klarer å skape en kultur der folk ønsker å delta i både samfunnet og arbeidslivet.   Det hadde nok vært lettere å få til med færre om gangen...?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (22 minutter siden):

Det viktige er at det ikke er flere innvandrere enn man klarer å integrere.  Det kan man klare å tenke seg frem til uansett om han er venstre eller høyremann.   Men det er riktig som du skriver, havner du utenfor i et sånt samfunn, så selvfølgelig søker du mot fellesskap og muligheter der du kan finne det.   Et fungerende velferdssamfunn er bra,  men enda bedre er det hvis man klarer å skape en kultur der folk ønsker å delta i både samfunnet og arbeidslivet.   Det hadde nok vært lettere å få til med færre om gangen...?

Det går iallfall ikke at man har fri innvandring, og samtidig har rasisme og utenforskap det er lik gjenger og elendige forhold.

Man kan ikke ta imot folk og ikke gi de noe tilbud om jobb eller velferd.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morromann skrev (5 timer siden):

Feil. Han stemte Gary Johnson i 2016 og så vidt jeg vet stemte han ikke i 2020 eller eventuelt på en tredjekandidat om det var noen da.

Han ble kalt høyreekstrem i mainstream medier i USA pga hvilke gjester han inviterte. Etter det har han gått til Trump, så disse merkelappene til vestresiden hjelper på ingen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (23 timer siden):

Det er blitt for enkelt å kalle alle som ikke har "venstre meninger" for høyreradikale.
Kall dem gjerne høyre, men høyreradikal er blitt et alt for vidt begrep. 

Dette, det er et billig angrep og en hersketeknikk. Få folk til å forsvare noe de ikke står for fremfor å argumentere poenget. 

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (27 minutter siden):

Han ble kalt høyreekstrem i mainstream medier i USA pga hvilke gjester han inviterte. Etter det har han gått til Trump, så disse merkelappene til vestresiden hjelper på ingen måte.

Det er dette jeg mente med Wolfgang også da, som er bestis med Simen Velle fra Frp og inviterer høyre radikale som disser woke og me too og altmulig som lukter rettferdighet og velferd..

De drømmer vel om at Norge blir som USA.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Antonym skrev (4 minutter siden):

Dette, det er et billig angrep og en hersketeknikk. Få folk til å forsvare noe de ikke står for fremfor å argumentere poenget. 

Der er jeg uenig.  For det første var det en kommentar og ikke nødvendigvis et svar til noen spesifikt.  De som ønsker å svare kan vel bare gjøre det i den grad de føler seg truffet eller ei.   Det er for meg åpenbart at det forekommer bruk av sterkere karakteristikker enn hva som hadde vært passende.   Utvanning av de kraftigere uttrykkene er et problem på flere måter.  Bl.a. så kan det bidra til normalisering av mer ytterliggående holdninger, samt at ordene mister sin opprinnelige betydning.  Hva er egentlig radikalt forresten?

Lenke til kommentar
Stian Bjøntegaard skrev (7 minutter siden):

Der er jeg uenig.  For det første var det en kommentar og ikke nødvendigvis et svar til noen spesifikt.  De som ønsker å svare kan vel bare gjøre det i den grad de føler seg truffet eller ei.   Det er for meg åpenbart at det forekommer bruk av sterkere karakteristikker enn hva som hadde vært passende.   Utvanning av de kraftigere uttrykkene er et problem på flere måter.  Bl.a. så kan det bidra til normalisering av mer ytterliggående holdninger, samt at ordene mister sin opprinnelige betydning.  Hva er egentlig radikalt forresten?

Et eksempel er når den britiske arbeiderklassen marsjerer for at de føler seg oversett og nedprioritert, ytrer seg i gatene og sosiale media og blir stemplet som ytre høyre. Flere minoriteter deltok forøvrig også i marsjen. Var de også ytre høyre? 

Jeg vil argumentere for at ytre høyre og radikale er balaclava marsjerende nazister i boots og flagg. Det var en gang i tiden dette var det. 

Det må eksempelvis være mulig å være kritisk til åpne grenser og stille spørsmål til om en innvandringspolitikk er bærekraftig uten å bli stemplet og puttet i samme bås som de i avsnittet over? Jeg tror personlig ikke alle i partiene på høyresiden er rasister. Det blir for generaliserende og bare for dumt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (27 minutter siden):

Det er dette jeg mente med Wolfgang også da, som er bestis med Simen Velle fra Frp og inviterer høyre radikale som disser woke og me too og altmulig som lukter rettferdighet og velferd..

De drømmer vel om at Norge blir som USA.

Samt stamgjest Asle Toje. Men så må det sies, han inviterer interessante folk som jeg selv har vært nysgjerrig på å høre mer fra. Og grunnen til at de ikke har kommet så mye frem andre steder er jo fordi vanlige medier har en tendens til å gjøre det samme som Wolfgang Wee, bare fra venstreblokken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...