Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

191 stemmer

1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

• EU-direktiver
      31
    • Inflasjon/Fattigdom
      70
    • Innvandring(alle typer)
      142
    • Flyktinger
      96
    • Klima-politikk
      62
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      59
    • Kjønnspolitikk/pride
      60
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      15
    • Kriminalitet
      89
    • Annet, skriv om det.
      11
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

• Ja
      160
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Han er trangbodd og sårbar, og mangler fritidstilbud. Selvsagt er det Norge sin feil.
Selvsagt skal han ha familiegjenforening ved å hente familien til Norge i stedet for å dra hjem til familien.
Alle har rett til å få trygdebolig i Norge, for det står i Menneskerettighetene og Folkeretten.
Norge er avhengig av at kriminelle og trygdede velger å bo i Norge, for vi har mangel på "arbeid"skraft.

Jeg vet ikke når det går opp for folk flest at dagens politikk ikke er bærekraftig.
Det er mye snakk om bærekraft. Kan ikke engang kjøpe en matvare uten at emballasjen skriver med store bokstaver at emballasjen er klimakompensert. Alt skal være bærekraftig. Eller?

Vi har behov for arbeidskraft, det er det ingen tvil om. Men det er ingenting som tilsier at kriminelle som ikke er statsborgere eller forfulgt i eget hjemland skal få bli....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (16 minutter siden):

Vi har behov for arbeidskraft, det er det ingen tvil om. Men det er ingenting som tilsier at kriminelle som ikke er statsborgere eller forfulgt i eget hjemland skal få bli....

Jupp, vi trenger kvalifisert arbeidskraft og som kan hoppa på jobb nesten med en gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 10.10.2024 at 7:27 PM, Mannen med ljåen said:

Spørsmålet er hvorfor vi har så stort behov for arbeidskraft.
Hvis vi hadde tusenvis av færre grunnløse asylsøkere, hadde vi også hatt behov for tusenvis av færre boliger.
Da hadde vi heller ikke trengt fullt så mange polske snekkere som bygger trange leiligheter på matjorda.
Vi hadde ikke trengt så mange svenske sykepleiere, da vi hadde hatt færre voldsofre og syke.
Vi hadde trengt færre tolker, færre politi, færre spesiallærere, mindre strøm osv...

Å være verdens trygdekontor koster oss masse ressurser på alle måter. Jo flere trygdede kriminelle vi slipper inn, dess mer arbeidskraft trengs for å forsørge dem. 

Veldig godt sagt.

Den eneste grunnen til at boligmarkedet er så presset er masseinnvandring.
Du kan, som populært er, svare med ''nei vi bygger for lite'', det er feil, fordi det er løsningen, som er nødvendig kun på grunn av masseinnvandringen. Fravær av en ekstraordinær løsning er ikke årsaken til problemet, årsaken til problemet er masseinnvandring.

On 10.10.2024 at 7:15 PM, Tussi said:

Det er åpenbart at flyktninger ikke er økonomisk nyttige, det er heller ikke poenget.
Arbeidsmigranter kan godt være økonomisk nyttige, det er tross alt HELE poenget med dem, det betyr ikke at vi skal bosette arbeidsmigranter eller familien dems permanent, de heter gjestearbeidere av en grunn.

Du og mange andre overser kulturell og nasjonal skade.

Forøvrig burde vi klare oss selv, og ikke gjøre oss avhengig av verden for arbeidskraft, det går helt fint å leve uten den arbeidskraften vi ønsker oss i vårt rike land. Det er mange bedre løsninger enn masseinnvandring og ukritisk permanent bosetting.

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (På 10.10.2024 den 7:15 PM):

Jeg syns også at asylsøkere som begår lovbrudd bør sendes ut sånn generelt sett. Men det må gjøres etter gjeldende lover og regler, ikke bare hva noen mener. Jeg kjenner ikke saken i detalj, men ser ikke bort fra at det ble gjort feil fra myndighetenes side. I så fall er det et tegn på et sterkt rettsvern. Om man ønsker å unngå slikt i fremtiden er det grundig arbeid i vedtaket som er løsningen.

Om det ikke lar seg gjøre å sende ut en asylsøker umiddelbart etter at vedkommende har utført et alvorlig lovbrudd bør det ihvertfall gjøres veldig klart at løpet nå er kjørt om han ønsket seg varig opphold, familiegjenforeningm statsborgerskap og trygderettigheter og at det bør sendes ut så raskt situasjonen tilsier at det er trygt, helt uavhengig av hvor mange år det tar.

Tussi skrev (På 10.10.2024 den 7:15 PM):

Vi må også være ganske ærlige og innse det faktum at det ER mennesker der ute som primært ikke søker seg til Norge for å jobbe her men heller nyte godt av velferdsordningene; hvilket selvfølgelig ER forståelig men noe vi ikke kan akseptere og at det aldri skal gi grunnlag for migrering til Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (45 minutter siden):

Om det ikke lar seg gjøre å sende ut en asylsøker umiddelbart etter at vedkommende har utført et alvorlig lovbrudd bør det ihvertfall gjøres veldig klart at løpet nå er kjørt om han ønsket seg varig opphold, familiegjenforeningm statsborgerskap og trygderettigheter og at det bør sendes ut så raskt situasjonen tilsier at det er trygt, helt uavhengig av hvor mange år det tar.

Det må en rettsak til først, og vedkommende skal jo også sone en straff.
Så må selvfølgelig lovbruddet være alvorlig for at utvisning skal være aktuelt.
Det som ofte fører til at utvisning ikke er aktuelt er:

Sitat

En utlending kan ikke utvises hvis man etter en vurdering av forholdets alvor og vedkommendes tilknytning til riket, mener at utvisningen skaper en uforholdsmessig stor belastning for vedkommende selv eller for familiemedlemmene. Som hovedregel kan man heller ikke utvise hvis utlendingen som følge av utvisningen blir sendt til et land hvor vedkommende risikerer å bli utsatt for forfølgelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er forfølgelse? Fengselsstraff fordi man faktisk er kriminell?

Jeg liker den britiske planen. Flyktninger kan få trygghet i en flyktningleir i Rwanda. Det bør de være fornøyd med. De som ikke er fornøyd er avslørt som velferdsmigranter. 

Alle kan ikke få leilighet i London eller Oslo. Det finnes omtrent 2 milliarder mennesker som oppfyller kravene for å få leilighet i Oslo. Det går ikke. Det må gå an for muslimer å bo i muslimske land. Det er mer sannsynlig at jøder og kristne må flykte fra slike land.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 5.7.2024 den 1:12 AM):

Hva tror folk er grunnen til at høyrepartier vokser.

Jeg tror det er fordi europeere er lei av venstresidens politikk som krever at folket må ofre seg stadig mer og mer for andres problemer. Da skjønner jeg godt at mange stemmer ytre høyre i protest.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 8
Lenke til kommentar

image_2024-11-11_232802196.thumb.png.b87e76d8bae3e79b9bee8b74d896798e.png
Håpet for 2-parti regjering lever, hakket bedre ville det være om FRP var størst, samme hvem som får statsminister.
Gud som jeg håper at høyresiden slipper å lide KRF og Venstre i 2025-29, jeg hadde også byttet dem ut med SP om nødvendig. 🥲

https://tv.nrk.no/serie/politisk-kvarter-tv/sesong/202411/episode/NNFA07111124
Jeg syns Listhaug kommer ut langt bedre her.
Det er litt ille for en politiker å konstant referere til en overnasjonal autoritet som stadig skal løse problemene våre, i fremtiden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mannen med ljåen skrev (På 10.10.2024 den 7:27 PM):

Spørsmålet er hvorfor vi har så stort behov for arbeidskraft.
Hvis vi hadde tusenvis av færre grunnløse asylsøkere, hadde vi også hatt behov for tusenvis av færre boliger.
Da hadde vi heller ikke trengt fullt så mange polske snekkere som bygger trange leiligheter på matjorda.
Vi hadde ikke trengt så mange svenske sykepleiere, da vi hadde hatt færre voldsofre og syke.
Vi hadde trengt færre tolker, færre politi, færre spesiallærere, mindre strøm osv...

Å være verdens trygdekontor koster oss masse ressurser på alle måter. Jo flere trygdede kriminelle vi slipper inn, dess mer arbeidskraft trengs for å forsørge dem. 

Det er jo et veldig godt poeng. Og hva med KLIMAutslippene som vi sparer på å begrense innvandring? DET snakkes det ikke om når man ellers snakker om alt som gir klimautslipp på inn- og utpust; som husdyrene våre for eksempel som gjennom promp og rap er en større trussel mot klimaet enn elitenes privatfly, krig og massemigrasjon.

Jarmo skrev (På 10.10.2024 den 7:33 PM):

Jupp, vi trenger kvalifisert arbeidskraft og som kan hoppa på jobb nesten med en gang.

Det er også helt urealistisk at store grupper av mennesker som er analfabeter og foretrekker å bo i "ghettoer" med sine egne som også er analfabeter vil være noe kvalifisert arbeidskraft i stadig mer spesialiserte samfunn. Derfor er hjelp i nærområdene og opprettelse av asylsentre der fremfor å stille opp på et kontor i Oslo og søke asyl mer realistisk og bærekraftig. Dette har lenge blitt betraktet som "høyrepopulitisk" og hjerterå politikk men har blitt mer stuerent å snakke om; for eksempel i Danmark og det er bra. Men Danmark har lenge ligget i forkant og selv når det blir resolutt avvist i Norge blir lignende tiltak etterhvert akseptert i det stille i Norge også.

Nasjonalisten skrev (På 3.11.2024 den 5:04 AM):

Veldig godt sagt.

Den eneste grunnen til at boligmarkedet er så presset er masseinnvandring.

Ikke den eneste, men det er i aller høyeste grad en faktor, spesielt i Oslo og andre større byer.

Nasjonalisten skrev (På 3.11.2024 den 5:04 AM):

Arbeidsmigranter kan godt være økonomisk nyttige, det er tross alt HELE poenget med dem, det betyr ikke at vi skal bosette arbeidsmigranter eller familien dems permanent, de heter gjestearbeidere av en grunn.

Forøvrig burde vi klare oss selv, og ikke gjøre oss avhengig av verden for arbeidskraft, det går helt fint å leve uten den arbeidskraften vi ønsker oss i vårt rike land. Det er mange bedre løsninger enn masseinnvandring og ukritisk permanent bosetting.

Jeg mener nå at arbeidsmigranter kan få den gulroten i Norge at de slipper å betale trygdeavgift fordi det ikke bør være slik at de opparbeider seg pensjons- og trygderettigheter i Norge fordi de må hjem når arbeidet er utført med mindre de har giftet seg med og etablert seg med norske statsborgere.

Men ellers bør ikke innvandring være noe utgangspunkt for permanent migrasjon. Det har de til og med begynt å snakke høyt om fra svenske myndigheter som har vært de verste strutsene i Europa når det er snakk om innvandring.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 6.11.2024 den 1:11 PM):

Det må en rettsak til først, og vedkommende skal jo også sone en straff.

Selvfølgelig er ingen å anse som skyldig før en dom foreligger; jeg har heller ikke påstått noe annet.

Så må selvfølgelig lovbruddet være alvorlig for at utvisning skal være aktuelt.

Plettfri vandel bør være en forutsetning for å tilkjennes permanent opphold for ikke å snakke om statsborgerskap i Norge. Det siste bør det være langt langt mer sterkere krav for å oppnå enn det som er praksisen i dag.

Det som ofte fører til at utvisning ikke er aktuelt er:

Det er nettopp alle disse momentene som kan tolkes vidt som er problemet og her bør alle mulige smutthull som gjør det mulig for noen å få tilkjent både oppholdstillatelse, familiegjenforening og endog statsborgerskap etter alvorlige kriminelle handlinger.

Mannen med ljåen skrev (På 6.11.2024 den 1:38 PM):

Hva er forfølgelse? Fengselsstraff fordi man faktisk er kriminell?

Det har vært saker i Norge hvor individer, for eksempel Taliban-krigere har fått opphold i Norge med begrunnelse av at de er forfulgt av landets myndigheter. Med det resultat at de som faktisk har flyktet fra slike terrorister risikerer å møte igjen sine overgripere på gatene i Norge.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 6.11.2024 den 1:40 PM):

Jeg tror det er fordi europeere er lei av venstresidens politikk som krever at folket må ofre seg stadig mer og mer for andres problemer. Da skjønner jeg godt at mange stemmer ytre høyre i protest.

Godt sagt.
Vestens påståtte store behov for arbeidskraft er i høyeste grad et politisk skapt behov.
Et narrativ for å stimulere til enda større fri flyt og mer sentralisering.
En dynamikk som egentlig er drevet av kapitalsterke interesser, men som må betales av en stor middelklasse i form av redusert velstand og mindre innflytelse..

Ikke merkelig at EUskepsisen øker….

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle kan ikke få leilighet i London eller Oslo.

JEG har ikke råd til leilighet i London eller Oslo og jeg kan ikke påberope meg menneskerettugheter for å få det heller. Og det er uholdbart at staten skal kjøpe boliger til asylsøkere over bud og dermed sørge for økning av boligprisene. Viktig å ha tunga rett i munnen her; JEG klandrer ikke de som søker asyl; hadde jeg selv levd i et gjennomfattig gjennomkorrupt land uten muligheter til noen fremtid hadde jeg kanskje selv utnyttet meg av asylsystemet som finnes; det er ikke asylsøkere man skal klandre som søker seg til en bedre fremtid; noe vi alle ønsker for oss selv og våre egne; men systemet som tilrettelegger for at det blir slik.

Alle kan ikke få leilighet i London eller Oslo. Det finnes omtrent 2 milliarder mennesker som oppfyller kravene for å få leilighet i Oslo.

DET er vel ikke helt riktig det du påstår her?

Det må gå an for muslimer å bo i muslimske land. 

Det gjør de stort sett også. Muslimske migranter i Vesten utgjør bare noen promille av muslimer i verden. Alle asylsøkere er ikke muslimer. Det er f.eks flere asylsøkere fra det kristne Kongo enn fra De forente arabiske emirater.

PosteMonopolet skrev (På 6.11.2024 den 1:40 PM):

Men i noen europeiske land, som Danmark har vi jo sett hvordan tradisjonelle partier har lyttet til reelle bekymringer rundt dette og også fra fagfolk som forklarer hvorfor uhemmet massemigrasjon ikke er bærekraftig. Et ganske godt eksempel er jo hvordan de danske sosialdemokratene har tilpasset seg denne virkeligheten og styrket sin posisjon kraftig i forhold til søsterpartiene i Sverige og Norge(hvor de er på rake veien til bånn)og man har sett en tilsvarende nedgang for det høyrepopulistiske Dansk Folkeparti.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 11.11.2024 den 11:40 PM):

image_2024-11-11_232802196.thumb.png.b87e76d8bae3e79b9bee8b74d896798e.png
Håpet for 2-parti regjering lever, hakket bedre ville det være om FRP var størst, samme hvem som får statsminister.
Gud som jeg håper at høyresiden slipper å lide KRF og Venstre i 2025-29, jeg hadde også byttet dem ut med SP om nødvendig. 🥲

KRF later jo til å være et parti med et døende velgergrunnlag; eldre kvinner i Bibelbeltet og de ser ikke ut til å ha noen suksess med å rekruttere en ny generasjon velgere. Venstre fremstår som uspiselig arrogant for tiden; at de til og med vil fjerne strømstøtten samtidig som makspris er helt uaktuelt samtidig som de står helt og holdent inne for mer "grønt skifte"; det vil si natur- og miljøødeleggelse i klimaets navn. Om Senterpartiet hopper over til "borgerligheten" igjen etter over 30 år er nå interessant å se; det er visstn del e murring hos den yngre garde der.

Lenke til kommentar

Den etablerte politikken fører til at livet og forretninger er vanskelig av feil årsaker. Det har aldri vært lett å være menneske og kommer aldri til å bli det, men nå står folk fast i ei politisk hengemyr de vil ut av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Valget i 2025 blir kanskje en slags "folkeavstemning" om energipolitikken. Vi ser hvordan Støre-regimet gang på gang har overkjørt alle krav fra grasrota om makspris på strøm og begrensning av strømeksporten men heller omfavnet spekulantene og oligarkene. Men Høyre er krystallklare på at de står på nøyaktig samme side som "arbeider"-partiet i det spørsmålet dog. Men FRP større enn Høyre vil bety at det ikke er FRP som vil dele skjebne med Senterpartiet, men heller Høyre som må sluke noen kameler dersom FRP har ment alvor med at de vil gjøre noe med galskapen i energipolitikken.

Jeg kommer ikke til å stemme FRP men det er helt klart at det er "arbeider"-partiet og Høyre som har stått for og står for en farlig skadelig politikk som driver befolkningen i redusert levestandard med sin overlatelse av prisen på vår viktigste infrastruktur til sosiopatiske spekulanter.

https://tv.nrk.no/serie/politisk-kvarter-tv/sesong/202411/episode/NNFA07111124
Jeg syns Listhaug kommer ut langt bedre her.
Det er litt ille for en politiker å konstant referere til en overnasjonal autoritet som stadig skal løse problemene våre, i fremtiden.

Tonje Brenna later jo ikke til å ha egne meninger i det hele tatt men kjører på med de klassiske papegøye-svarene som de tydeligvis blir drillet med i AP-ledelsen fra PR-rådgiverne. Og Støre-svadauttrykket "krig i Europa"; viktig å si "Europa" istedenfor Ukraina for å skape et bilde av at hele kontinentet utenfor Norge står i brann som om det var 1915 eller 1942 for å påføre folk dårlig samvittighet. Sleipt triks og veldig gjennomskuelig om man har over gjennomsnitts IQ. Det var krig i en del av Europa gjennom hele 1990-tallet også; det  vil si Balkan og det ble aldri brukt som argument for upopulær politikk; heller ikke i innvandringsdebatten selv om det kom mange flyktninger derfra på den tiden. Men det er selvfølgelig også uholdbart at Norge har høyest utbetalinger av velferdstjenester også her samtidig som vi er på en klar JUMBOPLASS i Norden når det gjelder verdiskapning. Et annet svadauttrykk fra PR-maskineriet Brenna kommer med er "aktivitet" som er en eufemisme for mennesker som holdes på NAV-tiltak for å "fjerne" dem fra statistikken over arbeidsledige. Men det koster samfunnet penger det også.

Vokteren skrev (På 26.11.2024 den 8:57 AM):

Godt sagt.
Vestens påståtte store behov for arbeidskraft er i høyeste grad et politisk skapt behov.
Et narrativ for å stimulere til enda større fri flyt og mer sentralisering.
En dynamikk som egentlig er drevet av kapitalsterke interesser, men som må betales av en stor middelklasse i form av redusert velstand og mindre innflytelse..

Nettopp. Hvor er dette angivelige store behovet for "arbeidskraft" i et avindustrialisert samfunn med stadig mer stat og stadig mindre verdiskapning?

Vokteren skrev (På 26.11.2024 den 8:57 AM):

Ikke merkelig at EUskepsisen øker….

Det stemmer vel ikke helt at den øker i Norge, desverre. Det er fortsatt klart flertall MOT EU i befolkningen, men motstanden har krympet på den senere tids målinger. Jeg mistenker at den begrederlige kronekursen kan være noe av forklaringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Vintersko skrev (På 7.7.2024 den 7:34 PM):

Nei - les dette korrekt så man ikke misforstår: Den behandlede legen sier at pasienten BØR operereres. Sykehusets ledelse har møte der de vurderer kost/nytte og ser da kun på alder - de aner ikke noe om denne personen forvørig, og finner da ut at de ikke vil ta operasjonen stikk i strid med det legen som skulle operere mente var korrekt. Mao er det en økonomisk vurdering her som trolig går på samfunnsnytte. Vedkommende som skulle opereres har i alle år selv arbeidet i helsevesenet - og har også kontakt med mennesker som arbeider der i dag. Da får man vite at budsjettet er sprengt fordi man har så mange som skal behandles - og man får vite at det er mange utlendinger blant disse - blant annet ukrainere - trolig også flere andre - jeg vet ikke - men poenget er vel at vedkommende føler seg forbigått og at dette trigget dette mennesket til å tenke at FRP kanskje er veien å gå for å begrense innvandringen slik at man får penger nok til å håndtere de som bor i landet. Jeg prøver bare å gi eksempler på hvordan enkelte tenker.

Bare så det er nevnt - vedkommende jeg refererer til lå inne på sykehus - innkallt til operasjon, men ble sparket ut i siste liten

Men herregud da. Det er ikke hensiktsmessig å bruke ressursene på en person med "en halv fot i grava pga alder" når man kan velge å bruke disse ressursene på en f.eks 30 åring.

Jeg kan skjønne argumentet til den du snakker om hvis de heller valgte å operere en 75 årig ukrainer / innvandrer i stedet for. Men det er sikkert enklere å kun skylde på nasjonalitet hvis man i utgangspunktet har rasistiske holdninger, enn å faktisk erkjenne at det er alder som gjør at man havner ned på lista / eller ut av lista.

Så lenge man har knappe ressurser så må man prioritere det som er mest hensiktsmessig. Skal man redde livet til en på 30, eller en på 75?

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Høyreradikale i Norge og utlandet har vært mye bedre på medier.

poder som Wolfgang uncut, Joe Rogan og Tucker Carlson.

Woflgang Wee er da ikke noen HØYRERADIKALER? Han er en helt mainstream norsk podcaster og tidligere NRK-mann men som er ganske åpen for hvem han inviterer til samtale, noe langt flere journalister burde være. Joe Rogan er en klassisk amerikansk liberaler og mer til venstre enn gjennomsnittelig; en DemSo som støttet Bernie Sanders men som for første gang i sitt liv stemte republikansk og stemte på Trump fordi han følte at Demokratene var blitt for korrupte og moralsk forstumpede men samtidig står fast på sine grunnleggende liberale verdier; så kan det selvsagt og i aller høyeste grad diskuteres om det var et klokt valg å omfavne Trump men nå lever han jo nå en gang i et land med lite politiske alternativer og hvor presidentvalg ofte er mellom pest og kolera.

Carlson er en ekte høyrevridd fra Fox News ja, men det er noe annet.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...