Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.


Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

177 stemmer

  1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

    • EU-direktiver
      27
    • Inflasjon/Fattigdom
      65
    • Innvandring(alle typer)
      132
    • Flyktinger
      87
    • Klima-politikk
      54
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      53
    • Kjønnspolitikk/pride
      55
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      15
    • Kriminalitet
      84
    • Annet, skriv om det.
      10
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

    • Ja
      147
    • Nei
      30


Anbefalte innlegg

FriskLuft skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke et entydig svar på hvorfor stadig flere stemmer høyresiden i politikken, men jeg kjenner til 
noen argumenter. Har eldre i vår familie, altså generasjonen over meg som er pensjonister, som er fly forbannet på innvandringen.
Deres argumentasjon er veldig enkel og rett frem. F.eks har noen blitt nektet hjerteoperasjon fordi sykehuset
finner det lite samfunnsnyttig å gi eldre over 75 år en operasjon legen mener bør gjennomføres for å få bedre helse.
Legen er svært tydelig på at medisinsk er det ingenting i veien og alder definitivt ikke i veien for operasjonen.
Sykehuset har hatt møte og funnet ut at samfunnsnytten er for liten og nektet å gjennomføre operasjonen.
Dette skjer altså samtidig som det i nabolaget kommer Ukrainere som får all mulig legehjelp,hushjelp,økonomisk støtte de peker på - det er i alle fall det disse opplever.

Jeg forteller bare hvordan de selv argumenterer. Man føler seg altså forbigått av mennesker
som ikke har bidratt til velferdsnorge gjennom et langt arbeidsliv. Det er denne følelsen av urettferdighet som da
dytter dem mot - i dette tilfelle - FRP. Jeg tror det er mye slik der ute - at noen føler at enkelte innvandrere sniker foran
dem i køen på flere samfunnsområder. Da blir man forbannet og går til de partiene som argumenterer sterkest for å begrense innvandringen.

Men da vil jeg nesten se på disse folkene som litt "enkle", hvis man tror at en semv får en operasjon så lenge det kommer færre innvandrere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke et entydig svar på hvorfor stadig flere stemmer høyresiden i politikken, men jeg kjenner til 
noen argumenter. Har eldre i vår familie, altså generasjonen over meg som er pensjonister, som er fly forbannet på innvandringen.
Deres argumentasjon er veldig enkel og rett frem. F.eks har noen blitt nektet hjerteoperasjon fordi sykehuset
finner det lite samfunnsnyttig å gi eldre over 75 år en operasjon legen mener bør gjennomføres for å få bedre helse.
Legen er svært tydelig på at medisinsk er det ingenting i veien og alder definitivt ikke i veien for operasjonen.
Sykehuset har hatt møte og funnet ut at samfunnsnytten er for liten og nektet å gjennomføre operasjonen.
Dette skjer altså samtidig som det i nabolaget kommer Ukrainere som får all mulig legehjelp,hushjelp,økonomisk støtte de peker på - det er i alle fall det disse opplever.

Jeg forteller bare hvordan de selv argumenterer. Man føler seg altså forbigått av mennesker
som ikke har bidratt til velferdsnorge gjennom et langt arbeidsliv. Det er denne følelsen av urettferdighet som da
dytter dem mot - i dette tilfelle - FRP. Jeg tror det er mye slik der ute - at noen føler at enkelte innvandrere sniker foran
dem i køen på flere samfunnsområder. Da blir man forbannet og går til de partiene som argumenterer sterkest for å begrense innvandringen.

En liten korreksjon: da ukrainere er ansett som "hvite" og dermed aksepterte innvandrere er det viktig år rette skytset mot de mørkhudede. Dobbelmoralen lenge leve!

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

En liten korreksjon: da ukrainere er ansett som "hvite" og dermed aksepterte innvandrere er det viktig år rette skytset mot de mørkhudede. Dobbelmoralen lenge leve!

Jeg forstår ikke hva du mener - jeg bare forteller hva jeg ser og hvordan det har påvirket holdningen til eldre jeg kjenner. Det var ikke snakk om mørkhudede her. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukrainerne flykter fra krig, ikke "fattigdom og nød".
Og de har større potensiale for integrering, så vi slipper gatekriminalitet.
Like fullt skal majoriteten ut når hjemlandet er trygt nok. Stridsdyktige menn skal ifølge ukrainsk lov verves, og burde ikke kunne søke tilflukt her.
Vi må slutte å dele ut statsborgerskap som om det var godteri.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Men da vil jeg nesten se på disse folkene som litt "enkle", hvis man tror at en semv får en operasjon så lenge det kommer færre innvandrere...

Ja - det kan nok være - de ser bare hva de ser - og hører at sykehuset ikke vil dekke kostnadene med operasjon som da legen anbefaler......Så føler man seg kanskje forbigått og leter etter syndebukker som får penger av det offentlige

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke et entydig svar på hvorfor stadig flere stemmer høyresiden i politikken, men jeg kjenner til 
noen argumenter. Har eldre i vår familie, altså generasjonen over meg som er pensjonister, som er fly forbannet på innvandringen.
Deres argumentasjon er veldig enkel og rett frem. F.eks har noen blitt nektet hjerteoperasjon fordi sykehuset
finner det lite samfunnsnyttig å gi eldre over 75 år en operasjon legen mener bør gjennomføres for å få bedre helse.
Legen er svært tydelig på at medisinsk er det ingenting i veien og alder definitivt ikke i veien for operasjonen.
Sykehuset har hatt møte og funnet ut at samfunnsnytten er for liten og nektet å gjennomføre operasjonen.
Dette skjer altså samtidig som det i nabolaget kommer Ukrainere som får all mulig legehjelp,hushjelp,økonomisk støtte de peker på - det er i alle fall det disse opplever.

Jeg forteller bare hvordan de selv argumenterer. Man føler seg altså forbigått av mennesker
som ikke har bidratt til velferdsnorge gjennom et langt arbeidsliv. Det er denne følelsen av urettferdighet som da
dytter dem mot - i dette tilfelle - FRP. Jeg tror det er mye slik der ute - at noen føler at enkelte innvandrere sniker foran
dem i køen på flere samfunnsområder. Da blir man forbannet og går til de partiene som argumenterer sterkest for å begrense innvandringen.

Beleilig at det kom noen innvandrere å fokusere sinnet på, selv om sykehuset spesifikt sa at grunnen til å avvise operasjonen er alderen på pasienten.

Dessuten; Ukrainske flyktninger, og flyktninger generellt, er et produkt av statsledere som fører en reaksjonær, høyrerigid ideologi, som nesten alltid resulterer i at offentlige tjenester, inkl. sykehus, ikke får resrsurrser de trenger til operasjon. Kortere sagt; flyktninger er som regel et resultat av den samme ideologien som elsker å peke på dem som en trussel, sugerør i statskassa, whatever...

Og hvis et sykehus ikke ser det som "samfunnsnyttig" å gi eldre operasjon (jeez), tviler jeg på at det sykehuset skifter retning under et høyrepopulistisk styre.

men nå kjenner jeg ikke de du refererer til utover det du har nevnt, så...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Dette har folk blitt fortalt i mange år, samt "det kommer til å gå seg til". Når det da ikke går seg til, snarere blir det bare verre og verre i de land som har tatt imot mange muslimer, så vil folk selvsagt slutte å høre på dette og gå til de parti som vil stenge grensene for mer innvandring fra midtøsten spesielt. 

Det er da helt naturlig at folk reagerer slik. Derfor overraskende positivt av Unge Høyres Ola Svenneby å "kuppe" hovedgrunnen til at folk går til ytre høyre nå nylig. Som han påpeker er det uansett hva som kommer til å skje til slutt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/kriminelle-infiltrerer-politiet-og-samfunnet/81413575

Sitat

Justisminister Gunnar Strömmer (M) hevder at Sverige nå er ferdig med å legge lokk på problemer knyttet til innvandring og kriminalitet. «Vi skulle handlet for 10-15 år siden», innrømmer han.

Det er kun venstre-ekstremistene igjen nå, som ikke har forstått dette.

Endret av _R2D2_
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Camlon said:

Problemet med det yrket er ikke arbeidsoppgavene, men at det gir tilsvarende minstelønn med håpløse arbeidstider. Gi dem lønnen de fortjener og det vil ikke lenger være noen behov å bruke underbetale utlendinger.

Lønnen ligger nært mot hva tjenesten er verdt. Ikke for den enkelte men i en større sammenheng. Den bitre eller gledelige sannhet er at det man har er det man fortjener.
 

Quote

image.png.a1ef020280a6087c532d88670b3dfa94.png

I få ord. Hvis du vil ha mer i lønn må du gjøre noe annet.

Det er bortimot hjernedødt å tenke at man burde ha mer for det man allerede gjør (dette inkluderer ikke kostnadsjusteringer i markedet). Man får stort sett det man er verdt. Problemet fremover blir at folk flest ikke er verdt noe som helst. Likevel skal de bo, leve og spise.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (9 minutter siden):

Beleilig at det kom noen innvandrere å fokusere sinnet på, selv om legene spesifikt sa at grunnen til å avvise operasjonen er alderen på pasienten.

Dessuten; Ukrainske flyktninger, og flyktninger generellt, er et produkt av statsledere som fører en reaksjonær, høyrerigid ideologi, som nesten alltid resulterer i at offentlige tjenester, inkl. sykehus, ikke får resrsurrser de trenger til operasjon. Kortere sagt; flyktninger er som regel et resultat av den samme ideologien som elsker å peke på dem som en trussel, sugerør i statskassa, whatever...

Og hvis et sykehus ikke ser det som "samfunnsnyttig" å gi eldre operasjon (jeez), tviler jeg på at det sykehuset skifter retning under et høyrepopulistisk styre.

Nei - les dette korrekt så man ikke misforstår: Den behandlede legen sier at pasienten BØR operereres. Sykehusets ledelse har møte der de vurderer kost/nytte og ser da kun på alder - de aner ikke noe om denne personen forvørig, og finner da ut at de ikke vil ta operasjonen stikk i strid med det legen som skulle operere mente var korrekt. Mao er det en økonomisk vurdering her som trolig går på samfunnsnytte. Vedkommende som skulle opereres har i alle år selv arbeidet i helsevesenet - og har også kontakt med mennesker som arbeider der i dag. Da får man vite at budsjettet er sprengt fordi man har så mange som skal behandles - og man får vite at det er mange utlendinger blant disse - blant annet ukrainere - trolig også flere andre - jeg vet ikke - men poenget er vel at vedkommende føler seg forbigått og at dette trigget dette mennesket til å tenke at FRP kanskje er veien å gå for å begrense innvandringen slik at man får penger nok til å håndtere de som bor i landet. Jeg prøver bare å gi eksempler på hvordan enkelte tenker.

 

Bare så det er nevnt - vedkommende jeg refererer til lå inne på sykehus - innkallt til operasjon, men ble sparket ut i siste liten

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Lønnen ligger nært mot hva tjenesten er verdt. Ikke for den enkelte men i en større sammenheng. Den bitre eller gledelige sannhet er at det man har er det man fortjener.
 

I få ord. Hvis du vil ha mer i lønn må du gjøre noe annet.

Hvis ikke det var for oss hadde antall kvinner i arbeidslivet vært drastisk redusert, og hele samfunnet hadde tapt på det. Store deler av norsk økonomi går som det suser fordi våre jobber gjør det mulig for kvinner i hovedsak å være i jobb istedetfor å ta seg av gamle og syke foreldre. 

Vi fortjener langt mer enn vi får. Og det begynner folk å forstå. Derfor slutter de  og begynner i vikarbyrå 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (20 minutter siden):

Å fortelle folk at fascister er de eneste som er villige til å beskytte landegrenser...

...å genuint tro at fascister er de eneste som er villige til å beskytte landegrensene...

...og det i seg selv ønske å beskytte landegrenser.

Er ikke nødvendigvis det samme. Som jeg skrev; å ønske å beskytte noe mot en trussel er ikke et homogent konsept fastlåst i en rasjonell eller ikke-rasjonell modus.

 

Vi har for eksempel: "jeg ønsker å beskytte landegrensene, men ikke på bekostning av velferdsordninger, helsetjenester, fagforeninger, personvern, pluralistisk rettsystem, økonomisk støtte til undervisning og akademia." (og en del andre ting jeg ikke kommer på i farta)

Så har vi: "Jeg ønsker å beskytte landegrensene, men ikke på bekostning av helsetjenester, personvern, pluralistisk rettsystem. Jeg ønsker også å kutte ned på velferd og støtte til undervisning og akademia , fordi vi trenger mer økonomisk støtte til politirersursser, og jeg ønsker også at bedriftsledere skal få mer innvirkning på hvordan politikk innføres i landet, ergo skattekutt til dem.".

Så har vi: "Jeg ønsker å beskytte landegrensene. Det er det aller høyeste prioritet. Alt annet er ubetydelig. Hvis helsetjenesten sliter med resurrser, hvis personvern og fagforeninger blir oppløst på grunn av bedriftseieres betingelser for økonomisk støtte til valgkampanjen, hvis kvinner mister abortrettigheter, hvis politiet blir mer autoritær og voldelig mot sine borgere, så er det verdt det, så lenge vi gjør noe med disse innvandrerne".

Og selvfølgelig forskjellige grader mellom de tre.

Du overkompliserer diskusjonen, og er derfor passende nok en fin illustrasjon på et av problemene senter-venstresiden sliter med i Europa.  

En økende andel av europeere føler frykt og uro i møte med de siste tiårene med masseinnvandring. Fremfor å ta disse følelsene på alvor, har senter-venstresiden ofte valgt å ignorere disse og/eller skjemme velgerbasen for å ha disse følelsene. 

Blant annet derfor vinner ytre høyre frem. Men det burde de ikke. For å beskytte landegrensene, og ha kontroll på hvem som kommer og går, bør langt på vei være en apolitisk sak.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet med innvandring har ikke med hudfarge og religion å gjøre. Staten har ikke råd til de som allerede bor i landet og når det kommer nye til som i liten grad blir selvforsynt, legger det flere byrder på lasset. Kun 1 av 5 som kommer til landet blir selvforsynt. De fleste blir ei byrde for land og innbyggere.

Så ropes det alltid høyt om uføre nordmenn, men det er ikke det som er elefanten i rommet.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg så det, så jeg endret det forrige innlegget.

OK - det var et viktig poeng å få frem fordi det ble fremstilt slik at det handlet om prioritering innenfor et budsjett - altså hvordan våre skattepenger skal brukes. Og i den settingen så følte vedkommende seg forbigått av en gruppe som da aldri hadde bidratt til velferdsstaten. Og det er nok mye slike følelser av hva man mener er rett og galt som dytter folk i retning politiske partier. Når det treffer en direkte så kan nok følelsene bli ekstra sterke også. Jeg tror nok det handler mye om at hvert enkelt land kanskje ikke klarer å løse de utfordringer de får med f.eks innvandring og at de utfordringene krever ressurser som da hentes fra eksisterende innbyggere. Og da vil alltid noen føle det urettferdig på en eller annen måte og vil gjerne ha en annen fordeling av ressursene f.eks

Endret av FriskLuft
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Ukrainerne flykter fra krig, ikke "fattigdom og nød".
Og de har større potensiale for integrering, så vi slipper gatekriminalitet.
Like fullt skal majoriteten ut når hjemlandet er trygt nok. Stridsdyktige menn skal ifølge ukrainsk lov verves, og burde ikke kunne søke tilflukt her.
Vi må slutte å dele ut statsborgerskap som om det var godteri.

Nja. Er mange ukrainerne som trives godt her (og i andre vestlige land) og som ikke ønsker å dra hjem. Sannsynligvis drar ikke majoriteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Tussi said:

Hvis ikke det var for oss hadde antall kvinner i arbeidslivet vært drastisk redusert, og hele samfunnet hadde tapt på det. Store deler av norsk økonomi går som det suser fordi våre jobber gjør det mulig for kvinner i hovedsak å være i jobb istedetfor å ta seg av gamle og syke foreldre. 

Vi fortjener langt mer enn vi får. Og det begynner folk å forstå. Derfor slutter de  og begynner i vikarbyrå 

Å ta vare på ødelagte mennesker blir ikke noe verdt før det blir manko på fungerende. Skal man tro enkelte næringer er det ikke mulig å skaffe nok folk, men det finnes likevel grenser for hvor dårlige folk man kan ansette.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (Akkurat nå):

Å ta vare på ødelagte mennesker blir ikke noe verdt før det blir manko på fungerende.

Det blir fort manko på fungerende mennesker, (for et begrep!) Hvis alle som har syke foreldre skal måtte passe på dem selv...

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Nja. Er mange ukrainerne som trives godt her (og i andre vestlige land) og som ikke ønsker å dra hjem. Sannsynligvis drar ikke majoriteten. 

Jeg ser ikke hvorfor de skal ha valget.
Jeg støtter at vi skal ha en asylpolitikk, ikke at alle få bli så lenge de ønsker, eller kunne få statsborgerskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Mannen med ljåen said:

Jeg ser ikke hvorfor de skal ha valget.
Jeg støtter at vi skal ha en asylpolitikk, ikke at alle få bli så lenge de ønsker, eller kunne få statsborgerskap.

Er vel sånn det blir. Jo lenger de er her jo mer rett på permanent opphold har dem også. Ikke store vanskeligheter med å forstå hvorfor Norge frister mer enn hjemlandet selvfølgelig. Men man burde ikke forvente at de fleste har lyst å dra hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...