Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.


Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

174 stemmer

  1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

    • EU-direktiver
      26
    • Inflasjon/Fattigdom
      63
    • Innvandring(alle typer)
      130
    • Flyktinger
      85
    • Klima-politikk
      51
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      52
    • Kjønnspolitikk/pride
      54
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      14
    • Kriminalitet
      82
    • Annet, skriv om det.
      10
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

    • Ja
      144
    • Nei
      30


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Demonstratene roper "Tourists go away" "Refugees welcome" en del steder i Spania.

Så kanskje disse isolerte nordmennene ville vært mer populære om de levde på spanske myndigheter i stedet for egne penger.. 🙂

Høres ut som om de demonstrantene burde flytte ut til en av de øyene som er overtatt av tusenvis av båtflyktninger…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (19 minutter siden):

Et genuint fantastisk innlegg. Spesielt delen jeg fremhevet med tykk skrift. For hvert slikt innlegg i den politiske diskursjen, får vi desverre 100-200 andre innlegg hvor argumentasjonen er:

"Nei, det er innvandringen som er problemet!

Nei, det er innvandringen som er problemet

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!!"

Og så videre...

Ofte etterfulgt av; "Se til Sverige. SE TIL SVERIGE!!! BARE SE TIL SVERIGE!!!!!!!"

Jeg vet ikke om alle som gjentar denne bakgrunnsstøyen faktisk tror på det, eller om noen av dem får betalt, enten i form av anerkjennelse fra sin konservative/reaksjonære tilhørighet, eller i økonomisk form av diverse dark money-aktører. For hver gang milliardærer og storbedrifter frykter beskatting og regulering av deres behandling av arbeidere, for stor organisering av arbeidere og fagforeninger, da putter dem gjerne penger i, eller kjøper opp mediekanaler for å konstruere et fiendebilde av en annen syndebukk arbeiderklassen kan bli distrahert av.

Hvorfor er det ellers massevis av nettaviser hvor det ene og eneste fokuset er "kriminalitet begått av innvandrere"? Mens man ikke finner en eneste avis hvor det ene og eneste fokuset er "kriminalitet begått av hvite"? Link meg gjerne til en sånn avis hvis jeg tar feil. Og å påpeke dette er ikke det samme som å si at "kriminalitet blir aldri begått av innvandrere". Fordi det finnes kriminalitet som blir begått av innvandrere, det i seg selv er sant. Men ikke bare av innvandrere, og ikke spesifikt fordi de er innvandrere. Men får man nyheter om kriminalitet kun/for det meste av disse laserfokuserte nyhetskildene, så vil ens verdens/samfunnsbilde om kriminalitet selvfølgelig formes til en betydelig grad deretter...

I disse "late stage capitalism"-tider, der spesielt boligpriser og strømpriser fremkaller kaldsvette hos mange og enhver, har det blitt mer og mer comme il faut å se selvutnevnte representanter for mannen i gata, grasrota, folk flest brumme og braute om kommunister, sosialister, globalister, marxister og samtidig hylle milliardærer som "folk som skaper noe" og "folk som har utrettet noe her i livet, i motsetning til DEG, din sosialist!!!". Og skrive sinna ting om Greta Thunberg og transpersoner, å gud bedre, som de elsker å hate Greta Thunberg og transpersoner.

Tenk om det kunne være begge deler. Tenk om man kunne ha to tanker i hodet samtidig. Tenk om…

(dette gjelder begge sider)

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Tronhjem said:

Jeg skulle sterkt ønsket at prekariatet heller gikk til SV og gjorde de sterke på Stortinget. SV ser og forstår at det er en urettferdig økonomisk politikk som er det underliggende reelle problemet her.

I det store og det hele treffer analysen spikern på hodet.

Og: Jeg kan si meg enig at AP, Høyre og Venstre ikke har noe å gjøre på stortinget. 
Men SV lider av mye av samme problemet. Som subsidieøkonomi uten nok sekundærnæring, kulturmarxisme. Og en faktisk høyrebølge vil slite veldig med at næringslivet er så oligarkisk og subsidiert. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (8 timer siden):

Jeg skulle sterkt ønsket at prekariatet heller gikk til SV og gjorde de sterke på Stortinget. SV ser og forstår at det er en urettferdig økonomisk politikk som er det underliggende reelle problemet her.

Jeg kommer bare på ett tilfelle der et venstreparti har vunnet frem, Smer i Slovakia. Kanskje SV skulle ta seg et kurs der?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
superrhino skrev (33 minutter siden):

Jeg kommer bare på ett tilfelle der et venstreparti har vunnet frem, Smer i Slovakia. Kanskje SV skulle ta seg et kurs der?

Slovakia er vel ikke i øyeblikket et land SV vil ønske å assosiere seg med, er ikke Slovakias myndigheter på lag med Orban?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Skurupu said:

I det eksempelet ville en høyrepopulist ikke sett individene som utøvde volden, kun gruppen høyrepopulisten mener de tilhører. Det er helt greit å straffe dem alle sammen, for det er jo deres skyld.

 Hvor i alle dager får du dette fra? Det er jo oppspinn for å forsvare angrep på de som mener at gjengvold skal straffes og at kriminell lavalder bør senkes for å få bukt med problemet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Skurupu said:

For norges fremste høyrepopulist, Sylvi Listhaug, så handler alt hun gjør om å fortelle folk at det ikke er dems skyld. De trenger IKKE å endre seg, det er det alle andre som må. Det er DU som er offeret, og DEM som er årsaken. Offermentaliteten er svært viktig. Å være et offer er verdifult i dagens samfunn. Det vet høyresiden nøyaktig like godt som venstresiden.

Kan du også utdype dette? Du kommer med veldig mange ulne merkelige påstander uten å komme ned i noe som helst presist materie. EDIT: Ok, nå ser jeg at andre har kommet med såkalte ferdig fordøyde sitater.

Det eneste som er like farlig som høyre ekstemisme er venstre ekstremisme og fundamentalisme. Debatten kommer ingen vei om man ikke kan snakke som voksne mennesker.

Listhaug og partiet hennes som mange liker å gi skylden for alt (kjent tankegods?) har helt sikkert hatt noen uheldige uttalelser og nok beklaget noen av disse men jeg foretrekker politikere som tør å diskutere vanskelig samfunns tematikk, enn politikere som Støre som er tåkefyrsten og aldri tør ta tak i konkrete problemer og alltid snakker i generelle vendinger (dvs. generaliserer slik som ekstremister gjør). Tann- og balle løse politikere er man ikke tjent med. Men populister er de faktisk alle sammen. Man må gjerne vise meg politikeren som ikke er det.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, AtterEnBruker said:

Det kommer an på om du begår kriminalitet der eller ikke, nøyaktig som menes med at landet ikke gjør nok til at du føler deg velkommen og inkludert, og hvordan selve omstendighetene gir deg muligheter til å føle deg velkommen og inkludert uten å ty til kriminalitet.

Jeg antar at det også gjelder de som ikke er innvandrere som ikke føler seg velkommen og ivaretatt i det Norske samfunnet? Eller er det kun enkelte grupperinger dette gjelder?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, AtterEnBruker said:

Et genuint fantastisk innlegg. Spesielt delen jeg fremhevet med tykk skrift. For hvert slikt innlegg i den politiske diskursjen, får vi desverre 100-200 andre innlegg hvor argumentasjonen er:

"Nei, det er innvandringen som er problemet!

Nei, det er innvandringen som er problemet

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!!

NEI, DET ER INNVANDRINGEN SOM ER PROBLEMET!!!"

Og så videre...

Ofte etterfulgt av; "Se til Sverige. SE TIL SVERIGE!!! BARE SE TIL SVERIGE!!!!!!!"

Jeg vet ikke helt hvem som er blinde. Men er det Politiet og Emilie Enger Mehl? Eller enkelte debattanter? Eller er det Sylvi Listhaug som finner på disse tingene selv?
https://www.politiforum.no/emilie-enger-mehl-innvandring-vold-mot-politi/frykter-svenske-tilstander-i-norge/225665

Jeg kan ikke se at man gjør noe annet enn om snakke om det faktiske problemet.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, AtterEnBruker said:

Hvorfor er det ellers massevis av nettaviser hvor det ene og eneste fokuset er "kriminalitet begått av innvandrere"? Mens man ikke finner en eneste avis hvor det ene og eneste fokuset er "kriminalitet begått av hvite"? Link meg gjerne til en sånn avis hvis jeg tar feil. Og å påpeke dette er ikke det samme som å si at "kriminalitet blir aldri begått av innvandrere". Fordi det finnes kriminalitet som blir begått av innvandrere, det i seg selv er sant. Men ikke bare av innvandrere, og ikke spesifikt fordi de er innvandrere. Men får man nyheter om kriminalitet kun/for det meste av disse laserfokuserte nyhetskildene, så vil ens verdens/samfunnsbilde om kriminalitet selvfølgelig formes til en betydelig grad deretter...

I lang tid ble det ikke oppgitt etnisitet for de som begikk kriminalitet. Nettopp fordi man var redd for at enkelte etnisiteter ville dominere nyhetsbildet. I senere tid har man forstått at problemet med eks. grensekryssende kriminalitet er så stort at man heldigvis har begynt å advare publikum om kriminelle bander som krysser grensene. Hvor de oppholder seg over en viss tid og så forlater landet med tyvgodset igjen. Eller sender tyvgodset i skytteltrafikk ut av landet. Dette har vært et økende problem alle bør være oppmerksom på.

Når det gjelder generell kriminalitet begått av de som bor i landet eller venter på avgjørelser så ser jeg ingen forskjellsbehandling. "Rømskoging tatt for innbrudd på lager". Det angis stadig vekk når ikke-innvandrere begår kriminalitet. Så hvorfor skal man ikke påpeke etnisitet når Politiet har statistikk de ikke tør vise frem?

Ja det vil selvsagt skape mye aggresjon mot enkelte folkegrupper. Har du vært i Spania siste 10 år og sett hatet mange skandinaviske turister får der. Uavhengig av hvordan man selv oppfører seg. Såkalte "Monkey brains" som menneskelig mentalitet ofte er, vil alltid peke ut grupperinger hvis de er overrepresentert på enkelte statistikker. Det skjer ikke bare i Norge, det skjer i alle land over hele verden.

De fleste oppegående mennesker klarer likevel å skille klinten fra hveten. Men det betyr ikke at man skal unnskylde økende kriminalitet blant enkelte typer innvandring. Hvis 90% av gateranerne er Somaliere så ser jeg ingen grunn til å skjule det faktum. Hvis 90% av sykkeltyverier begås av såkalte etniske narkomane nordmenn så ser jeg ingen grunn til å skjule det. Ei heller at det er bander fra bulgaria som stjeler katalysatorer osv. Når man har stadfestet at så er tilfelle.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Jeg antar at det også gjelder de som ikke er innvandrere som ikke føler seg velkommen og ivaretatt i det Norske samfunnet? Eller er det kun enkelte grupperinger dette gjelder?

Alle! Son sagt, hva nøyaktig menes med at et land ikke får innbyggere til å føle seg velkommen og inkludert, og hvordan er omstendighetene rundt deg?

Theo343 skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke helt hvem som er blinde. Men er det politiet og Emilie Enger Mehl? Eller enkelte debattanter?
https://www.politiforum.no/emilie-enger-mehl-innvandring-vold-mot-politi/frykter-svenske-tilstander-i-norge/225665

Jeg kan ikke se at man gjør noe annet enn om snakke om det faktiske problemet.

Denne tråden er i et nøtteskall "å gjøre noe annet enn å snakke om det faktiske problemet". Er de voldelige innvandrerne voldeige fordi omstendighetene rundt dem gjorde de voldelige? Eller er de voldelige kun fordi de er innvandrere fra et visst land? Dvs, at hvis man blir født på en bestemt del på denne planeten istedenfor f.eks her, så slår det en bryter på i hjernen fra fødselen av som gjør deg til en voldelig primat? For det virker som om det er spesifikt det narrativet bad faith-aktører ønsker å spore enhver innvandrer-debatt på. Og aldri snakke om faktiske problemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Alle! Son sagt, hva nøyaktig menes med at et land ikke får innbyggere til å føle seg velkommen og inkludert

Dere kom med påstanden så da får jo dere utdype? 

Quote

 og hvordan er omstendighetene rundt deg?

Omstendighetene rundt meg akkurat nå er ikke så verst. Men i oppveksten fikk jeg og min uføre alenemor kjenne på diskriminering fra omtrentlig 1980-tallet og videre fordi vi var "etniske nordmenn" som saksbehandlere sa. Enkelte venstre ekstremister vil selvsagt nå stemple meg som både rasist og høyreekstrem fordi jeg har opplevd noe de selv ikke har opplevd i oppveksten. Ergo "nei slikt har ikke skjedd her", mentaliteten.

Som såkalt "fattig" i norge ble man utsatt for mye mobbing, trakassering, utenforskap og vold. Ble jeg voldelig av den grunn? Nei. Men gjør den erfaringen at jeg har blitt rasist eller esktremist? Langt der i fra. Er jeg opptatt av generell samfunnsproblematikk? Definitivt.

Blir jeg forbannet når nevøen min blir utsatt for blind uprovosert vold som fører til 2 uker på sykehus, fra en gjeng på 8 unge menn fra ulik opprinnelse i afrika og midt-østen? Definitivt. Spesielt når det ikke får følger for de det gjelder og nevøen har kronisk helseproblematikk som følge av hendelsen. Gjør det meg til rasist? I enkeltes venstrevridde verden uten evne til å skille generelt hatprat fra konkrete saker så virker det slik. For man skal jo på død og liv ikke snakke om slikt hvis volden utføres fra innvandrere.

Quote

Er de voldelige innvandrerne voldeige fordi omstendighetene rundt dem gjorde de voldelige? Eller er de voldelige kun fordi de er innvandrere fra et visst land? Dvs, at hvis man blir født på en bestemt del på denne planeten istedenfor f.eks her, så slår det en bryter på i hjernen fra fødselen av som gjør deg til en voldelig primat? For det virker som om det er spesifikt det narrativet bad faith-aktører ønsker å spore enhver innvandrer-debatt på. Og aldri snakke om faktiske problemer.

Jeg vet ikke hvilke aktører du snakker om her. Men begge sider (jeg står ikke på noen ytterside) er ganske skyldige i å generalisere og forenkle. Ikke minst er begge sider skyldig i å leke stråmenn og finne på utsagn som den andre siden aldri har uttalt. Eks. "voldelige primater". Dette ødelegger enhver tilnærming til problematikken. Og er man tilhenger av konspirasjonsteorier (narrativet bad faith-aktører) så vil jo slike uttalelser føre til det samme på motsatt siden.

Men la oss ta for oss den generelle problematikken og de typiske og faglig baserte argumentene.

Quote

Sosioøkonomiske forhold

Studier viser en sammenheng mellom levekårsutfordringer og økt risiko for voldsutsatthet og voldsutøvelse. Innvandrere er overrepresentert i grupper med lavere utdanning, lavere inntekt og høyere arbeidsledighet, noe som kan bidra til økt sårbarhet.

Selv om innvandrere nå er overrepresentert i denne kategorien så finnes det fortsatt en stor grad såkalte etniske nordmenn også i denne kategorien. Økt sårbarhet gjør i noen tilfeller (personavhengig) at man lettere trekkes mot ekstremeist miljøer. Men dette er ikke bakteppe for alle som søker til gjenger osv.

Quote

Kulturelle faktorer og integreringsutfordringer

Manglende kjennskap til norske lover, rettigheter og hjelpetilbud kan være en barriere. Kulturforskjeller og integreringsutfordringer kan også skape spenninger og konflikter.

Ja dette er et greit resonement. Men det er for enkelt å si at fordi man ikke kjenner lovene i landet man kommer til så har man ikke eget ansvar for å sette seg inn i landets lover, normer, regler og kultur. Det ville på ingen måte blitt akseptert i mange andre land. Dette er mange innvandrere fullstendig enig med meg i. Ville du hvis du måtte flykte til Marokko unngått å sette deg inn i hva som forventes av deg som borger i det landet? Ville du sagt at fordi du mener du ikke får nok hjelp så forsvarer det at du blir kriminell eller voldelig?

Kulturforskjeller er en større ball - men også samfunn og miljøforskjeller. 
Først og fremst er det ikke bare Kultur men også miljøene man kommer fra. I enkelte miljøer rundt om kring i verden er stamme og gjengmentalitet førende.  Hvorvidt det er pga. fattigdom eller andre utfordringer kan man diskutere. Men det er ikke til å stikke under en stol at i mange miljøer så sees det på som tøft å være gjengmedlem og å flashe med utbytter osv. Det er tøft å banke random folk og man er "mann" hvis man utøver vold mot andre. I enkelte religiøse og fundamentalistiske miljøer får man en stjerne i boka hvis man utøver vold mot homofile eller kritikere av Islam. Som regel er det alltid feig vold - dessverre.

Quote

Marginalisering:
Diskriminering, marginalisering og manglende tilhørighet i samfunnet kan bidra til frustrasjon og aggresjon hos noen.

Ja dette er helt menneskelig. Men forsvarer ingen handlinger man selv begår. Dette er også de fleste lovlydige innvandrere jeg kjenner enig med meg i. Det blir for dumt og enkelt å si at bare fordi man har en vanskelig oppvekst og opplever hat, diskriminering og systemisk diskrminering -  så må man forstå at de samles i gjenger og banker uskyldige til et liv i uførhet. Dette blir for dumt.

Quote

Traumatiske erfaringer
Mange innvandrere har opplevd krig, forfølgelse eller andre traumer som kan påvirke psykisk helse og adferd negativt.

Traumer har både innvandrere og en del etniske nordmenn bak seg. Traumer som fører de ut i et liv i rusproblematikk eller som kasteball i barnevernsystemet. Men dette er ikke ensbetydende med å forsvare kriminell oppførsel. Løvetannbarna er også et direkte bevis på at det hverken unnskylder eller forklarer noe som helst. Heldgivis er det individer som forstår og ikke generaliserer dette.

Så kan man stille seg spørsmålet. Er det riktig og ansvarlig å ta i mot mennesker som vi ikke har kapasitet til å ta oss av? Dvs. de som har ekstreme traumer fra brutal krig. Er det riktig at disse får gå rett ut i det norske samfunnet etter et opphold på et asylmottak? At de kan gå ut i samfunnet etter utilstrekkelig hjelp for å behandle disse traumene og gjøre personen til en trygg borger i samfunnet?

"Man må jo forstå at vedkommende som gikk løs på andre med machete gjorde det fordi han fikk avslag på oppholdstilatelse og har mange krigstraumer bak seg." Nei! Man må ikke det og det er direkte uansvarlig å la de bevege seg fritt i det norske samfunnet hvis man ikke har et godt nok tilbud som sørger for at andre borgere i landet kan føle seg trygge.

Quote

Individuelle faktorer

Som i alle grupper finnes det individuelle forskjeller i personlighet, impulskontroll og holdninger til vold.
Det er viktig å understreke at de fleste innvandrere ikke er involvert i vold eller kriminalitet. Å redusere problemet til etnisitet eller fødested alene er misvisende og kan bidra til stigmatisering.

Dette er helt riktig. Men man må ikke glemme de andre faktorene som er nevnt. I mange kriminelle miljøer fra andre land sees eks. Skandinavia på som "lavthengende frukt". De kriminelle i fengsler sier dette selv på TV, ovenfor hele landet. Dette gjør også at vi tiltrekker oss i større grad kriminelle individer fra andre land.

Samt dette med miljø og samfunns messige forskjeller hvor vold og kriminalitet i større grad er akseptert. Å bare se på noen av faktorene er en direkte inkompetent tilnærming.

Ikke minst når jeg selv drev med humanitært hjelpearbeid i midt-østen så var det en vanlig oppfatning at kom man seg til Norge så ville man få bolig, bil og penger i overflod. Litt som mange så på den "amerikanske drømmen" i lang tid. Da uten vrangforestillinger om almisser.

Skal man kunne ta tak i problemet så må man være villig til å se på alle sider av det og ikke koste under teppet det man føler er politisk betent å snakke om.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Omstendighetene rundt meg akkurat nå er ikke så verst. Men i oppveksten fikk jeg og min uføre alenemor kjenne på diskriminering fra omtrentlig 1980-tallet og videre fordi vi var "etniske nordmenn" som saksbehandlere sa. Enkelte venstre ekstremister vil selvsagt nå stemple meg som både rasist og høyreekstrem fordi jeg har opplevd noe de selv ikke har opplevd i oppveksten. Ergo "nei slikt har ikke skjedd her", mentaliteten.

Det var vel omtrent på den tiden Hagen og Frp forsøkte å gjøre alenemødre og "velferdsdronninger" til den store fienden? Sånn apropos Listhaug og dogmatisme…

Quote

Blir jeg forbannet når nevøen min blir utsatt for blind uprovosert vold som fører til 2 uker på sykehus, fra en gjeng på 8 unge menn fra ulik opprinnelse i afrika og midt-østen? Definitivt. Spesielt når det ikke får følger for de det gjelder og nevøen har kronisk helseproblematikk som følge av hendelsen. Gjør det meg til rasist? I enkeltes venstrevridde verden uten evne til å skille generelt hatprat fra konkrete saker så virker det slik. For man skal jo på død og liv ikke snakke om slikt hvis volden utføres fra innvandrere.

Det er fullt forståelig at du blir forbannet, men er det viktig at de har innvandrerbakgrunn da? Kan det på noen måte forklare hva som skjedde? Er deres opprinnelsesland en del av forklaringsmodellen, eller bør man behandle dem som alle andre voldelige nordmenn? De aller fleste kriminelle i Norger er jo nordmenn. Født og oppvokst her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Det er fullt forståelig at du blir forbannet, men er det viktig at de har innvandrerbakgrunn da? Kan det på noen måte forklare hva som skjedde? Er deres opprinnelsesland en del av forklaringsmodellen, eller bør man behandle dem som alle andre voldelige nordmenn? De aller fleste kriminelle i Norger er jo nordmenn. Født og oppvokst her.

Det er like relevant som om det hadde begynt å bli et samfunnsproblem at totninger begynte å danne gjengmiljøer og reiste med tog til Oslo for å rane og banke ungdom som går alene. Det er selvfølgelig relevant for å se på problematikken. Det betyr ikke at alle totninger er et problem, men man ser at man bør titte på hva som gjør at totninger er overrepresentert på statistikken.

Er det for mye dårlig hjembrent i de områdene eller er det andre faktorer som spiller inn?

Quote

De aller fleste kriminelle i Norger er jo nordmenn. Født og oppvokst her.

Så da har ikke mentalitet, kultur, miljø, forhold i hjemmet og oppveksten lenger noen betydning? Så bra :)

Quote

Det er fullt forståelig at du blir forbannet, men er det viktig at de har innvandrerbakgrunn da? Kan det på noen måte forklare hva som skjedde? Er deres opprinnelsesland en del av forklaringsmodellen, eller bør man behandle dem som alle andre voldelige nordmenn? 

Kultur, mentalitet og miljø spiller selvsagt en rolle. Akkurat som kriminelle miljøer i andre deler av vårt eget land kan ha lignende problematikk relatert til å fungere i samfunnet.

Utover det er det selvsagt at alle skal likebehandles når det kommer til straff. Man skal ikke gi frikort fordi man er fra et land med krig og elendighet.

Hvorfor er det viktig å påpeke at de som lager mest kvalm i Sverige i påsken er norske rånere fra bygda? Det har selvsagt en relevans som kan være aktuell for problemstillingen.

Skal svensk politi være redde for å si at dette problemet hovedsaklig forårsakes av nordmenn? Det er jo litt latterlig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, rabler said:

Er deres opprinnelsesland en del av forklaringsmodellen

Ja. Når kulturen derifra gjenspeiler seg og noen er mer representert enn andre.
 

 

11 hours ago, rabler said:

De aller fleste kriminelle i Norger er jo nordmenn. Født og oppvokst her.

Nei, innvandrerbakgrunnen kommer fra de samme områdene, ikke bare her, men også ellers i Europa. Dette er viktig å inkludere i debatten, ellers blir bildet ikke nyansert.

Endret av Skjelvgråt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Det er like relevant som om det hadde begynt å bli et samfunnsproblem at totninger begynte å danne gjengmiljøer og reiste med tog til Oslo for å rane og banke ungdom som går alene. Det er selvfølgelig relevant for å se på problematikken. Det betyr ikke at alle totninger er et problem, men man ser at man bør titte på hva som gjør at totninger er overrepresentert på statistikken.

I dette tilfelle er de faktisk fra Oslo da…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Det er like relevant som om det hadde begynt å bli et samfunnsproblem at totninger begynte å danne gjengmiljøer og reiste med tog til Oslo for å rane og banke ungdom som går alene. Det er selvfølgelig relevant for å se på problematikken. Det betyr ikke at alle totninger er et problem, men man ser at man bør titte på hva som gjør at totninger er overrepresentert på statistikken.
 

Problemene skjer når man bruker bare etnisitet som den eneste faktoren og ikke justere for alle de andre faktorene som bidrar til kriminalitet.  Gruppen X er ofte ikke overrepresentert hvis gruppen X domineres av høy fattigdom og arbeidsledighet mens gruppen Y har domineres av lav fattigdom og arbeidsledighet.  En må justere for disse faktorer og andre kjente faktorer   før man vet hvis gruppen X egentlig er overrepresentert og trenger spesielle hjelp til å hindre kriminalitetet.

FBI nevner kjente faktorer til kriminalitet 

occurring from place to place are:

  • Population density and degree of urbanization.
  • Variations in composition of the population, particularly youth concentration.
  • Stability of the population with respect to residents’ mobility, commuting patterns, and transient factors.
  • Modes of transportation and highway system.
  • Economic conditions, including median income, poverty level, and job availability.
  • Cultural factors and educational, recreational, and religious characteristics.
  • Family conditions with respect to divorce and family cohesiveness.
  • Climate.
  • Effective strength of law enforcement agencies.
  • Administrative and investigative emphases of law enforcement.
  • Policies of other components of the criminal justice system (i.e., prosecutorial, judicial, correctional, and probational).
  • Citizens’ attitudes toward crime.
  • Crime reporting practices of the citizenry.

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...