Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.


Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

174 stemmer

  1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

    • EU-direktiver
      26
    • Inflasjon/Fattigdom
      63
    • Innvandring(alle typer)
      130
    • Flyktinger
      85
    • Klima-politikk
      51
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      52
    • Kjønnspolitikk/pride
      54
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      14
    • Kriminalitet
      82
    • Annet, skriv om det.
      10
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

    • Ja
      144
    • Nei
      30


Anbefalte innlegg

:utakt skrev (26 minutter siden):

Jeg blir litt målløs av å se hva som utspiller seg i Storbritannia nå. Når du prøver å sette fyr på bygninger med folk inni, da har du tippa helt over. Det er liksom ikke så mye mer å si om det. 

Enig. Dette er stygge, stygge holdninger og forakt for menneskeliv. For traumatiske mennesker som bare har søkt trygghet av ulike grunner. 

At det går an å hate andre mennesker basert på fargen på huden er noe vi skulle lagt bak oss etter 2 verdenskrig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstrem fattigdom i Storbritannia er rapportert fra FN, så kanskje det ligger noe der. Men at det bør besvares av noen med fagkunnskap som tommyb sier.

For hvordan går enkelte fra å være over frustrert over egen livssituasjon og samfunnet til ytre høyre-ideologi? Med hat og rasisme mot innvandrere og dommedagsprofeti på toppen. Slik negativ tankegang og menneskesyn er ikke sunt for en selv heller. På skolen lærer vi om gode verdier og toleranse.

Samfunnet må gjøre mer for å hjelpe de som ikke har noe å gjøre på dagtid. Ungdom bør ha krav på jobb, for ikke å bli et bytte for radikale krefter og hjernevask på nettet. Og av en eller annen grunn er unge menn mest utsatte.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

Ekstrem fattigdom i Storbritannia er rapportert fra FN, så kanskje det ligger noe der. Men at det bør besvares av noen med fagkunnskap som tommyb sier.

For hvordan går enkelte fra å være over frustrert over egen livssituasjon og samfunnet til ytre høyre-ideologi? Med hat og rasisme mot innvandrere og dommedagsprofeti på toppen. Slik negativ tankegang og menneskesyn er ikke sunt for en selv heller. På skolen lærer vi om gode verdier og toleranse.

Samfunnet må gjøre mer for å hjelpe de som ikke har noe å gjøre på dagtid. Ungdom bør ha krav på jobb, for ikke å bli et bytte for radikale krefter og hjernevask på nettet. Og av en eller annen grunn er unge menn mest utsatte.

Jeg tror mye handler om ur-instinkter, når ting går verre. Når man bekymrer seg for basale behov, så ser man mer på sin "egen" gruppe ift ressurser. 

Men i multikulturelle samfunn går ikke det. Dette er jo et problem som kommer av økt innvandring, men det er ikke noe innvandrere skal lide for. Man må håndtere det på annet vis. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Jeg tror mye handler om ur-instinkter, når ting går verre. Når man bekymrer seg for basale behov, så ser man mer på sin "egen" gruppe ift ressurser. 

Men i multikulturelle samfunn går ikke det. Dette er jo et problem som kommer av økt innvandring, men det er ikke noe innvandrere skal lide for. Man må håndtere det på annet vis.

Da ser man bort i fra verdiskapingen.

Jeg er glad for at min gamle mor har fått hjelpen hun trenger, både hjemme hos seg selv og på sykehjem, takket være innvandring.

Ellers ville jeg ha vært veldig bekymret.

Barn som har to kulturer blir også veldig ressurrsterke og kunnskapsrike. De kan berike seg med det beste fra kulturene.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (14 minutter siden):

Da ser man bort i fra verdiskapingen.

Jeg er glad for at min gamle mor har fått hjelpen hun trenger, både hjemme hos seg selv og på sykehjem, takket være innvandring.

Ellers ville jeg ha vært veldig bekymret.

Barn som har to kulturer blir også veldig ressurrsterke og kunnskapsrike. De kan berike seg med det beste fra kulturene.

Joda, jeg vet at innvandrere bidrar mye, jeg prøvde bare å se hvorfor folk trekker mot egen gruppe når forholdene blir vanskeligere 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Joda, jeg vet at innvandrere bidrar mye, jeg prøvde bare å se hvorfor folk trekker mot egen gruppe når forholdene blir vanskeligere 

Det er lettere å ha noen å skylde på. "De andre" er det naturlige valget. Politikkerne vet dette og utnytter det. Splitt-og-hersk, som det så fint heter.

 

Husk at mye av det som skrives på nett er fake news fra russiske trollfabrikker med det mål å skape konflikt i vestlige land.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Joda, jeg vet at innvandrere bidrar mye, jeg prøvde bare å se hvorfor folk trekker mot egen gruppe når forholdene blir vanskeligere 

Ja, skjønner.

Men hvordan det kan slå rot, når vi lærer god verdier fra barnsben av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Jeg tror mye handler om ur-instinkter, når ting går verre. Når man bekymrer seg for basale behov, så ser man mer på sin "egen" gruppe ift ressurser.

Det kan godt være en del av forklaringsmodellen innebærer det du kaller ur-instinkter, men jeg tror det kan være uheldig å basere seg for mye på det.
Det er ikke for å anklage deg for å bære på slike syn, jeg annerkjenner at jeg tolker og beveger meg langt utenfor det du sier, men utsagnet minner på et Woodrow Wilson sitat fra 1903 hvor han rettferdiggjør Klu Klux Klan slik;

[...]The white men were aroused by the mere instinct of self-preservation

Og jeg gjentar, jeg tar ikke frem dette sitatet for å skitne til deg, jeg prøver ikke å si at du med dette mener å antyde noe av det jeg går videre i å beskrive i posten.

Jeg vil benytte anledningen til å problematisere denne antagelsen om naturlighet, for; Dersom dette synet kom helt naturlig, ville behovet for denne propaganderingen av konstruerte oss-og-dem logikk ved rase og annerledeshet være overflødig?

[...]Race is a social, economic, and political construct that organizes society through hierarchy.
There are very little biological differences between human beings, however the history of race and racialization based on ancestry, physical features, etc.…were established to make sense of complex societies that normalized colonialism, European domination, and enslavement.

[...]some races were more human than others, and the Caucasian category, or white/European, was at the top.
Enlightenment thinkers were often indirectly and directly linked to the exploitation of enslaved African and Black people, and this is relevant in the development of their ‘scientific’ theories. Race has been very powerful for the past 500 years.

[...]Slavery was not born of racism: rather, racism was the consequence of slavery

Ikke at jeg betviler at man verner om de man anser som egen gruppe, jeg bare tenker at denne grupperingen er nokså vilkårlig når man beveger seg utenfor de man har i nær familie.
Noe som kanskje illustreres av hvordan hvit-het som markør fluktuerer mellom å være en nokså smal seksjon når hvit supremasisme har gode vekstvilkår, for deretter å inkludere de som tidligere var ekskludert når ideologien sliter.

[...]By the middle of the 20th century, the presumption that a race of people called white were superior to all others had supplied the central justification not just for the transatlantic slave trade but also for the near-total extinction of Indians in North America; for Belgian atrocities in Congo; for the bloody colonisation of India, east Africa and Australia by Britain; for the equally bloody colonisation of north and west Africa and south-east Asia by France; for the deployment of the Final Solution in Nazi Germany; and for the apartheid state in South Africa.
And those are merely the most extreme examples. Alongside those murdered, raped and enslaved in the name of whiteness, the total number of whom runs at least to nine figures, are an almost unthinkable number of people whose lives were shortened, constrained, antagonised and insulted on a daily basis.

[...]It was not until the aftermath of the second world war that frank endorsements of white supremacy were broadly rejected in Anglo-American public discourse. That this happened at all was thanks largely to the efforts of civil rights and anti-colonial activists, but the war itself also played a role.
Though the horrors of the Nazi regime had been more acute in their intensity than anything happening at the time in the US or the UK, they supplied an unflattering mirror that made it impossible to ignore the racism that was still prevalent in both countries.

Instead of looking too hard at the sordid history of whiteness, many white people found it easier to decide that the civil rights movement had accomplished all the anti-racism work that needed doing. The result was a strange détente.
On the one hand, whiteness retreated as a subject of public attention, giving way to a new rhetoric of racial colour-blindness. On the other hand, vast embedded economic and cultural discrepancies allowed white people to continue to exercise the institutional and structural power that had accumulated on their behalf across the previous three centuries.

W. E. B. Du Bois foreslo konseptet rundt hvithet som en religion snarere enn en vitenskap (som var det dominante synet i hans tid) og det er en viktig påminner om hvordan denne kvasi-vitenskapen kunne brukes til å rettferdiggjøre så mye urett og forklare den som naturlig, samtidig som ideen ikke egentlig har noe substansiellt innhold utover å forsvare den monetære utnyttelsen av andre mennesker.
Det er viktig å være skeptisk til inndelinger av hvem som fortjener og ikke, særlig i krise-tider hvor det kan være lettere å miste hodet og henfalle til gamle idéer hvis man kanskje ikke har tatt et så godt oppgjør med som man trodde.
Ekstra vanskelig kan det være når det står selvsikre folk med enkle svar som forsikrer deg om at de ivaretar dine interesser, så lenge du retter sinnet ditt mot andre medmennesker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg føler ikke du "gir" meg de holdningene.  

Poenget mitt er bare at svært mange rasister og folk med betydelig fremmedfrykt er folk jeg oppfatter som svært usikre mennesker som i trøbbel søker mot det ingen kan ta fra dem. Når man mislykkes i livet søker man mot noe ingen kan ta fra den, nemlig rase, etnisitet og nasjonalitet

Og disse usikre og kanskje uvitende menneskene lar seg utnytte av sterke ledere med en agenda

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Tussi said:

Nei, jeg føler ikke du "gir" meg de holdningene.  

Poenget mitt er bare at svært mange rasister og folk med betydelig fremmedfrykt er folk jeg oppfatter som svært usikre mennesker som i trøbbel søker mot det ingen kan ta fra dem. Når man mislykkes i livet søker man mot noe ingen kan ta fra den, nemlig rase, etnisitet og nasjonalitet

Og disse usikre og kanskje uvitende menneskene lar seg utnytte av sterke ledere med en agenda

Bra.
Ja, det er mitt poeng også, i tilegg til at mange av disse tankene man har gjort seg om sin gruppe kan være preget av gårsdagens vranglære som man kanskje ikke har vært flinke nok til å ta et oppgjør med der man erklærte rasisme som løst og fremtiden for fargeblind.
Jeg tror man har mer å vinneå kritisere selve trossystemet som opprettholder slike ideer om sin gruppering fremfor å nedsnakke individene som rammes av ulike sosioøkonomiske forhold, og deretter svelger propagandaen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Skurupu said:

Jeg stemte "Inflasjon/Fattigdom", og kun dét.

Trur også høyresiden kommer til å vokse i Europa fremover, dessverre.

Det tror jeg også er rotårsak til veksten. Folk er sinte fordi ting for dem er verre enn før, og ytre-høyre har enkle forklaringer på hvem som har skylden. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kommer nok alltid til å stemme høyre siden i politikken så lenge man har personer som tåkefyrsten og gro som har styrt eller styre landet! Den dag man får en skikkelig person fra venstre siden til makten, så kan det være jeg stemmer der!

Feks i Sandnes kommune, hadde de er fantastisk ordfører som kunne gjort det ekstremt godt som statsminister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Subara said:

For hvordan går enkelte fra å være over frustrert over egen livssituasjon og samfunnet til ytre høyre-ideologi?

De blir del av en gruppe som har det vanskelig og ikke klarer mønstre den samme entusiasmen rundt statistikk som de klarer rundt CAPS LOCK BRUKERE. Frustrasjon og følelser sitter mye dypere enn rasjonalitet eller selv innlærte handlingsmønstre.

I disse OL-dager husker jeg spesielt godt en som snakket i CAPS LOCK og han klarte å mønstre masse entusiasme og få folk i hopetall til å gå bort fra det de hadde lært av sine foreldre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (10 timer siden):

Da ser man bort i fra verdiskapingen.

Jeg er glad for at min gamle mor har fått hjelpen hun trenger, både hjemme hos seg selv og på sykehjem, takket være innvandring.

Ellers ville jeg ha vært veldig bekymret.

Barn som har to kulturer blir også veldig ressurrsterke og kunnskapsrike. De kan berike seg med det beste fra kulturene.

Her vet jeg ikke om jeg følger deg helt. Det virker å være lite tvil om at ikkevestlig innvandring i bidrar til at "gamle mødre" vil kunne få et dårligere tilbud, rett og slett fordi det "koster mer enn det smaker". Derfor kom også Brochmannutvalget frem til at innvandring bidrar til behov for kutt i offentlige velferdsgoder eller økt skattebyrde, heller enn motsatt. Så kan en innvende at arbeidsinnvandring fra enkelte land vil netto bidra positivt, men relatert til trådens tema tror jeg nettopp Brochmannutvalget sine konklusjoner er svært relevante: Etter at en over lengre tid enten påstod innvandringen ville bidra positivt økonomisk og hjelpe oss å takle eldrebølgen viste det motsatte seg å være tilfelle, slik mange av kritikerne lenge hevdet. 

Innvandringen og dens konsekvenser er åpenbart i seg selv en av grunnene til ytre høyres vekst, men jeg tror kanskje slike paradigmeskifter slik vi nylig også har sett i Sverige har en forsterkende effekt. 

Sitat

 

«Innvandring vil altså forsterke fremtidige kutt i offentlige velferdstilbud eller økninger i skattebyrden som følge av eldrebølgen og avtagende inntekter fra olje- og gassproduksjonen», konkluderer utvalget.

https://www.aftenposten.no/norge/i/WGGnQ/faktaene-om-innvandring-som-skremmer-og-beroliger

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Feynman said:

Det tror jeg også er rotårsak til veksten. Folk er sinte fordi ting for dem er verre enn før, og ytre-høyre har enkle forklaringer på hvem som har skylden. 

Om det handlet om økonomi så ville sosialistiske partier vokst(og spesielt ikke partier som H, EPP(EU) gruppen vokste). Det er forsåvidt noen få venstrepartier(økonomisk) i vekst, de som er mer konservative og nasjonalistiske, som BSW i tyskland. Det er også noen ''nasjonal-sosialistiske'' partier i Frankriket.
Husprisene er det nesten utelukkende migrasjonen som forårsaker. Både migranter og flyktninger, migranter konkurrerer for boliger selv, og staten konkurrerer på vegne av flyktninger, koste hva det koste vil. 

13 hours ago, Atib Azzad said:

Jeg tror man har mer å vinneå kritisere selve trossystemet som opprettholder slike ideer om sin gruppering fremfor å nedsnakke individene som rammes av ulike sosioøkonomiske forhold, og deretter svelger propagandaen.

Ja det kan man vel kalle kulturkrigen, om man skal involvere globalisme/nasjonalisme aksen i kulturkrigen.
Du kan forsøke å få meg til å adoptere ett trossystem som innebærer å hate mitt folk til den grad at jeg vil kolonisere dem med masseinnvandring, gamble med mitt folks fremtid og trygghet, og gi vekk mine barns arv, som mine forfedre ga rygg og liv for å bygge og bevare for sine etterkommere.... og jeg kan forsøke å få deg til å slutte å hate dem. 👍

Man trenger uansett ikke nasjonalisme for å forstå masseinnvandring som en absurd dårlig ide; da den typen mangfold er en svakhet for tillit og samhold, så er det islamiseringen(som progressive virkelig burde hate), så er det kraftig overrepresentasjon i kriminaliteten.... så er det bolig-mangel.... generell mangel på assimilering... katastrofalt dyre flyktninger... mangel på returpolitikk/infrastruktur spesielt for statsløse og avviste søkere, men også flyktninger som ferierer i landet de ''flyktet fra'', og folk som kommer fra land som nå er trygge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Tussi said:

Snakker med noen? Ikke sette fyr på asylmottak ihvertfall

Har du opplevd noen som er skikkelige sint og frustrert over noe som de mener er galt og kanskje rammer dem? Bare "snakker de med noen"? Hørt om "road rage" ?

En sinna hund biter og oppfører seg ikke nødvendigvis rasjonelt 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...