Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

191 stemmer

1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

• EU-direktiver
      31
    • Inflasjon/Fattigdom
      70
    • Innvandring(alle typer)
      142
    • Flyktinger
      96
    • Klima-politikk
      62
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      59
    • Kjønnspolitikk/pride
      60
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      15
    • Kriminalitet
      89
    • Annet, skriv om det.
      11
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

• Ja
      160
    • Nei
      31

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Samt stamgjest Asle Toje. Men så må det sies, han inviterer interessante folk som jeg selv har vært nysgjerrig på å høre mer fra. Og grunnen til at de ikke har kommet så mye frem andre steder er jo fordi vanlige medier har en tendens til å gjøre det samme som Wolfgang Wee, bare fra venstreblokken..

Om du tenker på Nrk så gjester Toje også der av og til...

Det jeg mener er hvilke folk som gang på gang frekventerer Wolfgang... Og holdninger som hevdes...

Eneste jeg husker å ha sett fra sentrum/venstre er Vedum.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det jeg mener er hvilke folk som gang på gang frekventerer Wolfgang... Og holdninger som hevdes...

Neida. Wolfgang er veldig glad i Mimir og en del andre fra venstresiden har vært innom. Hun søte trønderdama fra MDG, Vestre, Giske.. En god del har vært innom. Men han inviterer mye fra høyresiden og folk som har vært i inyheter/resett osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (52 minutter siden):

Neida. Wolfgang er veldig glad i Mimir og en del andre fra venstresiden har vært innom. Hun søte trønderdama fra MDG, Vestre, Giske.. En god del har vært innom. Men han inviterer mye fra høyresiden og folk som har vært i inyheter/resett osv.

Det at han har noen som er godt til høyre gjør deg ikke til høyreradikal. Som nevnt så er Mimir K en tilbakevendende gjest; det er også Sturla Haugsgjerd som i en av sendingene erklærte seg selv som "woke"; ellers er det mange upolitiske gjester som til stadighet er tilstede som snakker om de tingene som opptart ham som kostholdseksperter og psykologer, eksperter på AI som hun Inga Hvahunåheter og folkloristen og forfatteren Tor Gotaas som har en tendens til å kuppe og overta samtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Stian Bjøntegaard said:

(...) Jeg skulle tro at man kunne ønske å ha streng politikk ved grensene (...) men samtidig være sosialistisk anlagt, tilhenger av planøkonomi, sterk stat og anti kapitalisme. 

En av pilarene i sosialisme er vel å finne i det utgamle begrepet solidaritet. Wiki: Solidaritet innebærer en grunntanke om å handle ut fra mer enn egeninteresse (...)  Man kan sikkert fortsatt mene at staten bør være sterk, planlegge økonomien og ikke overlate alt til kaoskreftene uten å bry seg om solidaritet. Da er man kanskje mer elitisk enn sosialistisk? 

Om man skreller bort flosklene, så er sosialisme en ideologi for de som ønsker å bidra til et bedre samfunn for alle. På mange måter motstykket til protektisme heller enn kapitalisme. Strenge grenser er eksluderende, protektisme, det motsatte av solidaritet. Jeg tror ikke streng politikk som slår hardt ned på andre grupper appellerer til de som har et sosialistisk grunnsyn.

Resten av innlegget er en tankerekke knyttet til "høyres vekst i Europa". 

Jeg tror en brorpart der ute ikke er drevet av en politisk ideologi, men heller av naturens grunnleggende prioriteringsrekkefølge. Først meg, så familien, så nabolaget, så bydelen, så byen, så landsdelen, så landet, så verdensdelen, så verden. Overlever jeg kan jeg hjelpe familien, har familien det bra kan jeg bidra til nabolaget, bydelen, byen, har vi det bra nok i landet kan vi bidra til internasjonal framgang, og hvis det er gode tider kan vi alle bidra til en bedre verden. 

Når vi har overflod i våre liv finner folk det i seg at SVs politikk resonnerer, fordi vi ønsker at de som ikke har det bra, også skal få det som oss. 

Så blir det dårligere tider. 

Når vi merker at livet blir vanskeligere, er det naturlig å fokusere mer på de nærmere. Byens økonomi er vanskelig, familiemedlemmer får utfordringer, vi selv føler oss mer sårbare for risiko og økonomien er strammere. Da gir det mer gjenklang med politiske budskap som sier man må begynne med å sikre egen bakgård før man kan hjelpe resten av verden. 

Hypotesen her er da at denne naturlige politiske elastisiteten nå flyttes fordi det er dårligere tider i Europa. Mer nøyaktig at det skjer fordi disse gruppene opplever at det er dårligere tider i Europa, fordi det ikke er måledata men opplevd virkelighet som flytter opinionen. Jeg tenker det kan være en kombinasjon, der enkelte aktører jobber målrettet for å forsterke opplevelsen av dårlige tider. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (58 minutter siden):

Det at han har noen som er godt til høyre gjør deg ikke til høyreradikal. Som nevnt så er Mimir K en tilbakevendende gjest; det er også Sturla Haugsgjerd som i en av sendingene erklærte seg selv som "woke"; ellers er det mange upolitiske gjester som til stadighet er tilstede som snakker om de tingene som opptart ham som kostholdseksperter og psykologer, eksperter på AI som hun Inga Hvahunåheter og folkloristen og forfatteren Tor Gotaas som har en tendens til å kuppe og overta samtalen.

Jeg liker Wolfgang, men jeg tror nok han er godt plantet til høyre. Som meg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

7 hours ago, tommyb said:

En av pilarene i sosialisme er vel å finne i det utgamle begrepet solidaritet. Wiki: Solidaritet innebærer en grunntanke om å handle ut fra mer enn egeninteresse (...) 

Snylte på andre.

Endret av QS4MO8J3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 5.7.2024 den 1:12 AM):

Hva tror folk er grunnen til at høyrepartier vokser.
Vil høyrepartier fortsette å vokse resten av tiåret?

Det er viktig at Fremskrittspartiet tar roret og bidrar til å få et totalt endret samfunn. Det er rart mange partier forventer flere barnefødsler, men forstår ikke at når dem setter masse avgifter og skatt til livet, så er det jo ikke lykkelig folk de kan forvente som bor i landet. En kan si å reise som folkevalgt til stortinget er jo som å reise til et allerede satt system som man lite kan endre på. Viktig at Frp kan feie av banen politiske konkurrenter, så hvorfor ikke flytte stortinget til en annen by? Må vel ikke være i Oslo?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 timer siden):

Senterpartiet hører kanskje til sentrum politisk, men de er et veldig konservativt parti, så at de samarbeider med AP syns jeg egentlig er litt rart...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 timer siden):

Hele det norske politiske systemet og landet Norge er Sosialdemokratisk.

Det er fordi strukturen er bygd i inn i et enormt urokkelig byråkrati, etablert gjennom flere årtier med AP og LO-styring. Det virker som at eneste måte å bekjempe dette usunne pengesluket er at det hele kollapser. Ingen er i stand til å gjøre noe med det. Fordi, de som prøver, blir sparket ut etter 4 år, og da kommer noen inn som bygger enda flere steiner på dette kolossale byggverket. Det vil vokse i det uendelige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (33 minutter siden):

Senterpartiet hører kanskje til sentrum politisk, men de er et veldig konservativt parti, så at de samarbeider med AP syns jeg egentlig er litt rart...

Det har alt ned Nei til EU og landbruk subsidier og motstand mot sentralisering slik de har uhell med i Sverige. Feks Viken og enorme Västra Götaland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Klote skrev (26 minutter siden):

Det er fordi strukturen er bygd i inn i et enormt urokkelig byråkrati, etablert gjennom flere årtier med AP og LO-styring. Det virker som at eneste måte å bekjempe dette usunne pengesluket er at det hele kollapser. Ingen er i stand til å gjøre noe med det. Fordi, de som prøver, blir sparket ut etter 4 år, og da kommer noen inn som bygger enda flere steiner på dette kolossale byggverket. Det vil vokse i det uendelige.

Det er det norske systemet som var svært vellykket med Gerhardsen og Gro.. dessuten fant vi olje, og i motsetning til England som også fant mye olje, der de gav alt til kronen og BP rikingene private.

Så satt Norge pengene i trygdefond og senere Oljefondet som blev utviklet av AP og Høyre.

Jeg synes Oljefondet er fint jeg da, og jeg synes det er kult at det er folket sitt, sykehus og skoler og trygd.

Istedenfor at alt hadde vært eid av John Fredriksen eller Røkke...

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes de kunne gjort noe med formueskatten. Fordi rikingene flyr ut 

Kontantstøtten burde de gjort noe med, siden den oppfordrer folk til å ikke jobbe.

Jeg synes det er et unødvendig KrF sluk. Istedenfor burde de øke barnetrygden.

Lenke til kommentar

Årsaken til høyre veksten er ikke innvandring, litt av det ja.

Årsaken er at det er dårligere tider, og folk har ikke råd til å dra til syden hver ferie lenger, renta er opp, strømmen er dyr, og pengene er mindre verdt... Avgifter for bil er høyere.

Dette fører til misnøye og folket er dumme og tror det er regjeringens feil, akkurat som om de har noe skyld i Ukraina konflikten etc.

Velger folk Frp slik jeg tror så får vi skrekkens Sylvi Listhaug som statsminister, jeg stoler ikke jackshit på henne, skulle ikke forundre meg om hun solgte Norge til Russland.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (12 timer siden):

Et eksempel er når den britiske arbeiderklassen marsjerer for at de føler seg oversett og nedprioritert, ytrer seg i gatene og sosiale media og blir stemplet som ytre høyre. Flere minoriteter deltok forøvrig også i marsjen. Var de også ytre høyre? 

Jeg vil argumentere for at ytre høyre og radikale er balaclava marsjerende nazister i boots og flagg. Det var en gang i tiden dette var det. 

Det må eksempelvis være mulig å være kritisk til åpne grenser og stille spørsmål til om en innvandringspolitikk er bærekraftig uten å bli stemplet og puttet i samme bås som de i avsnittet over? Jeg tror personlig ikke alle i partiene på høyresiden er rasister. Det blir for generaliserende og bare for dumt. 

Absolutt.  Her er jeg så nærme 100% som jeg kan tenke meg jeg kan bli enig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Høyrepartier har ofte utnyttet velgere som opplever usikkerhet i økonomien ved å love forbedringer og beskyttelse av eget land. Migrasjon er også god ammunisjon, for det kan skape bekymringer rundt kulturell identitet og beskyttelse av nasjonale interesser. Et effektivt bruk av psykologi. Videre så leverer gjerne ikke andre partier hva representerer av deres egne interesser. Nasjonalister, ihvertfall de mest dedikerte, lever i en nesten religiøs oppfatning av dette. Og med som troende er fakta sjelden vanskelig å bli mottatt. Da søker de heller mot et annet sted som kan bekrefte deres oppfatning. Høyre partier har historisk vært effektiv med å utnytte dette. Skal ikke lenger enn til Sverige og dette brukes hardt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (1 time siden):

Høyrepartier har ofte utnyttet velgere som opplever usikkerhet i økonomien ved å love forbedringer og beskyttelse av eget land. Migrasjon er også god ammunisjon, for det kan skape bekymringer rundt kulturell identitet og beskyttelse av nasjonale interesser. Et effektivt bruk av psykologi. Videre så leverer gjerne ikke andre partier hva representerer av deres egne interesser. Nasjonalister, ihvertfall de mest dedikerte, lever i en nesten religiøs oppfatning av dette. Og med som troende er fakta sjelden vanskelig å bli mottatt. Da søker de heller mot et annet sted som kan bekrefte deres oppfatning. Høyre partier har historisk vært effektiv med å utnytte dette. Skal ikke lenger enn til Sverige og dette brukes hardt.

Er bekymringen rundt kulturell identitet reell?  Er bakgrunnen for at det kan brukes i Sverige reell?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alfred_A skrev (21 minutter siden):

For at den kan brukes i av høyrepolitisk, så ja.

Er det da riktig å kalle det å utnytte velgere?   Er det riktigere å kalle det å utnytte velgere i de tilfellene hvor det serveres som valgflesk, - dvs, endringer som blir lovet men som de ikke har tenkt å gjennomføre?   Mens hvis det er reell problematikk som det ønskes å adressere, så er ordet "utnytte" feil?   Eller kanskje det er noe jeg ikke får med meg her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 8.12.2024 den 9:59 AM):

Det er det norske systemet som var svært vellykket med Gerhardsen og Gro.. dessuten fant vi olje, og i motsetning til England som også fant mye olje, der de gav alt til kronen og BP rikingene private.

Så satt Norge pengene i trygdefond og senere Oljefondet som blev utviklet av AP og Høyre.

Jeg synes Oljefondet er fint jeg da, og jeg synes det er kult at det er folket sitt, sykehus og skoler og trygd.

Istedenfor at alt hadde vært eid av John Fredriksen eller Røkke...

Enig i at oljefondet var en god ide. Men å spare er ikke like vanskelig som å bruke pengene riktig. Der kunne gjerne Røkke og Fredriksen vært konsultert. Jeg tror ikke de hadde anbefalt å investere pengene slik vi gjør i dag, med hovedvekt på masseinnvandring av trygdede, tvilsomme klimatiltak og å bygge opp en enorm offentlig sektor med verdiløse arbeidsplasser.

Dessverre er stort sett det eneste vi registrerer av god økonomi i Norge, er vår evne til å ta i mot innvandrere, vår evne til å sløse på miljøprosjekter og sysselsette befolkningen i offentlige kontorer.

Alt annet er likt, og verre enn før oljen: helsekøer, bilveier, jernbane, barnetrygd, haller og idrettsanlegg, kommuner sliter på alle nivåer med elendig økonomi, vi må betale mer for å bygge ut strømnettet, vi må betale mer i einendomsavgift for å fornye vann og kloakk osv osv. Ingen ting av dette er løst, og vi betaler mer skatt enn noen sinne, uansett om oljefondet spruter penger. At noe er galt bør snart gå opp for de aller fleste. 

At mange kan sitte som deg å være fornøyde og synes det er kult at oljefondet er folket sitt er utrolig naivt. Så lenge vi har de politikerne vi har, og så lenge det er politikerne som forvalter disse pengene. Jeg ville aldri gitt norske politikere ansvaret til å forvalte så vanvittige summer. Jeg ville heller gitt dette mandatet til en gruppe bestående av blant annet Røkke og Fredriksen. Folk som forstår seg på finans og penger. Ikke eks-bestyrere av samvirkelag, kleptomaner, fylliker og yrkespolitikere som aldri har vært i arbeid.

Endret av Klote
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...