Gå til innhold

Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.


Hva er årsaken til Høyre-vekst i Europa.  

72 stemmer

  1. 1. Årsaken til høyresidens vekst i Europa. (kan velge flere)

    • EU-direktiver
      11
    • Inflasjon/Fattigdom
      31
    • Innvandring(alle typer)
      53
    • Flyktinger
      32
    • Klima-politikk
      20
    • Venstre-ekstremisme Generelt
      16
    • Kjønnspolitikk/pride
      19
    • Høyrepartier er gode på sosiale medier
      7
    • Kriminalitet
      32
    • Annet, skriv om det.
      2
  2. 2. Tror du høyresiden vil fortsette å vokse resten av 20'tallet?

    • Ja
      59
    • Nei
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Europa er det generelt en velstandsøkning, men en del faller utenfor, blant dem mange som har hatt det OK tidligere. Ytre-høyre partier vet å utnytte denne misnøyen. Nå vet jeg ikke hvor mye "skyld" jeg vil legge på høyre-siden, siden de i bunn og grunn "gjør som de alltid gjør". Problemet er nok at "vanlige" partier ikke er i stand til å håndtere problemene på en god måte. Senest ved valget i Frankrike var en vanlig kommentar fra folk på gaten at politikerne levde i sin egen verden og ikke snakket for dem.

Endret av Feynman
Kommentar om Frankrike.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
16 hours ago, trn100 said:

Men med tanke på at de i stort er enkle mennesker og får mesteparten av sin verdensinfo fra TiKTok...

16 hours ago, frohmage said:

Ignoranse, mye grunnet internetts ekkokamre, og oppfatningen om at man selv kan velge hva som er fakta.

Jeg regner med at dere tror jeg er en av de ''ignorante'', til tross for at jeg er her med dere regelmessig, og mitt hovedmedium er NRK.
Når jeg sier min øverste prioritet er familie og folk, hvilken feil-info er den overbevisning fundert på?
Hvilket budskap vil dere formidle for å overbevise de ignorante? Hvilken kunnskap mangler de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Valgte "Inflasjon og fattigdom" og "Høyresiden er gode på sosiale medier", for det kan jeg ikke benekte for.

Ellers enig i denne påstanden:

frohmage skrev (19 timer siden):

Ignoranse, mye grunnet internetts ekkokamre, og oppfatningen om at man selv kan velge hva som er fakta. Liker du ikke det du leser kan du finne en annen kilde som serverer "alternative fakta". Sammen med "Høyrepartier er gode på sosiale medier".

Dette er jo ikke den eneste årsaken, men burde kanskje være med på lista.

Og så savner jeg "maskulin usikkerhet" og på lista, det er en essensiell ingrediens for alle tilfeller der høyreekstremisme/populisme vokser seg sterkere. Samt "sosiale omstendigheter". Altså, ensomhet og søken etter tilhørighet og samhold. Mange som ender opp som høyreekstreme/radikale oppsøkte ikke høyreekstremisme i utgangspunktet. men noe som enkelt som lykke, tilhørighet, samhold og kjærlighet. Og de blir desverre dratt mot radikalisering, fordi de blir desverre overbevist om at det høyreekstremismen står for, er løsningen for deres ulykke.

På lang sikt er det ikke det, men på kort sikt vil det nok gi en god følelse. Litt som dopavhengighet. "Det er aldri din feil. Det er alle andre. Du har rett i å føle deg urettgjort av innvandrere og kvinner". Bro, nå er jeg på en goood tripp, ass!

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 minutt siden):

Valgte "Inflasjon og fattigdom" og "Høyresiden er gode på sosiale medier", for det kan jeg ikke benekte for.

Ellers enig i denne påstanden:

Og så savner jeg "maskulin usikkerhet" og på lista, det er en essensiell ingrediens for alle tilfeller der høyreekstremisme/populisme vokser seg sterkere. Samt "sosiale omstendigheter". Altså, ensomhet og søken etter tilhørighet og samhold. Mange som ender opp som høyreekstreme/radikale oppsøkte ikke høyreekstremisme i utgangspunktet. men noe som enkelt som lykke, tilhørighet, samhold og kjærlighet. Og de blir desverre dratt mot radikalisering, fordi de blir desverre overbevist om at det høyreekstremismen står for, er løsningen for deres ulykke. På lang sikt er det ikke det, men på kort sikt vil det nok gi en god følelse. Litt som dopavhengighet.

Jeg tror du har rett i at tilhørighet er noe som drar folk til ytre høyre. Kanskje særlig unge menn som mislykkes ellers i livet,  og finner noe ingen kan ta fra dem, etnisiteten eller "rasen" sin, jeg ser på.disse som tragiske tapere i samfunnet egentlig , som endelig har funnet et fellesskap de aldri fant andre steder. 

Løsningen på.det må være et mer inkluderende samfunn for alle ulikheter, også menn med lavt selvbilde

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg noen sosialdemokratiske partier som faktisk interesserte seg for politikk, og jobbet for å bedre levestandarden for landets innbyggere.

Enkle ting, som å ikke fylle landet med utenlandske kriminelle, inndra pensjonen, strømmen, helsetilbudet og velferden, og skatte oss ihjel med klimaavgifter.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/8JaaeA/skal-vi-sykle-til-legevakten

Vi skal oppfylle nullvekstmålet ved å ta bussen til legevakten...

Og ingen med makt stiller spørsmål ved hvorfor vi absolutt må være best i klassen på selvskading.

Dette er bare en av mange saker som gjør at folk gir opp de etablerte partiene. De er mer opptatt av å gå først i pride-paraden, pynte Oslo til Eid, subsidiere naturødeleggelser i klimaets navn, og for våre penger, og fly privatfly til klimakonferanser og Davos for å diskutere hvordan de kan øke de sosiale ulikhetene enda mer. De trenger ikke å tenke selv, bare signere direktivene fra EU og FN.

Da jeg kritiserte prisen på kjøttdeig her på forumet for noen år siden, het det at "jammen du kan jo spise egg i stedet, det er billigere". Så fikk vi eggmangel.

Hvor blir det av disse larvene vi skulle få å spise? 

Ytre høyre tiltrekker ikke. Det er de etablerte partiene som frastøter. Folk lengter etter en sterk mann som kaller en spade for en spade og egenhendig setter skapet på plass uten direktiver og klimagnål. Putin og Trump tjener på at den offentlige diskusjonen hovedsaklig dreier seg om trans-utøvere i idretten, og hvor mange kjønn barna skal kunne velge mellom.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Jeg kunne godt tenke meg noen sosialdemokratiske partier som faktisk interesserte seg for politikk, og jobbet for å bedre levestandarden for landets innbyggere.

Enkle ting, som å ikke fylle landet med utenlandske kriminelle, inndra pensjonen, strømmen, helsetilbudet og velferden, og skatte oss ihjel med klimaavgifter.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/8JaaeA/skal-vi-sykle-til-legevakten

Vi skal oppfylle nullvekstmålet ved å ta bussen til legevakten...

Og ingen med makt stiller spørsmål ved hvorfor vi absolutt må være best i klassen på selvskading.

Dette er bare en av mange saker som gjør at folk gir opp de etablerte partiene. De er mer opptatt av å gå først i pride-paraden, pynte Oslo til Eid, subsidiere naturødeleggelser i klimaets navn, og for våre penger, og fly privatfly til klimakonferanser og Davos for å diskutere hvordan de kan øke de sosiale ulikhetene enda mer. De trenger ikke å tenke selv, bare signere direktivene fra EU og FN.

Da jeg kritiserte prisen på kjøttdeig her på forumet for noen år siden, het det at "jammen du kan jo spise egg i stedet, det er billigere". Så fikk vi eggmangel.

Hvor blir det av disse larvene vi skulle få å spise? 

Ytre høyre tiltrekker ikke. Det er de etablerte partiene som frastøter. Folk lengter etter en sterk mann som kaller en spade for en spade og egenhendig setter skapet på plass uten direktiver og klimagnål. Putin og Trump tjener på at den offentlige diskusjonen hovedsaklig dreier seg om trans-utøvere i idretten, og hvor mange kjønn barna skal kunne velge mellom.

 

Godt sagt.

Folk føler at sosialdemokratiet (sentrum-venstre) har sviktet dem. Sentrum-høyre har vist seg å ikke være noe bedre.

Da går man andre steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (14 minutter siden):

Det er de etablerte partiene som frastøter.

Hvorfor?

Hvorfor støtter ikke etablerte politikere på konvensjonell høyre forestillingene til folket som ender opp med å stemme på ytre høyre i stedet?

Tror du politikerene er blitt mer kunnskapsløse?

Tar lettvinte løsninger med mangelfull informasjon?

Eller tar de upopulære løsninger de grunnet informasjon om landets interesser og tilstand, på tross av at folk flere og flere ikke støtter konvensjonell kunnskaps og faktabasert politikk?

---

Det er jo stort sett populistiske løsninger som får ting til å gå til helvete, som Brexit.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Red Frostraven said:

Tror du politikerene er blitt mer kunnskapsløse?

Tar lettvinte løsninger med mangelfull informasjon?

1. Ja, når de påstår at det stikk motsatte av samhold & tillit er en styrke, altså forskjeller(mangfold), så må jeg si politikerne er blitt særdeles dumme. Lik historie, lik arv, likt utseende, lik religion, alle disse er styrker, å være forskjellig er en åpenbar svakhet. Like barn leker best, det gjelder også voksne.
Utover det så jobber de for systemet Norge, og kortsiktig, ikke langsiktig eller for det norske folk, å gi vekk 30% av Norge til utlendinger på 50 år er åpenbart ikke i det norske folks interesse, det er bosetting av urfolks land, noe av det verste som kan skje ett folk.
2. Ja, innvandring er den lettvinte kortsiktige løsningen til mangel på arbeidskraft, å ikke total-reformere asyl-systemet eller statsborgerskap-lovene, er den lette veien å gå, slippe å bli sett på som kynisk eller rasist i media.
Jeg tror kun en minoritet av politikere er opplyst om demografien, og fremtidens demografi, de fleste politikeres fokus er økonomi, og mange mennesker inkludert politikere går på autopilot med dissonans-toleransen svært høy.
Innvandrere blir også gamle, så innvandring utsetter bare problemet.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Hele tiden blir det påstått at vi trenger mer arbeidskraft, og så slipper vi inn folk som som blir en byrde for oss, og som beslaglegger flere ressurser.

Slipper våre politikere virkelig inn asylsøkere / kvoteflyktninger for å øke befolkningen?

Hvilke konkrete politikere eller partier gjør det?

Målet med asyl er å gi personer et midlertidig hjem, frem til de kan flytte hjem igjen, når det er trygt.

...

Arbeidsinnvandrere er mangfoldig flere i antall enn asylsøkere, og er de faktiske innvandrerene.

Reglene for asylsøkere hindrer dem i å kunne bidra, og ressurssterke asylsøkere flytter ut fra Norge igjen på grunn av det konservative preget vi har på asylsordningen, som hindrer folk fra samfunnsdeltakelse og arbeid, uten å måtte lære seg det lille germanske språket vårt for å gå lov til å delta.

"Farzana Elham Kochai var som 29-åring det yngste parlamentsmedlemmet i Afghanistan nasjonalforsamling. Da hun ble evakuert til Norge, havnet hun i Vestnes i Møre og Romsdal. En liten kommune med rundt 6.000 innbyggere."

"Flere av aktivistene velger nå å flytte til Canada. Der mener de at det blir lettere å kommunisere på engelsk, samtidig kan de bosette seg hvor de vil i landet. Ikke tar det lang tid før de får pass heller."

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2022/07/06/provosert-av-flyktninger-som-vil-flytte-fra-norge-burde-vaere-takknemlige-ikke-klage/

Og slik får vi flere asylsøkere som er ressurssvake, fordi ressurssterke søker seg til land med bedre forutsetninger.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som klager over ukrainske krigsflyktninger. Jeg vil ikke engang karakterisere det som skjer som noe "høyre"-fenomen. Dette er folk fra alle samfunnslag som gjør et byks sidelengs og stemmer på en enkeltsak, fordi høyrepopulister er de eneste som tilbyr noen som helst annerkjennelse av problemet.

I 50 år har en uhellig allianse av naive folk på venstresiden og egoistiske turbokapitalister på høyresiden importert mennesker fra Afrika og Midtøsten. Problemet er at disse i stor grad viser seg uintegrerbare. Noe mange av oss innså for lenge siden. En varslet katastrofe.

Nå har også veldig mange vanlige europeere fått nok av dette ettersom konsekvensene stadig brer om seg.

Ytre venstre og turbokapitalistene som har vært med på dette forsøker å bortforklare eller sykeliggjøre det som skjer, men mtp. demografier og statistikker, så tyder alt på at dette foreløpig er et sunnhetstegn for Europas demokratier.

Enten lystrer politikerne folket, eller så blir de og deres feilslåtte politikk satt til side til fordel for andre partier, eller andre kandidater som dukker opp i deres egne partier med tiden.

En ekstremt nødvendig politisk korreksjon er i vente.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Media og måten diverse ting har blitt dekket på har definitivt ført meg lenger til Høyre. F.eks reagerte jeg på at samtlige norske medier blir pro-palestinske under alle kriger og også asyl og innvandringsaktivister under migrantkrisen i 2015. I stedet for å stille noen kritiske spørsmål. Er det riktig at Europa skal ta imot alle disse menneskene? Hvorfor er det bare noen få naboland som tar imot så mange i midtøsten, hva med Saudi-Arabia som har teltleirer som kan huse 100.000 mennesker? (f.eks)

Hvis sakene ble dekket mer edruelige så tror jeg at jeg hadde holdt meg mer midt på den politiske skalaen. Dem forsøker stadig å pushe meg mer og mer til høyre, men foreløpig stopper det ved Høyre...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor venstreradikale her inne er så besatt av å male menn på høyresiden som "usikre" og "mislykkede".

Det ser mest ut som en hersketeknikk. Svartmale og sykeliggjøre og stakkarsliggjøre meningsmotstandere. Skyve folk som gjerne trenger omtanke og inkludering enda lenger bort og ned. Helt sikkert en oppskrift på suksess og ikke noe som kommer til å eksplodere i trynet på alle hvis den type oppførsel og holdning er utbredt over tid.

Endret av bo1e
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...