Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skeptikus skrev (37 minutter siden):

Husker man feil hvis man hevder at Silent Spring handlet mye om såkalt sur nedbør og skogsdød/fugledød?... Et problem også i Norge med de fæle utslippene fra kullkraftverkene fra slik som  både Øst-Europa og Tyskland/Storbritannia den gang på 60-70-tallet.

Handlet først og fremst om hvordan DDT skapte fugledød i USA.

Men ja kullkraftverkene forurenset noe helt sinnssykt. Vi har hatt et par generasjoner nå som har vært så heldige å slippe den dritten der, stort sett, i Vesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (4 timer siden):

Uffda, lever du i en verden der andre arter også har sine levesteder? Fryktelig...

Jeg elsker måker, selv om de har dritt på meg et par ganger,  stjålet maten min og nesten angrep meg igår kveld. Tenk så fint å se gode foreldre forsvare ungene sine, og ekte dyrelyder i naturen.  Og byen.  NYDELIG!

Etter den gangen jeg ble angrepet av bekkasin* på Vestlandet for ca 35 år siden sluttet jeg å synes måkeangrep var så ille 😅

*=enkelt- eller dobbelt-; eller kanskje det var en myrsnipe; intenst uansett 😅

Kunne vært verre, en medarbeider fra Finnmark ble når han var i samme aldersgruppe (11-13) angrepet av hauk, var visst så vidt han klarte å sykle fra den 😱😅

Endret av Entern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Etter den gangen jeg ble angrepet av bekkasin* på Vestlandet for ca 35 år siden sluttet jeg å synes måkeangrep var så ille 😅

*=enkelt- eller dobbelt-; eller kanskje det var en myrsnipe; intenst uansett 😅

Kunne vært verre, en medarbeider fra Finnmark ble når han var i samme aldersgruppe (11-13) angrepet av hauk, var visst så vidt han klarte å sykle fra den 😱😅

Haha 😁 jeg ble nesten angrepet på jobb igår , det var to måkeunger i hagen. At jeg hadde gitt dem brød med smør på tidligere på dagen hadde visst ingenting å si 😅 den mora var hissig!

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Haha 😁 jeg ble nesten angrepet på jobb igår , det var to måkeunger i hagen. At jeg hadde gitt dem brød med smør på tidligere på dagen hadde visst ingenting å si 😅 den mora var hissig!

Ja de kan bli ganske sinte 😅

Men det sinteste jeg har sett av fugler er kaier 😅 ikke mot mennesker da, altså, men kråker. Så en gang et par tre kråker fly litt for nærme et par trær fulle av kaier, hele flokken på ca 50+++ kaier satte etter dem 😳 det var litt av et syn 😳

Og kråker pleier å jage måker 😅 (men da er det oftest fordi de er ute etter maten deres virker det som)

Kråker og måker er begge upopulære blant andre fugler da siden de er reirtyver.

Endret av Entern
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Folk må nesten tåle et par uker eller 1-2 måneder der måkene skal oppfostre sine unger i løpet av året. Det er tross alt deres plikt og de gjør det de kan for å overleve. Mennesker bygger ned natur, forurenser med plast osv samt overfisker havet som tar bort deres livsgrunnlag. Så sitter folk i sine 10-15 millioners bryggeleiligheter og klager over måkeskrik. Et ekte første verdens problem. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Og et lite tips, det er ikke politikere som bestemmer om en art er utrydningstruet eller ikke

Til den selverklærte intellektuelle:  Så hvilke tiltak som skal gjelde for f.eks. ulv, det mener du politikere ikke bestemmer noe vedr., (miljøvernministeren f.eks.)?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Skeptikus said:

Til den selverklærte intellektuelle:  Så hvilke tiltak som skal gjelde for f.eks. ulv, det mener du politikere ikke bestemmer noe vedr., (miljøvernministeren f.eks.)?

Du misforstår hva vedtatte tiltak er og hva som er forskningsdata. Om noe er utrydningstruet eller ikke er forskningsdata og definisjon av hva utrydningstruet betyr i vitenskapelig konsensus. Hvordan man velger å bruke den kunnskapen når det kommer til politikk og tiltak, det er det politikere som bestemmer.

Du mente at mange måker ikke er utrydningstruet, det er kritikk av forskningsdata ikke politikk.

Det er som å si at forskere bestemmer skattepolitikken.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Husker fortsatt godt effekten den boka hadde på meg, 20-35 år senere 😱😱😱

Alle burde lese den boka 👍

Ja helt enig. Spesielt fascinerende er det når man kobler den opp hvordan Mao sin ordre om å drepe alle spurver, skapte hungersnød og økologisk kollaps.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (54 minutter siden):

Folk må nesten tåle et par uker eller 1-2 måneder der måkene skal oppfostre sine unger i løpet av året. Det er tross alt deres plikt og de gjør det de kan for å overleve. Mennesker bygger ned natur, forurenser med plast osv samt overfisker havet som tar bort deres livsgrunnlag. Så sitter folk i sine 10-15 millioners bryggeleiligheter og klager over måkeskrik. Et ekte første verdens problem. 

Hjelper ikke, jeg hadde lett skutt alle måkene som er her hvor jeg bor med MG3, hagle og hva som enn måtte finnes. Spesielt de som bor oppå toppen av en pipe på huset som ikke er i bruk.  Jævler på vinger.

Lenke til kommentar
oOF skrev (2 minutter siden):

Hjelper ikke, jeg hadde lett skutt alle måkene som er her hvor jeg bor med MG3, hagle og hva som enn måtte finnes. Spesielt de som bor oppå toppen av en pipe på huset som ikke er i bruk.  Jævler på vinger.

Så du innrømmer at du glatt hadde dritt i norsk lov, godt å vite

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (22 minutter siden):

Ja helt enig. Spesielt fascinerende er det når man kobler den opp hvordan Mao sin ordre om å drepe alle spurver, skapte hungersnød og økologisk kollaps.

Ja det der var jo helt ekstremt 😳 20 millioner mennesker døde 😳

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tussi said:

Hvorfor skulle de drepe alle spurvene? Og var det pga fuglenes spredning av pollen eller frø alle døde?

Mao påsto at spurvene spiste korn (noe de ikke gjør), så hver familie fikk i oppgave å drepe to spurver hver uke hvis jeg husker rett. Det fikk jo helt ekstremt fatale konsekvenser, slik som @Entern nevner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

 

shockorshot skrev (1 minutt siden):

Mao påsto at spurvene spiste korn (noe de ikke gjør), så hver familie fikk i oppgave å drepe to spurver hver uke hvis jeg husker rett. Det fikk jo helt ekstremt fatale konsekvenser, slik som @Entern nevner 

Takk, dette var jeg ikke klar over. Skremmende at mennesker tror vi kan slippe unna med å manipulere naturen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

Ja det der var jo helt ekstremt 😳 20 millioner mennesker døde 😳

Det merkelige  var jo at han som beordret bl.a. dette (og mye annen galskap og forordninger)  faktisk hadde en betydelig beundrerskare i studentkretser og et politisk parti her i landet på tidlig 70-tall.. (Men det meste av denslags skal jo helst være glemt eller skjøvet under teppet i dag...  En digresjon i tråden javel, men dog). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skulle de drepe alle spurvene? Og var det pga fuglenes spredning av pollen eller frø alle døde?

 

Tussi skrev (11 minutter siden):

 

Takk, dette var jeg ikke klar over. Skremmende at mennesker tror vi kan slippe unna med å manipulere naturen...

Jeg husker Eia snakket om det i en episode av Brille, det var helt absurd. Millioner av kinesere som løp rundt med flagg og skrek for å stresse ihjel småfugler 😵‍💫

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mye av rettene som man tenker som fryktelig ekkelt kommer jo fra den tida og kulturrevolusjonen som kom etter, det var ikke mye å lage mat på så det som var lagde de. Husker jeg drakk lokal sprit som var smaksatt av fluer da jeg var der i 2017.

Kulturrevolusjonen var helt jævlig også, da Mao skulle ha en rensing i populasjonen. Men da var det jo ikke så mye spurv lengre, mer mennesker og intellektuelle. 

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (På 4.7.2024 den 11:44 PM):

Snart må man vel til fjells for å slippe unna denne måketerroren

Hjelper ikkje, har sjølv møtt på måker på Finse då eg sykla rallarvegen. Dei finne tydelegvis fram der dei vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...