Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noe av det verste med "måkeinvasjonen" (nå opptil flere mil innover fra kysten) er jo dette at, iallfall midt på sommeren, så støyer denne fuglen plagsomt allerede kl. 03 - 04 om natta, de skriker og bærer seg så det er klin umulig å få sove.  Dette er ikke bra for de av oss som utsettes for dette relativt nye fenomenet.  Arkitekturen med flate tak inviterer også til problemet.  At måker har holdt til i kystområder er jo velkjent og en "hevd" disse jo har der, for å si det sånn, men nå får man jo ikke fred for dette evindelige maset selv i områder en del mil fra kyststrøk heller. Nærmest hver morgen finner man tilskitnet bil, og apropos skitt, ikke særlig appetittlig å tenke på der drikkevann tas fra overflatevann, det må da bli en skikkelig forurensing av vann der disse store fugleflokkene holder til.  Hva slags politikere har bestemt at disse fuglene er utrydningstruet, det virker da slett ikke som at de er det, snarere tvert imot.  Et visst (lite) antall mil fra kysten burde ikke måker være fredet lenger.  Snart må man vel til fjells for å slippe unna denne måketerroren.  Ofte mye ulemper med vinter, men da får man ihvertfall være i fred for måkemas/skrik og aggressiv fugleadferd.  En kjent kvinnelig politiker måtte forleden ha stivkrampesprøyte etter å ha blitt hakket i en finger da hun holdt i litt brødbakst, og i kystnære byer er disse fuglene egentlig blitt et kjempeproblem.  Men det er vel ikke politisk korrekt engang å påstå slikt sikkert i våre "forståelsfulle" dager...

Takke meg til gode gamle skjæra og sågar kråka da, slik frekkhet som måker så ofte  viser slipper man å oppleve med disse "tradisjonelle" innlandsfuglene.  Jeg ha---  måker, må innrømme det  (bortsett fra ute ved kysten da, der hører de jo liksom til "tradisjonelt").

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nokre gonger er det heilt ål reit.

Når det gjeld overflatevatn vil det alltid vere ein viss fare med å drikke det, og det er mange fuglar og dyr som pissar, drit eller rotnar i naturen. Drikkevatn frå kommunale vassverk vil vere reinsa både ein og to gonger før det hamnar i springen.

For min del bur eg på landet nær kysten der fiskemåsen har sitt naturlege habitat, og lyden som følgjer med assosierer eg med sommar. Når det gjeld nattesøvnen min ville den nok bli meir uroa av å bu i ein by med biltrafikk o.l. Blir det for mykje fuglekvitter eller måseskrik om natta får ein heller late att vindauget eller bruke sov-i-ro.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min erfaring langs Oslofjorden er at måkene vanligvis ikke skriker så mye mer enn et par minutter av gangen, så med mitt gode sovehjerte får jeg alltid sove igjen.

Ellers finnes det et litt overraskende tips på wikipedia for å hindre måkene i å bygge reir.

Sitat

Selvgående gressklippere (uten knivblader) kan plasseres på flate tak.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uffda, lever du i en verden der andre arter også har sine levesteder? Fryktelig...

Jeg elsker måker, selv om de har dritt på meg et par ganger,  stjålet maten min og nesten angrep meg igår kveld. Tenk så fint å se gode foreldre forsvare ungene sine, og ekte dyrelyder i naturen.  Og byen.  NYDELIG!

Endret av Tussi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Min erfaring langs Oslofjorden er at måkene vanligvis ikke skriker så mye mer enn et par minutter av gangen,

Forleden natt (ca. kl. 03 faktisk...) så var det fullt kjør med en flokk på iallfall noen titalls som hadde slått seg ned på et større plenareal jeg har i nærheten, rett etter regnvær og  dermed kanskje spesielt attraktivt fordi meitemark da visstnok  gjerne tar seg en tur opp av bakken.  Ja, det kunne vært noe gitt å hatt det måkeslaget du tydeligvis har i nærheten; - skriker et par minutter, og deretter tyst.. :)  hm, saker.

Lenke til kommentar

Ta det med ro, de fleste måkeartene er jo i ferd med å bli utryddet, så du trenger mest sannsynlig ikke å tåle dem så mye lenger.

Tenk hvor deilig og stille det var i boken Silent spring, ingen måker der som plager deg der.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var på besøk hos noen i Oslo, og fy faen så jævlig de bråkte. Fulle folk og utrykning bråker langt langt mindre. De bråkte helt til 04 om morgenen. 
Det er så sinnsykt høyt og, du kan overhodet ikke ha noe vindu åpent. Aldri opplevd lignende, men har heller heldigvis, aldri bodd i blokk, og kommer aldri til å gjøre det. At noen vil seg selv så vondt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Uffda, lever du i en verden der andre arter også har sine levesteder? Fryktelig...

Synes det må være heilt innafor å fjerne dyreartar som er uønska i områder som vi har lagt krav på. 

Det er ikkje som at restaurantane og butikkane har gir fri tilgang til rotter og mus sjølv om dette også er artar som trives der det bur folk. Det er på ingen måte naturleg at måker skal leve av softis og pommes-frites, så det handlar også om å hindre måser i å finne nye og unaturlige stadar å bu. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (Akkurat nå):

Synes det må være heilt innafor å fjerne dyreartar som er uønska i områder som vi har lagt krav på. 

Det er ikkje som at restaurantane og butikkane har gir fri tilgang til rotter og mus sjølv om dette også er artar som trives der det bur folk. Det er på ingen måte naturleg at måker skal leve av softis og pommes-frites, så det handlar også om å hindre måser i å finne nye og unaturlige stadar å bu. 

Så lenge det er vi som er årsaken til at måke e kommer til byene, f eks ved å fiske opp all maten deres,.så er det en selvfølge at de skal få lov å være der de har en sjans til å overleve. 

Vi menesker er en art som har ødelagt ufattelig mye, vi må slutte å utslette arter fordi de ikke "passer oss"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (35 minutter siden):

Ta det med ro, de fleste måkeartene er jo i ferd med å bli utryddet, så du trenger mest sannsynlig ikke å tåle dem så mye lenger.

Tenk hvor deilig og stille det var i boken Silent spring, ingen måker der som plager deg der.

At måker er i ferd med å bli utryddet, det tror jeg slett ikke noe på.  Har aldri sett/blitt irriterende "plaget" av så mange før jeg for min del iallfall.  Den boka var vel kjent for å være spesielt pessimistisk mht. den nære fremtid den gang, for det viste seg vel ikke at "spådommen" der slo helt til, - eller hur?  

Heldigvis ble det ingen "taus vår", småfuglenes vårsang er jo bare nydelig, (og ikke angriper de folk heller slik som disse hvite rakkarne kan gjøre ofte).   Jeg kan jo nevne at jeg faktisk er påpasselig med å fôre småfuglene vinterstid, svært mange tilsynelatende "snusfornuftige" ellers, som ikke engang gidder å bruke en 60-70 kroner  på å kjøpe inn et kornbånd til jul heller, kan man legge merke til.  Jeg er faktisk såpass fuglevenn (tro det eller ei etter ts her...) at jeg på kalde vinterdager da jeg ser "den lokale" skjæra må gi opp å få tilgang til litt mat via det lille hullet i fugleburet, at jeg hiver ut litt brødbiter slik at den også skal få tilgang på litt mat på slike dager.  Kanskje ikke så vanlig, hva vet jeg, men ikke så verst "holdning" det vel?...   

Men apropos trivelig fuglesang og våren/forsommeren; - hva har skjedd med gjøken?  Veldig sjelden å høre i forhold til "før i tida", vil jeg hevde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (27 minutter siden):

Så lenge det er vi som er årsaken til at måke e kommer til byene, f eks ved å fiske opp all maten deres,.så er det en selvfølge at de skal få lov å være der de har en sjans til å overleve. 

Vi menesker er en art som har ødelagt ufattelig mye, vi må slutte å utslette arter fordi de ikke "passer oss"

I bynære områder så er det ikkje eit veldig stort problem med overfiske, så det bør være rikeleg med mat til måsane utan at dei treng å trekke heilt inn i sentrum for å forsyne seg av søppelet. 

Eg har ingen tru på at måsen blir utrydda om den ikkje får slå seg ned i bymiljø. Vi skal sjølvsagt ikkje jage måsen vekk frå kvart einaste skjær, men det er heller ikkje bra for måsebestanden om vi avlar opp urbane måsar som ikkje lenger klarer å fiske etter den maten som er naturleg tilgjengeleg for måsar. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Skeptikus said:

At måker er i ferd med å bli utryddet, det tror jeg slett ikke noe på.  Har aldri sett/blitt irriterende "plaget" av så mange før jeg for min del iallfall. 

Hvis du tenker litt etter vil du forstå hvorfor du aldri har blitt så plaget av måker før nå. Det henger sammen med en av grunnene til at måker er i ferd med å utryddes. Hint: mat.

Og et lite tips, det er ikke politikere som bestemmer om en art er utrydningstruet eller ikke, det er forskere som gjør bestandtelling. Men for all del, det er jo på moten å være anti-intellektuell i disse dager.

Quote

Den boka var vel kjent for å være spesielt pessimistisk mht. den nære fremtid den gang, for det viste seg vel ikke at "spådommen" der slo helt til, - eller hur?  

Hvor mye DDT blir brukt om dagen?

Hva skjedde egentlig i Kina under kulturrevolusjonen? Hvorfor har de så mange ekle retter der idag?

Synes krisemansimeringen om ozonlaget var litt spesielt pessimistisk, for det viste seg vel ikke at "spådommen" slo helt til, - eller hur?

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (34 minutter siden):

Så lenge det er vi som er årsaken til at måke e kommer til byene, f eks ved å fiske opp all maten deres,.så er det en selvfølge at de skal få lov å være der de har en sjans til å overleve. 

 

Det meldes at Norge som fiskerinasjon  fortsatt tar opp anseelige mengder med fisk som da finnes fortsatt i havet, også de såkalte kystfiskerne får sine fangster, for ikke å snakke om trålerne litt lenger ut fra land...  (De følges kanskje ikke lenger av måker?, er disse blitt litt bedagelige de også  kanskje?...).  Så at havet ikke lenger har nok fisk til måkebestandene, vel, for å si det pent, en ekstrem overdrivelse, ja, man kan sikkert med rette bruke sterkere uttrykk også om den slags påstander. 

Sikkert fra såkalt "miljøhold",  merk i sitatet over her; "all maten deres"...  Du verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker man feil hvis man hevder at Silent Spring handlet mye om såkalt sur nedbør og skogsdød/fugledød?... Et problem også i Norge med de fæle utslippene fra kullkraftverkene fra slik som  både Øst-Europa og Tyskland/Storbritannia den gang på 60-70-tallet.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Skeptikus said:

Det meldes at Norge som fiskerinasjon  fortsatt tar opp anseelige mengder med fisk som da finnes fortsatt i havet, også de såkalte kystfiskerne får sine fangster, for ikke å snakke om trålerne litt lenger ut fra land...  (De følges kanskje ikke lenger av måker?, er disse blitt litt bedagelige de også  kanskje?...).  Så at havet ikke lenger har nok fisk til måkebestandene, vel, for å si det pent, en ekstrem overdrivelse, ja, man kan sikkert med rette bruke sterkere uttrykk også om den slags påstander. 

Sikkert fra såkalt "miljøhold",  merk i sitatet over her; "all maten deres"...  Du verden. 

Hvor mange forskere er med på denne konspirasjonen for å bedrive utstrakt og omfattende forskningsjuks for null personlig gevinst?

2 minutes ago, Skeptikus said:

Husker man feil hvis man hevder at Silent Spring handlet mye om såkalt sur nedbør og skogsdød/fugledød?... Et problem også i Norge med de fæle utslippene fra kullkraftverkene fra slik som  både Øst-Europa og Tyskland/Storbritannia den gang på 60-70-tallet.

Den handlet om DDT og hvordan noe man gjør kan virke helt normalt fordi det er normalisert, egentlig kan ha enorme konsekvenser og er utrolig negativt for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (37 minutter siden):

Men apropos trivelig fuglesang og våren/forsommeren; - hva har skjedd med gjøken?  Veldig sjelden å høre i forhold til "før i tida", vil jeg hevde.

Morsomt du skulle nevne denne, nå i år har jeg hørt den for første gang på stedet jeg bor, og mange av den. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen innlegg er fjernet grunnet oppfordring til å bryte norsk lov, måker er totalfredet.
Videre innlegg som oppfordrer til ulovligheter vil føre til advarsler.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Ta det med ro, de fleste måkeartene er jo i ferd med å bli utryddet, så du trenger mest sannsynlig ikke å tåle dem så mye lenger.

Tenk hvor deilig og stille det var i boken Silent spring, ingen måker der som plager deg der.

Husker fortsatt godt effekten den boka hadde på meg, 20-35 år senere 😱😱😱

Alle burde lese den boka 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...