Gå til innhold

Tråd for diskusjon rundt VAR, filming og regler i fotball


Anbefalte innlegg

Her kan @Minkowski og @skaftetryne32, og alle andre også diskutere VAR, filming og annet rundt dømming. 

Det har jo ikke vært mangel på kontroversielle situasjoner de siste årene, så det er jo på høy tid at vi får en dedikert tråd hvor det diskuteres lover og regler litt mer i dybden enn enkeltsituasjoner vi gjerne ser i kamper.

Endret av Dagner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Dagner endret tittelen til Tråd for diskusjon rundt VAR, filming og regler i fotball
Videoannonse
Annonse
Sitat

Men dette er jo heller ikke en konkurranse situasjon der du er blitt midlertidig satt ut av spill selv om det bare er 10 sekunder så kan det være nok, og motstander lag har en fordel, du ser forskjellen gjør du ikke ? og ja noen ganger må man markereovenfor dommer, synd det er blitt sånn,

@skaftetryne32: Jeg ser ikke relevansen av at det er en konkurransesituasjon. Det blir ikke mer vondt av det, tvert imot, med adrenalinet som følger naturlig i en konkurransesituasjon, gjør ting generelt mindre vondt.

I den utstrekning man må markere overfor dommeren, er nok det delvis en konsekvens av denne ukulturen med filming som har eksistert i lang tid allerede. Det er derfor jeg har presisert at man samtidig med en regelendring som gjør det ulønnsomt å legge seg ned og skrike, også må bruke VAR til å slå ned på alle typer grisespill.

For øvrig er det ikke slik at jeg absolutt mener at man må vise ut spillere som får vondt. Poenget er at det er andre hensyn som jeg mener veier tyngre enn det å dulle med spillere som skriker av smerte og later som om de ikke greier å stå på bena, men som 2 minutter etterpå løper rundt og spiller fotball. Siden vi vet at filming foregår, mener jeg det er viktigere å sørge for at dette ikke lønner seg, for da tar det slutt. Men vi må samtidig erkjenne at det ikke alltid er mulig å vite om det er filming eller genuin smerte det er snakk om. Imidlertid vet alle som orker å tenke seg om litt, at en som kan spille ferdig en fotballkamp er i stand til å stå på bena selv om han har vondt. I mange andre konkurranseidretter er det å tåle smerte en god egenskap. Hvorfor kan det ikke være slik for fotballspillere også?

Hvis man ved å legge seg ned oppnår å få stopp i spillet, kan dette være lønnsomt selv om man må la motstanderen få spille til de mister ballen før man får komme inn igjen. Så hvorfor la døren stå åpen for at man kan spekulere i dette dersom det kan unngås?

Lenke til kommentar

Danmark-kampen var et stjerneeksempel på at både VAR og reglene i fotball må endres.

Forslag til nye regler:
Offiside: Skal ikke dømmes med mindre den er klar. Om det ikke er åpenbart uti fra de vanlige TV-vinklene skal det IKKE dømmes.
Hands: Skal ikke dømmes med mindre ballen endrer så mye retning at det er åpenbart at det påvirket neste hendelse.

VAR: Skal kun iverksettes dersom noen andre enn hoveddommeren, umiddelbart mener at dommeren gjorde feil.

Linjedommere, og en gjeng VAR observatører som ser kampen direkte fra forskjellige TV-vinkler, skal kunne trykke på VAR-knappen dersom de umiddelbart ser at dommer gjorde feil. Det skal ikke være nødvendig med repriser. Med andre ord, VAR sjekk skal ikke iverksettes dersom "det kan hende noe ureglementert har skjedd". Det skal kun brukes dersom de faktisk mener det var feil, som de hadde blåst på om de selv var dommeren på banen.

Hvis det ikke observeres noen klar feil fra nærmere 10 forskjellige vinkler, så skal det heller ikke dømmes noe. Da er det uansett bare flisespikkeri. De to situasjonene i Danmark-kampen var det absolutt INGEN seere som ville klaget på om VAR ikke grep inn. VAR gikk inn og korrigerte noe ingen brydde seg om.

 

Slik det er i dag skjønner jeg ikke at spillere gidder å juble når de scorer en gang. Det må jo vente ett minutt før de er sikker på at ikke VAR skal se på den.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (6 timer siden):

Det er derfor jeg har presisert at man samtidig med en regelendring som gjør det ulønnsomt å legge seg ned og skrike, også må bruke VAR til å slå ned på alle typer grisespill.

Som fører til enda mer stopp og oppstykking av spillet? Det du foreslår her betyr jo at det lønner seg for lag som ligger under å heller spille hardt og tøft, for å sette motstanderen ut av spill som fører til bytte. Det er ikke grisespill å gå hardt inn i en takling som gir motstanderen vondt, som feks en liten lårhøne, det tar noen minutter før man er i stand til å løpe igjen etter en sånn smell. 

Minkowski skrev (6 timer siden):

Siden vi vet at filming foregår, mener jeg det er viktigere å sørge for at dette ikke lønner seg, for da tar det slutt.

Det er fortsatt bare en liten del av fotballen, jeg syns det du foreslår er å skyte spurv med kanoner. Det finnes bedre måte å få stopp på simulering av skader, enn å sende spilleren ut resten av kampen. Det må være lov å få vondt på en fotballbane, det er tross alt en kontaktsport. 

Minkowski skrev (6 timer siden):

Imidlertid vet alle som orker å tenke seg om litt, at en som kan spille ferdig en fotballkamp er i stand til å stå på bena selv om han har vondt. I mange andre konkurranseidretter er det å tåle smerte en god egenskap. Hvorfor kan det ikke være slik for fotballspillere også?

Hvor mange harde taklinger har du vært utsatt for på en fotballbane? Fotballspillere tåler da vitterlig smerte, selvom jeg er enig i at det er en bitteliten andel som benytter seg av muligheten til å legge seg ned for å stykke opp spillet og hale ut tiden. Det er en uting, og debatten er allerede igang rundt temaet, som feks det FFK drev med i Bergen. Det er ikke akseptert og forhåpentligvis kommer man opp med noen løsninger for å unngå slikt. 

 

Minkowski skrev (6 timer siden):

Hvis man ved å legge seg ned oppnår å få stopp i spillet, kan dette være lønnsomt selv om man må la motstanderen få spille til de mister ballen før man får komme inn igjen. Så hvorfor la døren stå åpen for at man kan spekulere i dette dersom det kan unngås?

Fordi man må få lov til å faktisk få vondt, selv av en ren takling. Et lite overtråkk er smertefullt noen minutter før man kan løpe ordentlig igjen, Hvis angripende lag får en eller to mann mer i "ubestemt" tid, er det enorm risiko å legge seg ned for å drøye tid, det kan ta lang tid å få en dødball til eget lag når det ene laget er i overtall og presser på for mål. det betyr i praksis at man å tillate en avslutning mot mål før spilleren får komme inn igjen. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (13 minutter siden):

Forslag til nye regler:
Offiside: Skal ikke dømmes med mindre den er klar. Om det ikke er åpenbart uti fra de vanlige TV-vinklene skal det IKKE dømmes.

problemet er at det nye halvautomatiske systemet i praksis sier om offsiden er klar eller ikke, selvom det er snakk om millimeter. En klar offside er svart/hvitt, uavhengig av om angriper er 1 millimeter eller 20 meter i offside. Fjerner man systemet må man tlbake til det som tar lang tid å se og bedømme. 

 

John-B skrev (17 minutter siden):

Hands: Skal ikke dømmes med mindre ballen endrer så mye retning at det er åpenbart at det påvirket neste hendelse.

Handsreglene er håpløse å forstå og endres hele tiden. I Danmark kampen så gjør jo spilleren seg større, ved å løpe normalt... Her forventes det nå at spillere må løpe med armene rett ned eller bak ryggen, det er helt unaturlig og vil føre til en enorm fordel for angriper da det er ganske vrient å løpe fort på den måten. Det er også vanskelig å si om ballen endrer nok retning til ødelegge innlegget eller ikke også. Usikker på hvordan man skal løse dette, kanskje bare gi hands når ball treffer hånd, og heller vurdere indirekte frispark i tilfeller der det ikke er et skudd på mål? 

 

John-B skrev (21 minutter siden):

Hvis det ikke observeres noen klar feil fra nærmere 10 forskjellige vinkler, så skal det heller ikke dømmes noe. Da er det uansett bare flisespikkeri. De to situasjonene i Danmark-kampen var det absolutt INGEN seere som ville klaget på om VAR ikke grep inn. VAR gikk inn og korrigerte noe ingen brydde seg om.

 

Slik det er i dag skjønner jeg ikke at spillere gidder å juble når de scorer en gang. Det må jo vente ett minutt før de er sikker på at ikke VAR skal se på den

Jeg syns man skal skrote VAR. Det gjør ikke fotballen mer rettferdig, og det skaper mye mer debatt enn gamle dommerfeil vi hadde før. Fotballen blir kunstig og unaturlig med VAR og spontaniteten og gleden forsvinner når man er usikker på om man kan juble, eller når det plutselig blir rødt kort fordi taklingen ser stygg ut på et stillbilde. I USA har de brukt videodømming i store sporter lenge, men det er ingen debatt der. De sjekker stort sett om pucken footballen er over linja, eller så har treneren mulighet til å be om sjekk et par ganger i løpet av kampen, og straffes dersom klagen ikke fører frem. 

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (7 timer siden):

Jeg ser ikke relevansen av at det er en konkurransesituasjon. Det blir ikke mer vondt av det, tvert imot, med adrenalinet som følger naturlig i en konkurransesituasjon, gjør ting generelt mindre vondt.

Nå gjør det heller ikke så voldsomt vondt å tråkke på en legokloss eller sparke foten i bordbeinet, det er langt verre med knotter rett oppå foten, det var bare et eksempel på hvordan vanlige folk reagerer på noe som en burde tåle helt greit, i fotball skjer det meste i langt større fart, og med det langt flere krefter i sving. 

Minkowski skrev (7 timer siden):

Det er derfor jeg har presisert at man samtidig med en regelendring som gjør det ulønnsomt å legge seg ned og skrike, også må bruke VAR til å slå ned på alle typer grisespill.

Personlig tror jeg at endringen av hvordan fotballen spilles har påvirket hvordan spillerne må agere, jeg tror det var mye synligere før når spillerne kom susende inn i sklitaklinger, nå skal man helst stå på beina og vinne ball, men spillerne blir fremdeles tråkka på beina. Og den bruken av VAR har vi allerede, skal den brukes enda mer selv på mindre forseelser så blir det jo bare flere avbrudd i spillet. 

Minkowski skrev (7 timer siden):

For øvrig er det ikke slik at jeg absolutt mener at man må vise ut spillere som får vondt. Poenget er at det er andre hensyn som jeg mener veier tyngre enn det å dulle med spillere som skriker av smerte og later som om de ikke greier å stå på bena, men som 2 minutter etterpå løper rundt og spiller fotball. Siden vi vet at filming foregår, mener jeg det er viktigere å sørge for at dette ikke lønner seg, for da tar det slutt.

Som sagt jeg støtter Baranladion sitt forslag, men en utbytning av spiller som får behandling for en mindre skade det synes jeg er for drøyt, men det er ingen grunn til stoppe spillet helt i flere minutter, da får vi heller ha noen folk som løper ut og henter spiller på båre om det så må til for å få spillet i gang, men å late som det ikke er småskader med smerte som likevel ikke er en skade som det er nødvendig å bytte for det blir for dumt etter mitt syn på fotball, jeg har spilt det selv, en støvel noe sted under låret er ganske kjipt det er en ganske intens, men kortvarig smerte, ja bare 2 minutter noen ganger, så er man klar, selv om det ikke blir en skade så merkes det en liten stund, som sagt det er mye bein med bare et relativt tynt lag med hud på store deler av legg og fot og det er ofte der stemplinger kommer.

 

Lenke til kommentar

Var burde kun benyttes til usportslig opptreden;
filming, holding, slag, etc.
Ting som ikke er en del av spillet, men som ødelegger sporte.

Offside, ball inne/ute, etc. kan håndteres av dommerne som før.

Dersom man skulle endret en regel, så kunne man vurdert å byttet ut offside med noe om ligner icing. Da får man mer spill på bakken, og den vil være enklere å håndheve. Man kunne også vurdert å flytte straffemerket en meter lengre ut, slik at keeper får en litt enklere oppgave. Sannsynligheten for mål på straffe er noe høy etter min smak

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

Skal ikke dømmes med mindre den er klar. Om det ikke er åpenbart uti fra de vanlige TV-vinklene skal det IKKE dømmes.

Offside er offside det er spillers ansvar og ikke være i offside, det blir uansett utviklet ny teknologi i en rivende fart, hvorfor skal vi bruke tv kameraer når vi har semi-automatisk offside teknologi som er mye bedre ? 

 

John-B skrev (1 time siden):

Skal ikke dømmes med mindre ballen endrer så mye retning at det er åpenbart at det påvirket neste hendelse.

Personlig mener jeg vilje eller reflekshands er det som bør være straffbar hands, men ellers er jeg egentlig enig, påvirker ufrivillig håndbruk spillet sånn at motstander mister en stor sjanse eller lignende så må noe gjøres. 

 

John-B skrev (1 time siden):

Linjedommere, og en gjeng VAR observatører som ser kampen direkte fra forskjellige TV-vinkler, skal kunne trykke på VAR-knappen dersom de umiddelbart ser at dommer gjorde feil. Det skal ikke være nødvendig med repriser. Med andre ord, VAR sjekk skal ikke iverksettes dersom "det kan hende noe ureglementert har skjedd". Det skal kun brukes dersom de faktisk mener det var feil, som de hadde blåst på om de selv var dommeren på banen.

Du vil beholde clear and obvious regelen ? Eller leser jeg dette helt feil ? Sånn jeg ser det så er en feil en feil, og om det er åpenbart eller ikke har ingenting å si, kan vi reagere så bør vi, men bare på store kampavgjørende feil, småtteri som ikke hadde ført til noe kan vi la ligge. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

problemet er at det nye halvautomatiske systemet i praksis sier om offsiden er klar eller ikke, selvom det er snakk om millimeter. En klar offside er svart/hvitt, uavhengig av om angriper er 1 millimeter eller 20 meter i offside. Fjerner man systemet må man tlbake til det som tar lang tid å se og bedømme. 

Og det er nettopp disse digitale systemene som må fjernes. Det er ingen fotballfans som mener det er nødvendig å måle offside på cm-nivå. Om en ikke klarer å umiddelbart se med egne øyne fra vanlige TV vinkler, skal det gis fordel til angripende lag.

Jeg mener i praksis at VAR må fjernes, og erstattes med en gjeng med TV-dommere som ser kampen live på hver sin vinkel.
Hvis en av de oppdager en klar feil som dommer ikke reagerte på, kan de "flagge" til dommeren på samme måte som linjedommer gjør med offiside.

Om det tar mer enn 15 sekunder å finne ut om en feil er begått, betyr det at feilen ikke har vært åpenbar nok til at det skal dømmes.

Det er jo de soleklare feilene fotballfans har irritert seg over tidligere. Så kom VAR for å ordne dette, men blir i 90% av tilfellene i stedet brukt til å korrigere helt unødvendige feil som ingen bryr seg om, og attpåtil bruker latterlig lang tid på å gjøre det.

Lenke til kommentar
John-B skrev (32 minutter siden):

Jeg mener i praksis at VAR må fjernes, og erstattes med en gjeng med TV-dommere som ser kampen live på hver sin vinkel.
Hvis en av de oppdager en klar feil som dommer ikke reagerte på, kan de "flagge" til dommeren på samme måte som linjedommer gjør med offiside.

Er vel like greit å bare droppe VAR. Så kan sporten være en sport der ikke alt til enhver tid skal være 100% riktig. Før var var vel 92% av avgjørelsene riktig, det holder for de fleste

Lenke til kommentar
John-B skrev (29 minutter siden):

Og det er nettopp disse digitale systemene som må fjernes. Det er ingen fotballfans som mener det er nødvendig å måle offside på cm-nivå.

Det er det jo, det er mange som mener dette, offside reglene er klare og tydelige på når det er offside og når det er onside å ha en pålitelig måte skille mellom offside og onside er meget viktig for å fjerne feil som kan føre til at mesterskap kan gå til helt feil lag, de må ikke fjernes, de må forbedres, og semi-automatisk er allerede mye bedre enn det vi så i PL 23/24. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Er vel like greit å bare droppe VAR. Så kan sporten være en sport der ikke alt til enhver tid skal være 100% riktig. Før var var vel 92% av avgjørelsene riktig, det holder for de fleste

Problemet er de åpenbare feilene, det var de som var frustrerende før VAR. 1 meters offside, soleklare straffer, osv som dommeren av en eller annen grunn ikke fikk med seg men som alle andre så.

Jeg nekter å tro det finnes ekte fans som støtter VAR fordi vi nå endelig får blåst på 1 cm offside (heretter kalt micro-offside) eller ubetydelige hands.
 

2 hours ago, skaftetryne32 said:

Det er det jo, det er mange som mener dette, offside reglene er klare og tydelige på når det er offside og når det er onside å ha en pålitelig måte skille mellom offside og onside er meget viktig for å fjerne feil som kan føre til at mesterskap kan gå til helt feil lag, de må ikke fjernes, de må forbedres, og semi-automatisk er allerede mye bedre enn det vi så i PL 23/24. 

Folk må begynne å tenke på hva hensikten med offside er. Angripende lag har ingen reell fordel pga de var 1 cm onside, så hvorfor er det så viktig at det dømmes på? Regelen har endret seg til å bli en regel for regelens del, ikke for det den opprinnelig ble innført for å hindre.

Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor offside har fått så enormt fokus. Det er flere andre regler som brytes ofte uten at det blir detaljmålt og blåst på. F.eks. feilkast (ball helt bak hode, og begge føtter på streken), og keeper på straffe, dette er to eksempler på regler som ikke analyseres med superteknologi og cm. presisjon i dag, til tross for at det er like stort brudd på reglene som micro-offside er. Men i ingen av tilfellene gir små brudd på regelen laget en fordel, derfor er det helt unødvendig å bruke tid på disse idiotiske analysene.

 

La oss si at VAR ikke eksisterte, og at dommerene aldri gjorde større offside feil enn 30 cm.
Så kom nyheten VAR som kunne identifisere offside helt ned 1 cm, men med ulempe at det var stopp i spillet for å analysere.

Det er da virkelig ingen som mener at det ville være verd å ha alle disse stoppene i spillet, bare for å kunne blåse på disse micro-offsidene, som ikke gav noen reell fordel.

Som er poenget mitt: Det er de soleklare offsidene (50cm+) vi trengte en bedre løsning på. I stedet fikk vi en løsning som fokuserer på de ubetydlige offsidene, med lange avbrekk i spillet. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (4 minutter siden):

Som er poenget mitt: Det er de soleklare offsidene (50cm+) vi trengte en bedre løsning på. I stedet fikk vi en løsning som fokuserer på de ubetydlige offsidene, med lange avbrekk i spillet. 

Problemet er hvordan man skal komme frem til at noe er soleklart. er det 1 cm, 10 cm eller 50 cm? Hvordan skal man måle det, og hva hvis det var den 1cm fordelen man faktisk hadde som førte til målet? Offside er en regel som må ha en definert grense. For meg er det bedre at vi kan leve med at dommere av og til gjør feil, folk forstår at dommere ikke alltid kan gjøre alt rett

John-B skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor offside har fått så enormt fokus.

Fordi det har blitt enkelt å avgjøre (med den teknologien vi ser i EM). Andre forseelser er vanskeligere og må begrunnes med kjønn

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Baranladion said:

Problemet er hvordan man skal komme frem til at noe er soleklart. er det 1 cm, 10 cm eller 50 cm? 

Grensen kan som nevnt ganske enkelt settes ved at dersom verken, dommer, linjedommere, eller nevnte TV dommere ser det, så er ikke offsiden åpenbar nok til at det er nødvendig å reagere. 

Selvfølgelig så vil det være noen ekstremt sjeldne unntak.

Når en må studere en situasjon i 5 minutter fra 10 vinkler for komme frem til en avgjørelse er jo ikke situasjonen åpenbar. 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (41 minutter siden):

Jeg nekter å tro det finnes ekte fans som støtter VAR fordi vi nå endelig får blåst på 1 cm offside (heretter kalt micro-offside)

Kall det hva du vil, er man offside så er man offside, og man har en fordel, det har aldri vært sånn at litt offside er greit. 

 

John-B skrev (42 minutter siden):

Problemet er de åpenbare feilene, det var de som var frustrerende før VAR. 1 meters offside, soleklare straffer, osv som dommeren av en eller annen grunn ikke fikk med seg men som alle andre så.

Jeg er dog enig i at VAR bør ta det som gir en åpenbar fordel for det ene laget, men om det er en 1 cm offside så er det uansett en offside, det har reglene alltid vært klare på.

 

John-B skrev (49 minutter siden):

Folk må begynne å tenke på hva hensikten med offside er. Angripende lag har ingen reell fordel pga de var 1 cm onside,

Det avhenger av situasjonen, står man i offside kanskje ikke, ikke så mye, men det er fremdeles offside, så da er det jo et regelbrudd, kort og godt, tar man et løp bak et statisk forsvar har man en kjempefordel, men det har man uansett, ja selv om man står 50 cm onside, poenget er kort og godt at offside er offside og onside er onside, det er svart hvitt, det er opp til angripende spiller å være onside og forsvarspiller å sette angrepsspiller offside, hvorfor skal ikke dette arbeidet respekteres ?  

 

John-B skrev (6 minutter siden):

Når en må studere en situasjon i 5 minutter fra 10 vinkler for komme frem til en avgjørelse er jo ikke situasjonen åpenbar. 

Som vi slipper med semi-automatisk. 

 

Baranladion skrev (34 minutter siden):

folk forstår at dommere ikke alltid kan gjøre alt rett

Med Semi-automatisk kan vi være ganske nærme. Og det er fremdeles ny teknologi som kan forbedres. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det oppstår mange situasjoner hvor det kun er 1 cm offside som er helt ubetydelig, men en plass må grensen gå og da blir det så enkelt at enten så er det offside, eller så er det ikke offside. Jeg tror det hadde blitt mye mer kontroversielt om dommerne skulle bedømt betydeligheten av offsiden og deretter bestemt seg for om målet står eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

Grensen kan som nevnt ganske enkelt settes ved at dersom verken, dommer, linjedommere, eller nevnte TV dommere ser det, så er ikke offsiden åpenbar nok til at det er nødvendig å reagere. 

Selvfølgelig så vil det være noen ekstremt sjeldne unntak.

Når en må studere en situasjon i 5 minutter fra 10 vinkler for komme frem til en avgjørelse er jo ikke situasjonen åpenbar. 

Med den nye teknologien så tar det kun 30 sekunder, ulempen er at da alt tas. Da kan det jo like gjerne tas når det faktisk er offside uansett margin. Å ha 7 dommere som følger med høres tullete ut 

Lenke til kommentar
John-B skrev (3 timer siden):

Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor offside har fått så enormt fokus.

Offsideregelen gir store utslag fordi offside er et verktøy man bruker for å forsvare seg, men man er da helt avhengig av at det dømmes på, ellers blir gjerne konsekvensen at motstanderen får en sjanse alene med keeper.

Og så er det et viktig prinsipp som gjelder all konkurranse og det er at den skal være rettferdig. Før VAR så man av og til at feil lag vant fordi de fikk godkjent offsidemål, mens motstanderen fikk mål feilaktig annullert for offside.

Hvis man skal fjerne cm-nøyaktigheten og heller basere seg på hva dommeren synes er en «stor nok» margin for å blåse, så er det oppskriften på en urettferdig konkurranse og det er ikke ønskelig. Da havner vi plutselig der igjen at en spiller som er 1 meter onside kan blåses av for offside, mens en annen er 1 meter offside uten å blåses av.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (34 minutter siden):

Offsideregelen gir store utslag fordi offside er et verktøy man bruker for å forsvare seg, men man er da helt avhengig av at det dømmes på, ellers blir gjerne konsekvensen at motstanderen får en sjanse alene med keeper.

Og så er det et viktig prinsipp som gjelder all konkurranse og det er at den skal være rettferdig. Før VAR så man av og til at feil lag vant fordi de fikk godkjent offsidemål, mens motstanderen fikk mål feilaktig annullert for offside.

Hvis man skal fjerne cm-nøyaktigheten og heller basere seg på hva dommeren synes er en «stor nok» margin for å blåse, så er det oppskriften på en urettferdig konkurranse og det er ikke ønskelig. Da havner vi plutselig der igjen at en spiller som er 1 meter onside kan blåses av for offside, mens en annen er 1 meter offside uten å blåses av.

Offside er egentlig et verktøy man lagde for å unngå at noen bare kunne fiske. I hockey er offside prinsippet litt lettere, for der er blålinjen offside, men samme prinsippet gjelder, det skal ikke være mulig å vente nær motstanders keeper alene. 
 

å basere seg på at dommeren gjør rett er da på ingen måte urettferdig, det går begge veier. Man kan si det er tilfeldig, men kun til en meget liten grad. Dommerene gjør rett i mellom 92-95% av sine avgjørelser. 

Rettferdighet i fotball er jo morsomt i seg selv… er mange kamper selv med perfekt dømming der man kan si at feil lag vinner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...