Gå til innhold

Tråd for diskusjon rundt VAR, filming og regler i fotball


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (2 timer siden):

Eller man kan tilpasse VAR bruken til kun ting det er mulig å gi objektive svar på ihht dagens regelverk, dvs bruke det på offsides, mål og ting dommeren ikke ser. Andre situasjoner som blir korrekt med VAR er innkast og cornere, der det ikke brukes.

Det er vel det man har prøvd å gjøre ved å begrense bruken. Uten et objektivt svar finnes det heller ikke noen clear and obvious error. Men man bruker i tillegg VAR når dommeren har gått glipp av noe i forbindelse med skåringer og røde kort. Men dette løser ikke problemet med inkonsekvent dømming og det rydder f.eks. ikke opp i alt rotet rundt hands.

I dette EM har vi hatt flere omdiskuterte hands-situasjoner hvor folk er uenige om det skulle dømmes hands eller ikke, til tross for at alle sitter på den samme informasjonen om hva som skjedde: Belgias annulerte mål, Tysklands straffe mot Danmark og den de ikke fikk mot Spania er diskutable avgjørelser fordi reglene er vage og dårlig formulert. Mange har skyldt på VAR, men beskyldningene er helt grunnløse og skulle heller blitt rettet mot reglene og ev. dommerens tolkning av dem.

Personlig har jeg ingen forståelse for at man ikke kan la VAR få bruke 3 sekunder på å avgjøre hvem som skal få innkastet, når man gladelig gir spillerne 20 sekunder eller mer på å ta det samme innkastet.

En endring man kunne gjort i så måte er å åpne for at avgjørelser kan omgjøres selv om spillet er satt i gang, som f.eks. da Tottenham hadde tatt indirekte frispark for en feilaktig idømt offside i kampen mot Liverpool. 3 sekunder etterpå innså man at Liverpool skulle fått målet godkjent, men det var for sent å gjøre noe på grunn av et overrigid regelverk. Den situasjonen vil nok neppe gjenta seg med det første, men det kan jo være en verdi i å kunne la et lag ta innkastet raskt for å utnytte ubalanse hos motstanderen og heller bli avblåst etter noen sekunder hvis det viser seg at de ikke skulle hatt innkastet. Selvsagt er dette en dårlig løsning hvis VAR bruker et halvt minutt eller mer, men slike ting kan åpenbart avgjøres på veldig kort tid om man virkelig går inn for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minkowski skrev (1 time siden):

Mange har skyldt på VAR, men beskyldningene er helt grunnløse og skulle heller blitt rettet mot reglene og ev. dommerens tolkning av dem.

Jeg tror ikke folk skylder på VAR, men folk forstår ikke hvorfor VAR gjør om en avgjørelse som man også kan si var riktig bedømt i utgangspunktet, derfor blir det kontroverser. Uten VAR tror jeg den eneste situasjonen som hadde blitt kraftig diskutert hadde vært den til Cucurella, som ironisk nok ikke ble dømt på selv etter VAR. Veldig mange andre glipper, er situasjoner der det er 50/50 og dommer kan ikke bebreides for avgjørelsen verken den ene eller andre veien. Det er slikt folk faktisk forstår. 

Jeg tror ikke hensikten til VAR er å skape så mye kontroverser, tanken er nok å unngå de skikkelige blunderne, som feks målet til Maradonna, det er derfor viktig at VAR avgjørelser blir "objektivt" korrekte, og det er vanskelig med dagens regelverk. Så inntil videre bør VAR etter mitt syn brukes mye mindre, eller fotballreglene endres for at VAR skal komme bedre ut. 

Den dagen VAR klarer å bedømme hver eneste situasjon i sanntid, så tar jeg det hjertelig imot, jeg er jo ikke motstander av at avgjørelser skal være korrekt, jeg er motstander av at man hele tiden må bekymre seg for om "søknaden" om mål blir godkjent. Eller at en tråkk på en fot, eller lignende skal se så vondt ut på kamera at det blir rødt kort. 

Minkowski skrev (1 time siden):

Personlig har jeg ingen forståelse for at man ikke kan la VAR få bruke 3 sekunder på å avgjøre hvem som skal få innkastet, når man gladelig gir spillerne 20 sekunder eller mer på å ta det samme innkastet.

Enig, dette er kjappe avgjørelser å ta, og i en gjennomsnittlig kamp er det ca 60 innkast og hjørnespark, så hvis alle skal sjekkes sløser man 3 minutter, men veldig mange av de trenger jo ikke sjekk. Her passer VAR inn, fordi det er helt objektivt hvem som var sist på ballen.  Ca 20% av cornere ender i skudd på mål og rundt 2% ender i mål. Kanskje en god nok grunn til at VAR her bør få det riktig. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 timer siden):

men folk forstår ikke hvorfor VAR gjør om en avgjørelse

Nå begynner det å bli mange ganger at dette har vært nødvendig å påpeke: VAR gjør ikke om avgjørelser. VAR gir dommeren nøktern informasjon om hva som har skjedd og så er det opp til dommeren hvordan han vurderer situasjonen i lys av denne informasjonen.

Unntaket er offside, men det er helt svart/hvitt og alle forstår, eller burde forstå, hvorfor VAR ev. gjør om en feilaktig offsideavgjørelse.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sitat

 

Tvilsomt fra forskere om VAR

DEBATT: VAR skulle opprinnelig brukes hvis dommeren hadde gjort en «clear and obvious» feilvurdering. I stedet brukes det nå i en forfeilet jakt på korrekte konklusjoner, i spørsmål hvor ingen fasit kan finnes, skriver professor Arve Hjelseth.

Arve HjelsethProfessor i i idrettssosiologi, NTNU

Lørdag 27. juli publiserte forskning.no en artikkel fra Universitetet i Agder (UiA) hvor forskerne Per Thomas Byrkjedal og Bjørn Tore Johansen uttaler seg. 

De mener å ha belegg for å si at VAR (videoassistert dømming) har gjort dommeravgjørelsene i norsk fotball mye mer nøyaktige. De mener også at det er grunn til å forvente ytterligere forbedring i tida framover. Måten de tolker datamaterialet på fortjener noen kommentarer.

 

https://www.forskersonen.no/debattinnlegg-fotball-meninger/tvilsomt-fra-forskere-om-var/2392727

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...