Hanhijnn Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli sedsberg skrev (4 minutter siden): Det er tema. At det er produskjonsfeil på eldre Nissan er jo ikke godt å vite. Å lade 12V batteriet er vanligvis unødvendig siden det likevel blir ladet når man lader drivbatteriet og når man kjører. En ICE-bil skal dra en startet på 1kW eller mer. En elbil/hybrid skal bare koble inn noen få kontaktorer. Det er ikke samme belastningen overhodet. Ja det er selvfølgelig en helt annen belastning, og derfor må du ikke lade 12V-batteriet like ofte, og det vil som regel vare lenger, men det betyr ikke at lading av 12V-batteriet på eldre Leaf ikke er et tema. Før eller siden (som regel siden) så vil 12V-batteriet ta kvelden hvis man ikke lader det av og til. Dette gjelder først og fremst ved kun småkjøring. Morsomt at du tar på deg å definere hva som er tema, selv om t.s. sier noe annet. 😄 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli barfoo skrev (10 timer siden): Ingen stor grunn til på elbiler. Dei har ikkje stor belastning ifm. start av motoren, slik ICE-biler har. Dette er tull. Det er mange elbileiere som får problemer med bilene sine pga at de ikke har ladet 12 V batteriet. Da blir det problemer med å åpne dører eller å få start på bilen. Dette er et kjent problem og de smarte elbileierne lader 12V batteriet en gang i blant. 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli sedsberg skrev (19 minutter siden): Det er tema. At det er produskjonsfeil på eldre Nissan er jo ikke godt å vite. Å lade 12V batteriet er vanligvis unødvendig siden det likevel blir ladet når man lader drivbatteriet og når man kjører. En ICE-bil skal dra en startet på 1kW eller mer. En elbil/hybrid skal bare koble inn noen få kontaktorer. Det er ikke samme belastningen overhodet. Som du kan lese i linken under så benyttes 12 V batteriet til mye mer enn bare å koble inn noen kontaktorer, blant annet til setevarme og rattvarme. Det vil være meget lurt å lade dette spesiellt om vinteren: https://elbil.no/om-elbil/12-v-batteri-i-elbiler/ 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli (endret) Var da rart at VAG, som er kjent for å gjøre alt feil, har fått til ladinga av 12V batteri mens man på andre må lade manuelt. Og ICE-biler har også alt dette, pluss en starter som kan dra flere hundre A om vinteren. Edit: Jeg lader faktisk 12V-batteriet i min så godt som hver dag. Og det gjør jeg ved å koble til denne: Spoiler Kun hvis batteriet er helt dødt trenger man å lade direkte på batteriet, siden det da ikke er strøm nok til å koble inn laderen. Og da er sansynligvis 12V batteriet klart for utskiftning. Endret 5. juli av sedsberg Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli På bil med forbrenningsmotor vil korte turer ikke gir nok ladetid for 12V batteriet. Spesielt på eldre biler med lav ladespenning blir det tungt eller uråd å starte bilen spesielt vinterstid. Kald motor med kald olje gjør start mer krevende. Da kan det være behov for å lade med ekstern lader for å få ladet batteriet opp igjen. Ladbare biler vil normalt sett på egen hånd lade 12 V batteriet i tre situasjoner: - Når bilen er på. (Trenger ikke kjøre.) - Ved lading av hovedbatteri. - Ved behov. Det har vore mye i media med bileiere av ulike bilmerker og modeller som opplever tomt 12V batteri. Årsakene har vært flere, men gjenganger er dårlig kvalitet på 12 V batteri, feil på komponenter som trekker strøm og feil i programvaren som styrer lading av 12 V batteri. Å lade 12 V batteri vil løse problemet om det har oppstått. Å bytte batteri løser problemet om kapasiteten er redusert på batteriet. Men, ved normal bruk skal ekstern lading egentlig ikke være nødvendig. Er det en feil i programvaren tar det kort tid før batteriet er tomt. Om den eksterne lader er koblet til noen dager før vil ikke hjelpe i stor grad. Spenning går raskt ned selv om batteriet har blitt fulladet. Som nevnt før i tråden kan en type 2 til schuko overgang gjøre en 12V lader kan benyttes. 1 Lenke til kommentar
MaritS Skrevet 5. juli Forfatter Del Skrevet 5. juli onkel_jon skrev (9 timer siden): En mulighet er siden du har lade stasjon regner jeg med er å kjøpe en type 2 til schuko adapter. tusen takk. viste ikke at det finnes sånne Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli Del Skrevet 5. juli Hvorfor ikke kjøpe en batteritester eller multimeter og sjekke om batteriet faktisk må lades? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli On 5.7.2024 at 1:31 PM, sedsberg said: Var da rart at VAG, som er kjent for å gjøre alt feil, har fått til ladinga av 12V batteri mens man på andre må lade manuelt. vAG har på ingen måte fått til dette. FB gruppene er fulle av folk som får opp varsel om tomt batteri, og diskusjon om man faktisk kan lade det selv, eller må på verksted. Om garantien dekker skader som følge av at man kobler på en lader selv 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli 3 hours ago, bzzlink said: vAG har på ingen måte fått til dette. FB gruppene er fulle av folk som får opp varsel om tomt batteri, og diskusjon om man faktisk kan lade det selv, eller må på verksted. Om garantien dekker skader som følge av at man kobler på en lader selv Ikke på min VAG, tydeligvis. Har aldri hatt under 85% SOC så lenge jeg har testet. Den lader opp hver gang jeg kobler til lader og hver gang jeg kjører. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Hvis 12V batteriet lades av driftsbatteriet så burde det ikke ha behov for egen lading. Det samme gjelder fossilbiler der 12V batteriet lades av dynamo ved kjøring. Det som spiller mest rolle da er levetiden til 12V batteriet Tradisjonelt bly/syre bilbatteri: 3-6 års levetid (snitt 5 år) LiFePo4 bilbatteri: 5-10 års levetid (snitt 8 år) At batteriet har nådd levetid viser seg ved at batteriet ikke lenger vil ta lading. En periode før dette vil du kunne få ymse feilsymptom pga litt for lav spenning. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) Rune_says skrev (40 minutter siden): Hvis 12V batteriet lades av driftsbatteriet så burde det ikke ha behov for egen lading. Det samme gjelder fossilbiler der 12V batteriet lades av dynamo ved kjøring. Ja jeg er helt enig i at det burde ikke være behov. Men ved mye småkjøring så kan behovet likevel dukke opp. Viser det seg. Endret 8. juli av Hanhijnn Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Hanhijnn skrev (4 timer siden): Ja jeg er helt enig i at det burde ikke være behov. Men ved mye småkjøring så kan behovet likevel dukke opp. Viser det seg. Ja, spesielt når batteriet begynner å bli dårlig 😉 (Lades ut fortere og bruker lengre tid på lading, spes blybatterier har en glidende overgang fra "godt nok" til for dårlig... Du kan bruke et par tusenlapper på Nocco jump starter og i prinsippet "piske en død hest" eller kjøpe nytt batteri til 1200-2000,- hos Biltema, det enkle er ofte det beste) Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Få biler har høy nok ladespenning. Et batteri som lades opp til 90% soc vil fungere i noen år, men vare mange år kortere enn et som lades riktig. Ctek er bra ladere, anbefales. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) Leaf skal ordne dette selv. Men er noen få modeller som har litt problemer. Selv bruker jeg en slik til å lade alle mine batterier uansett type: Koster nesten ingenting og har USB-C inngang så kan drives av en vanlig powerbank til en hundrelapp på clas Olson omså Bruk PB modus for å lade blybatterier som leafen din har. https://www.aliexpress.com/item/1005005996467731.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.49c61ddb6eN8sR&browser_id=4f94daf887c34523b8e25f9d62ea11fe&aff_trace_key=ca846b2edeb24f7eb77d5f9c92709dd7-1720258101656-04407-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=sesshuaotvqcavqx190938d945a22b4777aa1a4d43&gclid=&pdp_npi=4%40dis!EUR!85.25!28.39!!!657.30!218.87!%40211b801717204624476888470e684e!12000035230085343!sea!NO!785276362!&algo_pvid=9e8a185c-12da-48d2-a953-ef29660642ca Endret 8. juli av Complexity 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli 4 hours ago, Mag ne said: Få biler har høy nok ladespenning. Et batteri som lades opp til 90% soc vil fungere i noen år, men vare mange år kortere enn et som lades riktig. Ctek er bra ladere, anbefales. En del biler, spesielt litt eldre, har motsatt problem. De kjører på med full 14,5V uavhengig av vær, vind og SOC. Dette kan koke batteriet hvis man kjører mye og kan markant redusere levetiden. Nyere biler regulerer ofte ladinga bedre og reduserer til ca. 13V og i noen tilfeller stopper ladinga av og til hvis SOC er høy. Min bil gjør dette og jeg har originalbatteriet fra 2017. Det tester fremdeles helt OK (CCA) med batteritestere. Man får også små loggere man kobler på 12V-batteriet så man kan få oversikt over lading/utlading samt kan utføre diverse tester rett fra telefonen. Spoiler Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. juli Del Skrevet 9. juli 7 hours ago, sedsberg said: En del biler, spesielt litt eldre, har motsatt problem. De kjører på med full 14,5V uavhengig av vær, vind og SOC. Dette kan koke batteriet hvis man kjører mye og kan markant redusere levetiden. Nyere biler regulerer ofte ladinga bedre og reduserer til ca. 13V og i noen tilfeller stopper ladinga av og til hvis SOC er høy. Min bil gjør dette og jeg har originalbatteriet fra 2017. Det tester fremdeles helt OK (CCA) med batteritestere. Man får også små loggere man kobler på 12V-batteriet så man kan få oversikt over lading/utlading samt kan utføre diverse tester rett fra telefonen. Hide contents Høvelig de der ja. Koster ikke mye heller. Men om man skal skryte så har jeg enda orginalbatteriet i min 2014 Leaf også. Den har helt dum ladestyring og det virker å funke fint. Den lader 12V når bilen lades/kjøres og en 5 minutter per døgn uten å ha noe fanzy monitorering eller noe. Nyere Leaf har trøbbel med TCU enheten som kommuniserer med mobilappen, og den kan tappe 12V. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. juli Del Skrevet 9. juli sedsberg skrev (18 timer siden): Ikke på min VAG, tydeligvis. Har aldri hatt under 85% SOC så lenge jeg har testet. Den lader opp hver gang jeg kobler til lader og hver gang jeg kjører. Kommer an på hvilken VAG bil du har. Elbilene de hadde før de kom med platformen som VW ID bilene er bygget på, så ladet 12V batteriet kun når man kjørte. Mange med Audi E-tron som lot bilen stå litt, kom tilbake til dødt batteri. Det varierer mye fra de forskjellige bilene hvordan 12V batteriet lades. Hyundai Ioniq 5 som jeg har vedlikeholdslader batteriet jevnt når den står, men er det mindre enn 25-30% på hovedbatteriet så lader den ikke 12V batteriet. Har selv opplevd 2 ganger at den har gått tom pga dette. Har heldigvis invistert i liten starter som får start på bilen hvis det er nødvendig. Har startet mange av våre Nissan EV-N200 biler på jobben når de har stått litt og tappet 12V batteriet. Men løsningen til TS er som en annen nevnte her, skaffe seg Type 2 til Schuko overgang og bruke den der hun lader, eller skaffe en liten starter. Anbefaler versjon med av og på bryter på, da enkelte ladestasjoner så må man ta sikringen for å få koblet de ifra når man ikke gjør det via bryter på adapteret: https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-adapter-nokkelbryter 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå