Gå til innhold

Hjelp! Lading av 12-volts batteriet


MaritS

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger litt hjelp.

Jeg har flyttet fra enebolig til en leilighet. Har elbil Nissan Leaf. Da jeg bodde i enebolig, var det lett å lade den lille 12-volts batteriet da strøm uttak var rett ved siden av bilen. Nå i sameie ser jeg ingen stikkkontakter for å gjøre det

Hvordan og hvor kan jeg lade batteriet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (12 minutter siden):

Ville begynt med å bytte det, hvis det må lades til stadighet så tyder det på at det er defekt eller at feil på bilen gjør at det trekkes unødig strøm når den er avslått.

skrev ingenting at den må lades. leste bare at det er lurt å gjøre det en gang i mellom hvis man kjører mange korte turer. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (24 minutter siden):

Ingen stor grunn til på elbiler. Dei har ikkje stor belastning ifm. start av motoren, slik ICE-biler har.

takk, men igjen. jeg spurte ingenting om tekniske, belastning, osv. 

 

jeg spurte om hvordan og hvor kan man lade batteriet hvis man bor i sameie og det er ingen strøm uttak ved siden av. 

Lenke til kommentar
MaritS skrev (38 minutter siden):

skrev ingenting at den må lades. leste bare at det er lurt å gjøre det en gang i mellom hvis man kjører mange korte turer. 

Som nevnt er det så liten belastning på elbiler at det skulle ikke være nødvendig, det er jo bare styrestrøm. I motsetning til fossilbiler som har en startmotor på 1,4kw så de må fyre igang. Når det er sagt så er det to alternativer, enten skjøteledning eller å ta ut batteriet fra bilen å lade det.

Lenke til kommentar

Nissan Leaf produsert før 2021 lader 12V batteriet selv under lading av elbilen leste jeg på elbil.no. Om et slikt batteri er fulladet (eller normalt oppladet) så har det vel over 12.6V.

https://elbil.no/om-elbil/12-v-batteri-i-elbiler/

Jeg tror kanskje de Leaf før 2021 da kanskje er litt dårlig på å lade under kjøring. Jeg kjenner ikke til dette, men har sett at batteri på Leaf har vært nevnt av og til. 12V batterier varer kanskje ikke så mange år før de blir dårlige.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er jo noen alternativer:
Få tak i batterilader med innebygget batteri for å lade, tror noen verksteder bruker slikt.
Bruke en kraftig powerbank med utgang for 220v og koble til batterilader.
Bruke aggregat.
Flytte bilen til ett sted som har strøm tilgjengelig.

Er på en måte ikke så mye alternativer til å lade det om du skal lade det.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (26 minutter siden):

Er jo noen alternativer:
Få tak i batterilader med innebygget batteri for å lade, tror noen verksteder bruker slikt.
Bruke en kraftig powerbank med utgang for 220v og koble til batterilader.
Bruke aggregat.
Flytte bilen til ett sted som har strøm tilgjengelig.

Er på en måte ikke så mye alternativer til å lade det om du skal lade det.

 takk for svaret. da fikk jeg flere alternativer

Lenke til kommentar
Svein M skrev (40 minutter siden):

Nissan Leaf produsert før 2021 lader 12V batteriet selv under lading av elbilen leste jeg på elbil.no. Om et slikt batteri er fulladet (eller normalt oppladet) så har det vel over 12.6V.

https://elbil.no/om-elbil/12-v-batteri-i-elbiler/

Jeg tror kanskje de Leaf før 2021 da kanskje er litt dårlig på å lade under kjøring. Jeg kjenner ikke til dette, men har sett at batteri på Leaf har vært nevnt av og til. 12V batterier varer kanskje ikke så mange år før de blir dårlige.

bilen er fra 2020. alle turer er veldig korte turer

Lenke til kommentar

Min Leaf fra 2015 har ennå ikke fått nytt 12-volts batteri. Og jeg har aldri ladet det. Nope! Svirrer og går fremdeles! 

Siste året har bilen stått mye i ro, og stort sett kun blitt brukt til en og annen kort tur i nabolaget ... Nada problem! 

Så jeg ville ikke vært så bekymret for å manuelt lade dette batteriet, altså.

Dog, at det fungerer for meg, er jo ikke noen garanti for at du ikke kan oppleve et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Batteriet blir ladet når du lader drivbatteriet. Samt hele tiden mens du kjører.

12V-batteriet på eldre Leaf får ikke nok lading ved kun småkjøring f.eks. På samme måte som 12V-batteriet på en ICE-bil ikke får nok lading ved kun småkjøring.

Men det var ikke dette t.s. spurte om. Kan vi ikke holde oss til tema?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

12V-batteriet på eldre Leaf får ikke nok lading ved kun småkjøring f.eks. På samme måte som 12V-batteriet på en ICE-bil ikke får nok lading ved kun småkjøring.

Men det var ikke dette t.s. spurte om. Kan vi ikke holde oss til tema?

Det er tema. At det er produskjonsfeil på eldre Nissan er jo ikke godt å vite. Å lade 12V batteriet er vanligvis unødvendig siden det likevel blir ladet når man lader drivbatteriet og når man kjører.

En ICE-bil skal dra en startet på 1kW eller mer. En elbil/hybrid skal bare koble inn noen få kontaktorer. Det er ikke samme belastningen overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...