Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til grei første skrubil?


piliph

Anbefalte innlegg

Hei! Har blitt ganske interessert i å skru og lurer på hva som er en grei bil til å starte med, mest interessert i BMW eller Audi, men alle tips blir satt pris på. Tenker biler som ligger ute som "repobjekt" for typ maks 30k.

 

Er veldig ny, har skrudd minimalt. Bare bremseskive og kloss bytte, og hjulreim bytte.

 

Men har lyst å lære!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

A3

Mekanisk lik hagevis av VW-modeller. Samme platform som Golf og Octavia så de som hevder det er en "komplisert premiumbil" kan ta seg en bolle. Enormt ettermarked av deler i alle prisklasser, de som påstår det er dyrt med deler til Audi kan se hva det samme koster for PSA eller Toyota og deretter ta seg en bolle. De fleste eksemplarene er noe påkostet som ny, nesten vanskelig å finne en basismodell uten skinn/alcantara-interiør.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Om du vil velge mellom Audi/VW og BMW ville jeg sett på Audi/VW. Med manuell girkasse og bensinmotor uten turbo. Kjenner ikke motorene dems godt nok, men noen utgaver bensinere er veldig svake (kamkjede som strekkes, bla.a), men de har vel noen bensinmotorer som er ok? 

Evt så har både Opel og Volvo biler som kan være interessante. Ford Focus er etter mitt syn kanskje det sikreste: veldig enkel å skru på, solgt mye, fåes til ok priser siden statusen ikke er den samme som en Audi. Der og manuell girkasse og bensin uten turbo. Focus generelt har enormt gode veiegenskaper, skikkelig gøye biler. Fiesta kan og være noe. De brukes gjerne til Autoslalom, fordi de har knallbra veiegenskaper. Fiesta er og lettskrudd. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (46 minutter siden):

A3

Mekanisk lik hagevis av VW-modeller. Samme platform som Golf og Octavia så de som hevder det er en "komplisert premiumbil" kan ta seg en bolle. Enormt ettermarked av deler i alle prisklasser, de som påstår det er dyrt med deler til Audi kan se hva det samme koster for PSA eller Toyota og deretter ta seg en bolle. De fleste eksemplarene er noe påkostet som ny, nesten vanskelig å finne en basismodell uten skinn/alcantara-interiør.

A3 kan være kurant. Kjenner du til hvilke motorer og evt gir som er å se etter? De har jo noen (tfsi?) småvolums bensinere som er håpløs kvalitet på, men de har vel og noen som er ok? 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Habla Møberg said:

A3 kan være kurant. Kjenner du til hvilke motorer og evt gir som er å se etter? De har jo noen (tfsi?) småvolums bensinere som er håpløs kvalitet på, men de har vel og noen som er ok? 

I denne prisklassen gjelder det vel å "rulle kull" med en euro-4 1.9 TDI. All påliteligheten og ingen av rensesystemene å tenke på. Så slipper vi å diskutere farene ved registerkjedet til ulike årganger av 2.0 TFSI som sikkert er for nytt og dyrt her uansett.

1.9TDI har jo kult-status, selv om den ikke er veldig spennende å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tenker også at en Audi A3 1.9 TDI av den typen fra rundt 2008 er en god kandidat. Ikke fordi den er mest feilfri i klassen, for det er den nok ikke, og det finnes sikkert biler som er enklere å skru på også. Men den ser ganske bra ut, den kjører bra, og det er enkelt å få tak i nye og brukte rimelige reservedeler til den, og det vil det fortsatt være i mange år framover. 

1.9 pumpedyse TDI-motoren bråker fælt, men A3 av den generasjonen er ganske godt støydempet, så det er absolutt til å leve med (min mening). Golf MK5 med samme motor er derimot ganske slitsom. 

Problemet er vel å finne en som hverken er ihjelskrudd fra før eller har rust-syken. Sjekket finn.no nå for moro skyld, og det var ikke mye der som var verdt å hoppe på telefonen for synes jeg. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 timer siden):

I denne prisklassen gjelder det vel å "rulle kull" med en euro-4 1.9 TDI. All påliteligheten og ingen av rensesystemene å tenke på. Så slipper vi å diskutere farene ved registerkjedet til ulike årganger av 2.0 TFSI som sikkert er for nytt og dyrt her uansett.

1.9TDI har jo kult-status, selv om den ikke er veldig spennende å kjøre.

Ja, 1.9 er en grei maskin, men OP bør være oppmerksom på det ekstra vedlikeholdet en slik sotmaskin vil medføre, spesielt ved bykjøring. Men ja, enig i at det er såpass kurant å skru på at de fleste klarer det. Om ikke er det flusst av delemotorer. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Jeg tenker også at en Audi A3 1.9 TDI av den typen fra rundt 2008 er en god kandidat. Ikke fordi den er mest feilfri i klassen, for det er den nok ikke, og det finnes sikkert biler som er enklere å skru på også. Men den ser ganske bra ut, den kjører bra, og det er enkelt å få tak i nye og brukte rimelige reservedeler til den, og det vil det fortsatt være i mange år framover. 

1.9 pumpedyse TDI-motoren bråker fælt, men A3 av den generasjonen er ganske godt støydempet, så det er absolutt til å leve med (min mening). Golf MK5 med samme motor er derimot ganske slitsom. 

Problemet er vel å finne en som hverken er ihjelskrudd fra før eller har rust-syken. Sjekket finn.no nå for moro skyld, og det var ikke mye der som var verdt å hoppe på telefonen for synes jeg. 

Ja, sjekket finn selv, flere bilmerker. Altfor høye priser nå. Opp mot 30k for en bil som har kanskje et par år igjen av levetiden er bra drøyt. 

Lenke til kommentar

Det jeg tenker er en grei og rimelig skrubil må være noe som er solgt en del av, men samtidig ikke er noe som bilfolk higer etter. Det gir god tilgang på brukte deler. Det utelukker dessverre Audi og BMW. Volkswagen derimot, spesifikt Golf. Det finnes mange og mange vil kjøpe, men den typiske kjøperen skrur ikke så mye selv. Det åpner også muligheten for å tjene litt penger på å fikse.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Habla Møberg said:

Evt så har både Opel og Volvo biler som kan være interessante. Ford Focus er etter mitt syn kanskje det sikreste: veldig enkel å skru på, solgt mye, fåes til ok priser siden statusen ikke er den samme som en Audi. Der og manuell girkasse og bensin uten turbo. Focus generelt har enormt gode veiegenskaper, skikkelig gøye biler. Fiesta kan og være noe. De brukes gjerne til Autoslalom, fordi de har knallbra veiegenskaper. Fiesta er og lettskrudd. 

Ja, det stemmer. Har hatt Volvo 240 og Ford Focus og Fiesta ut i fra kriteriet om å kunne skru alt selv, og det fungerte meget bra. Hadde dog noen elektriske problemer på Focusen, som ikke var så lett å finne ut av. Focusen var turbo diesel, og der var det ingen problemer i forhold til motor.

Volvo 240 var aller enklest. Der kunne man skru absolutt alt selv, men de har vel nå blitt til musemusårgang. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...