Gå til innhold

Beste 75"+ med 120Hz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slaps skrev (1 time siden):

Takk. MiniLED? Bedre bakgrunnsbelysning?

I utgangspunktet hadde jeg mest lyst på 85", men samt jeg litt redd det kan bli "for stort". Type, "TV med hus utenpå", enn" hus med TV". Slik sett kan 75" kanskje være bedre.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (14 minutter siden):

Takk. MiniLED? Bedre bakgrunnsbelysning?

I utgangspunktet hadde jeg mest lyst på 85", men samt jeg litt redd det kan bli "for stort". Type, "TV med hus utenpå", enn" hus med TV". Slik sett kan 75" kanskje være bedre.

Tror ikke du trenger å tenke på at det blir for stort. Jeg synst det når jeg fikk opp 126" lerret i kjellerstuen, men det gikk seg til ganske fort :D Jeg er mer redd for å gå ned igjen fra lerret til TV egentlig om jeg vil savne størrelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornhb said:

Takk. MiniLED? Bedre bakgrunnsbelysning?

Bedre på det meste vs. billigmodellene du foreslo. God lysstyrke er et kjennetegn ved miniled. Hvis vi later som at OLED ikke eksisterer så har de bra sortnivå også, til LCD å være.

Om du velger 75" eller 85" er helt opp til deg. Det kommer ann på budsjett og avstand mellom tv og øyne. Her er en kalkulator som kan gi deg en pekepinne https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Endret av Slaps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornhb said:

I utgangspunktet hadde jeg mest lyst på 85", men samt jeg litt redd det kan bli "for stort". Type, "TV med hus utenpå", enn" hus med TV". Slik sett kan 75" kanskje være bedre.

Om du er usikker. Så bestill via en nettbutikk med en god returløsning/åpent kjøp. Slik at du får prøvd ut TVen og størrelsen. Så returnerer du bare TVen om du ikke er fornøyd

Lenke til kommentar
Slaps skrev (45 minutter siden):

Om du er usikker. Så bestill via en nettbutikk med en god returløsning/åpent kjøp. Slik at du får prøvd ut TVen og størrelsen. Så returnerer du bare TVen om du ikke er fornøyd

Joda, det er mulig, men ikke noe jeg ønsker. Kjipt for begge parter, så forsøker å treffe på første forsøk.

Helt ærlig så tror jeg at jeg ville blitt fornøyd med alle de tre alternativene, spesielt Samsung TV-en. Vi har en Q70 55" 2022 modell der jeg bor i dag. Den er mer enn hos nok. Den jeg linket til kan umulig være så mye dårligere.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (16 minutter siden):

til 20k hadde jeg kjøpt denne miniled TV'en på komplett sitt demosalg:

https://www.komplett.no/product/1302943/demovarer/tv-lyd-bilde/demo-tvprojektor/tcl-85-c849-mini-led-4k-google-tv-144hz-b-grade

Eventuelt kjøpt 75" TCL 845 til 17k ny som slaps linker til.

Ikke kjøp philipsen, den har IPS panel og mye clouding

 

 

Ikke dum den TCL-en fra Komplett. Har litt tungt for å kjøpe brukt, men kan være verdt det. Hvilken er best av den og 75"-en?

Eventuelt 85"-en av samme modell.

https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-85-c845-4k-mini-led-smart-tv-2023/600151

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

De er like.

C845 og C849 er samme TV, bare ulikt modellnr brukt i forskjellige butikk kjeder.

Samme som ast C805 (butikker som ikke er elkjøp) og MQLED80 (elkjøp) er samme TV. Denne selges også som C755 i flere andre deler av verden, bare for å lage litt forvirring.

C845/849 85" har vært på tilbud ny til 20K, så 18k som B-vare hos komplett, er ok, men ikke fantastisk pris.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt så er TCL litt dårlig på SD innhold, altså vanlige TV-sendinger, mens på 4K gjør den en god jobb. Ikke så lett å få sjekket ut slikt i butikken. Jeg har ikke sjekket dette ut personlig.

Q60 fra Samsung gjør en god jobb men synes kanskje mørke scener gror igjen litt for mye. Til prisen synes jeg det er en god TV. 

LG synes jeg ser litt gråe ut, men det skyldes kanskje antirefleksen i skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har TCL C805 på hytta, mye TV for pengene. Henger litt etter Sony/LG på oppskalering/bildekvalitet på lavere kvalitetskilder. På 4k materiale er det ikke nevneverdig forskjell.

Edit: som Trulss sier.

Men en TCL miniled vil nok være bedre enn billigTV fra andre merker, her sammenligner jeg mot LG C3 OLED f.eks.

 

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så et fotografi av en TCLs om viste en gammel friends-episode, og det så veldig dårlig ut sammenlignet med skjermen som sto ved siden av. Bildet skullel illustrere hva oppskallering betydde i praksis. 

Som sagt er ikke dette noe jeg har sjekket ut selv. Men siden jeg ser mest vanlige fjernsynssendinger vil det være av betydning om jeg skulle byttet ut oleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr vel at konkurransen i markedet virker og at det ikke er noe soleklart "beste kjøp". 😉

Selv hadde jeg kun vurdert OLED eller miniled.

Hadde jeg hatt uendelig med penger hadde jeg kjøpt sony toppmodell. Best, og dyrest.

Men kompromissene blir vel LG c3 OLED eller en TCL miniled når lommeboka bestemmer. Hisense miniled er også bra når det er på tilbud, men dårlig OS, så ville nok hatt en chromecast/apple TV/nvidia shield i tillegg.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (19 minutter siden):

I hvert fall ikke rart man blir i tvil om hvilken modell man bør velge med alle de ulike erfaringene 😬.

Misforstå meg rett. Takknemlig for alle som deler info og erfaringer.

Det skjønner jeg godt! Har selv et par bomkjøp bak meg basert på tester gjort av fagkyndig presse, og vil på bakgrunn av dette anbefale å ta en kikk på dem i butikk før man går til innkjøp.
 

 

OC-Freak skrev (Akkurat nå):

Det betyr vel at konkurransen i markedet virker og at det ikke er noe soleklart "beste kjøp". 😉

Selv hadde jeg kun vurdert OLED eller miniled.

Hadde jeg hatt uendelig med penger hadde jeg kjøpt sony toppmodell. Best, og dyrest.

Men kompromissene blir vel LG c3 OLED eller en TCL miniled når lommeboka bestemmer.

Dette er også min mening om man skal hoste opp en såpass høy sum for et fjernsynsapparat. Siden jeg har hatt TV under pari i noen år (etter å ha stolt på tester gjort av fagfolk)  så kostet jeg på meg en oled, og angrer ikke selv om prisen var litt vel i overkant av hva jeg så for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv en 60" Sony fra 2014. Og denne har vært fantastisk i forhold til alder, bakbelyst VA panel ga god kontrast og sortnivå. I 2014 var majoriteten kun kantbelyste paneler. Denne virker ennå helt fint, litt clouding er det, og kun FullHD, men ellers er det nok det beste TV kjøpet jeg har gjort med tanke på pris vs levetid. Men med mangel på HDR og 4k støtte er det på tide å oppgradere snart, vi har bedre TV på hytta, og all familie har bedre TV.

Men jeg har enda ikke bestemt meg, har sett mye på min søsters c3 77" og liker den svært godt, men svært blank og reflektiv skjerm. Noe som også er på mange miniled skjermer.

Samsung har dog skuffet de gangene jeg har vært hos folk som har det (og det er mange), virker overpriset i forhold til kvaliteten. Dette er dog kun LCD/qled, OLED har jeg kun sett i butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...