Gå til innhold

Beste 75"+ med 120Hz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin tv med matt skjermflate.

Men den har også kant led som kan gi litt ujevn belysning og når den ikke har bakbelysning vil den ikke kunne gjengi HDR materiale på samme måte som en oled eller bakbelyst/miniled TV.

Kant Led gir tynnere TV, som er fint for å henges på veggen slik som the frame, men det er vel eneste fordel, utenom lavere produksjonskostnader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 timer siden):

Fin tv med matt skjermflate.

Men den har også kant led som kan gi litt ujevn belysning og når den ikke har bakbelysning vil den ikke kunne gjengi HDR materiale på samme måte som en oled eller bakbelyst/miniled TV.

Kant Led gir tynnere TV, som er fint for å henges på veggen slik som the frame, men det er vel eneste fordel, utenom lavere produksjonskostnader.

Regner med det blir et kompromiss på bildekvalitet og den ekstra funksjonaliteten som The Frame tilfører.

Denne har kanskje best bildekvalitet av alle i denne prisklassen...Men kun 75".

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/hisense-75-4k-uhd-mini-led-tv-75u7kq/p-2251838/?q=tv

Lenke til kommentar

Hisense sitt OS er ikke bra.

Det er ikke lenge siden LG c3 77" var under 20k. Langt bedre kjøp.

Jeg hadde nok heller kjøpt TCL før hisense pga google os. Bildekvalitet mellom TCL og hisense er svært lik. 

Sony 75" x85L var nylig på tilbud til 15990, også en bra TV, men med færre dimmesoner og lavere lysstyrke enn TCL/hisense, men bedre bildebehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 timer siden):

Hisense sitt OS er ikke bra.

Det er ikke lenge siden LG c3 77" var under 20k. Langt bedre kjøp.

Jeg hadde nok heller kjøpt TCL før hisense pga google os. Bildekvalitet mellom TCL og hisense er svært lik. 

Sony 75" x85L var nylig på tilbud til 15990, også en bra TV, men med færre dimmesoner og lavere lysstyrke enn TCL/hisense, men bedre bildebehandling.

Så LG og TCL fremfor Hisense? Det eneste er at jeg har blitt veldig innstilt på 85", og litt av egenskapene til The Frame frister mye. Er vel ikke mye annet rundt 20k på 85" med 120 Hz...

Lenke til kommentar

https://www.netonnet.no/art/tv/oled/lg-oled77g26la/1024577.14635/

Om du skal henge på veggen så er dette LG G2 også et godt tilbud på oled skjerm.

G2 serien er ment å henges på vegg, slik som samsung the frame og har derfor ikke fot i esken.

Personlig hadde jeg gått litt ned på størrelse om jeg kunne få oled eller miniled, om det ikke er aktuelt å gå opp i pris. Såpass mye bedre bildekvalitet til HDR film blir det med oled/miniled.

Hva som er viktigst for deg får du avgjøre selv, de fleste TVer som selges i dag har akseptabel kvalitet.

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har The Frame, og den kunst-modusen er ikke så bra som de vil ha det til. Ser fortsatt mer ut som en skjermsparer enn et bilde på veggen. 

Ellers er TVen pen å se på. Men du betaler en del ekstra, og får litt dårligere panel til prisen.

Jeg skal selv aldri ha Samsung igjen pga irriterende software og dårlig HDR. Det meste du har av devicer og streaming støtter Dolby Vision, ikke HDR10+ som Samsung tviholder på.

Min neste TV blir LG. Vil du ha en som er pen slik som The Frame så kan du kjøpe G-serien fra LG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en litt billigere modell igjen. Du må bare velge et prisnivå som passer - alle TVene i tråden her er vel rimelig gode tver vil jeg tro. For 77" til 13k så får du ikke Dolby Vision f ex, men det trenger ikke ha noe å si for deg i praksis.

Siden du så på The Frame til 23k så ville jeg vurdert denne til samme pris: https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled77b36la/p-2063597/?q=tv#specs

Disse OLED-seriene til LG er godt likt og godt testet - bare søk opp LG OLED B3 for å se tester av denne. Det er sannsynligvis den jeg ville gått for personlig om jeg skulle ha ny TV nå.

Som med alle OLED-skjermer må du vurdere lysstyrken om du ønsker å se mørke filmer i direkte sollys - da er kanskje fortsatt andre teknologier bedre i prisklassen.

Det kan være andre faktorer du må vurdere som jeg ikke har en mening om, som lyd - selv bruker jeg alltid eksterne høytalere uansett.

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 13.7.2024 den 6:39 PM):

Det er jo en litt billigere modell igjen. Du må bare velge et prisnivå som passer - alle TVene i tråden her er vel rimelig gode tver vil jeg tro. For 77" til 13k så får du ikke Dolby Vision f ex, men det trenger ikke ha noe å si for deg i praksis.

Siden du så på The Frame til 23k så ville jeg vurdert denne til samme pris: https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled77b36la/p-2063597/?q=tv#specs

Disse OLED-seriene til LG er godt likt og godt testet - bare søk opp LG OLED B3 for å se tester av denne. Det er sannsynligvis den jeg ville gått for personlig om jeg skulle ha ny TV nå.

Som med alle OLED-skjermer må du vurdere lysstyrken om du ønsker å se mørke filmer i direkte sollys - da er kanskje fortsatt andre teknologier bedre i prisklassen.

Det kan være andre faktorer du må vurdere som jeg ikke har en mening om, som lyd - selv bruker jeg alltid eksterne høytalere uansett.

Har selv sett litt på B3 og tenkt på hvorfor ikke OLED. Er det så dårlig i et vanlig opplyst rom? I et "kinorom" som jeg har tenker jeg OLED må være en no-brainer eller er det andre bakdeler? 

Lenke til kommentar

Har C1 i hovedstuen med en god del lys fra vinduer og balkongdør. Hadde nok vært bedre med en QD tv, men er ikke noe problem i det hele tatt. Er veldig fornøyd med innebygde apper og responstid når jeg spiller PS5.

Den skal dog flyttes ned i kjellerstuen på sikt og da blir det nok noe mer lyssterkt i stuen.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Må nesten spørre om hva du faktisk er villig til å betale for en TV. Tråden startet om TV under 15k, nå ser du på en til 35k.

En kompis var i lignende situasjon da han spurte meg om råd om TV, stor skjerm eller kvalitet på bildet.

Gjentar det jeg sa til ham her, jeg vil heller ha mindre TV med høy kvalitet enn en stor TV med bobb-bobb bildekvalitet.

 

Lenke til kommentar

Helt greit. IPS panel trekker ned kontrast noe, men gir bedre innsynsvinkel.

Bruk gjerne rtings sin sammenligningsfunksjon hvor du kan sette forskjellige modeller opp mot hverandre. Så sant modellen er testet/tilgjengelig i usa.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c3-oled-vs-samsung-q80c-q80-q80cd-qled/37848/38931?usage=1&threshold=0.10

Eks her sammenlignet mot LG c3.

Selv hadde jeg nok betalt litt mer for LG c3 83" pga kontrast og sortnivå. Er på tilbud til 39990 med ytterligere rabatt på 3400 hos de fleste forhandlere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (5 minutter siden):

Må nesten spørre om hva du faktisk er villig til å betale for en TV. Tråden startet om TV under 15k, nå ser du på en til 35k.

En kompis var i lignende situasjon da han spurte meg om råd om TV, stor skjerm eller kvalitet på bildet.

Gjentar det jeg sa til ham her, jeg vil heller ha mindre TV med høy kvalitet enn en stor TV med bobb-bobb bildekvalitet.

 

Du har helt rett. Blir for dyrt...

Greia er at etter å ha satt meg mer om i skjermteknologi, så ser jeg at QLED kanskje er det beste valget for meg. TV-en skal henge på en sydvendt vegg med veldig mye sollys.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg for mye opp i "QLED" da det bare er noe samsung kom opp med for å ligne på OLED i butikk/markedsføring. For en del år siden når OLED ble populært og regnet som premium, så kom Samung med QLED (Quantum dot LED) siden de selv ikke hadde OLED å tilby (dette har endret seg nå når de har lansert QD-OLED).

Det er fremdeles LCD, og ikke nødvendigvis bedre enn LCD fra andre merker.

Fun fact: Samung har solgt sine LCD fabrikker, disse er nå eid av TCL. Så det er TCL som nå produserer QLED panelene brukt av Samsung. Dette ga TCL muligheten til å bruke QLED navnet på sine modeller også blant annet. ;) 

Men ja i direkte motlys er LCD bedre enn OLED, men ingen TV er god i sollys, sånn er det bare. I sollys vil man ha LCD med god lysstyrke og helst med god antirefleks behandling.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ble litt endret behov her. Stuen er som nevnt tidligere veldig lys, så greit at skjermen er lyssterk. Budsjettet er også senket til under 20k i motsetning til utgangspunktet. Jeg ser enkelt og greit ikke nok på TV.

Har funnet tre alternative 85" der den fra Power forhåpentligvis kan bli enda noen kroner rimeligere på kommende DNB kampanje.

Hvilken ville dere gått for? Og hvorfor?

https://www.komplett.no/product/1308384/tv-lyd-bilde/tv-er/tcl-85-85c61b-qled-pro-4k-google-tv

https://www.power.no/tv-og-lyd/tv/samsung-85-4k-qled-tv-tq85q60dauxxc/p-3143011/

https://www.elon.no/tv-lyd/tv/tv/tcl-85c645?_gl=1*1iugfsp*_up*MQ..*_ga*OTUxNDA3MDUyLjE3MjI3NTkyMzc.*_ga_EPDYPC8FS2*MTcyMjc1OTIzNy4xLjAuMTcyMjc1OTI1NS4wLjAuNTQ1NzY5MDM2

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Jeg ville nok kjøpt en miniLED-modell, hvis OLED er utelukket. De koster rundt 25k for 85". Er det aktuelt å gå ned i størrelse (75" koster ~15k) eller opp i budsjett?

Må innrømme at de TVene du har linket er lavpris/budsjett-modeller, de har jeg ikke oversikt over forskjellene på. De er såpass low-end at anmeldere ikke får dem inn til å skrive om dem heller.

De er nok bra nok for lineær tv, men til tv-serier og filmer vil du antageligvis merke at de er dårlige.

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...