Gå til innhold

Beste 75"+ med 120Hz


Anbefalte innlegg

Hei hopp. 

Jeg ser i utgangspunktet ikke mye på TV, men i forbindelse med mulig boligkjøp og at jeg endelig får innredet slik jeg selv ønsker, så tenker jeg en ny og litt større TV. Jeg ønsker minst 75", og bør nok opp på 120Hz.

Er det mulig å få noe under 15k med denne kvaliteten? 

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du dårlig tid?

Hvis ikke vent mot til slutten av måneden når OL starter så kommer mye på tilbud.

En kompis kjøpte denne 85" fra Elkjøppå tilbud i Juni når Fotball EM startet, og fikk den til 11.990,-: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-85-p745-4k-smart-tv-2023/646529

Så flere som hadde 75" til under 10.000,- i samme tiden. Bruk Prisguiden (Klarna.no) og Prisjakt for å lete opp tilbud, og sjekke før prisene, så finner du nok noen bra tilbud.

Det var meget bra bilde på den, og det meste virket bra. Det eneste med litt billige TVer er at de har spart litt på prosessoren i TVen, slik at de kan oppfatts litt trege når man driver å trykker seg rundt i dem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (19 minutter siden):

Har du dårlig tid?

Hvis ikke vent mot til slutten av måneden når OL starter så kommer mye på tilbud.

En kompis kjøpte denne 85" fra Elkjøppå tilbud i Juni når Fotball EM startet, og fikk den til 11.990,-: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/tcl-85-p745-4k-smart-tv-2023/646529

Så flere som hadde 75" til under 10.000,- i samme tiden. Bruk Prisguiden (Klarna.no) og Prisjakt for å lete opp tilbud, og sjekke før prisene, så finner du nok noen bra tilbud.

Det var meget bra bilde på den, og det meste virket bra. Det eneste med litt billige TVer er at de har spart litt på prosessoren i TVen, slik at de kan oppfatts litt trege når man driver å trykker seg rundt i dem.

Takk for tips. Ikke verst tilbud, selv om den ikke har mer enn 60Hz. Det er nettopp sport det kan bli litt mer av fremover. 

Jeg har heldigvis ikke dårlig tid ettersom jeg har en gammel 42" stående i backup. 

De har jo vært enormt mye tilbud før EM nå, men tenkte ikke over at OL bringer nye tilbud på banen. TLC virker ganske interessant. Litt undervurdert sammenlignet med Samsung kanskje? 

Lenke til kommentar

Der ser man for fort man kan bli lurt av TV produsentene, regnet med den var 120Hz siden de nevner HDMI 2.1 og 144Hz støtte. Står først godt skjult på TLC sine sier der jeg nå. Men anbefalte først en Samsung til dem, før denne plutselig dukket opp, men til alt annet enn spilling så holder 60 i massevis.

TLC er verdens 3 støreste produsent av TVer om dagen. De er fortsatt litt ukjente for folk flest. Det er ikke lenge siden de var ett billig drittmerke fra kina, som nå har blitt kvalitet. Samme som LG var for 25 år siden når de het Goldstar.

Fordelen med TLC fremfor Samsung er at TLC bruker Android-TV, og all appstøtte de har, hvor Samsung og LG har sine egne systemer, og ikke alle støtter de.

Samsung nekter jo også å støtte Dolby Vision som denne TVen gjør. Tror ikke TLC støtter HDR10+ som Samsung tviholder på, og nesten ingen bruker. Begge støtter HDR10 som er mest utbredt.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Er disse begynt å bli så bra nå i den lave prisklassen at jeg kan kassere prosjektor? Jeg har vel 130" eller rundt der med lydtransparent lerret i dag, men kunne tenkt meg å se høytalerne igjen og vurderer størst mulig tv om en kan få noe ok til en sånn pris

Ja, er langt bedre og lyssterke enn prosjektor etter mitt syn, selv om de blir hakket mindre. De har noe du ikke får godt nok på prosjektorer, og det er HDR, som i mitt syn en langt bedre bildeforbedring enn ren 4K oppløsningen var som kom "samtidig".

TCL TVen jeg linket til hadde Elkjøp 98" versjonen på tilbud samtidig til 19990,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (15 minutter siden):

Ja, det var det jeg tenkte, så behovet for 12 hz når man ikke bruker noen av de enhetene kan umulig være store. 

TVen kjører opp bildet til 120Hz, om de viser bilde 2 ganger, eller kjører interpolering varierer etter hvordan man stiller inn TVen, og det kan med 120Hz oppleves mindre flimrende for enkelte vil jeg tro.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Ja, er langt bedre og lyssterke enn prosjektor etter mitt syn, selv om de blir hakket mindre. De har noe du ikke får godt nok på prosjektorer, og det er HDR, som i mitt syn en langt bedre bildeforbedring enn ren 4K oppløsningen var som kom "samtidig".

TCL TVen jeg linket til hadde Elkjøp 98" versjonen på tilbud samtidig til 19990,-

Prosjektoren min er sikkert borti 10år nå så den er ikke av de beste. Finner jeg 98“ til 20k er det vel bare å slå til :D skal følge med når det nærmer seg OL :)

Lenke til kommentar
Quote

Når du ser på programmer i studio, nyheter og sport
Studioopptak, nyheter og sport sendes vanligvis med 50 bilder per sekund. Ser du på disse programmene på en 100Hz-TV med dobbelt så mange bilder, får du jevnere bevegelser, og særlig ved raske bevegelser blir bildet mye skarpere og klarere. Hvis du for eksempel ser på fotball eller ishockey vil du merke at ballen eller pucken er mye mer synlig og mer skarp enn den ville ha vært på en TV med 60Hz.

Ser ikke på sport, så her må nok noen ha side om side test. 😛 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Ser ikke på sport, så her må nok noen ha side om side test. 😛 

Interpoleringen kommer veldig an på hvor god prosessor de har i TVen, og hvor flinke produsenten er til dette. De skalerer dette også opp på filmer som ofte er i 24Hz fra Blu-ray, og det ser etter min erfaring helt forferdlig ut. Ser ut som fort film for min del. (De 2 Blu-rayene jeg har hvor de har 1080p i 60Hz så ser det bedre ut enn når TVen gjør det selv)

Mange av panelene kan i dag vise hastigheten som bildene kommer i, om det er 24Hz, 30, 50, 60, 100 eller 120.

Det er også forskjell om de bare kopierer opp samme bilde flere ganger, eller om det lages fake bilder i mellom. Gjør man det på en film i 24Hz på ett 120Hz panel, så lager TVen 4 fake bilder mellom hvert ekte bilde. Etter det jeg har sett opp igjennom årene, så er Panasonic, Sony og Philips de beste på dette. TCLen så fæl ut, men det kan nok ha noe med å gjøre at jeg satt veldig nære en større TV enn jeg er normalt vant til.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...