Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål angående smøring på bremser


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

ba verksted å rense og smøre forbremsene, siden jeg har lenge vært plaget med liten pipelyd(var sikkert en stein). Lyden har blitt borte, men ser de har smørt et tykt lag med noe oransjt, over hele caliperne(tror jeg) Hva er dette og hvilke hensikt har denne smøringen? Vill ikke dette kjapt blir borte når jeg spyler bremsen osv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit bilde hadde gjort seg. Caliperne treng neppe smurning, kan ta på pittelitt kobberpasta mellom stempel og bremsekloss(kan fjerne pipelyd) samt øreflippane på bremseklossane. Grunnen for at man har på pittelitt er at bremseskiva ikkje bør få på seg kobberpasta da bremseeffekt blir ganske dårlig. Elles kan det være behov for å smørje opp glidere(fett som tåler varme) som gjere at caliperne er flytande slik at når du slipper opp bremsepedalen vil bremseklossane gå litt fra og ikkje ligge "på" bremseskiva, men gliderene har som regel ei lita gummikappe rundt slik at vann, støv og salt ikkje kommer til gliderene. At du ser eit tjukt lag oransj over heile caliperne høres vilt ut.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (5 minutter siden):

Eit bilde hadde gjort seg. Caliperne treng neppe smurning, kan ta på pittelitt kobberpasta mellom stempel og bremsekloss(kan fjerne pipelyd) samt øreflippane på bremseklossane. Grunnen for at man har på pittelitt er at bremseskiva ikkje bør få på seg kobberpasta da bremseeffekt blir ganske dårlig. Elles kan det være behov for å smørje opp glidere(fett som tåler varme) som gjere at caliperne er flytande slik at når du slipper opp bremsepedalen vil bremseklossane gå litt fra og ikkje ligge "på" bremseskiva, men gliderene har som regel ei lita gummikappe rundt slik at vann, støv og salt ikkje kommer til gliderene. At du ser eit tjukt lag oransj over heile caliperne høres vilt ut.

ok, sikkert bare jeg som sa feil, er nok kobberpasta mellom stempel og klosen, men er derimot ikke lite, hele området er dekt med slik pasta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...