Gå til innhold

Låst ruter - likevel mulig å oppdatere firmware? (Zyxel WX3401-B0)


Seig2

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har 3 stk Zyxel WX3401-B0 som jeg overtok gratis av et firma jeg jobbet i før. Disse har den aller eldste firmwaren (og fungere derfor ikke særlig bra. De er ustabile). Jeg får ikke oppdatert firmware, selv om jeg logger inn som admin - firmware menyvalget er ikke tilgjengelig. Jeg har heller ikke mulighet til å kontakte tidligere ISP for hjelp til å åpne den.

Jeg har kontaktet Zyxel support, og de ba meg prøve ut to ulike passord med en "supervisor" bruker, men det gikk desverre heller ikke. 
Nå har de foreslått at jeg tester ved å kjører telnet mot en av ruterene og kjøre kommandoen  "zycli fwidcheck off".

Men, når jeg prøver å kjøre telnet mot ruterens IP og port 23 får jeg ikke koblet til. Kan port 23 være sperret for? Er det noe jeg selv kan åpne slik at jeg får testet kommandoen de foreslår? Noen tips? Eller kan de være at ruteren i seg selv er sperret for port 23? eller er det noe jeg gjør feil...? 

 

Endret av Seig2
Lenke til kommentar
  • Seig2 endret tittelen til Låst ruter - likevel mulig å oppdatere firmware? (Zyxel WX3401-B0)
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd å factory resette de, men det hjelper ikke.

Zyxel-support svarte først med: "this modem actually belongs to the ISP and it has been flashed with a custom locked version. Only the ISP has the capability to undo this, unfortunately we are unable to assist with this matter."

Men support prøver nå å hjelpe meg videre, med bl.a. å foreslå å logge inn som "supervisor"-bruker, óg deretter å teste med telnet. Jeg fikk ikke til å logge inn som supervisor med de to foreslåtte passordet, og telnet på port 23 får jeg heller ikke til. Ser ut til at port 23 er sperret for?

Endret av Seig2
Lenke til kommentar

Hm.. interessant. Det skal jeg prøve.. kan du si mer om hvordan dette gjøres? Disse tre Zyxel-ruterene har uansett ikke noen verdi mer for meg om jeg ikke får oppdatert firmware.. så kan liksågodt åpne de, om det er sjans for å lykkes med oppgradering. 

mobile999 skrev (15 minutter siden):

Sannsynligvis må du åpne boksen og bruke et usb-ttl adapter for å få til dette.

 

Lenke til kommentar
Seig2 skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd å factory resette de, men det hjelper ikke.

Zyxel-support svarte først med: "this modem actually belongs to the ISP and it has been flashed with a custom locked version. Only the ISP has the capability to undo this, unfortunately we are unable to assist with this matter."

Men support prøver nå å hjelpe meg videre, med bl.a. å foreslå å logge inn som "supervisor"-bruker, óg deretter å teste med telnet. Jeg fikk ikke til å logge inn som supervisor med de to foreslåtte passordet, og telnet på port 23 får jeg heller ikke til. Ser ut til at port 23 er sperret for?

Kanskje dette kan hjelpe selv om enheten er en annen?

Flash on Zyxel NR7101 - Installing and Using OpenWrt - OpenWrt Forum

Lenke til kommentar
Seig2 skrev (7 minutter siden):

Disse tre Zyxel-ruterene har uansett ikke noen verdi mer for meg om jeg ikke får oppdatert firmware.. så kan liksågodt åpne de, om det er sjans for å lykkes med oppgradering.

Da kan du jo bare begynne med å åpne en av dem og lete etter pinnene som trengs og evt. måle den spenningen som trengs.

Post evt. bilde(r).

Lenke til kommentar
Seig2 skrev (11 timer siden):

Takk for gode svar. Skal få åpnet i morgen og legge ved bilde, men tror dette blir litt over mitt nivå. Har lest inne på linken du viste til, og det blir nok litt for avansert. Får heller vurderer å kjøpe noen nye rutere tror jeg. 😀

Tror det siste er en god vurdering. Ser en selger 3 stk WX3401 for kr 1200 eller høystbydende på finn. Men må selvsagt få garanti på at de ikke er ISP låst.
Zyxel Access Point WX3401 - Mesh nettverk | FINN torget

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...