Gå til innhold

Trenger boktips


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som starter på vgs etter sommeren. Jeg har alltid vært en sterk elev men i det siste har jeg merket at jeg har blitt dårligere i fagene som norsk og engelsk. Jeg er glad i å lese men har egentlig aldri lest skjønnlitteratur, jeg ønsker derfor å begynne med det. Dette tror jeg kommer til å hjelpe min kreative side og forsterke mine evner i fagene som har mye med skriving av tekster med. Derfor lurer jeg på om noen har boktips, helst engelsk, som kan være med å forsterke min kreative evner? Evt også forsterke mitt ordforråd?😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i din situasjon på samme alder. For meg fungerte det veldig bra å lese engelsk fantasy. Feks likte jeg godt mange av bøkene til Raymond Feist (https://www.goodreads.com/book/show/43915.Magician) og bøkene om Drizzt, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drizzt_Do Uorden

Etter hvert begynte jeg å lese mer historiske romaner, spesielt bøkene til Conn Iggulden, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conn_Iggulden

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar

Jeg ble sterkere i engelsk av å lese engelsk underholdningslitteratur type fantasy.

Kan anbefale Terry Pratchett som bruker veldig mye ordspill og sånne ting og har et artig språk 😄

Kan og anbefale Robert E Howards fortellinger (Conan osv) og Michael Moorcocks bøker, særlig de om Elric og Hawkmoon og Corum. Begge har et veldig bra språk som flyter kjapt og samtidig er veldig fint, og masse spenning mesteparten av tiden 😄 og særlig Moorcock sine Elric bøker er det best å lese når man er i tenåra og starten av 20-åra mener jeg selv om det ikke er YA akkurat; de sterke følelsene og den ville romantikken treffer mye hardere da. 😊 

(Howard skrev på 30-tallet og hadde dessverre en del meninger var PK på den tiden, så hvis man reagerer på lese ting som kan være rasistisk kan det være en ting å huske 😅selv om han er litt vrang å putte i bås sånn sett😅 Moorcock skrev på 60-tallet og var raddis så ingen slike problemer)

Hvis disse er for vanskelige å finne er det alltids Stephen King 😅

(selv oppdaget jeg ikke bra engelske fantasy bøker før jeg var litt eldre; jeg leste Terry Brooks og dårlige Conan pastisjer*; selv om Brooks kan være greit nok som det det er vil jeg ikke anbefale noen av delene egentlig 😵😄)

*=pastisj = folk som skriver ting basert på andres verker der de hermer etter stilen osv. ligner ganske mye på fanfic og sjelden noe særlig bedre 😵‍💫😵😄

Hvis du vil lese seriøs skjønnlitteratur som gir mer intellektuell cred er Murakami fantastisk 😊 og veldig godt oversatt til norsk 😊 «Kafka På Stranden» er vel den mest populære boka hans. Merk at bøkene hans er veldig rare med mye mindfuck😵‍💫 men også veldig bra med morsomme karakterer 😊

Av gamle norske bøker er bøkene til Arne Garborg ganske greie å lese faktisk 😊

Av klassisk gammel humor er bøkene til gode gamle Woodhouse veldig morsomme. Tenk Agatha Christie minus mord pluss mer tullball 😀

Kan godt komme med mange fler anbefalinger og 😊

Lenke til kommentar
In-universe chronology[6]
Title Date
"Dune: Hunting Harkonnens" 2002
Dune: The Butlerian Jihad 2002
"Dune: Whipping Mek" 2003
Dune: The Machine Crusade 2003
"Dune: The Faces of a Martyr" 2004
Dune: The Battle of Corrin 2004
Sisterhood of Dune 2012
Mentats of Dune 2014
"Dune: Red Plague" 2016
Navigators of Dune 2016
"Dune: Imperial Court" 2022
"Dune: The Edge of a Crysknife" 2022
Dune: House Atreides 1999
Dune: House Harkonnen 2000
Dune: House Corrino 2001
Paul of Dune (Part II) 2008
"Dune: Wedding Silk" (set between chapters 4 and 6 of Part II of Paul of Dune) 2011
Paul of Dune (Parts IV & VI) 2008
The Winds of Dune (Part II, excluding the Interlude section) 2009
Princess of Dune 2023
Dune: The Duke of Caladan 2020
Dune: The Lady of Caladan 2021
Dune: The Heir of Caladan 2022
Dune (Book I: Dune) 1963–1964
"Dune: Blood of the Sardaukar" (set during the end of Book I of Dune) 2019
"Dune: A Whisper of Caladan Seas" (set during the end of Book I of Dune) 2001
Dune (Book II: Muad'Dib) 1965
"Dune: The Waters of Kanly" 2017
Dune (Book III: The Prophet) 1965
Paul of Dune (Parts I, III, V, & VII) 2008
The Winds of Dune (Part IV, excluding the Interlude section) 2009
"The Road to Dune" 1985
Dune Messiah 1969
The Winds of Dune (Part I, the Interlude section from Part II, Part III, the Interlude section from Part IV, & Part V) 2009
Children of Dune 1976
God Emperor of Dune 1981
Heretics of Dune 1984
Chapterhouse: Dune 1985
"Dune: Sea Child" 2006
Hunters of Dune 2006
"Dune: Treasure in the Sand" 2006
Sandworms of Dune 2007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...