Vintersko Skrevet 3. juli Del Skrevet 3. juli (endret) Noe som irriterer i hverdagen er alle trafikkproblemene som både er og kommer de neste 3 år. Jeg snakker om stengingen av Ring 1 og de følgende det har for all trafikk inn mot Oslo i 3 hele år. Bakgrunnen for dette er rett og slett et sikkerhetstiltak i forbindelse med det nye regjeringskvartalet. Av ca 54 milliarder til regjeringskvartalet skal 60% - altså ca 32 milliarder kroner gå til sikringstiltak mot terror - alt med bakgrunn i 22 juli terroren og rapporten som ble skrevet av Gjørv kommisjonen i ettertid. Personlig kan jeg ikke forstå pengebruken. Selv har jeg f.eks barn som sliter med å få tak i medisin fordi regjeringen vil spare penger og er passive med innkjøp av medisinen - mange barn står faktisk i fare for å dø dersom denne medisinen ikke kjøpes inn ifølge overlege på sykehuset. Og dette er trolig bare ett område av mange hvor mennesker skriker etter hjelp fra det offentlige for å overleve. Så hvorfor skal vi bruke 32++ milliarder på å sikre regjeringskvartalet? Hva vil skje om hele regjeringskvartalet ble bombet i stykker - vil samfunnet knekke sammen? Nei - det vil selvfølgelig ikke det. Hvor mange ville kunne dø om hele regjeringskvartalet ble ødelagt av en terrorhendelse? 100-200,300? Jeg vet ikke tallet, men jeg er hellig overbevist om at 32 milliarder kroner ville reddet flere mennesker om disse pengene kunne bli brukt på annet enn terrorsikring - så hvorfor skal vi bruke 32 milliarder på dette prosjektet når pengene utvilsomt kunne gjort mer samfunnsnytte for seg på andre områder? 32 milliarder er også bare de direkte kostnadene - alle de indirekte samfunnskostnadene som følge av forsinkelser og annet som følge av trafikkaoset som ventes er ikke tatt med i det tallet - så det reelle tallet må være ennå større. Og vil de 32++ milliardene som skal brukes på sikring ha noen effekt? Jeg tviler ekstremt - er det politikere man vil ramme med en terror, vel så finner man alltid måter å ramme dem på enn f.eks å gjøre det akkurat i regjeringskvartalet. Selv terrorister klarer sikkert å tenke utenfor boksen! Dette grepet med terrorsikring er rett og slett en syk ide skapt i et vakuum av berøringsangst fordi det blir fremstilt som det kunne hindre en ny 22 juli - selvfølgelig vil disse tiltakene ikke hindre noen ny 22 juli - isteden har vi fått en ny økonomisk 22 juli smell som brenner bort offentlige penger som definitivt kunne vært brukt til mer allmennyttige formål. Jeg er f.eks ekstremt skuffet over at regjeringen har akseptert denne pengebruken. Blir det f.eks krig så sender de soldater prompte ut i den for å dø - men selv skal de beskyttes som om de var guder. Personlig aksepterer jeg ikke at Ola på Mo sitt liv er så mindre verdt enn statsministeren - og med disse grepene så skaper man jo inntrykket av at noen er mye,mye mer verdt enn andre. Slike illojale grep overfor velgerne baner bare vei for høyre ekstreme - så spørsmålet er om pengebruken faktisk skaper mer splid og i ytterste konsekvens baner veien for mer terror - ikke mindre. Nei - jeg er rett og slett en svært skuffet innbygger! Her er litt bakgrunnsinfo jeg fant når jeg søkte etter informasjon : https://www.aftenposten.no/oslo/i/0Qw6gA/32-milliarder-til-sikkerhet-i-regjeringskvartalet-men-blir-det-sikkert Endret 3. juli av FriskLuft 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) Synes det er helt tullete å bruke så mye på penger og ikke minst tid på sikring av regjeringskvartalet. Det blir fortsatt mange andre muligheter for angrep. Et bygg midt i en by kan aldri sikres 100% Den beste sikringen er at Regjeringen er venn med folket 🙂 Vil heller ikke beskytte mot at angrep blir brukt som avledning/distraksjon - jfr 22 Juli (8 døde i regjeringskvartalet mot 66 på Utøya) Utover det kunne jo anbudet være utformet med krav om at det måtte bli ferdig på ett år. Dyrere prislapp, men mye mindre konsekvenser for samfunnet og folket. Tiden et byggeprosjekt tar er en funksjon av hvor mange folk/maskiner som settes på jobben. Endret 8. juli av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) Mon tro om det nye Regjeringskvartalet er sikkert mot molotovcocktails kastet fra elekriske rullestoler, som kan snike seg forbi/endog bli hjulpet forbi diverse hindre - haha 🙂 https://www.vg.no/nyheter/i/jQlEPq/brann-i-doer-paa-slottet Endret 8. juli av Rune_says 7 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Rune_says skrev (4 timer siden): Mon tro om det nye Regjeringskvartalet er sikkert mot molotovcocktails kastet fra elekriske rullestoler, som kan snike seg forbi/endog bli hjulpet forbi diverse hindre - haha 🙂 https://www.vg.no/nyheter/i/jQlEPq/brann-i-doer-paa-slottet Tror nok ikke slike angrep er så mye å bekymre seg for. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli FriskLuft skrev (På 3.7.2024 den 3:59 PM): Personlig aksepterer jeg ikke at Ola på Mo sitt liv er så mindre verdt enn statsministeren - og med disse grepene så skaper man jo inntrykket av at noen er mye, mye mer verdt enn andre. Alle liv er ikke like mye verdt, men jeg er enig i at kostnaden på dette prosjektet er helt vanvittig og unødvendig. Dog, arbeidet er for lengst vedtatt og underveis, så det er for sent å klage nå. 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 8. juli Forfatter Del Skrevet 8. juli VifteKopp skrev (4 minutter siden): Alle liv er ikke like mye verdt, men jeg er enig i at kostnaden på dette prosjektet er helt vanvittig og unødvendig. Dog, arbeidet er for lengst vedtatt og underveis, så det er for sent å klage nå. Ja,for sent å klage er det sikkert,men hvilke politikere står bak en slik beslutning? Jeg vil faktisk bruke min stemme i 2025 ene og alene basert på hva de ulike partiene mener om denne type beslutning. Min stemme betyr kanskje ikke all verden,men nå vet jeg i det minste hva jeg skal gå etter. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli FriskLuft skrev (Akkurat nå): Ja,for sent å klage er det sikkert,men hvilke politikere står bak en slik beslutning? Jeg vil faktisk bruke min stemme i 2025 ene og alene basert på hva de ulike partiene mener om denne type beslutning. Min stemme betyr kanskje ikke all verden,men nå vet jeg i det minste hva jeg skal gå etter. Jeg tror det nye regjeringskvartalet ble vedtatt av et samlet storting, men mulig jeg husker feil. 2 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli FriskLuft skrev (På 3.7.2024 den 3:59 PM): Hva vil skje om hele regjeringskvartalet ble bombet i stykker - vil samfunnet knekke sammen? Nei - det vil selvfølgelig ikke det. Samfunnet ville i hvert fall bli atskillig mer sårbart, siden kvartalet vil være en anselig ansamling med såkalte "Grunnleggende nasjonale funksjoner" (GNF) konsentrert på et svært avgrenset område. I kombinasjon med andre "spesielle operasjoner" eller internt/eksternt press, er det ikke utenkelig at det kan bidra til en eller annen grad av statskollaps. Sitat Grunnleggende nasjonale funksjoner er definert som «tjenester, produksjon og andre former for virksomhet som er av en slik betydning at et helt eller delvis bortfall av funksjonen vil få konsekvenser for statens evne til å ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser», jf. sikkerhetsloven § 1-5 nr. 2. Nasjonal sikkerhetsmyndighets (NSM) oversikt over innmeldte GNF-er (ikke alle er lokalisert til kvartelet, riktignok): Sitat Per 24. august 2023 er 44 grunnleggende nasjonale funksjoner identifisert. Listen nedenfor er sortert på departement, og blir oppdatert ved behov. ------------------------------------------------ Statsministerens kontor: Statsministerens kontors virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID): Arbeids- og inkluderingsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Kritiske offentlige ytelser til befolkningen Barne- og familiedepartementet (BFD): Barne- og familiedepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Finansdepartementet (FIN): Evne til å finansiere offentlig virksomhet Sikre samfunnets evne til å formidle finansielle tjenester Finansdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Forsvarsdepartementet (FD): Situasjonsforståelse - Evne til etterretning, situasjonforståelse og rettidig varsling Innsats – Evne til å håndtere episoder og sikkerhetspolitiske kriser og nødvendig forsvare norsk eller alliertes territorium. Kommando og kontroll – Evne til kommando og kontroll over norske og allierte styrker Beskyttelse – Evne til beskyttelse av norske og allierte styrker, samfunnskritiske funksjoner, samt kritiske digitale funksjoner for Forsvaret. Forsvarsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Sikre at Forsvaret og forhåndsutpekte kritiske brukere får tilgang til tilstrekkelig drivstoff (tverrsektoriell GNF under NFD/OED/FD) Helse- og omsorgsdepartementet (HOD): Helseberedskap Trygg vannforsyning Helse- og omsorgsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Matvareforsyning (tverrsektoriell GNF under NFD/LMD/HOD) Justis- og beredskapsdepartementet (JD): Justis- og beredskapsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Nasjonale sikkerhetstjenester Lov og orden Satellittbasert overvåkning og jordobservasjon Romværvarslingstjenester Posisjonsbestemmelse, navigasjon og tidsbestemmelse Klima- og miljødepartementet (KLD): Klima- og miljødepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Kommunal- og distriksdepartementet (KDD): Kommunal- og distriktsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Gjennomføring av frie, direkte og hemmelige valg til Stortinget, kommunestyrer, fylkesting og Sametinget. Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Evne til å ivareta talekommunikasjonstjenester basert på norsk nummerplan Evne til å ivareta tekstbaserte meldingstjenester basert på norsk nummerplan Evne til å ivareta grunnleggende internettilgang Evne til å ivareta datalagring og prosesseringskapasitet i Norge Satellittbasert kommunikasjon Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD): Krisekommunikasjon til befolkningen Kultur- og likestillingsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Kunnskapsdepartementet (KD): Kunnskapsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Landbruks- og matdepartementet (LMD): Landbruks- og matdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Matvareforsyning (tverrsektoriell GNF under NFD/LMD/HOD) Nærings- og fiskeridepartementet (NFD): Nærings- og fiskeridepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Sikre at Forsvaret og forhåndsutpekte kritiske brukere får tilgang til tilstrekkelig drivstoff (tverrsektoriell GNF under NFD/OED/FD) Matvareforsyning (tverrsektoriell GNF under NFD/LMD/HOD) Energidepartementet (ED): Nasjonal kraftforsyning Olje- og energidepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Transport av gass i rør til Europa Kontroll med utvinning av petroleum på norsk sokkel Sikre at Forsvaret og forhåndsutpekte kritiske brukere får tilgang til tilstrekkelig drivstoff (tverrsektoriell GNF under NFD/OED/FD) Samferdselsdepartementet (SD): Transport Samferdselsdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Utenriksdepartementet (UD): Norsk utenrikstjeneste Utenriksdepartementets virksomhet, handlefrihet og beslutningsdyktighet Så - jeg skjønner helt klart behovet. Men jeg skjønner ikke at det mangler kreativ evne (eller vilje?) til å finne akseptable løsninger som er rimeligere enn 32 mrd. 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Tipper 3 års arbeid er altfor ambisiøst. Sjelden at teori stemmer med praksis. Også pris, 3 x pris estimat, samme for tidsbruk/klønete planlegging. Husker et digert område rundt Økern i Oslo som skulle legges om. Hva skjedde? Når de nærmet seg slutten av arbeidet måtte de grave opp 3/4 av dritten igjen. Årsak; regnefeil i plantegninger.. Og denne gangen med anbud, og billigst mulig. På papiret ja, gud bedre.. Her spår jeg mye rot og år som bare går og går. Og da passer det vel glimrende for MDG å kunne få forby biler for resten av Oslo også. Her er det er bare å lete etter pent brukt hest på finn.no først som sist. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Sovna skrev (2 minutter siden): Tipper 3 års arbeid er altfor ambisiøst. Sjelden at teori stemmer med praksis. Også pris, 3 x pris estimat, samme for tidsbruk/klønete planlegging. Husker et digert område rundt Økern i Oslo som skulle legges om. Hva skjedde? Når de nærmet seg slutten av arbeidet måtte de grave opp 3/4 av dritten igjen. Årsak; regnefeil i plantegninger.. Og denne gangen med anbud, og billigst mulig. På papiret ja, gud bedre.. Her spår jeg mye rot og år som bare går og går. Og da passer det vel glimrende for MDG å kunne få forby biler for resten av Oslo også. Her er det er bare å lete etter pent brukt hest på finn.no først som sist. Merkelig å angripe MDG her, når de har vært en pådriver for å ikke senke ring 1-tunnelen, noe som ville kuttet kostnadene med flere milliarder. 3 2 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli De har sikkert laget tilfluktsrom i kjeller,n også derfor prisen er som den er 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli VifteKopp skrev (1 minutt siden): Merkelig å angripe MDG her, når de har vært en pådriver for å ikke senke ring 1-tunnelen, noe som ville kuttet kostnadene med flere milliarder. Jeg tenker utelukkende om MDG´s sans for biler. Og den er vel ikke helt i høysetet, eller? Men selv kjenner jeg en svoren MDG fan som kjører rund i en Volvo Amazon så blå-røyken står.. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Sovna skrev (3 minutter siden): Jeg tenker utelukkende om MDG´s sans for biler. Og den er vel ikke helt i høysetet, eller? Men selv kjenner jeg en svoren MDG fan som kjører rund i en Volvo Amazon så blå-røyken står.. Det stemmer at MDG ikke er glade i massebilisme. Hadde man fulgt partiets initiativ og stengt Ring 1-tunnelen, snarere enn å senke den, så ville kostnadene på dette prosjektet blitt kuttet med minst fire milliarder. 5 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 8. juli Forfatter Del Skrevet 8. juli VifteKopp skrev (45 minutter siden): Jeg tror det nye regjeringskvartalet ble vedtatt av et samlet storting, men mulig jeg husker feil. Ok..blir blank stemme her da.. Man overdriver betydningen av slike bygg. Om hele regjeringen ble lammet så blir ikke samfunnet lammet. Det er idioti satt i system å bruke så mye penger på slike bygg. Bruk heller penger på å beskytte sykehus og infrastruktur vi trenger for å overleve. Om 10 generaler og hele stortinget ikke kan samles på ett sted og diskutere saker av betydning for riket så betyr ikke det at man ikke klarer å beslutte noe i krisetid. Hvorfor kan man ikke tenke utenfor boksen i Norge? Bare se på Ukraina og alt de har måttet improvisere underveis. Nei,dette prosjektet er å brenne penger. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli FriskLuft skrev (18 minutter siden): Om hele regjeringen ble lammet så blir ikke samfunnet lammet. Neida, men hadde du giddet å ta på deg et verv om det ikke var bombesikkert? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) Det er selvfølgelig ekstremt viktig å sikre regjeringskvartalet, men jeg er ikke enig i at senkingen av tunellen er det riktige å gjøre og vet at det er mye uenighet om hvorvidt det er nødvendig fra et sikkerhetsperspektiv. Oppgraderingen av regjeringskvartalet burde derimot vært en gylden mulighet til å stenge tunellen for privatbil- og tungtrafikk for godt - og få ned biltrafikken gjennom Oslo sentrum. Selv bor jeg tett på flere gater som var spådd å rammes av mer trafikk etter stengingen, men jeg tror at det vil gå seg til etterhvert og at vi heller burde planlegge for å aldri gjenåpne den tunellen for ordinær trafikk igjen. Trenger vi egentlig Ring 1? https://www.morgenbladet.no/aktuelt/kommentar/2024/07/01/trenger-vi-egentlig-ring-1/ "Første juli stenger Ring 1 forbi Regjeringskvartalet i minst tre år mens Norges dyreste veiprosjekt utføres: senkningen av Hammersborgtunnelen. Stengningen vil bevise at veien ikke er nødvendig, og snu opp ned på hvordan vi tilrettelegger for bil i by. Omtrent 11 000 biler må finne nye måter å reise på i de tre årene veien bygges om. For at disse kjøretøyene ikke skal skape mer trafikkpress i sentrumsgatene, har Statens vegvesen innført såkalt tilfartsregulering denne våren. Resultatet er foreløpig et stort antall misfornøyde forstadsbilister som opplever lengre køer, også utenfor rushtida. Veietaten er ennå ikke fornøyd og har varslet flere tiltak. Det vil det trolig ikke bli behov for. Helt nye transportmønstre vil mest sannsynlig presse seg frem i løpet av de neste månedene. Tilfartsreguleringene har allerede ført til at noen titalls tusen biler unngår å krysse hovedstadens grenser hver dag. Bilister som tidligere brukte Ring 1 som en snarvei gjennom byen, vil i stor grad enten droppe reisen eller velge Operatunnelen eller andre reisemåter. Det paradoksale er: Om et tilstrekkelig antall bilister etter stengningen gjør som Statens vegvesen vil – altså bruker andre transportformer eller reiseruter, slik at trafikken i sentrum går omtrent som normalt – vil grunnlaget for ombyggingen av Hammersborgtunnelen falle sammen." Endret 8. juli av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 8. juli Forfatter Del Skrevet 8. juli frohmage skrev (28 minutter siden): Neida, men hadde du giddet å ta på deg et verv om det ikke var bombesikkert? Selvfølgelig. Hva slags spørsmål er det? 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli 1 hour ago, VifteKopp said: Merkelig å angripe MDG her, når de har vært en pådriver for å ikke senke ring 1-tunnelen, noe som ville kuttet kostnadene med flere milliarder. Nå kverulerer du? H*n sier vel at MDG er truendes til å ønske ringen fortsatt stengt når arbeidet drar ut, og du sier jo selv rett nedenfor at MDG ønsker å stenge ringen... 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli (endret) 33 minutes ago, Snikpellik said: en gylden mulighet til å stenge tunellen for privatbil- og tungtrafikk for godt - og få ned biltrafikken gjennom Oslo sentrum. Selv bor jeg tett på flere gater som var spådd å rammes av mer trafikk etter stengingen, men jeg tror at det vil gå seg til etterhvert og at vi heller burde planlegge for å aldri gjenåpne den tunellen for ordinær trafikk igjen Du motsier deg selv i neste paragraf her. En av hovedårsakene til at Ring1 må finnes er som beredskap ved andre hendelser og kriser - si at operatunmellen må stenges i ett år osv. Man kan stenge Ring1 for vanlig trafikk og kun bruke det for kollektiv og beredskap, men det fjerner ikke behovet for sikring. Det riktige hadde selvsagt vært å flytte regjeringskvartalet et helt annet sted som er mye enklere å sikre, men det blir en helt utenkelig situasjon for politikerne med 5-10 min lengre reisevei, så da er vi her. Veien er ikke problemet. Endret 8. juli av Phantom Software 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 8. juli Del Skrevet 8. juli Phantom Software skrev (7 minutter siden): Nå kverulerer du? H*n sier vel at MDG er truendes til å ønske ringen fortsatt stengt når arbeidet drar ut, og du sier jo selv rett nedenfor at MDG ønsker å stenge ringen... Jeg kverulerer ikke. Jeg påpeker bare at det er merkelig å velge ut MDG som partiet å angripe, når de har kommet med et konkret forslag til hvordan man kan redusere kostnadene. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå