Gå til innhold

Skal for første gang kjøpe bil med automat-gir. Skeptisk, girer alle like stygt?


Sovna

Anbefalte innlegg

Jeg har til låns en Mercedes A-klasse om dagen. Jeg synes den girer forbasket ubehagelig på de laveste girene. Skjønner at de lave alltid vil være verst siden bilen ikke har kommet opp i hastighet enda, og kanskje mer enn det.

Jeg har altså null erfaring med automat. Jeg lurer på om det er noen bilmerker/modeller som er kjent for å ha mer behagelige automat-girkasser enn andre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker automatgir hvor du ikke merker noe til giringa, så kan Toyota anbefales. De har en trinnløs CVT automatkasse som føles mer lik en elbil, og er mer behagelig å kjøre med.

Subaru, Honda, Nissan og Mitsubishi er også bilmerker som bruker CVT automatkasse.

Endret av Kron
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (2 minutter siden):

Automatgir girer normalt nesten sømløst - spesielt gjelder dette Mercedes. Høres ut som en girkasse som ikke fungerer som den skal. 

Tror ikke det er noe feil med denne. Den har nylig vært på service samt utført en reparasjon, mekanikeren testet bilen etterpå. Dette var jeg vitne til selv.

Så hvis dette er sømløst det jeg opplever så girer jeg langt bedre med manuell selv..

Jeg tenker det kanskje har med bilstørrelsen/vekt å gjøre. Høy vekt, fordel? Høy vekt betyr som oftest dyrere bil og et mer påkostet produkt. Kanskje også en bedre girkasse?

Lenke til kommentar
Kron skrev (3 minutter siden):

Om du ønsker automatgir hvor du ikke merker noe til giringa, så kan Toyota anbefales. De har en trinnløs automatkasse som føles mer lik en elbil.

Trinnløs kasse? Helt topp. Har alt av Toyota dette? Noen andre merker/modeller som har slike også?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kron said:

Om du ønsker automatgir hvor du ikke merker noe til giringa, så kan Toyota anbefales. De har en trinnløs automatkasse som føles mer lik en elbil.

Subaru, Honda, Nissan og Mitsubishi er også bilmerker som bruker CVT automatkasse.

cvt er jo kjent som en av verdens verste automat kasser takket være Nissan 😛 Men hybrid med cvt er bedre ja som prius.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sovna said:

Tror ikke det er noe feil med denne. Den har nylig vært på service samt utført en reparasjon, mekanikeren testet bilen etterpå. Dette var jeg vitne til selv.

Så hvis dette er sømløst det jeg opplever så girer jeg langt bedre med manuell selv..

Jeg tenker det kanskje har med bilstørrelsen/vekt å gjøre. Høy vekt, fordel? Høy vekt betyr som oftest dyrere bil og et mer påkostet produkt. Kanskje også en bedre girkasse?

Basert på hva du beskriver, fungerer ikke denne automatkassen som den skal. Jeg har lang erfaring med Mercedes i alle mulige varianter, også A-klasse. De skal gire tilnærmet sømløst.  

Hvilken årgang er det snakk om?

Lenke til kommentar
Sovna skrev (8 minutter siden):

Trinnløs kasse? Helt topp. Har alt av Toyota dette? Noen andre merker/modeller som har slike også?

Oppdaterte innlegget. Ja flere merker har dette, typisk japanske. Tror de fleste nyere biler fra Toyota med automat har CVT kassen. Men bør uansett fremgå av annonse. Du merker det også med en gang om du prøvekjører.

Endret av Kron
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (23 minutter siden):

Jeg har til låns en Mercedes A-klasse om dagen. Jeg synes den girer forbasket ubehagelig på de laveste girene. Skjønner at de lave alltid vil være verst siden bilen ikke har kommet opp i hastighet enda, og kanskje mer enn det.

Jeg har altså null erfaring med automat. Jeg lurer på om det er noen bilmerker/modeller som er kjent for å ha mer behagelige automat-girkasser enn andre..

Det er kanskje lurt å si hvilken årgang du prøver siden A-klasse er produsert siden 1997 og frem til i dag. Det er 4. generasjon som lages siden 2018. Er det en slik du snakker om?
 

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (3 minutter siden):

Basert på hva du beskriver, fungerer ikke denne automatkassen som den skal. Jeg har lang erfaring med Mercedes i alle mulige varianter, også A-klasse. De skal gire tilnærmet sømløst.  

Hvilken årgang er det snakk om?

2018, nylig vært testkjørt av mekaniker. Han burde vel merket dette hvis bilen giret helt tullete..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sjørøver said:

Nja, har Mercedes virkelig noen stor fordel der fortsatt? Fra 90 og til sent 00, ja definitivt, men er ikke sikker på det etter det. 

At avstanden i kvalitet mellom Mercedes og andre merker har krympet, betyr ikke at automatkassene til Mercedes er mindre sømløse enn før. 😉

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Sovna said:

2018, nylig vært testkjørt av mekaniker. Han burde vel merket dette hvis bilen giret helt tullete..

Vanlige verksteder har ingen spesiell kompetanse på automatkasser - det er det spesialverksteder som har. Ville kjørt innom et slikt et for en kvalifisert vurdering. Jeg kan for øvrig forsikre deg om at en automatkasse fra Mercedes ikke skal fremstå slik du beskriver. 

Endret av Mercruiser
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (2 minutter siden):

Kan være at det er for lite olje, eller at oljen er gammel.

Når man kjører så overvåker ecuen om det foregår slurring mellom friksjonsplatene, om dette oppdages så vil den gire hardere for å motvirke dette.

Det er 7G-DCT eller 8G-DCT kasser(dobbel-klutsjet automatgir) i disse bilene hvis det er A-Class (W177)

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
1 minute ago, freedomseeker said:

Kan være at det er for lite olje, eller at oljen er gammel.

Når man kjører så overvåker ecuen om det foregår slurring mellom friksjonsplatene, om dette oppdages så vil den gire hardere for å motvirke dette.

Ja, kan være så enkelt som dårlig olje. Men i så fall er ikke service på denne bilen fulgt opp slik man skal. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...