Gå til innhold

Teknisk ukeblad opphører som papirutgave


Anbefalte innlegg

Nå skal Teknisk Ukeblad opphøre som papirutgave.

Abonnement av Teknisk Ukeblad var en av fordelene med NITO-medlemskapet. Jada, jeg vet at det har (svært?) begrenset verdi. Men dette er en prinsippsak.

Nå erstattes abonnementet av papirutgaven med et 3 måneders prøve-abonnement av tu.no, og etter det får man 25% rabatt på videre abonnement.

I praksis vil det si at vi har blitt fratatt det godet (?) som utgjorde abonnement på papirutgaven av Teknisk Ukeblad. Personlig så kommer jeg aldri til å betale ekstra for noe som jeg allerede betaler for via NITO-medlemskapet.

Syns dette er dårlig behandling av NITO-medlemmene. Vet ikke om Tekna-medlemmene har samme ordning.

image.thumb.png.15a8a60e3d201842938be64342285f13.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei, tenker om man har div spørsmål kan man vel sende markedsavdelingen en epost og spørre hva de lange planene er. Sikkert fint å samle NITO og TEKNA medlemmene til en god lang diskusjon her, ettersom begge fagforeningene eier blandet sammen. 

Angående hvorfor dem sender ut digitalt, så mener jeg å huske dette var pga. div moms regler som gjorde dette billigere enn digital løsning.

For punkt om å melke, så opplever jeg selv at pga. medlemskapet sparte jeg inn og vel så det med billigere bankløsning, lavere rente for huslån, samt billigere forsikringer. Så gjør opp noen tanker på hva mer ville disse nødvendige ondene ha kostet uten fagforeningsforhandlede priser.

Lenke til kommentar

Det er det samme med TEKNA. De finansierer TU med medlemskontigenten samtidig som man må betale for abonnement og de har ingen planer om å slutte med denne provoserende praksisen.  Meldte meg derfor ut etter å ha vært medlem i 30 år. Så får TU bare fortsette sin reise mot å bli en tabloidavis og med plussaker fra NTB og andre steder de henter stoffet sitt fra. Samt den tilbakestående forumløsningen Ifrågasett eller hva det var, som er en naturlig konsekvens når man kan drive nettavis med sugerør i TEKNA/NITO-medlemmenes lommebok.

Når var det TEKNA sist tok ut noen i streik? 40 år siden? De må ha verdens feteste streikekasse.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Teknisk ukeblad opphører som papirutgave
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Hvorfor sende ut papir blekker?

Total avsporing. Har ingenting med denne saken å gjøre.

Poenget var at et fast abonnement (papirutgaven) som var dekket av medlemskontingenten nå forsvinner, og man må betale ekstra for å få erstatningen (som er en digital utgave).

Først sparer TU Media på å ikke måtte trykke og postsende papirutgaven, og så skal de i tillegg ha betalt for den elektroniske utgaven. Aldri i verden om jeg betaler den!

Og dette aksepterer NITO og Tekna? Virkelig?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Total avsporing. Har ingenting med denne saken å gjøre.

Poenget var at et fast abonnement (papirutgaven) som var dekket av medlemskontingenten nå forsvinner, og man må betale ekstra for å få erstatningen (som er en digital utgave).

Først sparer TU Media på å ikke måtte trykke og postsende papirutgaven, og så skal de i tillegg ha betalt for den elektroniske utgaven. Aldri i verden om jeg betaler den!

Og dette aksepterer NITO og Tekna? Virkelig?

Nei,det er ikke en avsporing. TU burde vært en gratis nettavis for 20 år siden..ikke en papirblekke..Og hadde den vært en nettavis for 20 år siden så kanskje man hadde hatt gratis tilbud om dette. Jeg har aldri satt pris på denne papirblekka og ville heller hatt tilgang til nettsiden

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Mine har bare samlet støv, eneste jeg har tatt vare på og lest er eksempler fra prosjekter jeg har vært del av etc.

Men skulle gjerne sett at vi fikk tilsvarende innhold bare på nett.

Nettopp! Men da som en erstatning for papirutgaven. Ikke som et betalingstilbud.

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (44 minutter siden):

Nei,det er ikke en avsporing. TU burde vært en gratis nettavis for 20 år siden..ikke en papirblekke..Og hadde den vært en nettavis for 20 år siden så kanskje man hadde hatt gratis tilbud om dette. Jeg har aldri satt pris på denne papirblekka og ville heller hatt tilgang til nettsiden

Jo det er en avsporing. Det er ikke hva som burde vært for 20 år siden som var poenget her, men hvordan TU Media håndterer dagens situasjon.

Hva som skjedde for 20 pr siden kan vi diskutere i en historie-tråd. Water under the bridge.

Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad er en separat virksomhet fra Tekna/NITO. De er eid av disse organisasjonene, men drives som et alminnelig mediaforetak.

Når jeg kikker på regnskapstall her: https://www.proff.no/regnskap/teknisk-ukeblad-media-as/oslo/aviser-fagblader-og-tidsskrifter/IF7J7X70ZDB kan jeg ikke se noen åpenbare tegn til at kontingenter fra Tekna/Nito finansierer virksomheten utover at disse naturlig nok betaler noe til TU media for å kunne tilby rabattorningene. (I.e jeg ser ikke noen overføringer eller økning av egenkapital som tyder på at eierne (Tekna/NITO) spytter inn andre midler enn kjøp av tjenester.)

M.a.o. det jeg kan se er at TU går såvidt rundt og leverer et lite overskudd og er finansiert av salg. (abonement, reklame etc)

M.a.o. det at du fikk TU i posten var et medlemsgode fra NITO/Tekna som så disse organisasjonene nå har endret på, noe som er helt og holdent innenfor de vurderingene de kan gjøre. Du kan naturligvis ta opp dette med NITO sentralt, men jeg antar svaret du får er at de ønsker ikke å bruke medlemmenes midler på å betale fullt abonnement for alle.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

TU følger vel trenden som kommersielle media flest i dag. En prøver å kutte kostnader mest mulig og fremdeles beholde leserne. Det å kutte trykte blader har jeg ikke noe imot så lenge det ikke går ut over den journalistiske kvaliteten.

En ender jo derfor opp med at saker havner bak en betalingsmur på nettet og at en øker prisene for de som før fikk dette bakt inn via medlemskap.

Før kunne jeg godt stikke innom TU.no for å plukke opp en og annen god/interessant sak, og spesielt når de kjøpte opp diskusjon.no, men må si det forsvant fort når de solgte oppkjøpet. Stikker jeg innom nå så er det kun for å lese lunch-stripa.

De er ikke de eneste som havner i den kategorien da kommersielle media flest er temmelig uinteressante.

Dette inkluderer også dagbladet.no, tv2.no, vg.no.

Svært sjelden jeg orker å lese kommersielle lokalnyheter engang, da det som er interessant nok dekkes av NRK.

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (28 minutter siden):

Når jeg kikker på regnskapstall her: https://www.proff.no/regnskap/teknisk-ukeblad-media-as/oslo/aviser-fagblader-og-tidsskrifter/IF7J7X70ZDB kan jeg ikke se noen åpenbare tegn til at kontingenter fra Tekna/Nito finansierer virksomheten utover at disse naturlig nok betaler noe til TU media for å kunne tilby rabattorningene. (I.e jeg ser ikke noen overføringer eller økning av egenkapital som tyder på at eierne (Tekna/NITO) spytter inn andre midler enn kjøp av tjenester.)

At det ikke står noe om Tekna/NITO i det hele tatt kan neppe tas til inntekt for hypotesen om at det spyttes inn null kroner.

Her står det at 30 millioner overføres til TU i året, rundt 30% av inntektene til TU. I tillegg er det veldig mange måter å overføre midler til et heleid selskap på for eksempel ved å overbetale for annonseplass.
https://www.journalisten.no/tu-eier-om-storrelsen-pa-stotte-etter-papirkutt-altfor-tidlig-a-mene-noe-om/610369

 

sverreb skrev (28 minutter siden):

Teknisk ukeblad er en separat virksomhet fra Tekna/NITO. De er eid av disse organisasjonene, men drives som et alminnelig mediaforetak.

Styreleder i TU media og Nito-presidenten er samme person. TUs uavhengighet bør styrkes ved at Tekna/NITO selger seg ut. De skal drive med fagforeningsvirksomhet, ikke eie en nyhetsavis med noe teknologistoff attåt.

Uansett, medlemmene fikk TU inkludert i kontigenten i alle år. Nå er det slutt på det og ikke rart folk reagerer

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Her står det at 30 millioner overføres til TU i året, rundt 30% av inntektene til TU.

I form av kjøp av abonnement ja. Ca 150kr/År/medlem. Uten rabatt koster abonement ca 2500/År, så organisasjonen later til å betale 150,- pr. medlem mot at medlemmene får tilbud om 25% rabatt.

Man kan helt sikkert diskutere om det er riktig bruk av penger, det må nesten organisasjonene og deres styrer komme frem til. Du vet at du har medbestemmelsesrett som medlem? Styrene velges indirekte av medlemmene via generalforsamlingene (Kalles representantskapsmøte i Tekna) 

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (19 minutter siden):

I form av kjøp av abonnement ja. Ca 150kr/År/medlem. Uten rabatt koster abonement ca 2500/År, så organisasjonen later til å betale 150,- pr. medlem mot at medlemmene får tilbud om 25% rabatt.

Altså 30% av omsetningen finansiseres av TEKNA/NITO sine medlemmer. 25% rabatt innebærer at man går fra å betale null for det journalistiske produktet til 1875 kroner.  Ikke akkurat en drømme-deal.

 

sverreb skrev (19 minutter siden):

Man kan helt sikkert diskutere om det er riktig bruk av penger, det må nesten organisasjonene og deres styrer komme frem til. Du vet at du har medbestemmelsesrett som medlem? Styrene velges indirekte av medlemmene via generalforsamlingene (Kalles representantskapsmøte i Tekna) 

Samme som at man ikke bør klage på ting siden vi kan stemme i Stortingsvalget?

Hvis flere melder seg ut med denne TU-fadesen som begrunnelse så tror jeg det er mer effektivt.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

TU har jo vært noe av det man har fått som medlem i alle år. Hvis jeg forstår riktig så er det nå slutt på det. Selv om det kanskje ikke utgjør allverden sånn i kroner og øre så er det i mine øyne ihvertfall symboltungt når en sånn tradisjon dør og det ikke erstattes av noe annet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Samme som at man ikke bør klage på ting siden vi kan stemme i Stortingsvalget?

Helt greit å klage. Du kan T.o.m. gå til lokalstyret ditt og enten bli representatnt eller be din representat fremme et forslag til vedtak.

Poenget er at om du faktisk vil ha en endring er det forumet å gjøre det i, ikke i et tilfeldig diskusjonsforum på nett. (Selv om du gjerne må klage her også, men det blir altså mest for å klage og ikke for å endre noe altså)

At relasjonen mellom TU og NITO/Tekna er som den er vil jeg anta bunner i at det ikke er noen vesentlig stemning i medlemsmassen på å endre dette.

1 hour ago, bo1e said:

TU har jo vært noe av det man har fått som medlem i alle år. Hvis jeg forstår riktig så er det nå slutt på det. Selv om det kanskje ikke utgjør allverden sånn i kroner og øre så er det i mine øyne ihvertfall symboltungt når en sånn tradisjon dør og det ikke erstattes av noe annet.

Papirutgaven som man har fått tilsendt har jo vært mest symbolsk i mange år nå.  At den forsvinner er vel noe de fleste ikke kommer til å legge merke til en gang.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det har vært symbolsk i mange år? Det er et tidsskrift med innhold som jeg vil tro interesserer mange medlemmer. Det har en faktisk verdi og en symbolsk verdi. Begge deler blir nå litt sånn unceremoniously borte. Er det gjort meningsmålinger som viser at de fleste ikke har ønsket å motta bladet?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...