Gå til innhold

Equinor og de andre i oljen - Hva er lønna egentlig for den "vanlige" arbeider?


Anbefalte innlegg

Hei.

"Lønnen i Equinor lå i snitt på 1.200.000 kroner i 2021 for oljeselskapets 21.400 ansatte. Allerede i 2014, da Equinor het «Statoil» var snittlønnen i selskapet på én million kroner."

Jeg stusser litt når jeg leser avisartikler om lønn i Equinor og en del andre olje og energi selskaper. Er virkelig snittet så høyt eller er dette en kunstig fremstilling der lederlønnen drar opp snittet?

Hva tjener eksempelvis en fagoperatør i Equinor? (ja ja, det varierer med mange faktorer)

Ser det ligger ute en del stillinger for dette for tiden.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tariffavtalane ligg kanskje på nett om du søker litt. Eg har tidlegare sett ein graf at det er 50-100k forskjell i årsløn mellom selskapa, men overtid kan utgjere ein stor del i tillegg.

Ein fagoperatør med full ansiennitet tippar eg vil ligge på 900k og oppover, før ev. overtid og kurs. Som nytilsett utan ansiennitet er det kanskje 700k og oppover.

Dei som jobbar mykje overtid kan gjerne legge på fleire hundretusen, men der er det nok stor forskjell frå installasjon til installasjon.

Når dei tar med heile Equinor så er det vel alle leiarstillingar, ingeniørar på land, osv., så akkurat det talet betyr kanskje ikkje så mykje, men ein offshorearbeider kan absolutt tene 1,2m. Frå nytilsett utan særleg overtid til full ansienniet med ein del overtid kan inntekta vere frå 700k til 1,5m og høgare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...