Gå til innhold

Parkeringsgebyr (T-kryss)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk parkeringsbot som jeg har klaget på. Fikk ikke medhold i klagen da de mener at jeg står midt i et t-kryss?

Har stått parkert der flere ganger i snart to år uten at det har vært et problem. Boten er på hele 900 kroner..

Min bil er Toyota sølvfarget.

Screenshot_20240701-154546.png

Screenshot_20240701-154550.png

Screenshot_20240701-154541.png

Screenshot_20240701-154652.png

Screenshot_20240701-154614.png

Screenshot_20240701-165211.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at det er ulovlig å parkere i et t-kryss. Dersom sideveien faktisk er en privat vei så er parkeringsgebyret riktig. Videre hvis sideveien ikke anses som en vei er parkeringsgebyret ikke riktig.

Om det dreier seg om en veg eller ikke kan vanskelig å vurdere. Hvor er det nøyaktig?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er en privat vei. 

På Vegvesenet.no står det følgende "Som for andre kryss kan skiltmyndighetene fravike det generelle forbudet i T-kryss ved å sette opp skilt om dette."

I følge skiltingen der jeg står parkert er det skiltet at det er lov å stå frem til forbudt parkeringskilt forran min bil (inngang til fotballbane). 

Gjelder ikke parkering i T-kryss hvis det er en smalere vei? 

Screenshot_20240701-174042.png

Screenshot_20240701-174016.png

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Her har nok kommunen/Bymiljøetaten jussen på sin side. Dette ser ut til å være oppe ved Fagerborg skole, og veien som kommer ut i Pilestredet er en bilvei, om enn blindvei.

Edit: Ref. ditt siste svar: Har du bilder av skilting på stedet? Det kan jo trumfe BMEs avgjørelse.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

"Vi vil i denne forbindelse gjøre oppmerksom på at retten kun kan ta stilling til lovligheten av gebyrileggelsen, og ikke rimeligheten.

Dersom Bymiljøetaten får medhold i saken i tingretten, vil vi som hovedregel kreve at våre saksomkostninger dekkes. Det er tingretten som avgjør om saksomkostninger tilkjennes eller ikke. Våre saksomkostninger i slike saker er normalt på kr. 1000,- og vil altså komme i tillegg til parkeringsgebyret.

Takk for gode svar. 

Er ingen poeng å kjempe mot kapitalismen så jeg går nok ikke videre med klagen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Hadde det vært en stiplet hvit kantstripe tversover veien som "traff" deg i sin forlengelse, så hadde det vært en utkjøring (fra privat område/P-plass) og ikke en vei. Men slik det framstår er det et T-kryss.  Ikke veldig rimelig nei, men formelt riktig.

Litt odde det huset som er "blurred" i gatevisningen(Pilestredet 92) - er det ambassadebolig el lign?

Ellers ikke ukjent juridisk tolkning, en bekjent måtte godta lign gebyr der den vertikale streken i T'en var ganske skrå og et stort åpent triangel av en plass der sideveien møtte tverrveien som gikk i en smile-bue.  At det var masse plass og god fremkommelighet for selv den største brannbil telte ikke.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...