Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ulyder/dunking og dårlig trykk ved bruk av varmtvann


Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt leilighet, og oppdaget problem med varmtvann/krana på badet rett etter overtakelse. Når jeg skrur på varmtvannet kommer det en høylydt uling, dunkende lyder fra veggen, og vannet kommer pulserende. Ved kun kaldtvann er alt fint; problemet øker desto mer det skrus mot varmtvann. (Legger ved video som jeg håper fungerer.) Dersom jeg først skrur på varmtvannet på kjøkkenet og i dusjen, og deretter krana på badet, virker alt som det skal, men problemet kommer tilbake så fort en av de andre kranene stenges. Har forsøkt å la vannet renne en liten stund, men liker ikke dunkinga fra røra i veggen, så har ikke turt å la det stå i mer enn 5 minutter. 

Noen som vet hva problemet kan være / kan gi meg råd? Det er mange utgifter i forbindelse med flyttinga, så hvis jeg kan unngå å hyre inn rørlegger hadde det vært å foretrekke. 

Generell info: Leilighetene er bygget i 2005. Alt tilsier at lite har blitt oppgradert siden byggeåret, med mulig unntak av varmtvannsberederen (aner ikke når den er fra). Selgeren av leiligheten sier at han ikke har noe kjennskap til problemet, men jeg tror ikke de hadde bodd i leiligheten ordentlig på en liten stund. Ganske sikker på at dette problemet ikke var tilstede på visning omtrent en måned før overtakelse, men ikke 100%. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ta dette videre med selger av ulike årsaker. 

IMG_0.MOV (redigering: dunkelyden fra veggen høres ikke veldig godt på denne videoen)

Endret av Etram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dunker det når du åpner kranen raskt og lukker den igjen?

Det kan være så enkelt om at du må bytte patronen inni kranen. En enkel jobb å utføre på de fleste kraner.

Snakket med bekjent rørlegger som sa at dette skjer pga innmaten i kranen er laget av plast som sliter med høy varme over tid.

 

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (1 time siden):

Dunker det når du åpner kranen raskt og lukker den igjen?

Det kan være så enkelt om at du må bytte patronen inni kranen. En enkel jobb å utføre på de fleste kraner.

Snakket med bekjent rørlegger som sa at dette skjer pga innmaten i kranen er laget av plast som sliter med høy varme over tid.

 

Dunkinga begynner med én gang krana åpnes. Tror du det kunne vært en løsning å bytte armaturet? Er det evt noe en amatør kan klare selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...