Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg har blitt anklaget for mobbing og trakkasering av en person på arbeidsplassen


Anbefalte innlegg

1 hour ago, ltdata said:

Vi fikk beskjed av ledelsen om å ha minst mulig kontakt med hverandre på arbeidsplassen og det er sjelden at jeg har kontakt med han på arbeidsplassen. Men noen ganger er det ikke mulig å unngå fysisk kontakt. Problemet er at etter den første episoden for 3 år siden så har også han anklaget meg 3 nye ganger i ettertid, fordi personen har oppfattet meg som "mobbende" de korte møtete vi har hatt etter den første episoden. Han har da gått inn på sjefens kontor gråtende og helt fra seg.

Ledelsen gir deg et godt råd. Bare ignorerer han og fokuser på ditt eget arbeid.

De har ikke sparket deg, så det virker ikke som de tar han sin side og det er få sjefer som liker ansatte som kommer gråtende inn på deres kontor.

Ignorer han og hvis han tolker et blikk som mobbing, så bare la han gå til sjefen og gråte. Hvis sjefen spør deg, så forklarer du kort din side av saken og gjør ikke noe mer. Ikke send flere eposter for å gi en dypere forklaring eller samle bevis. Du er sikkert ikke den eneste han klager over, så la det være han som irriterer sjefen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hva med å gjøre alt skriftlig? Atlså når du påpeker gal bruk av utstyr etc så sender du en epost. 

Om det oppstår en situasjon der vedkommende tar kontakt, hører du på personen og svarer med at "jeg sender deg en epost etterpå" eller lignende?

Det viktigste her er jo å få kontroll på hva du sier til vedkommende slik at du kan vise dette når du blir anklaget igjen. 

Dessverre kan ikke alt gjøres skriftig, da jeg noen ganger tilfeldigvis oppdager at han bruker utstyret på feil måte og blir nødt til å påpeke det der og da. Men jeg forstår hva du mener. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Ledelsen gir deg et godt råd. Bare ignorerer han og fokuser på ditt eget arbeid.

De har ikke sparket deg, så det virker ikke som de tar han sin side og det er få sjefer som liker ansatte som kommer gråtende inn på deres kontor.

Ignorer han og hvis han tolker et blikk som mobbing, så bare la han gå til sjefen og gråte. Hvis sjefen spør deg, så forklarer du kort din side av saken og gjør ikke noe mer. Ikke send flere eposter for å gi en dypere forklaring eller samle bevis. Du er sikkert ikke den eneste han klager over, så la det være han som irriterer sjefen.

Jeg har også tenkt på dette. Nå føles det hele ganske tullete og jeg er lei av å bruke tid på slikt når jeg heller har lyst å fokusere på viktigere ting som f.eks jobben min, enn å måtte forklare og forsvare meg gang på gang. Problemet er litt at sjefen har stor sympati med anklager. Virker i hvert fall slik på overflaten. Vet ikke hva sjefen egentlig tenker inners inne. Men sjefen vil jo sikkert ta "mobbing" på jobben på det største alvor og ta anklager seriøst

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hva med å gjøre alt skriftlig? Atlså når du påpeker gal bruk av utstyr etc så sender du en epost. 

Om det oppstår en situasjon der vedkommende tar kontakt, hører du på personen og svarer med at "jeg sender deg en epost etterpå" eller lignende?

Det viktigste her er jo å få kontroll på hva du sier til vedkommende slik at du kan vise dette når du blir anklaget igjen. 

Godt tips vil jeg si. Minimer kommunikasjonen. Be om å kontaktes skriftlig.

_____________________________

Nå er ikke jeg jurist, så ta mine råd med en klype salt.

Om du vil "ta" vedkommende:
- Ta opp de samtalene dere har fra start til slutt, loggfør dem og vis til dette ved nye anklager. Da vil samtlige få se at den påståtte trakaseringen ikke finner sted. Det er lov å ta opp samtaler man selv er en del av uten å informere motparten.

Om du vil få slutt på det uten noe mer:
Jeg ville først snakket medfagforenignen en gang til for råd, og så evt ville sendt denne til min nærmeste leder med motpart, verneombud og HR på kopi:
 

Sitat

Hei.
Jeg har som nevt varslet om XXXs uriktige anklager om påstått trakasering og mobbing på arbeidsplassen. Etter samtaler med HR og ledelsen har det ikke blitt gjort noen tiltak annet enn en oppfordring til høflighet. Til tross for dette fortsetter XXX med sin trakassering og stadig kommer med nye falske anklager hver gang vi har kontakt. Derfor ville jeg bare informere alle parter om at fra dags dato XX.XX.XXX kommer til å ta opp og loggføre alle samtaler og interaksjoner jeg har med XXX slik at det kan bringes på det rene hva som blir sagt. Jeg oppfordrer XXX til å gjøre det samme.

Slik jeg ser det er det i alles interesse å avdekke fakta i saken, og at vi da vil få svar på om der foregår trakaksering eller om det fremsettes falske anklager.

mvh
AAA

 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (18 minutter siden):

Ledelsen gir deg et godt råd. Bare ignorerer han og fokuser på ditt eget arbeid.

De har ikke sparket deg, så det virker ikke som de tar han sin side og det er få sjefer som liker ansatte som kommer gråtende inn på deres kontor.

Ignorer han og hvis han tolker et blikk som mobbing, så bare la han gå til sjefen og gråte. Hvis sjefen spør deg, så forklarer du kort din side av saken og gjør ikke noe mer. Ikke send flere eposter for å gi en dypere forklaring eller samle bevis. Du er sikkert ikke den eneste han klager over, så la det være han som irriterer sjefen.

Dette er også et godt råd. Sikkert mye bedre enn mitt råd over her.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (12 minutter siden):

Dessverre kan ikke alt gjøres skriftig, da jeg noen ganger tilfeldigvis oppdager at han bruker utstyret på feil måte og blir nødt til å påpeke det der og da. Men jeg forstår hva du mener. 

Du kan ikke bare be personen stoppe arbeidet umiddelbart så f.eks kontakte noen i ledelsen for å la de være med på den videre dialogen?

Lenke til kommentar
aklla skrev (På 1.7.2024 den 1:05 PM):

Du kan ikke bare be personen stoppe arbeidet umiddelbart så f.eks kontakte noen i ledelsen for å la de være med på den videre dialogen?

Kan desverre ikke stoppe personen sånn uten videre. Har ikke myndighet til å gjøre det. Er ikke snakk om fare for liv og helse, bare at han ikke følger reglene som irriterer meg.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Etter hendelsen som skjedde for en liten stund siden så virker det som han bevisst prøver å ikke følge reglene og ikke rydde etter seg, med hensikt å trigge meg eller som en hevn mot meg. 

Personen kom plutselig bort til meg og sa "hei hvordan går det...."mitt navn?" " Tingen er at kroppspråket, toneleiet og intensjonen var noe helt annet en hva ordene skulle tilsi. Han sa dette på en hånlig måte og virket ikke å ha noen intensjon om å gjøre dette for å være hyggelig. Intensjonen virket å være å trigge meg.

Og desverre klarte han det. Jeg fikk en stressreaksjon på dette og fikk høy puls og en slik fight reaksjon. 
Noen få sekunder etter at han hadde gort bort fra meg så kom jeg til å si høyt i offentligheten "dette er så falskt". Jeg vet jeg ikke burde sagt det men han trigget meg såpass at jeg ikke greide å la være

Nå blir jeg sikkert rapportert igjen. Uansett er dette sikkert noe han kan bruke mot meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...