Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg har blitt anklaget for mobbing og trakkasering av en person på arbeidsplassen


Anbefalte innlegg

Er en person jeg har arbeidet endel med på arbeidsplassen som anklaget meg for mobbing og trakkasering. Han har klaget til sjefen og også tatt det høyere i systemet. Anklagelsene kom etter en dag der jeg hadde hjulpet og trent opp vedkommende i bruk av utstyr på jobben. Tar typisk flere dager med opplæring. Det var på slutten av dagen og jeg var sliten og han var veldig masete og ville ikke gi seg med spørsmål og krav helt på slutten av dagen. Jeg er normalt veldig hyggelig, men var litt kort i tilbakemeldingene til han om at vi tar dette senere. Han har tydeligvis oppfattet det som trakkasering noe jeg ikke kan forstå. Det kom som et sjokk på meg. Kan ikke forstå at dette kunne tolkes som trakkasering.

Dette føles naturligvis veldig tungt for meg, fordi jeg kommer overens med alle andre på jobben og min rolle på jobb er å lære opp og hjelpe andre, og jeg har brukt mye tid og tålmodighet for å lære opp denne personen, men det ender med at jeg blir anklaget for trakkasering. Han hadde visst gått til sjefen og vært helt ute av seg og grått. 

Jeg oppfatter at sjefen er mer på lag med han enn med meg og jeg føler meg urettferdig behandlet.

Siden han har tatt dette høyere opp i systemet har jeg måttet forklare meg for mange personer høyere opp. Det er faktisk 3 år siden "konflikten" startet og det har på en måte ikke blitt noen løsning på problemet. Det blir ord mot ord. Personen har ikke noen bevis på at jeg har trakkasert vedkommende. Det er bare at personen oppfatter meg som mindre hyggelig mot han. Jeg mener jeg har oppført meg profesjonelt og helt innenfor grensene av hvilken oppførsel man kan ha på jobb. Det må være mulig å ha en litt mindre god dag en dag der man er sliten/utmattet uten å bli anklaget for trakkasering bare fordi man er litt kort i tilbakemeldigene ( som kan tolkes som man ikke er i så godt humør)

Vi fikk beskjed av ledelsen om å ha minst mulig kontakt med hverandre på arbeidsplassen og det er sjelden at jeg har kontakt med han på arbeidsplassen. Men noen ganger er det ikke mulig å unngå fysisk kontakt. Problemet er at etter den første episoden for 3 år siden så har også han anklaget meg 3 nye ganger i ettertid, fordi personen har oppfattet meg som "mobbende" de korte møtete vi har hatt etter den første episoden. Han har da gått inn på sjefens kontor gråtende og helt fra seg.

Jeg er utrolig lei og sliten av å bruke tid og ressurser på dette da personen går til sjefen og høyere hold ved den minste lille episode som han oppfatter som mobbing. Jeg er også trist fordi jeg mener at jeg har gjort mitt beste for å trene opp han i jobben og i bruk av utstyret på jobben og så er dette takken. Sjefen og ledelsen tar jo anklagene hans på det største alvor, men jeg mener det ikke er grunn for disse anklagene. Vanlige personer er ikke så sensitive. Jeg har følelsen av at denne personen er "ute" etter meg og overdriver/kommer med falske anklager for å sverte meg og min stilling på jobben. Jeg føler det er sjalusi inne i bildet her.
Kan også nevnes at andre kollegaer på jobben har hatt problemer med oppførselen til han på jobben. Så det er ikke bare meg. 
Jeg har støtte fra noen andre kollegaer på jobben, men opplever ikke støtte fra sjefen min.

Har dere noen tips om hva jeg kan gjøre for å få slutt på dette marerittet?

Jeg er faktisk også bekymret for at jeg i værste fall kan få sparken fra jobben. Er dette virkelig mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Salvesen. said:

Ta opp alle samtaler med personen. Bruk som bevis neste gang han anklager deg. 

Det der skal du absolutt ikke gjøre. Fyren vil da kunne kjøre sak både mot deg og arbeidsgiver for ulovlig overvåkning / opptak. Om så du får sjefen med på det - de kan ikke bruke opptaket til noe, og vil antagelig bli slakta i en tvist i rettssystemet.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Det der skal du absolutt ikke gjøre. Fyren vil da kunne kjøre sak både mot deg og arbeidsgiver for ulovlig overvåkning / opptak. Om så du får sjefen med på det - de kan ikke bruke opptaket til noe, og vil antagelig bli slakta i en tvist i rettssystemet.

Hvem sa det skulle gjøres ulovlig? Bare gi beskjed til personen at en gjør opptak av samtalen for egen sikkerhet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi hadde en lignende hendelse på min forrige arbeidsplass, jeg foreslo at begge parter i samtykke med hverandre tar opp samtalene de har med hverandre. Sjefen godtok, HR godtok og personene godtok, dog anklageren var noe mer motvillig men sa seg enig etterhvert.

Etter dette var det ingen flere anklager som kom fra noen hold.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Hvem sa det skulle gjøres ulovlig? Bare gi beskjed til personen at en gjør opptak av samtalen for egen sikkerhet. 

Vil ikke det være Brann på bålet? Det man da sier er at person X stoler man så lite på at man må ha opptak av samtalene. Vil jo Defintivt oppleves diskriminerende med mindre man tar opptak av alle samtaler med alle kollegaer.

Jeg er helt enig i at situasjonen er bedriten, men ville kanskje først fått juridisk bistand fra fagforeningen på hvordan å gå frem her. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Vil ikke det være Brann på bålet? Det man da sier er at person X stoler man så lite på at man må ha opptak av samtalene. Vil jo Defintivt oppleves diskriminerende med mindre man tar opptak av alle samtaler med alle kollegaer.

Jeg er helt enig i at situasjonen er bedriten, men ville kanskje først fått juridisk bistand fra fagforeningen på hvordan å gå frem her. 

Tenker det er helt ok å si at en ikke stoler på en person som en mener kommer med falske anklager. 

Og om personen mener anklagene er rette er jo dette en beskyttelse for personen også. Enten skjerper personen seg mens opptakene finner sted og en blir ikke trakasert lengre, ellers finnes det nå bevis for påstandene. Vinn vinn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (4 minutter siden):

Vi hadde en lignende hendelse på min forrige arbeidsplass, jeg foreslo at begge parter i samtykke med hverandre tar opp samtalene de har med hverandre. Sjefen godtok, HR godtok og personene godtok, dog anklageren var noe mer motvillig men sa seg enig etterhvert.

Etter dette var det ingen flere anklager som kom fra noen hold.

Regner med anklager fikk sparken? Er jo åpenbart falske anklager som har blitt gjort. 

Men ja, TS bør gjøre noe tilsvarende. Åpenhet rundt dette slik dere hadde det er såklart alfa omega. 

Lenke til kommentar

Går du godt overens med 90% av folkene ellers er det sannsynligvis ikke du som er problemet. Om man derimot har problemer med 90% av folkene man har med å gjør så bør man se litt på seg selv.

Det er så og si umulig å ikke møte på noen pussige skruer i løpet av et langt liv. Du kan ikke vite hva andre har vært igjennom, så det er vanskelig å vite hvordan folk oppfatter ting. Det som er din intensjon og hvordan andre oppfatter ting kan derfor variere enormt.

Hvis du ikke må ha noe å gjøre med personen så ikke oppsøk kontakt.

Normalt sett ønsker ledelsen å ikke ha noe konflikter, så jeg skjønner din bekymring om at vedkommende forsøker å skvise deg ut. Kan virke litt som vedkommende har noen psykopatiske trekk, og slike personer er vanskelig å gjøre noe med. Det beste for din del er å kunne dokumentere ting ordentlig og gjerne samle opp ting fra andre som også merker at ting er litt off.

Det som nevnes er jo dokumentasjonsbasert. Den som driver med fusking i dette vil som sagt ikke delta fordi det ødelegger saken til vedkommende, mens den som har sitt på det tørre gjerne går med på dette tvert for å renvaske seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tenker det er helt ok å si at en ikke stoler på en person som en mener kommer med falske anklager. 

Og om personen mener anklagene er rette er jo dette en beskyttelse for personen også. Enten skjerper personen seg mens opptakene finner sted og en blir ikke trakasert lengre, ellers finnes det nå bevis for påstandene. Vinn vinn. 

 

Hvis anklageren allerede gir falske anklager så stopper det ikke anklager fra å si " Du tok ikke opp samtalen dette gjelder"

Anklageren kan også velge å ikke samtykke, og da har ikke TS noe å lene seg på. Og hvis TS da sier " da kan jeg ikke gjøre jobben min" så er et nytt problem gjort opp.

Sjefen kan ikke tvinge anklageren til å skulle samtykke til samtaleopptak for at TS skal gjøre jobben sin heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Regner med anklager fikk sparken? Er jo åpenbart falske anklager som har blitt gjort. 

Men ja, TS bør gjøre noe tilsvarende. Åpenhet rundt dette slik dere hadde det er såklart alfa omega. 

Nei, det ble nok konkludert med at de holdt avstand fra hverandre etter dette.
Anklageren sluttet noen måneder senere uansett da nye problemer oppstod med andre ansatte.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
LD93 skrev (6 minutter siden):

Hvis anklageren allerede gir falske anklager så stopper det ikke anklager fra å si " Du tok ikke opp samtalen dette gjelder"

Anklageren kan også velge å ikke samtykke, og da har ikke TS noe å lene seg på. Og hvis TS da sier " da kan jeg ikke gjøre jobben min" så er et nytt problem gjort opp.

Sjefen kan ikke tvinge anklageren til å skulle samtykke til samtaleopptak for at TS skal gjøre jobben sin heller.

Om anklager ikke går med på å bli tatt opptak av går en til sin leder og forklarer problemet. En ønsker å gi hjelp, men ikke uten å sikre seg for det en mener er falske anklager. Også tar en saken videre, som en kan se over er dette gjort i andre bedrifter. 

Og om anklager er så i mot dette lener jo saken sterkt en vei..

 

Kravet virker dog å være at en har gitt beskjed, ikke fått aksept. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/?print=true

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LD93 skrev (12 minutter siden):

Hvis anklageren allerede gir falske anklager så stopper det ikke anklager fra å si " Du tok ikke opp samtalen dette gjelder"

Med tanke på at begge skulle være i stand til å ta opp samtalen så ville det altså bety at anklager valgte å ikke møte med bevis. Dette tyder på falskhet.

LD93 skrev (14 minutter siden):

Anklageren kan også velge å ikke samtykke

Da er det bare å overse fremtidige anklager, da personen ikke ønsker en løsning.

 

LD93 skrev (14 minutter siden):

 

Sjefen kan ikke tvinge anklageren til å skulle samtykke til samtaleopptak for at TS skal gjøre jobben sin heller.

Nei, men sjefen kan tvinge anklager til å fremstille bevis for at saken skal fortsette. Uten bevis faller saken bort.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er problematisk at på grunn av hans personlige hat og sjalusi for min suksess, han ikke følger retningslinjer (dette er bare ett eksempel blant mange hvor han ikke har fulgt reglene) og velger å ikke samarbeide når han blir påminnet, og fremstiller meg ofte som en mobber.  Han presenterer ofte en forvrengt versjon av hendelsene, og får seg selv til å fremstå som offeret og meg som antagonisten.  Denne oppførselen skaper et utfordrende arbeidsmiljø for meg, siden jeg konstant frykter å bli feilrapportert til tross for at jeg forsøker å utføre pliktene mine på riktig måte. Han har rapportert meg en gang på høyeste nivå, og sagt at jeg mobbet han, brukt makten min til å blokkere informasjon slik at han ikke kunne utføre prosjektet/jobben sin.  Dette er det motsatte av virkeligheten, der jeg hjalp han og lærte så mange ting for å bringe han til det nivået han er på nå.

Jeg er ansvarlig for at brukerne av utstyr på jobben min følger reglene og retiningslinjene for bruk. Han respekterer ikke disse reglene og jeg blir nødt til å påpeke at reglene ikke blir overholdt. Jeg prøver å gjøre dette på den mest proffesjonelle og nøytrale måte de få gangene disse situasjonene oppstår, men det skal ingen ting til før han føler seg trakkasert og rapporterer dette til sjefen.

Disse situajsonene oppstår ganske spontant og det er vanskelig å forerede seg for slike møter. Vil føles veldig unaturlig å ta opp slike samtaler på bånd. I den siste situasjonen var det en normal påminnelse om å følge regler for bruk av utstyr og han svarte frekt tilbake "du også!" som at jeg ikke fulgte reglene selv. Jeg kom til å si at vedkommende burde vite reglene etter å ha jobbet her i 10 år. Det er kanskje den kommentaren som ble oppfattet som trakkasering?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (20 minutter siden):

Du får kotakte din leder og varsle om trakasering og falske anklager mot deg fra X.
Det hen driver med er faktisk traksering, og benytter varslingsmekanikkene i bedriften for å drive trakkasering mot deg.

Her ville jeg tatt en samtale både med fagforening og verneombud på arbeidsplassen.

Det er gjort. Verneombud og HR folk var involvert. De tok ikke noen side. Ble ord mot ord. Ble karaterisert som en konflikt. Min mening er jo at jeg har blitt uretmessig anklaget for trakkasering noe som er en stor belastning for meg. Det er jeg som føler meg som offeret i denne saken. Fikk bare beskjed om at vi skulle prøve å være høflige og hyggelige mot hverandre i fremtiden. 

Vi har har prøvd å unngå hverandre de siste årene, men det er klart at vi ikke liker hverandre etter det som har skjedd. Problemet er at de få gangene vi er i kontakt så blir jeg anklaget for trakkasering gang på gang. 1 gang per år nå. Og samme prossesen og styret igjen. Og det er mentalt tungt for meg at jeg skal få rykte på meg som en mobber på arbeidsplassen når jeg mener det er fullstendig feil.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (35 minutter siden):

Jeg synes det er problematisk at på grunn av hans personlige hat og sjalusi for min suksess, han ikke følger retningslinjer (dette er bare ett eksempel blant mange hvor han ikke har fulgt reglene) og velger å ikke samarbeide når han blir påminnet, og fremstiller meg ofte som en mobber.  Han presenterer ofte en forvrengt versjon av hendelsene, og får seg selv til å fremstå som offeret og meg som antagonisten.  Denne oppførselen skaper et utfordrende arbeidsmiljø for meg, siden jeg konstant frykter å bli feilrapportert til tross for at jeg forsøker å utføre pliktene mine på riktig måte. Han har rapportert meg en gang på høyeste nivå, og sagt at jeg mobbet han, brukt makten min til å blokkere informasjon slik at han ikke kunne utføre prosjektet/jobben sin.  Dette er det motsatte av virkeligheten, der jeg hjalp han og lærte så mange ting for å bringe han til det nivået han er på nå.

Jeg er ansvarlig for at brukerne av utstyr på jobben min følger reglene og retiningslinjene for bruk. Han respekterer ikke disse reglene og jeg blir nødt til å påpeke at reglene ikke blir overholdt. Jeg prøver å gjøre dette på den mest proffesjonelle og nøytrale måte de få gangene disse situasjonene oppstår, men det skal ingen ting til før han føler seg trakkasert og rapporterer dette til sjefen.

Disse situajsonene oppstår ganske spontant og det er vanskelig å forerede seg for slike møter. Vil føles veldig unaturlig å ta opp slike samtaler på bånd. I den siste situasjonen var det en normal påminnelse om å følge regler for bruk av utstyr og han svarte frekt tilbake "du også!" som at jeg ikke fulgte reglene selv. Jeg kom til å si at vedkommende burde vite reglene etter å ha jobbet her i 10 år. Det er kanskje den kommentaren som ble oppfattet som trakkasering?

Hva med å gjøre alt skriftlig? Atlså når du påpeker gal bruk av utstyr etc så sender du en epost. 

Om det oppstår en situasjon der vedkommende tar kontakt, hører du på personen og svarer med at "jeg sender deg en epost etterpå" eller lignende?

Det viktigste her er jo å få kontroll på hva du sier til vedkommende slik at du kan vise dette når du blir anklaget igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...