Gå til innhold

Raskeste lader/ladekabel til nettbrett?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har over årene samlet seg opp ulike nettbrett og ladere/ladekabler til både telefoner og nettbrett. Sliter litt med å skjønne meg på hvem av dem som er gode og lader raskt vs, dårligere kabler/ladere. Feks tenkte jeg å kjøpe usb a til Lightning kabel for å ha i bilen til å lade ipad. På den på butikken sto det 2,4A, men vil det ikke da ta lang tid å lade? Hvor mange watt klarer en 2,4a kabel å levere forutsatt at ladeuttaket klarer å gi tilstrekkelig? Noen som kan gi meg en liten oversikt over kabler/ladere som er sterke/gir mange watt og som er eget til å lade nettbrett og telefoner ganske raskt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lader på 2.4A gir (ved 5V) 12 watt.

Nye mobiler og nettbrett bruker USB-C med Power Delivery (PD) standard lading.

For eldre enheter med USB-A eller Apple Lightning så var det en hel del forskjellige standarder for hurtiglading (QC var mye brukt på USB-A). Men jeg tror de kunne også lades ved 5V 2.4A som gav 12 watt (kan være den trekker mindre også som 2A som gir 10 watt). 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Viktig at USB-kabelen er god også. Du kan godt få tregere lading fordi kabelen er av dårlig kvalitet, så bruk originale medfølgende kabler og ikke kjøp billige erstatningskabler.

Husk også at batteriet blir fortere slitt når du bruker rask ladning, så om du har tid til det så lønner det seg å ikke hurtiglade så raskt enheten tåler. Når jeg lader oppladbare batterier så går jeg bevisst for å velge en halvtreg lader.

Enkelte batterier tåler hurtiglader bedre enn andre, men det finner du vanligvis ikke ut før batteriet begynner å bli dårlig.

"Vanlige" USB-ladere som lader mer enn 12W skrur som regel opp spenningen når de får forhandlet med enheten at den tåler det.

Pass også på om du trenger en sertifisert lader for å lade optimalt. Mange enheter lader med sneglefart om du ikke bruker dette.

Har nettbrett fra både Lenovo og Samsung som lader tregt hvis jeg prøver med noe annet enn medfølgende ladere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

For Apple produkter med lightning, iPhone 8 til 13 og iPad gen 8 og 9, så tror jeg at en bruker USB-C til lightning. Det er da PD standarden som blir brukt for lading.

Android mobiler og nettbrett har i de senere år brukt USB-C.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...