Lyncs Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Når jeg prøver å logge meg inn på: https://epost.online.no får jeg følgende feilmelding: -------------------------------------------- Koblet ikke til: Potensielt sikkerhetsproblem Firefox oppdaget et problem og fortsatte ikke til epost.online.no. Nettstedet er enten feilkonfigurert eller datamaskinens klokke er innstilt til feil tid. Nettstedets sertifikat er sannsynligvis utløpt, noe som forhindrer Firefox fra å opprette en sikker forbindelse. Hva kan du gjøre med det? epost.online.no har en sikkerhetspolicy kalt HTTP Strict Transport Security (HSTS), som betyr at Firefox bare kan koble til den sikkert. Du kan ikke legge til et unntak for å besøke dette nettstedet. Problemet er mest sannsynlig med nettstedet, og det er ingenting du kan gjøre for å løse det. Du kan varsle nettstedets administrator om problemet. -------------------------------------------- Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg har prøvd å synkronisere klokken på pc-en men får fremdeles samme feilmeldingen. Endret 30. juni av Lyncs 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Er nok ikke noe du kan gjøre, sertifikatet er utløpt, de som styrer nettsiden må oppdatere sertifikatet. Kontakt kundeservice evt vil jeg tippe de fikser det på mandag. Snodig at drifts avdelingen til Telenor ikke har bedre oversikt over sertifikatene sine. Endret 30. juni av onkel_jon 2 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Prøv med Chrome - vanligvis får du opp noen advarsler som du kan komme deg forbi ved å likevel godta sertifikatet og komme deg videre. Vær obs på at informasjonen fra Firefox er riktig. Dermed er det faktisk et sikkerhetsproblem og en risiko å gjøre dette. Men sertifikatet det gjelder utløp kl 01:59:59 i dag, etter en manglende årlig fornyelse, så du hadde utrolig uflaks med timingen, og så vil tro Telenor fikser dette raskt - selv på en søndag. Endret 30. juni av Phantom Software Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni (endret) Har samme problem. Sertifikatet ser ut til å ha utløpt kl 2 i natt, så får ikke sendt eller mottatt mail. Skyldes vel at Telenor har en slapp sertifikatshåndtering og ikke følger med på levetiden til sertifikatet... Endret 30. juni av KalleKanin Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni https://www.vg.no/nyheter/i/Oo8rlA/telenor-har-problemer Sitat – Det er en intern teknisk feil, som vi jobber med å rette opp, sier Julie Hære, pressekontakt i Telenor. "Intern teknisk feil", jeg vil heller si "dårlige interne rutiner". Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni KalleKanin skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/i/Oo8rlA/telenor-har-problemer "Intern teknisk feil", jeg vil heller si "dårlige interne rutiner". Hvordan si du ikker overvåker tjenestene ut til kunder uten å si at du ikke overvåker tjenestene ut til kunder. Synes for øvrig det er litt skremmende at Telenor enda ikke har klart å løse problemet. Tjenesten har vært nede i 12 timer og de har visst om det i snart 4 timer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni nomore skrev (2 timer siden): Hvordan si du ikker overvåker tjenestene ut til kunder uten å si at du ikke overvåker tjenestene ut til kunder. Synes for øvrig det er litt skremmende at Telenor enda ikke har klart å løse problemet. Tjenesten har vært nede i 12 timer og de har visst om det i snart 4 timer. De overvåker nok tjenestene, derimot så er det tydelig at overvåkningen, eller rutinene for oppfølging, ikke er 100% Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni Kahuna skrev (2 minutter siden): De overvåker nok tjenestene, derimot så er det tydelig at overvåkningen, eller rutinene for oppfølging, ikke er 100% Joda. Jeg var nok litt uklar der. Men skal man overvåke en tjeneste med kunder på, så må en del av overvåkingen omfatte reell tilgjengelighet. Det hjelper lite om de overvåker e-postserveren i bakkant om ikke webgrensesnittet fungerer for brukeren. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni nomore skrev (32 minutter siden): Joda. Jeg var nok litt uklar der. Men skal man overvåke en tjeneste med kunder på, så må en del av overvåkingen omfatte reell tilgjengelighet. Det hjelper lite om de overvåker e-postserveren i bakkant om ikke webgrensesnittet fungerer for brukeren. Problemet er at om sertifikatet går ut i morra så vil alle andre tester og sensorer vise at alt er 100% ok. Du må spesifikt se etter utløpsdato og gi en varsel god nok tid i forveien til at det kan ordnes. Der har det tydeligvis glippet og de har ikke noen på jobb i helga som kan ordne det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni Kahuna skrev (24 minutter siden): Problemet er at om sertifikatet går ut i morra så vil alle andre tester og sensorer vise at alt er 100% ok. Du må spesifikt se etter utløpsdato og gi en varsel god nok tid i forveien til at det kan ordnes. Der har det tydeligvis glippet og de har ikke noen på jobb i helga som kan ordne det. Joda. Jeg forstår hva som har skjedd her. Jeg har bommet på dette selv. Flere ganger. Og det er derfor jeg nå spesifikt overvåker utløpsdato på sertifikatet. Ethvert overvåkingssystem bør være i stand til å klare dette. Og når det er så tilknyttet leveranse av tjenesten så er idiotisk å ikke overvåke det. Ser de skriver at det er fikset nå, og er åpne om at det var utløp av et sertifikat som førte til problemet. Både manuelle og automatiske prosesser kan feile. Det er lurt å overvåke begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå