Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinforbruk UTV


Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe en Hisun HS590 UTV.

Er det noen som bruker denne på veien og ha en indikasjon av forbruk.

Det er klart når du jobber eller kjøres terreng at forbruk går opp, men jeg vil vet på veien.

 

 

Har sport Erling Sande og de svare:

"vi vet at 550 motoren er noe av den mest gjerrige motoren i bransjen og har hatt lavest forbruk i tester mot konkurrenter tidligere."

Rart at de vet at den har laveste forbruk men ikke vet for mye. Så jeg prøvt igjen.

Og da var de mer presis😕 : "Jeg vil anta at en 590 UTV i snitt bruker ca. 1,5 - 2ltr på mila"

Det høres ikke gjerrig ut.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri hørt om merket, men ser mange har det, og ser ut som at 1,2+ liter på mila er vanlig på UTV. 

Så et kjøretøy på 700 kg bruker mer drivstoff enn bilen min på 2200 kg. 

 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

En slik en dunker på sånne kjøretøy er ikke laget for å være mest mulig drivstoff gjerrig. De er laget for å yte moment og effekt. Uten krav til avgasser og statslige kontroller gjør det enkelt for fabrikantene 

At sistemann som skrev her ble overrasket over at bilen på 2.2 tonn bruker mindre enn den utven forstår jeg godt, kan tyde på at personen ikke har vært igjen en moped tid med litt trimming og slikt. 
I min moped tid brukte min Suzuki ts 50 kubikker langt over en liter på milen

Lenke til kommentar

Når jeg kjørte moped (cirka 50år siden)  Kreidler Florett (selvfølgelig trimmet) var bensin så billig at jeg aldri har målet forbruk.

Jeg forstå at forbruk kanskje ikke er det viktigste ved en UTV, men 29 hester er ikke mye effekt.

Men 1,2 liter per mila er allerede bedre en 1,5-2,0 liter

Håper fotstatt at noen bruker slik en  Hisun til pendling e.l. og har erfaring med forbruk.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Mye ligger nok i dekk på slike kjøretøy.

Jeg halverte forbruket på en Mitsubishi Pajero Sport (3liters bensin V6 automat) jeg hadde, bare med å bytte fra skaudekk til gatedekk. Noenlunde samme omkrets på dekkene, skaudekkene var grove, gatedekkene som personbildekk. 

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (4 timer siden):

Mye ligger nok i dekk på slike kjøretøy.

Jeg halverte forbruket på en Mitsubishi Pajero Sport (3liters bensin V6 automat) jeg hadde, bare med å bytte fra skaudekk til gatedekk. Noenlunde samme omkrets på dekkene, skaudekkene var grove, gatedekkene som personbildekk. 

Jeg har ingen erfaring fra slike dekk, men jeg leser om det ganske ofte og de sier at "skaudekk" øker forbruket med ~0,2 liter.
Kanskje du hadde ekstra grove dekk, så jeg skal ikke være bastant. 

Jeg håper ikke All Terrain dekk øker forbuket så mye over gatedekk, da jeg har planer om AT som helårsdekk, sånn at jeg bare trenger 1 sett dekk til bilen.
Jeg er ikke avhengig av bilen om vinteren, så jeg kan la den stå på de glatteste dagene. 

Lenke til kommentar

Stemmer. Dekk har mye å si i forbruk.

Jeg byttet sommerdekk til en SsangYong Rexton fra ubrukelig sommerdekk til A/T dekk. Husker ikke merke fra sommerdekk, men jeg har byttet til Falken Wildpeak A/T. LINK. Veldig fine dekk på gate og har nok grip å kjøre opp til huset min. Det er en bratt veg og av og til gjørmete i sommer halvåret (det verste i vår når snø smelter) og snø/is om vinteren.

Har ikke målt forbruk med sommerdekk det var på Rexton, men forbruk av Falken var omtrent det samme med piggdekk. (Nokian Hakka). Har også kjørt noen vinteren på Falken.  Samme som deg, har mullighet å la den stå når det er for glatt.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen erfaring fra slike dekk, men jeg leser om det ganske ofte og de sier at "skaudekk" øker forbruket med ~0,2 liter.
Kanskje du hadde ekstra grove dekk, så jeg skal ikke være bastant. 

Jeg håper ikke All Terrain dekk øker forbuket så mye over gatedekk, da jeg har planer om AT som helårsdekk, sånn at jeg bare trenger 1 sett dekk til bilen.
Jeg er ikke avhengig av bilen om vinteren, så jeg kan la den stå på de glatteste dagene. 

Min erfaring er at det varierer voldsomt. De jeg hadde som var helt ekstrem på forbruk var ikke egnet til asfalt i det hele tatt, så nokså ekstreme. De fleste vil jo helst ha noe midt i mellom, som AT. Kommer nok også veldig an på dekktrykk 😊

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 timer siden):

Mye ligger nok i dekk på slike kjøretøy.

Jeg halverte forbruket på en Mitsubishi Pajero Sport (3liters bensin V6 automat) jeg hadde, bare med å bytte fra skaudekk til gatedekk. Noenlunde samme omkrets på dekkene, skaudekkene var grove, gatedekkene som personbildekk. 

Det er vanvittig ineffektiv overføring av krefter på disse også. Belter somregel og låste differ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...