Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor har store aldersforskjeller i forhold plutselig blitt et problem?


Gjest 685a9...a55

Anbefalte innlegg

Gjest 685a9...a55

"Elsk hvem du vil" er det mange som roper høyt for tida, men de mener det jo egentlig ikke. Samtidig som forhold mellom samme kjønn og forskjellige etnisiteter blir mer og mer akseptert blir det mindre og mindre aksept for store aldersforskjeller, og spesielt hvis det er mannen som er den eldre parten. Leonardo Dicaprio har blitt kalt en gammel gris, groomer og til og med pedofil fordi han er sammen med kvinner som er mye yngre enn seg. Så hva skjedde med "elsk hvem du vil", "kjærlighet er kjærlighet" og "hennes kropp, hennes valg"? Så lenge begge parter er voksne må det da være greit, men likevel er det mange som mener det er ekkelt og går så lang som å kalle den eldre parten for pedo selv om det ikke er i nærheten av hva det ordet egentlig betyr. Jeg kan ikke se at dette er noe bedre enn homofobi, og jeg synes det er veldig hyklersk at folk som preker om at kjærlighet er kjærlighet skal holde på slik. Dette er tross alt noe som har vært normalt og akseptert i 99,99% av hele den menneskelige historie.

Anonymous poster hash: 685a9...a55

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe å bry seg om :)

Det er forskjell på juridiske lover og samfunnsmessige normer, eller kanskje heller sagt OPPFATNINGER. For er du en relativt oppegående, attraktiv og suksessrik mann, som du er inne på, så er det plutselig mye mindre dømming. DiCaprio dømmes jo hovedsakelig tross alt fordi han konsekvent nekter å date' noen over 25, og ikke det at han har datet noen som er yngre.

Jeg er en 43 år gammel mann, og er absolutt ingen DiCaprio, men jeg har datet kvinner nesten 20 år yngre enn meg, og det virker som om det er en del sjalusi og bitterhet som driver fordommene. Jeg sier fordommer, fordi disse personene ikke har noen som helst peiling hva forholdets natur var, mellom meg og disse yngre kvinnene.

Hvis noen jeg treffer synes det er rart at jeg dater noen mye yngre, eller hinter til spørsmål om det f.eks er snakk om penger, så pleier jeg bare å si at det er min enorme penis ;) Enten blir de støtt eller så ler de. Uansett tar de poenget :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt klare inntrykk er at det er motsatt. Sjølv om det ikkje er 100% akseptert av absolutt alle med ekstreme aldersforskjellar i forhold, så har det vel berre blitt betre og betre takhøgde? 

At DiCaprio blir erta på nett er meir ein meme enn noko anna. Han blir erta fordi det framstår som at han har ei øvre alsergrense for kjærastar, men det skiller seg ikkje så mykje frå memen om at Brad Pitt alltid kopierte utsjåanden til sine kjærestar. 

Så dette er meir kjendissladder enn uttrykk for folks faktiske meiningar. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg mener trådstarter har rett. Toleransen for store aldersforskjeller synker. Ser man på eldre filmer så var det mye mer akseptert før, når kvinnen hadde sin plass i hjemmet for å oppdra barn og mannen var den som tjente familiens inntekt, økonomi og tok de store valgene.

Det rent juridiske er jo enkelt, voksne mennesker (18+) bestemmer selv.

Det er samfunnets dømming som har sunket. Jeg tror noe av det skyldes økt kvinnelig selvstendighet og noe MeToo. Hva voksne mennesker bestemmer selv skal man jo ikke blande seg borti, men likevel gjør mange det. Folk rundt har forventninger om hvilke partnere man velger. Gjør man noe "galt" så fordømmes det. Jeg må bare innrømme at jeg er en av de "fordømmende". Poenget er at man ikke bare skal passe sammen som i at man kan hoppe til køys sammen, men også at det ikke blir et forhold med en dominant part og en submissiv part. Det trekkes fort paralleller til mentale overgrep og usunne forhold. Også skal man jo gjerne passe sammen som i at man er på samme plass i livet og ønsker de samme tingene framover, som f.eks stifiting av familie. Det er jo litt kjedelig om den ene er så gammel at den blir "oldis" før barnet blir voksent. Helsa bør jo også henge med. Det er liksom noe som skurrer om man holder på med småbarnslivet når man er 50-60+ og blir forvekslet med besteforeldre når det er foreldremøte i barnehagen. Jevnaldrende nyter gjerne livet, ferier etc når barna har flyttet ut. Da blir det litt rart å rulle fram barnevogna når man skal treffe venner. Musikkstil, kulturliv, politiske og historiske erfaringer, nostalgi osv forandrer seg jo også med tidene. Det blir litt rart om f.eks kjæresten aldri har hørt om Labbetuss, Halvsju og Kroppen med Trond Viggo når man selv aldri har hørt om disse nymotens Teletubbies. Bare for å ta ett eksempel fra TV. Eller politisk når man selv erindrer Berlinmurens fall, 9.11, mens kjæresten ser på det på samme måte som vi tenker om 2. verdenskrig. Det blir litt sært. Man er liksom ikke på samme bølgelengde da, selv om det fungerer i senga.

Det samme gjelder selvsikkerhet vs trygghet i barneoppdragelse, utdanning og jobberfaring (selv om man har helt ulike yrker), impulsivitet vs strategi og klokhet. Formuesoppbygning og pensjonsopparbeidelse. Det er mye som kommer i disharmoni med stor aldersforskjell. Jeg tenker slike ting er en ikke ubegrunnet årsak til det noen kaller fordommer.

Vi trenger ikke noen formel for akseptabel aldersforskjell og det finnes heller ingen fasit hverken på hvor moden folk er eller på hva folk legger i et forhold. Alt vi egentlig trenger er at det voksne paret tar et godt overveid valg selv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 42138...c4a
Gjest 685a9...a55 skrev (3 timer siden):

"Elsk hvem du vil" er det mange som roper høyt for tida, men de mener det jo egentlig ikke. Samtidig som forhold mellom samme kjønn og forskjellige etnisiteter blir mer og mer akseptert blir det mindre og mindre aksept for store aldersforskjeller, og spesielt hvis det er mannen som er den eldre parten. Leonardo Dicaprio har blitt kalt en gammel gris, groomer og til og med pedofil fordi han er sammen med kvinner som er mye yngre enn seg. Så hva skjedde med "elsk hvem du vil", "kjærlighet er kjærlighet" og "hennes kropp, hennes valg"? Så lenge begge parter er voksne må det da være greit, men likevel er det mange som mener det er ekkelt og går så lang som å kalle den eldre parten for pedo selv om det ikke er i nærheten av hva det ordet egentlig betyr. Jeg kan ikke se at dette er noe bedre enn homofobi, og jeg synes det er veldig hyklersk at folk som preker om at kjærlighet er kjærlighet skal holde på slik. Dette er tross alt noe som har vært normalt og akseptert i 99,99% av hele den menneskelige historie.

Anonymous poster hash: 685a9...a55

Det at det blir mer og mer akseptert at to av samme kjønn er sammen, tror jeg ikke stemmer. Samfunnet har høyere toleranse, men det er fortsatt mange som har noe imot homofili. Det er bare at veldig mange liker å si høyt at de ikke har noe imot det - men så kommer det gjerne raskt til uttrykk at jo, det er kanskje ikke så stas likevel. 

Nå snakker du for det meste bare om DiCaprio. I det "vanlige" samfunn er det sjeldent at det er enormt stor aldersforskjell på et kjærestepar. Man ser ofte en tydelig dynamikk mellom de som er sammen hvor aldersforskjellen er stor. Ung, flott kvinne som er opptatt av status, penger og ressurser, samt en eldre mann. Det er vel åpenbart hvorfor han er sammen med den unge kvinnen. 

Barneekteskap er normalt i mange land. Det er ikke uvanlig at jenter som knapt er tenåringer blir giftet bort til eldre menn. Så du har helt rett i at det i løpet av den menneskelige historie har vært veldig vanlig at unge jenter (da i mange tilfeller uten egne valg), har blitt giftet bort til eldre menn. Dessverre lever vi i en brutal natur, men heldigvis er dette regulert i vår kultur. I kulturer hvor kvinner ikke har en stemme eller en mening, er saken en helt annen. 

Tilbake til dette med aldersforskjell, der begge parter er voksne. Det er en vesentlig forskjell i modenhet mellom en 18-åring og en 40-åring. Derfor kan nok noen reagere litt negativt. Spesielt kvinner kan reagere negativt, men det er gjerne fordi de selv har vært unge og gått på et par smeller selv med menn. Ofte er det jo ikke kjærlighet. Det er kåthet og begjær, som mennene så fint pakker inn i meningsløse ord som høres ut som kjærlighet. Dette vet vi alle. De færreste, godt voksne kvinner er misunnelige på elder menn. Tvert imot. De er ikke nødvendigvis tiltrukket av de heller. Det handler heller om medfølelse for den unge kvinnen som en dag går på smellen som vi alle vet kommer. 

At menn tiltrekkes av unge kvinner, og ofte svært unge kvinner, da også under den seksuelle lavalder (men ikke prepubertale og barn, det er vel heller unormalt), er ikke noe nytt. Dette kan alle kvinner skrive under på. Vi har alle vært 13 år gamle og hatt eldre menn etter oss. Også som 15-åring. Og som 20-åring. Det gir en vond bismak i munnen. Så igjen tror jeg det handler veldig lite om sjalusi og misunnelse. Det er definitivt avsky. 

Hva mener jeg helt personlig? Jeg bryr meg ikke noe særlig. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å være i et forhold, og har valgt singellivet i ung alder, men det er tema som har dukket opp her og der så har reflektert litt rundt det. Hvem som er sammen med hvem er ikke noe jeg bryr meg om, det med DiCaprio er bare humoristisk og har blitt en slags "meme". De fleste menn ville jo gjort som han, om de hadde hatt muligheten. Så når kritikken kommer fra menn handler det nok garantert om misunnelse. 

Jeg har ikke tro på kjærlighet, ei at mennesker er monogame. Så for meg eksisterer ikke misunnelse og sjalusi innad dette temaet i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 42138...c4a

Lenke til kommentar
Gjest 42138...c4a

Syns forresten at du bør lese deg opp på homofobi om du mener det kan sammenlignes, for jeg tror ikke du vet at i flere land så blir homofile drept og torturert, samt satt i fengsel. Kan ikke huske at en mann har blitt satt i fengsel fordi han er sammen med en dame som er 10 år yngre...? Ei drept? 

Anonymous poster hash: 42138...c4a

Lenke til kommentar
Gjest 685a9...a55 skrev (3 timer siden):

"Elsk hvem du vil" er det mange som roper høyt for tida, men de mener det jo egentlig ikke.

Mange sier også "bli hva du vil", men så enkelt er det jo ikke. Mange forhindres av karakterer og selv om man passerer der så er det ikke uten konsekvenser. Personlige ønsker harmonerer ofte ikke med etterspørselen i arbeidsmarkedet, og som vi vet så påvirker disharmoni mellom tilbud og etterspørsel prisen/lønna. Det fører til at mange utdanner seg i retninger det er lite etterspørsel og dermed lave lønninger. Spesielt i kvinners interesseområder. Senere i arbeidslivet bærer de fortsatt på "bli hva du vil" som om det var en menneskerett og klager på at ikke etterspørselen/lønna er høyere. Jeg mener det ikke er noe feil på etterspørsel-siden. Den er som den er. Feilen ligger på tilbudssiden, altså at for mange kvinner frivillig velger utdanninger som fører til lav lønn.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Hvis noen jeg treffer synes det er rart at jeg dater noen mye yngre, eller hinter til spørsmål om det f.eks er snakk om penger, så pleier jeg bare å si at det er min enorme penis

Åja, fordi når du viser pikken din til alle du ser i alle aldre, så er den så stor at selv barn får lyst på deg? Jeg skjønte ikke helt åssen det med størrelsen hadde noe å si. Det er jo ikke vanskelig for voksne menn å finne unge damer, om de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, frohmage said:

Åja, fordi når du viser pikken din til alle du ser i alle aldre, så er den så stor at selv barn får lyst på deg? Jeg skjønte ikke helt åssen det med størrelsen hadde noe å si. Det er jo ikke vanskelig for voksne menn å finne unge damer, om de vil.


Hva i all verden er det du snakker om? Jeg snakker om å dra en vits på bekostning av gamle kjerringer og gubber som bryr seg om ting de ikke har noe med.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

Jeg snakker om å dra en vits på bekostning av gamle kjerringer og gubber som bryr seg om ting de ikke har noe med.

Jeg snakker om at når en 40 år gammel mann blir sammen med en 20 år yngre jente, så lurer jo ikke folk på hva hun ser i han. De lurer på hva faen han driver med. Ellers har du selvfølgelig helt rett i at ingen har noe med det. Det er ikke et lovbrudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (28 minutter siden):

Jeg snakker om at når en 40 år gammel mann blir sammen med en 20 år yngre jente, så lurer jo ikke folk på hva hun ser i han. De lurer på hva faen han driver med. Ellers har du selvfølgelig helt rett i at ingen har noe med det. Det er ikke et lovbrudd.

20 år gamle damer vet stort sett utmerket godt hva de driver med og er i stand til å ta selvstendige avgjørelser som voksne, så med mindre 40-åringen er sjefen eller læreren hennes eller tilsvarende, og det er et gjensidig frivillig forhold, ser jeg ærlig talt ikke hva som er problemet. Det er jo også en nedvurdering av voksne, myndige damer (prinsippet gjelder selvsagt også for menn) å stille spørsmål rundt forhold med aldersforskjell. Er selvsagt ikke alt som er lovlig som er greit, men er jo et paradoks at i et samfunn hvor forhold utenfor boksen ellers heies fram, er det enkelte som er dømmende og negative til hva andre voksne mennesker foretar seg i frivillige relasjoner seg imellom. Er jo også aldersforskjeller blant kjente skeive, som Jan Thomas og den gang 19 år gammel mann, og Stein Hagen og mannen i 20-årene. Det har vært harselert noe med det, men har ikke egentlig sett kritikk av aldersforskjellen per se.

Er selvsagt mot forhold som er basert på utnyttelse eller bryter loven på et vis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (1 time siden):

20 år gamle damer vet stort sett utmerket godt hva de driver med og er i stand til å ta selvstendige avgjørelser som voksne, så med mindre 40-åringen er sjefen eller læreren hennes eller tilsvarende, og det er et gjensidig frivillig forhold, ser jeg ærlig talt ikke hva som er problemet.

Modenhet i den alderen er nok veldig forskjellig.

Redigert: Anbefaler ikke 20 år gamle damer å bli sammen med 40-årige menn, bare så det er klart.

 

Hva andre mener skal man ikke bry seg om, det er bare en selv som kan vite hva som er riktig for en. Men det går an å bli mer valgt enn man velger selv, som i eksempelet til frohmage.

Sansynligheten er stor/større for at den som har mest livserfaring vil dominere forholdet.

Hvis en ung kvinne slår seg sammen med en mann som er 20 år eldre, så blir det 20 år med en eldre mann. Det er mindre forskjell fra 20 til 40 enn fra 50 og 70.

Finner man en sjelesøster eller sjelebror, så bryr man seg ikke om alder. Men når det kommer til sex, får man gjerne et mindre behov med årene. Det er mye som skal klaffe, hvis man tenker langsiktig.

Vi ser en utvikling mot at flere kvinner velger yngre menn.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 timer siden):

Mitt klare inntrykk er at det er motsatt. Sjølv om det ikkje er 100% akseptert av absolutt alle med ekstreme aldersforskjellar i forhold, så har det vel berre blitt betre og betre takhøgde? 

At DiCaprio blir erta på nett er meir ein meme enn noko anna. Han blir erta fordi det framstår som at han har ei øvre alsergrense for kjærastar, men det skiller seg ikkje så mykje frå memen om at Brad Pitt alltid kopierte utsjåanden til sine kjærestar. 

Så dette er meir kjendissladder enn uttrykk for folks faktiske meiningar. 

Hvorfor bruker folk DiCaprio som eksempel for å "Live the good life"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i at hjernen ikke er ferdig utviklet før 25, synes jeg det gir en grei pekepinn for når det blir mer etisk forsvarlig med stor aldersforskjell, man risikerer å utnytte personens umodenhet dersom man inngår i forhold med noen under 25 (om man selv er langt eldre) så blir det åpenbart mer og mer tvilsomt jo yngre personen er.
Så har man ting som livserfaring, autoritet, og andre forhold som også kan bidra til å bygge forholdet på ujevne maktforhold, men det er gjerne også mest kritisk for de under 25.

Utover det synes jeg folk må inngå akkurat hvilke forhold de selv vil, jeg har også sett forhold med stor forskjell hvor den ene parten var under 25, uten at det virket som det foregikk noe etisk uforsvarlig, altså mener jeg det ikke som en ufravikelig regel, men en god pekepinn på når forholdet kan være av en utnyttende natur.

Jeg skulle tro det er denne bekymringen som driver folk som kritiserer forhold med stor aldersforskjell, uten at jeg kan vite, trådstarter har ikke gitt noen avsender eller kilde for hvilke hen henviser til.
Folk må absolutt elske hvem de vil, men man er jo likevel varsom for forhold som er av en utnyttende eller manipulerende natur, som er noe man risikerer dersom man har funnet seg en svært ung partner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Redigert: Anbefaler ikke 20 år gamle damer å bli sammen med 40-årige menn, bare så det er klart.

Hvorfor skulle du anbefale noen noe som helst, når det er to voksne mennesker? Vil du fraråde noen å bli sammen med noen som har dårlig økonomi eller er overvektig? Noen som er eller har vært psykisk syk? Hvis voksne mennesker finner sammen, er det jo ingen som trenger noen til å anbefale noen eller ikke.

Det er ikke utenkelig at å velge en partner som eksempelvis sitter i rullestol kan ha vel så store praktiske innvirkninger på sexliv og mulighetene for fysisk utfoldelse utenfor soverommet enn noen års aldersforskjell, men hvis to voksne mennesker er glade i hverandre og finner hverandre, er det ingenting andre har noe med.

 

Subara skrev (3 timer siden):

Vi ser en utvikling mot at flere kvinner velger yngre menn.

Det er heldigvis noen som driver forskning på slikt. Vi ser en utvikling hvor stadig flere kvinner står uten partnere. Mads Larsen, som forsker på området, sier rett ut at det er kvinners (og litt datingappers) feil, fordi kvinner ikke er realistiske når de ser etter partnere.

De har intervjuet en webutvikler, kvinne, for å "balansere" innholdet i artikkelen. Hun gir, selvsagt, råd til menn hva menn må gjøre annerledes for å finne seg en partner. Hun nevner også at flere kvinner velger å leve singel, fordi de da har det bedre enn om de er med menn. Jeg liker ikke å generalisere, men beskrivelsen hun gir, faller jo rett inn i beskrivelsen til forskeren.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skulle du anbefale noen noe som helst

Om du er 40 år og har en datter på 20, så synes du kanskje det er rart at kompisen din ligger med ei på hennes alder. Dømmer ingen, altså. Kan bare hende at man holder kompisen litt borte fra dattera si i etterkant.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 16f24...c86
On 29.6.2024 at 5:42 PM, Guest 42138...c4a said:

Syns forresten at du bør lese deg opp på homofobi om du mener det kan sammenlignes, for jeg tror ikke du vet at i flere land så blir homofile drept og torturert, samt satt i fengsel. Kan ikke huske at en mann har blitt satt i fengsel fordi han er sammen med en dame som er 10 år yngre...? Ei drept? 

Anonymous poster hash: 42138...c4a

Tankegangen er den samme.

Mann kysser mann = æsj

Mann kysser yngre kvinne = æsj

At folk går til ekstreme tiltak mot en av tingene har mer med religion å gjøre, for vi vet jo godt hva religionen er i de aller fleste landene hvor du kan få dødsstraff for homofili. 

Anonymous poster hash: 16f24...c86

Lenke til kommentar

image.png.d637b6fae4773dd3bd1e526ac7a3f136.png

Alder er bare et tall.

Folk på 20-30 har store tanker om seg selv og har ei tankerekke om at 40-åringene har bare penger og ingen andre egenskaper. Når man er 20 tenker man ikke på at man faktisk må stå på for å komme et sted 20 år senere. Da tåler de ikke at disse forsyner seg med kvinner på deres alder. Alder er bare et problem hvis man ikke har oppnådd noe i løpet av årene som har gått. Hvis man er 40+, bor i en ungkarsbolig (med titalls tomme ølflasker på stuebordet, titalls tomme pappomslag for Grandiosa på kjøkken og gang, kan ikke lage mat fra bunnen, kan ikke å rydde eller holde orden, ukevis med skittent tøy og kopper og kar) og har ikke oppnådd annet enn gjeld, forfall og dårlig helse siste 20 år.

En 40-åring trenger ikke å være en 20-åring som har levd det samme elendige året 20 ganger på repeat og stått på stedet hvil selv om to tiår har gått. Man kan ha kommet et sted. Det er kvinnene som velger. En 40-åring trenger kun å være mer attraktiv enn disse 20- og 30-åringene.

Gatekeepere finner man over alt. Kvinner tenker omtrent som når man skal velge guild i World of Warcraft. De vil ha en fyr med progress. En som kan tilby trygghet og goder. En 20-åring mann har ungdommelighet og muligens utseende, men han har ikke bevist at han er god for noe eller at han skal noe sted.

Jeg husker hva en bekjent sa da vi var 20 år. "40-åringene har ordnet seg både i forretningslivet og ellers. Vi slipper ikke til ." Jeg tror ikke den tankegangen har endret seg. Alt i alt koker det ut i misunnelse og unnskyldnigner for ikke å få til noe selv. At ungdommelighet skal være nok og at man ikke trenger å stå på for å få til noe i livet.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 30.6.2024 den 2:50 PM):

Hvorfor bruker folk DiCaprio som eksempel for å "Live the good life"?

Skjønner ikke jeg heller. Han burde uansett være frikjent, fordommer eller ei.

I mitt syn kan Leonardo umulig ha vært ferdig med puberteten før nærmere 30..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (18 minutter siden):

Skjønner ikke jeg heller. Han burde uansett være frikjent, fordommer eller ei.

I mitt syn kan Leonardo umulig ha vært ferdig med puberteten før nærmere 30..

Ja, det kan ut ifra kommentarene virke som at siden DiCaprio ser slikt på det at alle menn gjør det. Skikkelig feil i mine øyne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...