Gå til innhold

Influencer Bjørn Nylands husprosjekt


Nimrad

Anbefalte innlegg

NULL skrev (13 minutter siden):

Når skattelistene sier 1,2 mill, er det i praksis en del mer i brutto. Uten å ha søkt opp en av kalkulatorene der man setter inn inntekt og skatt for å få en pekepinn, vil jeg anta at det er 1,4-1,5 i realiteten. Så er det også et spørsmål om han har en del kostnader som kan kjøres inn via ENK-et siden næringsvirksomheten drives fra boligen. F.eks. lading av elbiler vil jo kunne utgiftsføres på selskapet hans. I teorien kan han si at han har et rom i huset dedikert til formålet - eller f.eks. leier ut garasje. Ulempen med slik utleie til næringsvirksomhet, er vel visse skattemessige forhold på den delen av huset hvis man skal selge.

Med 1,5 i bruttolønn skulle han ikke kunne låne mer enn 7,5 millioner. Dette er nok et klassisk eksempel på en som har fått låne alt for mye. Kanskje har han estimert at kanalen hans ville vokse mer enn det som faktisk har skjedd, eller andre ekstrainntekter som ble lagt til grunn men som ikke har materialisert seg. Man kan selvsagt stille spørsmål ved om banken har opptrådd ansvarlig ved å gi et så stort lån, men det kommer nok an på hvilke opplysninger Bjørn la til grunn når han søkte om lånet.

Uansett har han nå tatt seg vann over hodet, og burde ta konsekvensen av det fremfor å tigge om penger fra følgerne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Nylands forsvar så har han ikke tigget om penger, det har han alltid vært helt klar på, han var ute etter et lån, at noen velger å gi til tross for det er nå en ting.
Nå har han på sett og vis fått det lånet ved å selge en del av bedriften sin, så det blir interessant å se hvordan dette partnerskapet utvikler seg fremover.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjøleskap said:

Jeg har ihvertfall aldri hatt noe problem med å forstå hva han sier, selv om han uttaler noen av ordene litt rart, som at "many" blir til "mænni". 

ji2j8tyuygi71.thumb.webp.789a0dba499301677412d7ecc43dcc3a.webp

Det er ikke vanskelig for oss som snakker norsk, men en engelsktalende vil kanskje falle av i noen setninger hvor han ikke kan ordene.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 timer siden):

Til Nylands forsvar så har han ikke tigget om penger, det har han alltid vært helt klar på, han var ute etter et lån, at noen velger å gi til tross for det er nå en ting.
Nå har han på sett og vis fått det lånet ved å selge en del av bedriften sin, så det blir interessant å se hvordan dette partnerskapet utvikler seg fremover.

Fair enough. Men å "tigge" om private lån er også å angripe problemet fra feil side. Normalt sett, når man ikke har råd til noe, så setter man det på pause til man får bedre lån. Det er den ansvarlige tingen å gjøre. Ikke å spørre abonnentene sine om private lån.

Det er i hvert fall min mening. For all del, bra at det ordnet seg til slutt. Så spørs det hvordan en medeier på youtube-kanalen vil endre den over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Fair enough. Men å "tigge" om private lån er også å angripe problemet fra feil side. Normalt sett, når man ikke har råd til noe, så setter man det på pause til man får bedre lån. Det er den ansvarlige tingen å gjøre. Ikke å spørre abonnentene sine om private lån.

Det er i hvert fall min mening.

Desperate times call for desperate measures. Jeg synes greia var rar, ja, men jeg kan samtidig forstå at han er villig til å «gjøre hva som helst» for å beholde hus og hjem. Jeg syns hele historien som ledet opp til problemet er mer kritikkverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (30 minutter siden):

Fair enough. Men å "tigge" om private lån er også å angripe problemet fra feil side. Normalt sett, når man ikke har råd til noe, så setter man det på pause til man får bedre lån. Det er den ansvarlige tingen å gjøre. Ikke å spørre abonnentene sine om private lån.

Det er i hvert fall min mening. For all del, bra at det ordnet seg til slutt. Så spørs det hvordan en medeier på youtube-kanalen vil endre den over tid. 

Helt enig i det. Jeg er skeptisk til at dette blir enden på visa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Når skattelistene sier 1,2 mill, er det i praksis en del mer i brutto.

For selvstendig næringsdrivende så kan det være enda mer komplisert enn som så. Der er det ofte selskapet som står for inntjening og personlig inntekt som er uttak av selskapet etter diverse fradrag. At han lønnet seg 1,2 millioner netto det året kan være alt fra å tømme selskapet for alt han kan til konservativ lønning for å holde mer i selskapskapital.

Siden han er økonomisk rævkjørt så vil jeg tippe førstnevnte er mer aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tåkefyrste said:

Det triste er at dette gjelder ganske mange i Norge. Reglene for lån er alt for strenge når folk må leie for mye mer i måneden enn de hadde betalt på et huslån.

Vel da tjener man ikke godt nok, bankene taper vel penger med tvangssalg så skjønner godt de ikke vil låne ut for mye, de må jo ta høyde for evt rente oppgang og.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Det triste er at dette gjelder ganske mange i Norge. Reglene for lån er alt for strenge når folk må leie for mye mer i måneden enn de hadde betalt på et huslån.

Det er vel stikk motsatt. Det er for enkelt å få lån. Det er jo det denne historien viser.  Sjekket akkurat min låneevne i en slik kalkulator hos sparebank1. Jeg ble helt svett av å se tallet. Nå tjener jeg og kona en god del mer enn Bjørn,men ville aldri i livet lånt beløpet sparebank1 ville kunne gi oss. Hadde vi gjort det hadde vi måtte snu på hver krone og sette oss i en ekstremt sårbar situasjon for rentestigninger. Men bankene vil jo tyne alt de kan ut av oss så de dytter ut disney drømmer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Men hvordan har man råd til å betale mye mer i husleie? Bankene legger lista alt for høyt imo.

Det er ikke mye mer i husleie. Bjørn har blitt tilbudt et huslån på 60+ tusen i måneden. Hva slags enebolig i Jessheim er mye dyrere enn det egentlig… 
Det stilte seg nok litt annerledes under COVID når rentene var svært lave, men nå i dag ser du grunnen til at det nettopp må være sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Men hvordan har man råd til å betale mye mer i husleie? Bankene legger lista alt for høyt imo.

Grunnen til at enkelte kan ha mer i husleie enn det man får i utgifter med boliglån er at husleien ikke er banken sin risiko eller problem.
Boliglån kan bli det.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Det triste er at dette gjelder ganske mange i Norge. Reglene for lån er alt for strenge når folk må leie for mye mer i måneden enn de hadde betalt på et huslån.

Man betaler ikke kun renter/avdrag og strøm.. Det er også kommunale avgifter, vedlikehold, forsikring++, det blir fort store summer i løpet av ett år.

Når så mange nå har fått økonomiske problemer så tyder det på at utlånsforskriften ikke har vært for streng, ja kanskje det stikk motsatte.

Problemet er at boligprisene de siste 15-20 årene har skutt i være, og lønningene omtrent på stedet hvil.

Med 1,4 mill i lån hos idehus med rente på 15% så blir bare rentekostnadene på 13k i mnd, så selv med høy inntekt så er det ikke rart at han har havnet i økonomiske problemer når han tar så dristige valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, freedomseeker said:

Når så mange nå har fått økonomiske problemer så tyder det på at utlånsforskriften ikke har vært for streng, ja kanskje det stikk motsatte.

Är väl inte så insatt men min tanke är att det för mange är för vansklig att få första lånet trots en ok och sikker inkomst på grund av krav om egenkapital men hvis man vel får låna så får man låna kanske lite väl mye.

Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

Vel da tjener man ikke godt nok, bankene taper vel penger med tvangssalg så skjønner godt de ikke vil låne ut for mye, de må jo ta høyde for evt rente oppgang og.

Kan være at det er annen sikkerhet og/eller kausjonister inne i bildet her. 

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 timer siden):

Denne situasjonen er så langt fra den meme-en det er mulig å komme. 11 mill boliglån koster over 60 tusen i mnd nå for tida. 

60k, nå snakker vi. Én ting er at Bjørn kanskje har vært naiv her, men tenker her er det noe riv ruskende galt. Han har ei hjemmeværende kone som ikke vil snakke norsk og ikke vil jobbe. Så må han atpåtil betale for pass til barnet oppå alt dette her. Det stinker luksusfellen, han bruker langt over evne

Han er dødsheldig som har folk som praktisktalt bare gir ham penger når han produserer en gråtevideo, uten denne muligheten så hadde han mistet huset, slik alle andre måtte ha gjort 

Men jeg håper det ordner seg for han. Men at de burde sette seg ned og kikke på situasjonen er det ingen tvil om. Fordi begge må dra det lasset der, han kan ikke sette kona på en pidestall, slik det virker som han gjør

Ren spekulering såklart, men det er noe som skurrer veldig her

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

Han har mange inntektsstrømmer og jeg vet ikke hvor han håver inn mest da det ikke er offentlig tilgjengelig alt. Men oppsummer tror jeg ikke at jeg glemmer noe:

1. Patreon: Faste månedlige støttespillere som betaler en liten sum. Dette er trygge inntekter som svinger lite og ikke er avhengig av views egentlig. De bare tikker og går.
2. YouTube: Direkteutbetalinger fra YouTube virker som noen har trodd er hovedinntekten, og det er det nok ikke. Bjørn har mange følgere, men ganske så dårlig med views.
3. Sponsorer: Har ikke anelse hva han får her, men jeg har inntrykk av at det er veldig lite. Han ønsker ikke å ta i mot sponsorer som ville gjort han inhabil så det virker litt med vilje. Men hva slags avtale han har med Stormberg er usikkert.
4. Affiliate-linking: Her har han avtaler med flere (A Better Route Planner, Stormberg), han har hatt med Tesla (vervekampanjer). Her får han kickbacks hvis folk handler.
5. Live-stream donasjoner: Han livestreamer en del av testene sine via en egen kanal. Der donerer folk av ulike årsaker i live stream chat. Har sjeldent sett på dette, men jeg ble overraska over hvor mye som ble donert her.

Oppsummert er det klart at nummer 2 ikke nødvendigvis utgjør brorparten av inntektene hans.

 

Har også fulgt med Nyland en del år og helt klart lært mye om elbiler fra kanalene hans. Men kjøpte meg ikke elbil før nå nylig 😉
Når det gjelder huset hans, ja han gikk all inn der og vel så det. Men det er for sent å angre nå....

Det kan nok være lurt for han å få seg en profesjonell investor, han opprettet forøvrig et ENK så sent som i 2021, men nå går det vel mot et AS. Når det gjelder sponsorer så har han jo en del, tipper det går på årlige avtaler. Er YouTube hovedinntekten? Ikke godt å si, husk at han faktisk har tre kanaler:

1: https://www.youtube.com/@bjornnyland/videos Hovedkanalen med 323.000 abonnenter

2: https://www.youtube.com/@TeslabjornLive24  Livekanalen med 28.000 abonnenter

3: https://www.youtube.com/@TeslabjornThai/videos Thaikanalen med 92.000 abonnenter

Samlet sett utgjør det ca 443.000 abonnenter. På sikt så har Thaikanalen faktisk mye større potensiale enn den internasjonale kanalen hans. Det bor ca 70 millioner mennesker i Thailand, men de ligger noen år bak Norge i elbil satsing. Men de er i solid vekst og det bygges ut stadig vekk bedre infrastruktur med lading rundt om i landet. Feks det statlige oljeselskapet PTT har ca 2500 stasjoner rundt om i hele landet skal få ladere i årene fremover. 

En ting er sikkert, Bjørn Nyland er av de mest hardt arbeidende elbiltestere der ute. Så jeg tror nok han kommer styrket ut av denne boligkneika 👍

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...