Gå til innhold

Influencer Bjørn Nylands husprosjekt


Nimrad

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det bærer preg av rett og slett å ha 0 økonomisk forståelse dette her.

Tja, jeg synes kanskje 0 er litt overdrevet. Jeg kan kjenne meg litt igjen i situasjonen hvor man kjøper et nytt hus og innser at et nytt hus også trenger gardiner og utrolig mye annet før det liksom er ferdig. Vi har hatt det litt likt, men det vi ikke gjorde var å låne helt til pipa. Jeg synes det bærer preg av enorm risikovilje som nå har gått galt. Og jeg også sliter litt med å godta hele situasjonen når han har bedt om au pair, oppvarmet garasje, svømmebasseng osv.

Trulss skrev (1 time siden):

Litt vanskelig å ha noen mening når man ikke vet inntekten

Det vi vet basert på hva han sier er at banken opprinnelig ville gi 10 mill i lån, de kunne strekke seg til 11 og der stoppa det. 5x inntekt så tjener han 2 mill i året? Kanskje ikke nøyaktig utregning, men vi vet jo at han har makset seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Trestein said:

Er det YOUTUBE han lever av?

https://no.youtubers.me/bjorn-nyland/youtube-estimert-inntjening

Det må jo ligge mye sponsorinntekter osv. Noen som aner hva han tjener?

Har vanskelig for å tro at han tjener så lite som dette estimatet. Jeg har selv en youtube-kanal og tjener 2-3 ganger mer enn estimatet jeg fikk opp. Med tanke på hvor mange videoer han laster opp i måneden, hvor lange de er og hvor mange visninger de får vil jeg tippe at han får minst 2-3 ganger så mye som estimatet selv. I tillegg kommer patreon og sponsorinntekter. Derfor trodde jeg ikke dette huset skulle være noe problem for han, men med tanke på at "wifey" ikke jobber og hvis han i tillegg gir penger til familien hennes i Thailand så gir det vel mening.

Uansett så har jeg selv fulgt han siden 2016 da han hovedsakelig hadde roadtrip-videoer på en tid da det var få hurtigladere i landet og en ting jeg har lagt merke til er at han alltid virker jovial og full av humor i videoene, men kommentarene hans på videoer er som regel gretne. Han tåler virkelig ikke kritikk og avfeirer det med "trolls" som mange youtubere og "influensere". Nå ser jeg sjelden videoene hans lenger, siden det hovedsakelig er testing av biler som ikke interesserer meg.

Endret av Sjuttolini
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg ser på oppfølgervideoen nå og det virker som en veldig bra løsning. En investor som kjøper seg inn i infuenser-selskapet med 30% eierskap og lover aktiv utvikling og forbedring av kanalen. Det trengs. Jeg tror det er mye å utvikle videre på. Han trenger et bedre studio enn bare sofaen i nyhuset og litt mer ordning på manus, litt vignett og sånt for å fiffe opp kanalen. Manus kan også hjelpe på flyten i måten han prater på og historien i hver episode. Jeg tror det er et stort forbedringspotensiale så dette kan bli langt mer profft og bra. Får han litt mercs og sponsorer på toppen av det så kan dette tas opp til et nytt nivå.

Ja, det han også trenger er komplette bilanmeldelser, måten han gjør det på nå er uoversiktlig. Du må se x antall videoer for å høre hva han mener om en bil, og de er spredd utover i tid.
Alle disse videoene hvor han går i dybden er absolutt et varemerke han burde fortsette med, men du tiltrekker deg ikke nye seere på denne måten. Han trenger manus og anmeldelser med en konklusjon, i tillegg til videoene han lager.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Tja, jeg synes kanskje 0 er litt overdrevet. Jeg kan kjenne meg litt igjen i situasjonen hvor man kjøper et nytt hus og innser at et nytt hus også trenger gardiner og utrolig mye annet før det liksom er ferdig. Vi har hatt det litt likt, men det vi ikke gjorde var å låne helt til pipa. Jeg synes det bærer preg av enorm risikovilje som nå har gått galt. Og jeg også sliter litt med å godta hele situasjonen når han har bedt om au pair, oppvarmet garasje, svømmebasseng osv.

Ja muligens noe overdrevent , det skal jeg ikke benekte, men rasjonaliseringen med at han hadde 95% råd til det, at han har jobbet så hardt for det, at han fortjener det osv. Er akkurat de samme rasjonaliseringene jeg hørte hundrede ganger fra en tidligere venn av meg som var helt på kjøret økonomisk, hvorpå det ble så ille med tigging, guilt tripping og what have you at jeg bare måtte avslutte vennskapet. Og når hjernen min ser dette mønsteret på nytt så går det automatisk dit at dette er samme typen mentalitet og mangel på forståelse. Enten så har en råd eller så har en ikke råd, det er ikke noe som heter 95% råd eller 99% råd for den saks skyld, klarer du ikke å håndtere lånene så har du ikke råd, uansett hvor mye du mener du fortjener det og hvor hardt du har jobber for det. 

Jeg har selv gått meg på en smell når jeg kjøpte bolig for en del år siden hvor det ble gjort noen dumme valg underveis hvor jeg endte opp med noe uheldig kredittgjeld for å klare å dekke inn uforutsette utgifter som egentlig burde vært forutsette. Da var det ikke mye annet valg enn å bite tenna sammen, slutte å bruke penger på noe som helst annet enn det helt nødvendige, jobbe overtid det en maktet og fikk lov til frem til en selv ordnet opp i det uføre en selv hadde satt seg i. En lærererik opplevelse jeg nok aldri kommer til å gjenta. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han hadde vel knapt 90% råd til det. De siste 10% ble tatt med svindyrt lån og verken viljen eller evnen til å betale det var veldig stor..
Nå har han solgt 30% av kilden til inntekten sin for å ha råd til de siste 10%.
De siste 70% han eier dekker opp resterende 90%.

Og ja, jeg sier vilje ettersom han brukte vel antagelig godt over 300 000 på mer eller mindre nødevendige(garderobe, dusjvegg, solskjerming, maling) ting til boligen i stedet for å betale ned den svindyre gjelden og kjøpe inn slikt senere evt ta billige løsninger i mellomtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeeez, hvis man tjener et par mill i året, og ikke klarer seg, så bør man stikke minst en finger i jorda. Når det er sagt, så går vel intekter fra Youtube stadig nedover for de fleste. Youtube stikker av med mer selv, og det er vanskeligere å få både abonnenter og views enn før. Selv har jeg aldri sett mer en 2 min av videoene hans. Sikkert interessante hvis man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av rekkevidde, men både den dårlige engelsken og generellt lave kunnskapsnivået er skikkelig turn off. Kommer nok ikke inn blandt de 20-30 kanalene jeg abonnerer på med det første.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Jeeez, hvis man tjener et par mill i året, og ikke klarer seg, så bør man stikke minst en finger i jorda. Når det er sagt, så går vel intekter fra Youtube stadig nedover for de fleste. Youtube stikker av med mer selv, og det er vanskeligere å få både abonnenter og views enn før. Selv har jeg aldri sett mer en 2 min av videoene hans. Sikkert interessante hvis man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av rekkevidde, men både den dårlige engelsken og generellt lave kunnskapsnivået er skikkelig turn off. Kommer nok ikke inn blandt de 20-30 kanalene jeg abonnerer på med det første.

Lavt kunnskapsnivå gjelder flere. Alexander Bloch er vel en av dem som har peiling. Ellers var jo Jon Winding Sørensen bra på bilteknikk i norsk presse. Sikkert flere også. Ofte mangler youtubere helt basic kunnskaper om fysikk og dynamikk

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Jeeez, hvis man tjener et par mill i året, og ikke klarer seg, så bør man stikke minst en finger i jorda. Når det er sagt, så går vel intekter fra Youtube stadig nedover for de fleste. Youtube stikker av med mer selv, og det er vanskeligere å få både abonnenter og views enn før. Selv har jeg aldri sett mer en 2 min av videoene hans. Sikkert interessante hvis man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av rekkevidde, men både den dårlige engelsken og generellt lave kunnskapsnivået er skikkelig turn off. Kommer nok ikke inn blandt de 20-30 kanalene jeg abonnerer på med det første.

Jeg sliter også med å se videoene hans, de er alt for kleine 99% av tiden.

Men jeg skummer gjerne til stats etter en rekkevidde test eller andre tester evt bare går inn på google docs og finner tallene. 

Så han gir meg noe, men det er stort sett stats. Som en og må ta med en klype salt, såklart.

No offense Bjørn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Lavt kunnskapsnivå gjelder flere. Alexander Bloch er vel en av dem som har peiling. Ellers var jo Jon Winding Sørensen bra på bilteknikk i norsk presse. Sikkert flere også. Ofte mangler youtubere helt basic kunnskaper om fysikk og dynamikk

Nå har de fleste biljournalister store hull når det gjelder bilteknisk kompetanse, men de tar det gjerne igjen på andre ting. Feks ER (han holder jo på enda) den godeste JWS en klippe på bilhistorie. Han har møtt de fleste betydelige og ubetydelige personer innen bilindustrien de siste 50 årene, og er en utømmelig kilde til gode anekdoter.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Nå har de fleste biljournalister store hull når det gjelder bilteknisk kompetanse, men de tar det gjerne igjen på andre ting. Feks ER (han holder jo på enda) den godeste JWS en klippe på bilhistorie. Han har møtt de fleste betydelige og ubetydelige personer innen bilindustrien de siste 50 årene, og er en utømmelig kilde til gode anekdoter.

Så JWS holder på ennå? Han var jo redaktør i bladet bil. (Sluttet å kjøpe det når han sluttet å skrive der) Han kunne lett spore litt av i artiklene og det var utrolig underholdene å lese om det han skrev. De som kom etter var ikke på det nivået. JOhansen og aalbergsjø? JWS må jo være rimelig gammel nå. Husker han skrev om MB190 når den kom. Med umulig bakhjulsoppheng, enarmet vindusvisker og representanten fra fabrikken som grundig fortalte han at håndbremsen befant seg mellom forsetene. Det var tider. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Så JWS holder på ennå? Han var jo redaktør i bladet bil. (Sluttet å kjøpe det når han sluttet å skrive der) Han kunne lett spore litt av i artiklene og det var utrolig underholdene å lese om det han skrev. De som kom etter var ikke på det nivået. JOhansen og aalbergsjø? JWS må jo være rimelig gammel nå. Husker han skrev om MB190 når den kom. Med umulig bakhjulsoppheng, enarmet vindusvisker og representanten fra fabrikken som grundig fortalte han at håndbremsen befant seg mellom forsetene. Det var tider. 

Skriver fremdeles for bladet bil og er fremdeles redaktør i bilforlaget i en alder av 82 år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Jeeez, hvis man tjener et par mill i året, og ikke klarer seg, så bør man stikke minst en finger i jorda. Når det er sagt, så går vel intekter fra Youtube stadig nedover for de fleste. Youtube stikker av med mer selv, og det er vanskeligere å få både abonnenter og views enn før. Selv har jeg aldri sett mer en 2 min av videoene hans. Sikkert interessante hvis man er mer enn gjennomsnittlig opptatt av rekkevidde, men både den dårlige engelsken og generellt lave kunnskapsnivået er skikkelig turn off. Kommer nok ikke inn blandt de 20-30 kanalene jeg abonnerer på med det første.

Dårlig engelsk og kunnskapsnivå? Er bare norske aksenten du ikke liker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Saken er diskutert greit på reddit også, for de som er mega interessert: https://www.reddit.com/r/norge/s/Wefkn0RV1q

Merkelig - ifølge den debatten der tjente han 1.2 mill (2022) og klarte å få 13 millioner i lån av banken. En kan jo undres om hvordan han klarte å betjene lånet med så lite lønn vs gjeld frem til nå. Har selv en god del mer i årslønn enn han, men ville aldri turt å låne 13 millioner. Får en jo til å undres om han har fått en del "skattefri hjelp" underveis.  Trodde reglene med utlån fra banker begrenset det til ca 5 ganger forventet årslønn - men her må banken sett noe vi andre ikke ser. Synes det egentlig er litt tullete at folk med rett over millionen skal klare å dytte 13 millioner ut av banken i lån - det gir jo bare eiendomsutviklere og andre som skal tjene på bolig større marginer.  

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...