Gå til innhold

Influencer Bjørn Nylands husprosjekt


Nimrad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (1 time siden):

Merkelig - ifølge den debatten der tjente han 1.2 mill (2022) og klarte å få 13 millioner i lån av banken. En kan jo undres om hvordan han klarte å betjene lånet med så lite lønn vs gjeld frem til nå. Har selv en god del mer i årslønn enn han, men ville aldri turt å låne 13 millioner. Får en jo til å undres om han har fått en del "skattefri hjelp" underveis.  Trodde reglene med utlån fra banker begrenset det til ca 5 ganger forventet årslønn - men her må banken sett noe vi andre ikke ser. Synes det egentlig er litt tullete at folk med rett over millionen skal klare å dytte 13 millioner ut av banken i lån - det gir jo bare eiendomsutviklere og andre som skal tjene på bolig større marginer.  

Var det noen kilder på at han fikk låne alt det fra banken? De fleste banker pleier å være veldig skeptiske til å låne ut penger til folk som ikke har garantert inntekt, spesielt 13 millioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han ble nektet lån i DNB som var hans tidligere bank, og laget en video hvor han hang ut bank ansatte for å ikke gi ha særbehandling ettersom han ble gjenkjent på ladestasjoner rundt i landet og derfor mente de burde se gjennom fingrene på enkelte ting. 
Denne videoen slettet han samtidig som han slettet den omtalte husvideoen i denne tråden, som senere er publisert igjen. 

Han har i dag lån gjennom en liten lokalbank og man kan bare spekulere i hvordan det har gått seg til. 
Feks tatt ut høy lønn i en kortere periode og brukt de lønnslippene som grunnlag? 

Måten han åpner opp om sin økonomiske situasjon hvor han ikke kan kjøpe inn helt vesentlige ting til huset tyder på at han på ingen måte har en inntekt som forsvarer gjeldsgraden. 

Håper de som låner han penger ikke forventer å få disse tilbake da verdien på huset ikke er tilstrekkelig for å dekke inn gjelden hans. 

Endret av Marzo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bygget selv hus som stod ferdig i år. Helt sinnsykt hvor lite peiling/research fyren har giddet å gjort på forhånd. Hvordan man blir tatt på senga over tilknytningsavgift for VA, kostnad for rammesøknader m.mer er for meg uforståelig. 
 

Hvorfor ikke avvente basseng og andre tiltak som kan avventes.. Også nysgjerrig på hvor sinnsykt mye penger som må ha gått til byggelån(renter + provisjon) når det ble brukt over 2år(!) på bygging. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo smått utrolig at han i det hele tatt hår fått en så høyt lån i banken, greit nok at han sikkert han en inntekt på 2mill eller noe rundt der, men hvor sikker er en inntekt basert på elbilvideoer på youtube?

Fyren fremstår forøvrig som korka, jeg klarer maks 2 min av videoer med fyren.

 

Endret av _R2D2_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (47 minutter siden):

Hvorfor ikke avvente basseng og andre tiltak som kan avventes.. Også nysgjerrig på hvor sinnsykt mye penger som må ha gått til byggelån(renter + provisjon) når det ble brukt over 2år(!) på bygging. 

Tipper det er fordi ett hus uten fancy garasje og fancy basseng ikke er så stor belønning. For ser ut som om belønning er minst like stor andel av boligkjøpet som en bolig å bo i..
Er redd fyren kommer til å bo seg ihjel.

  

_R2D2_ skrev (1 minutt siden):

Det er jo smått utrolig at han i det hele tatt hår fått en så høyt lån i banken, greit nok at han sikkert han en inntekt på 2mill, men hvor sikker er en inntekt basert på elbilvideoer på youtube?

 

Antagelig høyst usikkert, om 1 år kan seertallene ha stupt..
Har sett andre youtubere tidligere gå fra millioner av seere til noen titusner før..

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har han jo fått orden på problemet og han bekreftet i den fjernede videoen at det ikke var noe problem å betjene gjelden. Renten på 15% synes han var drøy og ønsket en bedre avtale, noe jeg anser som legitimt. Nå fabler han om at ønsker seg utedusj til kr. 20.000,-. Så om noen vil sponse er det fint. Så gjenstår luft-luft varmepumpe og solskjerming, belegningsstein, tujahekk og litt møbler samt malinging utendørs. Garasjen trenger gulv og muligens avretting slik at vannet renner ut når snøen på bilene tiner.

Altså har han lånt 11 mill. i banken
Lånt 1 mill av leverandøren

Men han har sikkert noe egenkapital etter forrige bolig.

Ikke utenkelig at dette går helt fint, og kona satte som kriterie at hun ville ha svømmebasseng om hun skulle gå med på boligkjøpet. Det arbeides med at søsteren kommer flyvende inn fra Thailand som au-pair. Så da løser alt seg.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (13 minutter siden):

Nå har han jo fått orden på problemet og han bekreftet i den fjernede videoen at det ikke var noe problem å betjene gjelden. Renten på 15% synes han var drøy og ønsket en bedre avtale, noe jeg anser som legitimt. Nå fabler han om at ønsker seg utedusj til kr. 20.000,-. Så om noen vil sponse er det fint. Så gjenstår luft-luft varmepumpe og solskjerming, belegningsstein, tujahekk og litt møbler samt malinging utendørs. Garasjen trenger gulv og muligens avretting slik at vannet renner ut når snøen på bilene tiner.

Altså har han lånt 11 mill. i banken
Lånt 1 mill av leverandøren

Men han har sikkert noe egenkapital etter forrige bolig.

Ikke utenkelig at dette går helt fint, og kona satte som kriterie at hun ville ha svømmebasseng om hun skulle gå med på boligkjøpet. Det arbeides med at søsteren kommer flyvende inn fra Thailand som au-pair. Så da løser alt seg.

Det er tinglyst 13 mill.gjeld på boligen. Offentlig tilgjengelig info dette. Skattelistene sier vel lønn på 1.2  mill i 2022 ifølge noen som har sjekket. 13 mill gjeld,lånt med selvangivelse som viser 1.2 mill..og dette har altså banken gått god for? Det fremstår fort som noe cash flow ikke er helt hvitt her..eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Han ble nektet lån i DNB som var hans tidligere bank, og laget en video hvor han hang ut bank ansatte for å ikke gi ha særbehandling ettersom han ble gjenkjent på ladestasjoner rundt i landet og derfor mente de burde se gjennom fingrene på enkelte ting. 
Denne videoen slettet han samtidig som han slettet den omtalte husvideoen i denne tråden, som senere er publisert igjen. 

Han har i dag lån gjennom en liten lokalbank og man kan bare spekulere i hvordan det har gått seg til. 
Feks tatt ut høy lønn i en kortere periode og brukt de lønnslippene som grunnlag? 

Måten han åpner opp om sin økonomiske situasjon hvor han ikke kan kjøpe inn helt vesentlige ting til huset tyder på at han på ingen måte har en inntekt som forsvarer gjeldsgraden. 

Håper de som låner han penger ikke forventer å få disse tilbake da verdien på huset ikke er tilstrekkelig for å dekke inn gjelden hans. 

Vi hadde en samlet inntekt på ca 900.000 (kona driver med utdannelse "på jobb", så derfor har hun lav inntekt nå) og vi har en unge i tillegg, fikk vite av banken at absolutt maks vi kunne handle hus for var rundt 3.7mill, det var da med en egenandel fra forrige solgte bolig på ca 700.000. Å ha unge dro ned hva vi kunne låne relativt mye, tror det var snakk om 500k eller noe. Dette var i tillegg før renta begynte å stige i 2022, så idag hadde vi garantert ikke fått samme lånebeløp.

Høres faktisk helt sykt ut at han har fått en slikt lån, med en slik inntekt, og ikke minst at inntekta kommer fra youtube videoer og at han har 2 unger i tillegg OG at han er eneste inntekskilde i husholdningen.

Jaja, dagen hvor han ikke klarer å betjene gjelda han har dratt på seg kommer nok garantert en dag.

Endret av _R2D2_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Trulss said:

Nå har han jo fått orden på problemet 

Jeg tror problemet er hans eget forhold til forbruk, selv om det nå kommer frisk kapital inn så fortsetter sløsingen på kreditt som før. Det virker som han er opptatt av å holde en fasade, som nå slår sprekker eller om det er for familien eller de som ikke følger så godt med på hva han driver med. 

Ser for meg en krangel i full offentlighet om en stund med nye medeieren av selskapet så snart det er trangt med midler..igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (Akkurat nå):

13 mill med 7% rente tilsvarer ca 710.000 i rentekostnader etter fradrag. Tar man med andre skatter, avgifter løpende kostnader og levekostnader er det vanskelig å se hvordan det skal gå selv med 2 MNOK i inntekt.

Akkurat..og da kan banken med rette spørre hvordan pengene skal komme inn..og kommer de inn kan man spørre om det er hvit inntekt,eller frynsegoder og annet som unntatt beskatning som faktisk gjør at man flyter. Jeg ville vel sagt at lønnen bør være rundt 3 mill for å håndtere situasjonen her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

13 mill med 7% rente tilsvarer ca 710.000 i rentekostnader etter fradrag. Tar man med andre skatter, avgifter løpende kostnader og levekostnader er det vanskelig å se hvordan det skal gå selv med 2 MNOK i inntekt.

kr. 90,000 renter og avdrag
kr. 10.000 drift av hus (kommunale avgifter, strøm, fiber) uten vedlikehold
kr. 12.000 mat og klær

Så kommer ferie, transport, barnekostnader med mer.
Jeg vil tro en netto lønn på kr. 150.000 pr mnd vil holde.

 

Lenke til kommentar
wampster skrev (4 minutter siden):

10.000 til drift av et så stort hus med basseng er ønsketenking.

Det går bare 10 kWh pr. døgn til oppvarming av bassenget. Fyringsanlegget virker å være effektivt, og om han installerer en luft-luftvarmepumpe så vil energikostnaden gå ytterligere ned. Jeg glemte å ta med forsikring i beregningen.

Lenke til kommentar

Jeg føler et ubehag når dere graver i hans personlige økonomi og til dels gjetter på utgiftsposter, inntekter og EK fra salg. Det virker ganske inngripende i hans privatliv. På den andre siden så var det jo Nyland selv som startet hele avsporingen i YT-kanalen mot privatøkonomien hans. Jeg tror avsporingen var lite gjennomtenkt og det blir ikke akkurat bedre av all gjettingen, estimeringen, fordømmelsene og alle tastaturekspertene som skal mene noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg føler et ubehag når dere graver i hans personlige økonomi og til dels gjetter på utgiftsposter, inntekter og EK fra salg. Det virker ganske inngripende i hans privatliv. På den andre siden så var det jo Nyland selv som startet hele avsporingen i YT-kanalen mot privatøkonomien hans. Jeg tror avsporingen var lite gjennomtenkt og det blir ikke akkurat bedre av all gjettingen, estimeringen, fordømmelsene og alle tastaturekspertene som skal mene noe.

Jeg vet ikke hvor godt du følger med på videoene hans, men utgiftspostene har han selv fortalt. Hva svømmebassenget koster, driften av det, strøm til fyring og varmtvann med mer er tidligere delt. Det samme er estimert inntekt pr. video og kostnader. Gjeldsbyrden har han også selv delt.

Det vi gjør er å summere og beregne.

Postene han ikke har delt kan være matutgifter, feriebudsjett, forsikringer, lege etc. og hva familier normalt sett bruker på slikt er vel ikke helt ukjent. Det litt mer ukjente er inntektssiden, men etter å ha summert litt kan man ha en viss formening om hva man minst bør ha for å få dekket løpende utgifter til husholdet. Hva "bedriften" hans koster og genererer gir rom for å være mer spekulativt for min del. Men andre i samme bransje kan kanskje mer om denne siden av "butikken".

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det jeg sliter å forstå er hvordan det huset er verdt 15+ millioner. Betalte han 7+ for tomten?

Nei, det er ikke verdt 15 mill. Det er derfor han vil unngå å selge fordi det blir salg med tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke med på den kanalen, men har sett en og annen video opp gjennom årene. Jeg synes videoene er rotete sammensatt og at han prater for stotrete, usammenhengende og med dårlig engelsk. Selv om jeg hoppet litt bortover disse to videoene så har jeg ikke fått med meg så mye om kostnader osv.

Uansett, jeg er i utgangspunktet positiv til at vi har norske YT-"stjerner" som får mange følgere uten at jeg selv er en av de. Opplegget med at en investor skal aktivt hjelpe han å utvikle kanalen fenget meg. Det lover bra. På den andre siden så lover det dårlig at kanalens tema, bilanmeldelser, sklir ut og blir en slags usammenhengende, stotrete og hjemmelaget luksusfellen-serie.

Bjørn Nyland har med sin følgerskare åpenbart noe å by på. Jeg håper bare konseptet styrkes i stedet for å forvitre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...