Gå til innhold

Superduper mobilkamera til under 10k?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har for øyeblikket en Huawei P40 Pro som jeg har litt elsk-hat forhold til. Den korte versjonen er at kameraet er superdupert, men vanskeligheter med noen Android-tjenester er et problem. Jeg kan enten løse det ved å kjøpe en billig ekstra telefon kun for disse android-tjenestene og ha to simkort, men det er jo litt plundrete så det andre alternativet er å kjøpe en ny dyr Android-telefon med minst like rått kamera som P40 Pro. Det er tre ting jeg liker spesielt godt med kameraet på P40 Pro og det er 1. STOR sensor på hovedkameraet (50 Mp 1/1,28") som gir lite bildestøy kombinert med lav prosesseringsgrad av bildene. 2. God tele (12Mp 125mm) og 3. Sakte film opptak opp til 1080p@960fps.

Nå søker jeg etter en verdig arvtaker, med Android, til helst under 10k. Spørsmålet er både hvordan jeg høvle pris uten å gå ned på kamerakvalitet og om det lar seg gjøre uten å gå mye opp i vekt og størrelse på telefonen. Foreløpig har jeg sett meg ut et par kandidater som kan brukes som utgangspunkt for å tweeke fram en ennå bedre telefon for prisen:

1. Xiaomi 13 Ultra (749$ + mva, toll og frakt, ingen reklamasjon) 50 Mp 1" sensor, 50Mp 75mm og 50 Mp 120 mm tele, 1080p@1920fps

2. Google pixel 8 Pro (8990 kr + frakt) 50 Mp 1/1,31" sensor, 48Mp 113mm tele, 1080p@240fps

3. Oppo Find X7 Ultra (729$ + mva, toll og frakt, ingen reklamasjon) 50 Mp 1" sensor, 50Mp 65mm tele og 50 Mp 135mm tele, 1080p@240fps

4. Oppo Find X6 Pro (799$ + mva, toll og frakt, ingen reklamasjon) 50 Mp 1" sensor, 50Mp 65mm tele, 1080p@240fps

5. Honor Magic6 Pro (797€ + mva, toll og frakt, ingen reklamasjon) 50Mp 1/1,3" sensor, 180Mp 57(?)mm tele, 1080p@240fps

6. Vivo X100/X100s Pro (697€ + mva, toll og frakt, ingen reklamasjon) 50Mp 1" sensor, 50Mp 100mm tele

Jeg tar for gitt at telefoner i denne prisklassen har super god PDAF med laser og OIS både på hovedkamera og telekameraet, samt minst 4K@60fps på hovedkameraet. God ladeeffekt er også kjekt å ha. Min gamle P40 pro har 40W. Google Pixel 8 pro har bare 30W, mens Xiaomi 13 ultra har 90W. Resten av spesifikasjonene forventer jeg er gode, men disse tingene blir neppe flaskehals i valget av telefon.

GSM Arena compare Google Pixel 8 Pro vs Xiaomi 13 Ultra vs Huawei P40 Pro

DXOmark ranking

Hvilke flere telefoner bør jeg få inn på lista? Under 10k og gjerne litt lettere og mer lommevennlig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er fotointeressert tror jeg toppmodellene fra Sony er verdt en titt. Så vidt jeg har forstått får de litt trekk i kameratester fordi "full auto" ikke gir like gode bilder som de andre, men du har "pro" modus der du kan finjustere på hvert eneste parameter som tenkes kan. Folk flest gidder ikke det, men en fotograf som vet hva man gjør er noe annet. 

Lenke til kommentar

Takk for tips. Xperia 1-serien (V og VI) ser ok ut men koster litt mer (fra 11,5k) og sensorene på både hovedkamera (1/1,35") og tele (1/3,5") er litt mindre enn på de to jeg førte opp. Forholdsvis slapp lading på 30W og lav fps på 1080p veier ikke opp for noen av delene. Egentlig ikke noe annet på spec-lista heller. Så jeg føler ikke at konkurransen er særlig skarp fra den kanten. Litt mindre størrelse og vekt er bra, men jeg synes det er for galt å betale mange tusen ekstra for bare det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg har ikke noe i mot ICE, men binding til abb er egentlig bare en måte å delbetale telefonen med avbetaling over 12 mnd. Så den reelle prisen blir høyere. Problemet er ikke at jeg ikke har pengene her og nå og potensielt må ta opp forbrukslån. Problemet er at jeg ikke ønsker å bruke så mye penger på en telefon. Uansett om det er nå direkte eller deler av beløpet fordeles ut over de neste 12 månedene.

Når det kommer til selve telefonen så kan jeg ikke se at den helt matcher Xiaomi 13 Ultra på de områdene som er viktigst for meg. Selv Samsung S24 Ultra som har arvet mange av egenskapene fra S23 Ultra matcher ikke helt.

Spoiler

Screenshot2024-06-30at08-54-44CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.900d52eedcef21392593de922f658fb1.pngScreenshot2024-06-30at08-55-35CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.4f82ad1f4f322b91cfebf09e6aaac704.pngScreenshot2024-06-30at08-55-57CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.c7db47052ac113aae6bf1c5b72c5cb3b.png

For ordens skyld må jeg forklare noe når det kommer til kamera-specs. Størrelsen på sensoren er viktig. Megapiksler er ikke helt uviktig det heller, men jeg prioriterer 1" sensor med 50 Mp over en mindre 1/1,3" sensor med 200 Mp. Det er fordi førstnevnte gir mindre bildestøy og høyere QE (lysfangings-effektivitet) når hele bildet sees i samme størrelse f.eks på TV-en. Samsung har også tradisjonelt forsøkt å skjule bildestøyen ganske aggressivt med bildebehandling som ser kunstig og dårlig ut når man zoomer inn på detaljer. Også her side ved side sammenligninger med detaljer, f.eks et ansikt, i samme størrelse. Pikselstørrelser på ned mot bølgelengden til lys, 0,7 mikron, er også kjent for å gi en del problemer med kontrast (HDR) sammenlignet med f.eks fysisk større piksler.

Når det kommer til tele så kan flere megapiksler brukes til "digital zoom". Det veier delvis opp for mindre tele. F.eks kan man 2x digitalt zoome Xiaomi 13 Ultra sitt 50 Mp 120mm telekamera til 12,5 Mp 240mm. Det vil si at Xiaomien er et lite hakk bedre på tele enn S23 Ultra sin 10Mp 230mm.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Takk for tips. Jeg har ikke noe i mot ICE, men binding til abb er egentlig bare en måte å delbetale telefonen med avbetaling over 12 mnd. Så den reelle prisen blir høyere. Problemet er ikke at jeg ikke har pengene her og nå og potensielt må ta opp forbrukslån. Problemet er at jeg ikke ønsker å bruke så mye penger på en telefon. Uansett om det er nå direkte eller deler av beløpet fordeles ut over de neste 12 månedene.

Når det kommer til selve telefonen så kan jeg ikke se at den helt matcher Xiaomi 13 Ultra på de områdene som er viktigst for meg. Selv Samsung S24 Ultra som har arvet mange av egenskapene fra S23 Ultra matcher ikke helt.

  Vis skjult innhold

Screenshot2024-06-30at08-54-44CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.900d52eedcef21392593de922f658fb1.pngScreenshot2024-06-30at08-55-35CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.4f82ad1f4f322b91cfebf09e6aaac704.pngScreenshot2024-06-30at08-55-57CompareSamsungGalaxyS23Ultravs.SamsungGalaxyS24Ultravs.Xiaomi13Ultra-GSMArena_com.png.c7db47052ac113aae6bf1c5b72c5cb3b.png

 

Skjønner den... Dog er ikke alltid abonnement dyrere. I enkelte tilfeller kan det blitt rimeligere, men det avhenger så klart av bruken din.

Men enig angående Xiaomi... Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på den selv, og skal forhåpentligvis teste den senere over sommeren.

Vil tro Pixel 8 Pro lever opp til forventningene. Litt mindre overprosseserte bilder enn Samsung også. 

Lenke til kommentar

Anbefaler å lese litt tester evt se litt tester på youtube av xiaomi 13 ultra.

Jeg vurderte den når den kom ut, men i de fleste tester følte jeg bildene var dårligere enn forventet - ut fra sensorstørrelsen.

Så det endte med pixel 7 pro for min del, gir stort sett gode bilder uten å stille på mye, som var ett av mine kriterier.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (4 minutter siden):

Anbefaler å lese litt tester evt se litt tester på youtube av xiaomi 13 ultra.

Jeg vurderte den når den kom ut, men i de fleste tester følte jeg bildene var dårligere enn forventet - ut fra sensorstørrelsen.

Så det endte med pixel 7 pro for min del, gir stort sett gode bilder uten å stille på mye, som var ett av mine kriterier.

Akkurat dette er et godt poeng. Det var grunnen til at modern endte opp med Pixel 7 også.

Samsung kan levere utrolig gode bilder, men det er så vanvittig kjipt når du kommer hjem fra tur og halvparten av bildene er overprossesert. Her er nok både Google og Apple jevnt over bedre.

Sony skal vel også være gode her, men krever kanskje mer manuell innstilling?

Lenke til kommentar

Av alle 10 talls mobiler jeg har hatt så er Pixel 8 Pro klart den beste point and shoot. Tar gjennomgående flotte bilder under de fleste forhold. Masse detaljer fra hovedkamerat og zoom om en velger 50 mp i pro-mode. Den er spesielt god på ansikter og barn i bevegelse. Her er Samsung shite imo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Anbefaler å lese litt tester evt se litt tester på youtube av xiaomi 13 ultra.

Jepp, helt klart, det kommer når jeg får grovsortert litt. Jeg så denne youtube-testen fra Gsmarena og det så jo bra ut for kameraene sin del. Men jeg skal lese og se mer. Edit: Jeg så en video om Xiaomi 14 Ultra vs Samsung S24 Ultra (selv om ingen av de er på lista pga pris) og her der jo Xiaomi 14 Ultra bedre ut enn S24 Ultra. Denne skriftlige testen av Xiaomi 13 ultra er negativ til programvaren, men positiv til kameraoppsettet og det er jo det som er viktigst for meg.

Forøvrig har jeg funnet et par alternativer til:

3. Oppo Find X7 Ultra

4. Oppo Find X6 Pro

Begge har lovende specs, men jeg finner ingen av de på prisguiden så det kan bli litt utfordrende å få tak i og sannsynligvis uten norsk reklamasjonsrett. Jeg skal se hva jeg finner ut her også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Iki skrev (58 minutter siden):

Pixel vinner alle blindtester den deltar i, så det er nok den beste du får for å ta bilder med.

Nja, det stemmer nå ikke helt. Hos Dxomark raker toppmodellen Pixel 8 Pro opp til en delt 8. plass. Gode ja, men vinner alt, nope. Jeg vurderer de som helt i ypperste klasse under 10k så det er derfor de er med på lista. Jeg leter aktivt etter flere konkurrenter og må se hva jeg får til. Så langt er i hvert fall Pixel 8 pro den mest tilgjengelige av de på lista og den eneste som kan fåes med norsk reklamasjonsrett. Lista i første innlegg oppdateres fortløpende etter hvert som jeg leser meg opp og finner flere alternativer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nja, det stemmer nå ikke helt. Hos Dxomark raker toppmodellen Pixel 8 Pro opp til en delt 8. plass. Gode ja, men vinner alt, nope. Jeg vurderer de som helt i ypperste klasse under 10k så det er derfor de er med på lista. Jeg leter aktivt etter flere konkurrenter og må se hva jeg får til. Så langt er i hvert fall Pixel 8 pro den mest tilgjengelige av de på lista og den eneste som kan fåes med norsk reklamasjonsrett. Lista i første innlegg oppdateres fortløpende etter hvert som jeg leser meg opp og finner flere alternativer.

Dxo er ikke blind testing, de er heller ikke objektive i testene sine.

De konverterte bildene de tok med p8p for å gi dårligere resultater enn motstanderne, av en eller annen grunn.

(Forandret oppløsning, fjernet HDR, etc, men lot motstanderne beholde dette)

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

De konverterte bildene de tok med p8p for å gi dårligere resultater enn motstanderne, av en eller annen grunn.

(Forandret oppløsning, fjernet HDR, etc, men lot motstanderne beholde dette)

Det var jeg ikke klar over. Har du en link så jeg får litt mer innsikt i hva og hvorfor?

Lenke til kommentar

"Please note that while photos were captured in Ultra HDR, our evaluations were run using an SDR visualization workflow. This is due to the fact that Ultra HDR is a very new Android format, and we are still investigating the most appropriate HDR visualization tools to enable fair in depth comparison. Because viewing HDR content depends on so many factors, such as the viewer’s screen and the application used, the photos displayed in this review are shown in SDR, meaning they do not have the HDR gain map applied. Even viewers with HDR screens will only be able to see SDR versions of the photos."

https://www.dxomark.com/google-pixel-8-pro-camera-test/

 

Testen er fra 19 oktober 2023.

 

Fra testen av iPhone 15 pro max i september 2023 gjorde dem følgende:

"At this year’s keynote event, Apple put particular emphasis on portrait photography and a new feature called smart HDR, which appears to be a combination of an improved HDR algorithm at the capture level and a new file format that allows for specific image rendering on HDR displays. We evaluated the iPhone’s HEIC files with embedded HDR data using Photo App on macOS Sonoma and an XDR Display."

 

Dette kan du også se veldig mange bemerke i kommentarfeltet under p8p testen.

Lenke til kommentar

Takk for link og forklaring. Jeg skumleste testen og sjekket sammenligningene nøye. Det første som faller meg inn er at Apple Iphone 15 max pro faller totalt gjennom på detaljer. Fargene er også tidvis helt på bærtur/overbehandlet. Pixel 8 Pro vs Huawei P60 Pro ser mye jevnere ut særlig på detaljer, men fargene har ganske ulike karakter. Smak og behag tenker jeg om det. Men det sagt så er både iOS og Harmony OS totalt uaktuelt, så begge de to er automatisk diskvalifisert. Pixel 8 Pro hadde med andre ord vunnet konkurransen mellom de tre, uansett resultat på bildetestene, siden det er den eneste av de tre som stiller til start.

Jeg fant forresten ytterligere to kilder til informasjon som jeg skal granske for potensielt flere kandidater:

Wikipedia: List of large sensor camera phones

Wikipedia: List of longest smartphone telephoto lenses

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Noen til

Har også hatt op12, jeg vil påstå at selv om sensoren ikke er like stor så tar den fanatiske bilder også, bedre enn s23 ultra.

Man merker dog forskjell i mørke omgivelser at x7 ultra tar bilde raskere og man får frem flere detaljer, det er også mindre bokeh effekt på op12.

Hvorfor jeg never op12 er at den faller inn i priskriteriet, og man får kjøpt den i norge med en programvare hvor google tjenester er intrigert.

På x7 ultra så er det par ting som ikke fungerer optimalt, blant annet så får man ikke koblet til galay watch(jeg tror det generelt er et problem med klokker som kjører google wear), assistant våkner ikke av seg selv og usikker på om Android auto fungerer.

Men utenom dette så fungere bankid, google pay, play store, netflix hdr osv..

Om x7 ultra hadde blitt solgt i norge så hadde vi snakket om 15000+ på lik linje med x14 ultra, så kan leve med at jeg ikke har android auto eller assistant som jeg uansett ikke bruker.

 

bilder.zip

Endret av freedomseeker
Legger ved zip fil da forumet komprimerer JPG bilder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...