Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er en folkevalgt og regne som en arbeidsgiver?

agvg

Anbefalte innlegg

Har opplevd at administrasjonen i kommunen henviser til at en kommunestyrerepresentant må tenke på sitt ansvar som arbeidsgiver når man føler at kritikken blir for slitsom jmf driften av kommunale driftsenheten, er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min oppfatning: Det er kollegiet kommunestyret som er ansvarlig arbeidsgiver, og de ivaretar sitt ansvar og utøver sin myndighet gjennom vedtak. Det en kommunestyrerepresentant måtte finne på å uttrykke av meninger, er ikke likestilt med et kommunestyrevedtak, og er følgelig ikke å anse som et uttrykk for hva arbeidsgiver mener. Det uttrykker kun hva representanten mener.

Dersom representanten benytter et kommunestyremøte til å fremsette med usaklig kritikk, hudfletting med nedsettende personkarakteristikker og generell "nedsnakking" som gir grunn til å tro at det kan lede til dårlig arbeidsmiljø blant kommunens ansatte, tenker jeg at et kommunestyre kan klargjøre gjennom vedtak hva kollegiet mener om både den konkrete saken og om useriøs fremtreden (det siste muligens et objekt for ordførers klubbe?). Da ivaretar de arbeidsgiveransvar og de kan muligens fremstå seriøse :) 

Ellers er jo saklig, godt begrunnet kritikk fremført på høvisk vis kun et gode som kan lede til gode vedtak til beste for kommunens innbyggere, vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Kommunestyret er kommunens øverste organ og derfor den øverste representanten for kommunen. Dette er et kollegialt ansvar, og det er flertallet som står for kommunens holdning, men alle uttalelser som faller under kommunestyrets saksbehandling er en del av arbeidsgivers prosesser. 

Med mindre representanten står for et rent protestparti så ønsker man å oppnå et flertall for sitt standpunkt, og man bør uttale seg med dette i mente: hvis mitt forslag oppnår flertall, vil våre ansatte føle seg trakassert av det jeg nå sier, og som jeg ønsker å få et flertall med på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...