Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva betyr OUTLET


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (5 minutter siden):

Hei,

Jeg ser i noen annonser det skriver OUTLET i bruktbil annoser. Hva er forskjell mellom vanlig bruktbil og OUTLET bil. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359028489

 

Sitert fra den samme annonsen lenger ned:

 

Sitat

Dette er vårt OUTLET-KONSEPT:

Vi er ærlige med deg. Vi har begrenset kunnskap om bilen du kjøper hos oss, og derfor får du kjøpt den til en rimelig penge. Du må regne med at bilene vi selger i vårt OUTLET-KONSEPT vil medføre kostnader til reparasjoner og vedlikehold i en størrelsesorden som ligger en del over hva det koster å vedlikeholde en helt ny bil. Dette er fordi både bruk og tidens tann har medført slitasje på bilen.

Biler som omsettes i Outlet omfatter gjerne biler i lavere prisklasser, eldre biler, biler utenfor nybilgaranti, biler med høy kilometerstand, biler med ukjente faktorer som ukjent eller manglende eier-, bruks, og servicehistorikk, leasing biler, leiebiler, m.m.

Vi kan derfor ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler.

Tidligere eiers egenerklæringsskjema er tilgjengelig for ny kjøper. Gjelder KUN biler kjøpt inn direkte fra privatperson

Bilen du kjøper hos oss er brukt, slitt og selges til gunstig pris. Bilen selges uten tilstandsrapport, uten garanti og med redusert mulighet til å nå frem med reklamasjoner.

App-abonnement og oppdatering av programvare kan være nødvendig på dagens biler. Om nødvendig er dette noe man som eier av bilen må påberegne å bekoste selv.


Bilen reserveres ikke, og selges heller ikke usett. Førstemann til mølla.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"Outlet" er egentlig bare en unnskyldning (brukt)bilforhandlere bruker for å gi inntrykk av at kundene ikke kan komme tilbake og klage på bilen.

Du har akkurat samme rettigheter på en "outlet"-bil som hvilken som helst annen bil du kjøper med tanke på reklamasjon.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

I korte trekk et forsøk på å unngå loven. Selger av bilen er bundet av forbrukerkjøpsloven og du har som vanlig 5 års reklamasjonsrett på bilen. Jeg hadde styrt unna enhver selger som forsøker seg på dette, da det i korte trekk betyr at du må krangle for å få det du har rett på ihht lovverket.

Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, og ingen selgere har mulighet til å avtale seg bort fra den til kjøpers ugunst.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Du mister ikke garanti eller reklamasjon ved å kjøpe "på Outlet".

Det er ikke lov å sette dårligere villkår for kjøp enn det som står i loven. Jeg ville alikevel ha sett det der som et rødt flagg og en useriøs forhandler. Støtter hva som allerede er sagt i tråden, styr unna selgere som prøver seg på det der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du mister ingen rettigheter, men du vet at selger er skurker som kommer til å prøve vri seg unna alle krav, og du vet at bilene mest sannsynlig er sminket og har feil og mangler. Med mindre du elsker å krangle, og har klippekort hos forliksrådet, styr unna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en kompis som reiste til 8+ timer til gardermoen for å se på en bil  som sto på Birger N. Haug sin Outlet. Ved kontakt med selger så ble bilen beskrevet som i god stand og ikke noe særlig å utsette på av selger. Når han kom frem så ikke bilen ut i måneskinn, elendig lakk, småskader overalt og bare generelt sett i en helt annen stand enn hva selger opplyste om på forhånd. Ut fra denne erfaring og ut fra beskrivelsen av konseptet til bnh virker det mest som en greie de kaster biler som er i litt bobb bobb stand i å håper på å fraskrive seg ansvar Outlet-konsept gir rimeligere alternativer og større variasjon (bnh.no) 

Lenke til kommentar

De siste årene har begrepet "outlet" her i Norge spriket ut i alle tenkelige retninger. 
At det skal være "outlet" på bruktbil, er helt hinsides etter mitt skjønn. Det har ingen ting med outlet å gjøre

Den beste norske oversettelsen på outlet må vel være direkteutsalg?
Altså; man sier jo "usb outlet" fordi det er utgangen på usb-porten, det direkte bindeleddet - uten mellomledd.  

Eller kanskje er fabrikkutsalg mer korrekt. Og da er det ikke uvanlig at man får kjøpt utdaterte varer, eller varer med feil i produksjonen, som ofte er av kosmetisk eller mindre viktig grad - men som er fult brukende. Men da med begrenset reklamasjonsrett og garantier, for å nevne noe.

Mange nettbutikker har en egen kategori som de kaller "OUTLET" - men som egentlig bare er restesalg. Bare det er jo delvis misvisende for hva outlet faktisk er. 

Og når det gjelder bruktbil..... outlet kan da umulig gjelde for brukte varer - og da spesielt ikke for bil. Bare fjolleri. Og sannsynligvis heller ikke lovlig skulle jeg tro? Men det er vel ennå ikke helt definert hva "outlet" egentlig er.

Naive nordmenn tar vel outlet for å være synonymt med ekstra billig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Skulle tatt seg ut om andre bruktbutikker kalte seg for outlet. Får ikke håpe de kommer på tanken. 

Det advares mot at bilene er godt brukte, og at de derfor vil pådra seg dyre reparasjoner. Når slikt skrives, siktes det egentlig til at det er delebiler. Kanskje de forventer at kunden faktisk er på jakt etter en delebil. 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 28.6.2024 at 10:05 AM, Hanhijnn said:

Outlet betyr at det er en totalt useriøs forhandler som prøver å lure seg unna reklamasjonsforpliktelsene sine. STYR UNNA!

Man ser jo "outlet" overalt for tiden og jeg skjønner ikke hvorfor vi trenger dette ordet. Siste stedet jeg så outlet var hos Elkjøp. Jeg har sett det så mange steder, i kleshandelen også. Jeg vet ikke hva det betyr og jeg er uvillig til å gjøre en innsats for å finne ut av det.

Jeg boikotter ikke alle butikker som bruker dette, men de skaper et negativt inntrykk og jeg kjøper kanskje mindre. I hvert fall unngår jeg å kjøpe produkter som presenteres som "outlet".

 

Jeg hater "black Friday" og "black week" og "halloween" også, ikke begivenhetene i seg selv, men ordene. Handelen kan bruke norsk ellers kan de like godt legge ned.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos Elkjøp betyr det stort sett at de selger demo-varer og returnerte varer (også kjent som B-varer) til en redusert pris - stort sett alltid 25 prosent rabatt i forhold til nypris. De prøver heller ikke lure seg unna reklamasjonsansvaret med mer eller mindre verdiløse ansvarsfraskrivelser i annonseteksten, slik en del bruktbilaktører gjør.

Men er helt enig angående denne språklige og kulturelle anglifiseringen detaljhandelen har tatt i bruk. Det er en uting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av landets største bilforhandlere, Birger N. Haug, har nylig brent seg på Outlet-konseptet sitt:

Bilen fra Birger N. Haug havarerte etter tre uker

En forbrukerjurist i forbrukerrådet kommenterer:

Dommen understreker det jeg har sagt ved flere anledninger, nemlig at selgers opplysningsplikt går foran kjøperens undersøkelsesplikt. En næringsdrivende selger, med forbrukere som kunder, kan ikke holde seg aktivt uvitende om varene de selger. Da løper selgeren en vanvittig risiko for at et større antall kunder har berettigede krav, sier Iversen, og legger til:
– De pengene som ble spart på å ikke gi de konkrete risikoopplysningene, vil fort bli tapt i både hevingsoppgjør og rettslige prosesser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...