Gå til innhold

Starte med virksomhet - regler?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bare et raskt spørsmål. Jeg har planer om å ila sommeren starte opp 2-3 forskjellige virksomheter sammen med min bror, og vi kan trygt si at det er vidt helt forskjellige "områder" hver av virksomhetene skal drive innenfor. Vi har noen spennende ideer, og ønsker å smått sette disse ut i livet for å teste konseptene våre. 

For å tegne et bilde, så kan en tenke at det kunne vært følgende (bare eksempel):

- Salg av kake og dessert uten fast utsalgssted
- Utvikling (og senere salg) av et SaaS (software-as-a-solution)-produkt innenfor eventbransjen
- Produksjon og salg av et nytt konsept innenfor kortspill

Er det slik at en er pliktet til å opprette tre forskjellige selskaper (minimum 30 000 kr per aksjeselskap), eller kunne man i startfasen ha opprettet et aksjeselskap som opererer innenfor disse virksomhetsområdene? Og senere når omsetningen per virksomhetsområde bikker en bestemt sum (si f eks 50 000 kr) ha "skilt det ut" som et eget selvstendig askjeselskap per virksomhetsområde? 

Regnskapsmessig vil det jo bli ført som et selskap, men vi tenker å strukturere det slik for internregnskapet hvor hver "virksomhet" blir et eget prosjekt slik at vi kan tracke utviklingen. 

Å starte opp 4 forskjellige selskaper f eks med 30 000 kr per selskap vil bli 120 000 kr i oppstartskapital, og mye "dobbeltarbeid". Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Étt selskap og færre konsept.

Hvis man skal ha flere virksomheter må man god kontroll, gode rutiner og delegere ansvar. Start med én ball før dere kaster en haug med baller i lufta.

Jeg vet ikke hvordan det er med akseselskap men hvis det er enkeltpersonforetak må virksomheten og driftsmidler i stor grad overføres til et nytt selskap og ikke splittes i flere selskaper.

Det må være enklere å starte et sted og så danne flere selskaper etter hvert.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...